Урок української мови у 4класі
Дієслово як частина мови. Повторення вивченого. Роль дієслів у реченнях
Підготувала:
вчитель початкових класів
Стречена Ірина Василівна
2018
Урок української мови у 4класі
Тема. Дієслово як частина мови. Повторення вивченого. Роль дієслів у реченнях.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова;
Педагогічні технології на уроці: ігрова технологія, технологія критичного мислення, інтерактивні форми і методи навчання, технологія ситуації успіху, проблемне навчання.
Обладнання: міні-підручники, плакат з асоціативною схемою, листочки з прислів’ями і конверти з картками, плакат „Дієслово”, прапорці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма проведення урок-телепередача «Стосується кожного»
«Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово».
Дмитро Білоус
Хід уроку
I.Організаційна частина
- Вітаю всіх у нашій студії. В ефірі черговий випуск «Стосується кожного» і я, її ведуча, Ірина Василівна. Сьогодні розпочинаємо цикл передач, присвячених дієслову, завдяки якому ми з вами протягом наступних 15ефірів маємо дати вичерпну відповідь на різні важливі питання, які стосуються кожного з нас.
II.Мотивація пізнавальної діяльності
1)Каліграфічна хвилинка
Щоб взяти участь в обговоренні, необхідно зареєструватися, записавши гарно і каліграфічно ось цей код для активації нашої роботи.
Двадцять шосте лютого
Класна робота
Дієслово як частина мови
Слайд
2) Гра «Ключ»
-А над якою саме важливою темою ми разом з дієсловом розмірковуватимемо, дізнайтесь, склавши речення за поданим ключем.
Звучить |
Лунає |
Рідне |
|
|
|
Та |
і |
Чути |
|
|
|
Бринить |
материнська |
рідна |
|
|
|
українська |
мова |
Батьківська |
|
|
|
Це |
пісня |
У |
|
|
|
Моєму |
рід |
Домі |
|
|
|
-Отже, про що йтиме далі мова?
Звучить і бринить рідна мова у моєму домі.(дошка)
-Визначіть, до яких частин мови належить кожне слово.
-Назвіть граматичну основу речення. Що можете сказати про присудки?
-Яке речення за метою висловлювання? Перебудуйте на спонукальне. Де буде звертання?
3)Голосування
-Чи є важливою для вас тема рідної мови? Якщо так, натисніть зелену кнопку, якщо вам все одно-червону.
(Приємно, що всі учасники цікавляться рідною мовою. Бо як казав письменник Сидір Воробкевич «Мова рiдна, слово рiдне! Хто вас забуває, той у грудях не серденько, а лиш камiнь має.»
4) Репортаж про свято
- Нещодавно ми, українці, відзначали 21лютого міжнародний день рідної мови. Наші спеціальні кореспонденти підготували репортаж про це свято.
21 лютого у всьому світі, починаючи з 1999 р., щорічно відзначають Міжнародний день рідної мови. Цей день засновано міжнародною організацією ЮНЕСКО, яка займається освітою, наукою та культурою. Нині на Землі існує близько 6000мов, більше половині з них загрожує зникнення. Адже часто ці мови не передаються наступному поколінню і потрапляють у забуття. Багато мов, котрими розмовляють менше 100 осіб, навіть не задокументовані. ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. Кожна мова є унікальною і відображає характер і звичаї народу. Отож, пильнуймо і бережімо свою мову, поважаючи мови інших країн. (Вимкнути!)
5) Вправа «Я так думаю»
- Скажіть, за що ви любите рідну мову і чому розмовляєте нею? ( відповіді учнів)
- До речі, як правильно казати: «говорити по-українськи, по-українському чи українською?»
- Звернімося до експертів. Сьогодні в нашій студії спеціально запрошений гість, юний мовознавець Заяць Анастасія.
6) Вправа «Говоримо правильно»
- Вітаю усіх присутніх у нашій студії. Чи правильною є фраза «Говорити по-українськи». Відповідаю: так, правильно, але це рідковживаний варіант, краще сказати «говорити по-українському», але і ця форма неідеальна. Найбільш органічний і поширений варіант «говорити українською». Раджу віддавати перевагу саме цьому варіанту, бо він найбільш органічний, природний. Насамкінець додам, що дбаючи про чистоту своєї мови, ви поважаєте не тільки себе, а й своїх співрозмовників.
III. Вивчення нового матеріалу
1.Повідомлення теми та мети уроку
-А ми продовжуємо говорити у прямому ефірі про нашу рідну мову і допомагатиме нам у цьому експерт – дієслово, яке точно знає відповіді на питання «Що робити?». Що робити, щоб процвітала наша мова, знає дієслово. А що ми знаємо про цю частину мови з минулих випусків телепередач? (Відповіді дітей) Сьогодні маємо змогу не тільки активізувати свої знання про дієслово, а також розширити та поглибити їх. Ну що ж, звірте свої висловлювання з правилом на с.134.
2.Вправа «Знайди дієслово» ( З поданих слів вибрати дієслова, а з перших літер скласти слово)
Садівник, щастя, саджає, ми, радість, піклується, працьовитий, оберігає, радіє, вони, турбується.(спорт)
3.Відеоролик «Олімпіада»
- До речі, про спорт. Нагадаю, що вчора завершилась 23 Зимова спортивна олімпіада, яка проходила у корейському місті Пхьончхані. В Олімпійських іграх-2018 брали участь представники 92країн світу, а це майже 3000спортсменів. В кожного з них своя рідна мова, але всіх їх об’єднує любов до спорту та бажання перемогти. Так от, символом Олімпіади було біле тигреня, власне про нього та різні види спорту у нашому відеоматеріалі.
- То які ж слова, що називають дію, ви можете назвати? Називаючи дієслово, обов’язково ставте до нього запитання.
-А ЯКІ ВИДИ СПОРТУ ВИ ЗАПАМ’ЯТАЛИ? Наша мова не стоїть на місці. Вона постійно збагачується новими словами. У сучасній укр..мові є десь 256тис.слів, а також і включена до списку мов, які успішно розвиваються.
- За частотою вживання дієслово посідає 2місце після іменника. Дія, рух – це важлива частина нашого життя, так і важливі слова в мові, які називають дію. Спостерігаючи за дієсловами, маємо, діти, пам’ятати, що вони означають не тільки конкретну дію предмета, яку можна побачити. Чомусь одразу мені згадалася усмішка, де учитель каже учневі:
-Сергію,знайди дієслово у реченні : «Хлопчик відпочиває у кімнаті».
Учень:
-У цьому реченні немає дієслова, бо дієслова відповідають на запитання «Що робить?», а хлопчик нічого не робить.
- Процес, дію не завжди можна побачити, але можна уявити, зрозуміти, подумати про неї, навіть передбачити її. Мова йде про мислення та мовлення(наприклад, думати, говорити) стан, у якому перебуває предмет(радіти, сумувати), сприймання за допомогою органів чуття(бачити, чути, нюхати), різні явища природи(наприклад, розквітло, вечоріє, дощить)-це теж дієслова.
Виключити!
(Назвіть дієслова, які описують стан, наприклад, Насті.(дивиться, стоїть, слухає, чекає, радіє, чує, хвилюється, думає, дихає, пишається)
- Напевно, ви помітили, що до одних дієслів ставимо питання (що робити?), а до інших-(що зробити?)
-Дієслова, які відповідають на питання (що робити?) називають незавершену, необмежену у часі дію. А дієслова, які відповідають на питання (що зробити?) , називають дію, яка вже завершена, обмежена в часі. Префікс (з) допоможе швидко визначити завершену дію.
3. Самостійна робота
Потренуймося визначати дієслова завершеної та незавершеної дії. Пригадаймо твір Миколи Олійника «Леся», який нещодавно ми читали на літературному читанні. До речі, а чим вчорашній день ще знаменний? Так, 25лютого, виповнилося 147років від дня народження нашої славетної землячки, про життя і творчість якої ми так багато вже говорили на літературному читанні. 1варіант виписує дієслова завершеної дії, а 2варіант- незавершеної дії.
Чи не найбільшою родинною подією були літературні вечори, що відбувалися вдома. Леся навчилася читати дуже рано, в чотири роки, і теж захопилася літературою. Найпершим твором, який Леся самостійно прочитала, була подарована матір’ю книга “Про земні сили», з якої дівчинка дізналася про величезні багатства Землі та її походження. Казки Ольга Петрівна переклала для дітей сама, бо українською мовою їх не видавали.
Незавершена дія Завершена дія
Були навчилася
відбувалися захопилася
читати прочитала
була дізналася
не видавали переклала
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-А щоб далі ми з вами могли плідно робити, нам необхідно трішки відпочити. Ми запросили в нашу студію фітнес-тренера Дегтяр Анну, яка навчить нас швидко та ефективно знімати втому під улюблену мелодію.
4.Вправа «Утвори словосполучення»
- Ну що ж. Пригадаймо ще один твір Л.Українки «Давня весна», який всі вчили напам’ять і так гарно декламували. Отож, ваше завдання, знайти дієслова і залежні від них слова, тобто утворити словосполучення, визначити головне і залежне слово.
Була весна весела, щедра, мила,
промінням грала, сипала квітки,
вона летіла хутко, мов стокрила,
за нею вслід співучії пташки!
5. Робота в парах( конверти по кольорах)
- А далі працювати ми будемо зі словом-дієсловом «працювати». Пари дітей, які отримали червоний конверт, вибирають лише синоніми до слова працювати. В кого жовті конверти-антоніми, а в кого блакитні- добирають спільнокореневі слова.
Праця, відпочивати, працьовитий, працівник, робити, творити, трудитись, працьовитість, лінуватись.
6.Вірш-цікавинка
-Наша мова настільки унікальна, що можна скласти вірш, який складається з одних лише дієслів. Це вам продемонструє майбутня артистка Вакульчук Анастасія.(Уривок з вірша)
Засвітліло, задзвеніло,
Просинатися почав.
Полежать, поспать кортіло,
Потягнувсь, подумав, встав.
Встав, умився, одягнувся,
Пожував, перекусив.
Розчесався, сів і взувся,
Не хотів, лінивсь, побрів.
Причвалав, став, привітався,
Перезувсь — пройти не зміг.
Скинув, кинув, усміхнувся,
Поштовхався, перебіг.
Сів, віддихався, послухав,
Вчив — не вчив, відповідай.
Говорив, писав, не дихав,
Задзвеніло — йди гуляй…
-От які творчі у нас люди. Я впевнена, що всі, хто присутній у нашій студії, теж дуже творчі люди. Пропоную вам об’єднатися у групи і виконати наступні завдання.
7. Робота в групах(творче завдання)
-1група:
За поданими дієсловами скласти текст.
-2група:
Вставити у речення дієслова:
_______ тепле сонечко. У лісі _________ дерева та кущі. Маленькі квіточки ________ свої голівки. Скрізь ________ пташиний спів. ___________ довгожданна весна .
-3група:
Замінити фразеологізми дієсловами:
7. Вправа «Склади прислів’я»
8. Цікавинки про мову:
IV.Підсумок уроку
-Наш ефір добігає кінця.
То що ж конкретно ми з вами можемо зробити для процвітання нашої мови? Доберіть дієслова.
(любити, спілкуватися, збагачувати, не забувати, берегти, вивчати, пізнавати, захищати, цінувати, поважати)
-Сила мови, сила нації полягає у тому, як ми, носії мови, ставимось до неї. Як казав відомий французький письменник та мислитель Франсуа Вольтер: «Чужу мову можна вивчити за 6років, а свою треба вчити все життя.
Не цурайтесь мови, діти.
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово,-
Не буде народу.
V.Домашнє завдання
Завтра ми з вами знову зустрінемось у нашій студії о 14годині, щоб обговорити інші важливі теми, які стосуються кожного з нас.
А для цього вам необхідно виконати вдома завдання.
-І на завершення: приз у студію! (Усі учасники отримують оцінку високого рівня!)
ДОДАТОК
Вправа «Утвори словосполучення»( презентація, де фото письменників та їх вислови)
- Багато відомих людей висловлювали свої думки щодо важливості рідної мови. Прочитайте ці висловлювання, утворіть словосполучення з дієсловом.
Робота в парах. Вправа “Збери прислів’я”(в конвертах на парті)
-Ну що ж, застосуймо свої знання на практиці. Наша мова дуже багата на прислів’я та приказки. Пропоную скласти зі слів прислів’я про мову, визначити дієслова та яку дію вони виражають завершену чи незавершену?
Сині картки Червоні картки Зелені картки
Хто мови своєї цурається, Слово-не горобець, Добрим словом мур проб'єш,
той сам себе стидається. вилетить-не спіймаєш. а лихим і в двері не ввійдеш.
- Які ще знаєте прислів’я про мову? (Гостре словечко ранить сердечко. Від теплого слова і лід розмерзає.Слово до слова – зложиться мова.)Запишіть одне з них в зошит (з пам’яті або ті, що виклали на парті)