Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Це урок з української мови для учнів 6 класу
Перегляд файлу

Тема: Дієслово:  загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета навчальна: поглиблювати, узагальнювати і систематизувати  знання учнів про дієслово як частину мову, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова, формувати загально пізнавальні вміння знаходити дієслова  в текстах, визначати їх роль у реченнях;

розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; орфографічні навички, логічне мислення, увагу, пам'ять, уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів;

виховна:  виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: підручник, карта міста Дієслово, опорна схема «Дієслово»

                                                      ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

- Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці

Що у нашім 7-м класі

Учні просто молодці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

  1.  Бесіда з учнями
  • Яка це країна? (Граматика)
  • Хто в цій країні живе? (цариця Морфологія і цар Синтаксис)
  • А які міста цієї країни ми вже з вами відвідали? (Іменник, Прикметник, Займенник, Числівник)
  1. Слово вчителя

Мої любі учні. Я цілком з вами згодна. У цій казковій країні дійсно живе цариця Морфологія та цар Синтаксис, однак правлять вони різними містами: Морфологія – містом частин мови, а Синтаксис – володар  словосполучень і речень. Дуже часто вони запрошують в гості до себе і свою давню подругу – Пунктуацію.

Одного разу морфологія  вирішила навести порядок у своєму царстві, бо частини мови постійно сварились між собою. І поділила їх на три групи. Тож підкажіть мені будь ласка на які Саме? (Діти відповідають самостійні, службові, вигук)

Дійсно. До першої групи Морфологія віднесла Іменник, Прикметник, Дієслово, Числівник, Займенник і Прислівник. До другої – Прийменник, Сполучник, Частку, а до третьої – Вигук.  І кожну частину мови наділила Морфологія  талантами, так званими ознаками. Які основні ознаки частин мови? (Діти відповідають).

З тих пір кожна частина мови оселилась у власному будинку, створивши навколо себе цілий мікрорайон.  А зараз ми з вами відвідаємо знову те місто, в якому ви вже бували в початкових класах.  (Чути шум за останньою партою). А що за шум на уроці? Ви хто такі? Що трапилось?

  1. Рольова гра

Прикметник:  Я ще раз говорю, що   тут найголовніший з іменником я.

Дієслово: Ну як ти мене не розумієш…

Вчитель: Не сваріться? Що трапилось? Хто ви такі?

Прикметник: Я прикметник, ось іменник…ми говоримо йому, що найголовніші в цій країні, а він з нами не погоджується!

Дієслово: Чому ти так вирішив?

Іменник: А тому, що саме я з прикметником приносимо нашій українській мові найбільше користі. Безумовно, ми! Любі діти, ви ж учили, що без мене ніхто не дав би імені. Я даю назви всім істотам, особам, містам, і навіть предметам. А прикметник мені допомагає. Дає ознаку і тоді утворюється мелодійне словосполучення. Наприклад, українська мова, чарівний спів… А ти хто тут тоді такий?

Вчитель: Вони хочуть діяти, а не сидіти,

Творити, співати, радіти, летіти.

Вони будь-яку дію означають сміло –

Що робить? Що буде робить? Що зробила?

Питають нас всі – ми відкажем слова:

Виблискує, буде світить, запалила.

А мова із ними багата й жива –

Така їхня суть – бо вони…

                                  (Дієслова).

Дієслово: Ось бачите, навіть учитель вам про мене говорииь. І ви добре знаєте, що в цій країні маю такі ж права, як і ви. Тож давайте дружити і прикрашати мову разом.

Вчитель: Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будете тоді нашими гостями на уроці.

Пам’ятаєте, що наш урок сьогодні почався зі слів «Сьогодні у нас незвичайний урок…». Незвичайним він буде тим, що це буде урок –подорож до одного з міст країни Граматики та цариці Морфології – міста Дієслово, де ми з вами поглибимо наше знайомство з цією частиною мови.

(На дошці карта м.Дієслово, на якій позначено такі станції: Інтелектуальна, Пізнавальна, Практична)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчем тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання.

І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка,

Тему нашого уроку запишіть будь-ласка.

(учні записують тему уроку, яка записана на дошці)

Мікфон

  • Якою буде його мета?
  • Що ми маємо на уроці зробити?
  • Для чого слід вивчати дану тему?

IV. Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя

Ось і перша станція –«Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання про дієслово Ви вже маєте.

Виходимо на цій станції і бачимо над собою небо і сонце… Це ті дві частинки природи, які дарують нам радість життя адже без сонячного світла і тепла неможна уявити наше життя. Але гарно придивіться: сонечко без проміння. Для того, щоб воно яскраво засяяло мусимо з Вами виконати наступне завдання.

  1. «Мозковий щтурм»

(Кожен учень отримує промінець, на якому протягом однієї хвилини має записати все, що знають про дієслово. Учні прикріплюють промінці до сонця і озвучують написане.)

Слово вчителя

Отже, про дієслово ви знаєте зовсім мало. Тож зараз, перебуваючи в цьому незвичайному місці, ми повторимо і поглибимо Ваші знання про дієслово, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

V. Сприйняття та засвоєння знань

Учитель.

 Ми прибули на станцію «Пізнайко», де повинні отримати, поглибити свої знання. А так як тема не є для вас абсолютно новою, тому і вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі, ви зможете відчути себе справжніми вчителями.

  1. «Навчаючи - вчусь»

 Клас ділиться на 3 групи. Кожна група отримує завдання – вивчити певний аспект теми за підручником і пояснити її учням інших груп (за технологією «Навчаючи - вчусь»).

1 група – призначення дієслова,

2 група – роль дієслова у мовленні,

3 група – морфологічні ознаки, синтаксична роль дієслова.

  1.  «Ти - мені, я - тобі»

З метою закріплення теоретичного матеріалу, учні ставлять питання по темі до будь-кого з однокласників.

ІV. Формування вмінь і навичок.

Учитель.

 А перед нами вже наступна, станція – «Практична», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання, а ще й попрацювати з підручником, виконати ряд завдань та вправ..

  1. «Лінгвістичний волейбол»

«М’яч» - слово-дієслово. Той, хто отримує м’яч, має назвати дієслово, яке відноситься до певної тематичної групи (наприклад, прогулянка, їжа, школа і т.п.) та зробити передачу далі.

 

 

  1. Кодові схеми. Учитель читає дієслова, а учні кодують їх за допомогою цифр: 1 - минулий час, 2 - теперішній , 3 - майбутній.

Буду дякувати, говорю, читатиму, приходила, танцюють, напишу, писатиму, вивчали, буду пам'ятати, зробив, учитимусь, буду перемагати, намагаюсь.

Код: 3, 2, 3, 1, 2, З, 3, 1, 1, З, 1, З, 3, 2. Взаємоперевірка цифрового диктанту.

  1. «Визбирувачі»

(виписати з тексту дієслова, поянити їх правопис)

Сірим змієм плазує шлях з гори в долину поміж зеленою травою безкрайнього степу.

Ясне сонце геть підбилося вгору, розсіває своє золоте марево по зеленій долині. Ні пером не описати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до вас усміхалася долина! Зелена трава горить-палає зеленим огнем, на її довгих листочках грає і сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса: то стрільне вам у вічі тоненькою голочкою жовтого світла, то зачервоніє круглою горошиною, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками. (П. Мирний)

  1. Творча робота

Уявіть, що ви потрапили до чарівного осіннього лісу. Навколо стоять дерева, немов парубки та дівчата, що зібралися на бучне українське весілля. Під ногами шелестить листяний різнокольоровий килим. А в небі курличуть журавлі…              Яка неповторна краса!

А які думки виникли у вас під час перебування у казковому осінньому царстві?  

VІ. Підсумки уроку.

  • Учитель. Ми з вами мандрували у місті Дієслові, і з нами, як завжди, у цю подорож вирушив Незнайко. Але він відстав від нас.

  • Давайте допоможемо йому наздогнати нас.
  • Що вивчає розділ Морфологія?
  • Що означає дієслово?
  • Які часи має дієслово?
  • Який час має дієслово «мандрували»?
  • Яку синтаксичну роль виконує дієслово?

Вчитель: Молодці! Ви допомогли Незнайці догнати нас і тепер він разом з нами продовжить подорож на наступних уроках. А до нашого потягу ми можемо додати ще один вагон. Який?

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

Скласти кросворд з опорним словом «прикметник», ребус або тести.

 

 

 

 

 

Тема: Дієслова першої та другої дієвідмін. Букви е та и в особових закінченнях дієслів першої та другої дієвідмін

Мета навчальна:;

розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; орфографічні навички, логічне мислення, увагу, пам'ять, уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів;

виховна:  виховувати любов до природи.

 

 

 

  •  Що таке дієслово?
  • Наведіть прилади дієсдів.
  • Назвіть форми дієслова.
  • Як змінюється дієслово?
  • Чим найчастіше в реченні виступає дієслово?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку