Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Дієслово як частина мови. Неозначена форма дієслова"

Про матеріал

Перший урок до теми "Дієслово" в 6 класі за підручником Ворон А.А., Солопенко В.А.(з навчанням російською мовою).

Мета: повторити й поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; формувати пізнавальні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності використовувати дієслова у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу прищеплювати шанобливе ставлення до славетних постатей українського народу (на прикладі творчості Т.Г.Шевченка), формувати патріотичне ставлення до Батьківщини.

Ключові компетентності:

Уміння вчитися: виробляти вміння в учнів планувати свою роботу, правильно розподіляти час, доводити поставлене завдання до кінця.

Загальнокультурна: розвивати загальнолюдські цінності, викликати інтерес до духовної спадщини українського народу.

Громадянська: формувати почуття патріота своєї держави, прищеплювати любов до оточуючого світу.

Соціальна: закріпити вміння співпрацювати в парах, малих групах; нести відповідальність за свої рішення; підтримувати колективний дух в ході виконання завдань.

Спілкування іноземними мовами: сприяти формуванню комунікативних здібностей та умінь ефективно використовувати знання іноземної мови.

Перегляд файлу

Великодолинський НВК «Загальноосвітня школа  I-III ступенів -ліцей»

 

 

 

 

 

Урок української мови

в 6 класі

 

ДІЄСЛОВО ЯК ЧАСТИНА МОВИ. НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Дзекіш Тетяна Федорівна,

учитель української мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          2018 р.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; формувати  пізнавальні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності використовувати дієслова у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу прищеплювати шанобливе ставлення до славетних постатей українського народу (на прикладі творчості Т.Г.Шевченка), формувати патріотичне ставлення до Батьківщини.

 

Ключові компетентності:

  •                   Уміння вчитися: виробляти вміння в учнів планувати свою роботу, правильно розподіляти час, доводити поставлене завдання до кінця.
  •                   Загальнокультурна: розвивати загальнолюдські цінності, викликати інтерес до духовної спадщини українського народу.
  •                   Громадянська: формувати почуття патріота своєї держави, прищеплювати любов до оточуючого світу.
  •                   Соціальна: закріпити вміння співпрацювати в парах, малих групах; нести відповідальність за свої рішення; підтримувати колективний дух в ході виконання завдань.
  •                   Спілкування іноземними мовами: сприяти формуванню  комунікативних здібностей та умінь ефективно використовувати знання іноземної мови.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка,  книжкова виставка, малюнки дітей, презентація, відеозапис.

Учітеся, брати мої!
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь, − 
Свого не цурайтесь:
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Чужі люде цураються,
В хату не пускають…

Т.Г.Шевченко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

 

СЛАЙД 2

ІІ. Настановчо – мотиваційний етап.

      Розгадування ребуса

 

 

 

 

Відповідь: дієслово.

СЛАЙД 3

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

Записуємо в зошит:

Шістнадцяте березня

Класна робота

Дієслово як частина мови. Неозначена форма дієслова

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

 

СЛАЙД 4

  1. Експрес-опитування.
  •           Які частини мови ви знаєте?
  •           Які частини мови ми називаємо самостійними?
  •           Яка частина мови називається дієсловом?

 

СЛАЙД 5

  1. Робота з епіграфом.
  •             Назвіть частини мови.
  •             Які частини переважають?
  •             За якими ознаками ви розпізнали дієслово?
  •             Випишіть дієслова.

 

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.  Самостійна робота за вправою 407, с.185  (таблиця)

 

СЛАЙД 6

2. Спостереження-аналіз.

Вправа 40, с.186.

  • Порівняйте подані парами слова.
  • До якої частини мови вони належать?
  • Визначте значущі частини дієслів.

 

Читати – читання, ходити - хода´, стрибати – стрибок, гомоніти – гомінкий,

 

чорніти – чорний, подужчати – дужчий, потроїти – троє.

 

 

  1. Робота з підручником

С.186 – 187 (прочитати)

 

  • На які запитання відповідають дієслова? (що робити?)
  • Яка із форм дієслова відповідає на це запитання? (інфінітив,  неозначена форма, початкова форма)
  • Де ви зустрічали визначення «інфінітив» раніше? (на уроках англійської мови – to be – це початкова форма дієслова, частка to вказує, що це інфінітив, як і суфікс –ти- у дієслова.)

 

VI. Виконання вправ на закріплення нового матеріалу.

СЛАЙД 7

1. З’єднайте  прислів'я.  Запишіть їх. Знайдіть та підкресліть дієслова.

 

Шевченкові твори                                                        облетів увесь світ.

Шевченко дужий був не силою,                                 народу великий дар.

Тарасів «Заповіт»                                                         то правда жива.

Тарасів «Кобзар»  -                                                      вічно житиме Тарас.

Тарасові слова –                                                           сяють, мов ясні зорі.

Хто з Шевченком знається,                                        і ніколи не забудем.

Ми Шевченка славить будем                                      а словом мудрим.

В наш чудовий час                                                       той розуму  набирається.

 

СЛАЙД 8

2.Музична пауза.

Пісня Кузьми Скрябіна на слова Т.Г.Шевченка «Мені однаково…»

  • Чи знайома вам пісня, яку ви почули?

 

СЛАЙД 9

3. Вибіркова робота. Виписати дієслова та визначити їхню форму.

Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині —
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
I не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: — Молись.
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись. —
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.

 

СЛАЙД 10

4.Проблемне запитання

Яку синтаксичну роль виконують дієслова?

 

СЛАЙД 11

5. Робота в парах.Синтаксична п'ятихвилинка

Прочитайте речення і знайдіть дієслова. Визначте синтаксичну роль дієслів неозначеної форми.

  1.               З дитинства Шевченко був допитливим, любив (що?) малювати, співати.     2. Одного разу малий Тарас (що  зробив?) пішов (з якою метою?) шукати «залізні стовпи, що підпирають небо», і заблукав у полі. 3. (Що?) Малювати –  найбільша (що воно є?) насолода для малого Тараса.                   4. Шевченко мав намір (який?) звільнити своїх рідних із кріпацтва.

 

СЛАЙД 12

VII. Домашнє завдання

  • Впр.414, с.187, §43
  • Виписати з вірша Шевченка «Тече вода в синє море…» дієслова та визначити їхню форму (додатково).

 

СЛАЙД 13

VIII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1. Гра «Миттєва відповідь»
Від поданих слів утворити неозначену форму дієслова (інфінітив).
Синій, спів, жаль, говір, плач, сирота, журба, червоний, нахил, голос, вигляд.

 

СЛАЙД 14

2. Інтерактивна ра «Я знаю, що…» (метод «Незакінчені речення»).

  • Дієслово – це…
  • Неозначеною формою дієслова називається 
  • У реченні дієслово виконує синтаксичну роль…

 

 

doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
3194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку