21 травня о 18:00Вебінар: Психологічний супровід педагогів, дітей та батьків в умовах віддаленого спілкування та навчання

"Іменник. Лінгвістичні ігри"

Про матеріал

Ця розробка допоможе вчителю повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів з теми "Іменник як частина мови"; закріпити засвоєний теоретичний матеріал на практиці; розвивати уміння шестикласників самостійно мислити, ро­бити висновки; розвивати усне мовлення школярів; виховувати любов до української мови, бажання пог­либлено вивчати державну мову України.

Перегляд файлу

Українська мова 6 клас 

Тема уроку: Іменник. Лінгвістичні ігри

Мета:

  • повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів з теми 

"Іменник як частина мови";

  • закріпити засвоєний  теоретичний матеріал на практиці;
  • розвивати уміння самостійно мислити, ро­бити висновки;
  • розвивати усне мовлення школярів;
  • виховувати любов до української мови, бажання пог­либлено вивчати державну мову України.

Тип уроку:  урок повторення, узагальнення та системати­зації вивченого.

Обладнання:  підручник «Рідна мова»,  схема-опора, плакати і малюнки до теми, картки,   мультимедійна система, магнітофон, кросворд, жетони, пісочний годинник,  російсько-український словник.

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

1. Організаційний момент.

2. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель:

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою...

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна-мати.

Саме такими поетичними рядками Андрія Малишка я б хотіла почати урок, тема якого "Лінгвістичні ігри". Сьогодні ми з вами систематизуємо та узагальни-мо знання з вивченої теми. Ви продемонструєте свої знання у цікавих ігрових та інтелектуальних завданнях, матимете можливість проявити творчі здібності та збагатити словниковий запас. Гадаю, цей урок надихне вас на поглиблене вивчення   державної мови  України. Адже мені хочеться,  щоб ви не тільки добре знали українську мову, а й любили її.

Отже, любі діти, я пропоную вам урок-змагання, щось на зразок брейн-рингу. У нас є три команди, капітани.

Умови змагання:  кожна правильна відповідь – 10 б;

                               доповнення –  5 б;

                               за порушення правил для учнів 

                               команда   штрафується на – 10 б.

II. Актуалізація-опорних знань учнів

Тож починаємо змагання. Але перш за все, давайте пояснимо значення слів "ЛІНГВІСТИКА" (наука про мову, мовознавство), "БГЕЙН" (блискуча думка, ідея), "РИНГ" (майданчик для змагання, арена).

Спочатку я пропоную вам розгадати кросворд, бо тільки так ви знайдете приховане слово, яке буде головувати у нас на уроці.

Завдання:  вписати у клітини український переклад поданих нижче               

                   російських слів.

1. Лента.   2. Луч.   3. Искусство.   4. Колодец.   5. Вдохновение.   6. Охотник.               

7. Парикмахерская.

Користуватися російсько-українськими словниками (або підручниками протягом уроку)  дозволя­ється   лише членам першої команди.                                                                                                                                 

 

С

Т

Р

І

Ч

К

А

 

П

Р

О

М

І

Н

Ь

М

И

С

Т

Е

Ц

Т

В

О

 

К

Р

И

Н

И

Ц

Я

 

Н

А

Т

Х

Н

Е

Н

Н

Я

М

И

С

Л

И

В

Е

Ц

Ь

П

Е

Р

У

К

А

Р

Н

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже сьогодні ми узагальнюємо знання з теми І М Е Н Н И К .  

       У такому разі я пропоную пред'явити доказ готовності до уроку і пропоную вам знайти помилку або відсутній компонент у схемі-опорі.  Кожна команда працює з блоком під своїм номером.

 

 

І М Е Н Н И К

 

 

 


 

 


ІІ

Морфологічні ознаки

рід

відміна

особа          

відмінок

 

(число, а не особа)

 

 

І

Предмет

Хто? Як? Що?

Власні, загальні, істоти, неістоти, конкретні, абстрактні, збірні, речовинні                  

                                      (як?)

 

 

ІІІ

Синтаксична роль підмет,

…,

означення,

 …,

обставини

 

(додаток, присудок)


 


ІІІ. Виконання різних видів практичних завдань

Я пропоную вам трохи розім’ятися і розшифрувати комп’ютерну шифрограму.

Завдання: уявити себе супершифрувальниками, розшифрувати слова і підкреслити зайве слово.

1 к. АНДРОЯТ, ЛЮТПНЬА, АЛІФАК, РАШФ

       (троянда,    тюльпан,     фіалка,      шарф)

2 к. КОХЙЕ, СІНЕТ, ІЖИВТ, ЛУФОБТ

       (хокей,    теніс,   живіт,   футбол)

3 к. АШТПО, АІДРО, ФАГРЕЛТЕ, КТІВИНК

       (пошта,   радіо,    телеграф,     квітник)

 

А зараз ви будете С Л О В Н И К А Р Я М И.

Завдання: за одну хвилину скласти якомога більше слів із букв слова ЛІНГВІСТИКА. Охайно записати в зошитах. При перевірці не повторюватись, не затримуватись. (Ліки, нитки, таксі, гнів, сітка, лати, лікті, син, тин, кат, кит, лан, лин, квіти, ліс, лак, лис, кіт, вік…)

 

Я знаю, що ви самостійно готували на сьогодні ребуси і шаради до вивченої теми. Давайте спробуємо деякі розгадати…

А я приготувала для вас загадки. Хто правильно і швидко розгадає?

1 к. Вдень блідніє, а вночі ясніє. (Місяць) – місцевий відмінок.

2 к. Вам його дано, а люди користуються. (Ім’я) – родовий відмінок.

3 к. Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч) – орудний відмінок.

 

Я ускладнюю вам завдання.  Поставте слово-відгадку у відповідний відмінок і поясніть особливості словозміни.

Розберіть слово-відгадку як частину мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наступне завдання буде своєрідним продовженням попереднього. Я викликаю до дошки капітанів. Уважно слухаєте моє висловлювання і записуєте визначення одним словом.

Людина що пише лівою рукою. Той, хто плаче без причини. Надзвичайно

лінива людина. Той, хто вередує без причини. Людина, всі близькі родичі

якої померли. Той, хто любе відлежувати боки.

Питання групам.

Іменники якого роду записані на дошці? Як можна визначити чоловічий чи жіночий рід у таких іменниках? Спробуйте усно скласти два простих речення з будь яким словом, щоб можна було чітко визначити чоловічий чи жіночий рід  іменника.

Фізкультхвилинка. (Звучить легка та приємна музика.) Прошу всіх вийти з-за парт і підняти високо-високо ручки, ніби ви хочете дістати сонця. Опустіть їх так, як зовсім недавно падали перші сніжинки. Присядьте і зникніть між партами, як зникли всі осінні квіти. Підведіться, займіть свої місця. Сядьте зручно і кожен подумайте про себе:

  • Я молодець. Я намагаюся бути активним, бо хочу показати свої знання. У мене все буде добре.

А тепер я пропоную вам розіграти щасливі 10 балів.  Увага на екран. Через мультимедійний пристрій проектується текст.

Учитель попросив одного з учнів: "Поклич Петренка".

Кого ж покликати, міркував він, Артема чи Марину? Обоє мають  однакове прізвище.

Один з учнів озвучує текст.

Кого мав на увазі вчитель?

Довести свою думку.

Діти, а яка ще граматична ознака іменника (крім роду) визначається у контексті? (Відмінок).

        Зараз ми перевіримо правильність такого твердження.  До дошки запрошу-ються представники з кожної команди. Учні й команди працюють із своїм реченням.

1. Мов... дзеркало душі людини.

2. Кожен народ пишається своєю мов...

3. У мов... кожного народу ніжна і замріяна душа.

Завдання: дописати закінчення, визначити відмінок, син­таксичну роль іменника в реченні.

А тепер для вас творче завдання. Складіть мовленнєве висловлювання продовживши речення:

Я  вивчаю українську мову тому, що ...

IV. Підсумок уроку

1. Що таке іменник?

2. Назвіть морфологічні ознаки іменника.

3. Синтаксична роль іменника в реченні?

4. Чи згодні ви зі мною у тому, що державною мовою повинен добре володіти кожен громадянин України?

Оцінювання. Протягом уроку капітани виставляли отримані бали. Вони рахують їх і визначають команду-переможницю. Учні протягом уроку отримува-ли жетони, які тепер (і ребуси) вклада­ють у зошити й здають на перевірку вчителеві.

 

V. Домашнє завдання

Повторити матеріал з теми «Іменник», підготуватися  до тематичної контрольної роботи.

 

 

Використана література

Ющук І. П.  Українська мова. – К.: Либідь, 2004.

Пономаренко В. М. Уроки морфології в школі. – К.: Партнер, 1997.

Скляр С.С., Нечволод Л.І.  Нетрадиційні уроки з рідної мови. 5-11 класи. – Х.: Торсінг, 2004.

Горошкіна О. М., Попова Л.О. Сучасний урок української мови: від планування до проведення. – Х.: Вид група «Основа», 2010.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку