Тема заходу: «День рідної мови»
Мета: навчити дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Форма проведення виховного заходу: гра- вікторина.
Хід заняття
Добрий день вам, милі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік
Починаймо наше свято!
Людей зібралось багато,
Щоб веселитись і співати
І рідну мову прославляти.
Вчитель:
Яка багата на свята наша планета! Яких тільки свят не відзначає наше людство! Тож дуже приємно, що не залишилася без уваги і мова . Так 21 лютого – Міжнародний день рідної мови!
Шановні гості, друзі! Запрошуємо вас до нашої господи - на сіль, хліб, на щире слово, бесіду мудру, свято наше - торжество рідної мови.
Сьогодні у нас свято рідної мови.
У 1924 році в відбувся всесвітній Конгрес мовознавців світу. Конгрес визначив, що наймелодійнішою є італійська мова. Другою визнано українську мову.
Ми, українці, повинні пишатися з того, що нашу мову так високо оцінив всесвітній Конгрес знавців мов.
З того часу минуло чимало років і сьогодні в нашій країні відзначають Міжнародний день рідної мови, а ми це робимо у нашій школі.
А зараз до вашої уваги презентація на тему « 21 лютого – День рідної мови». ( Презентація « Мова.Огляд»)
Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє. Рідне слово - невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо мовознавчу вікторину-гру знавців рідної мови! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову! (Слайд 1.)
Слайд 2.
Метою нашого заходу є :
Тож я запрошую вас, любі учні та гості нашого свята, до мовного кафе «Гурман». ( Слайд 3)
Але перед початком змагань пропоную методом жеребкування визначити учасників нашої гри. ( Учні по черзі витягають аркуші паперу, на яких вказано команду « Юні філологи», «Мовознавці» та категорію « Вболівальник».)
Тепер прошу команди зайняти свої місця , визначитися з капітаном команди.
А поки учасники обирають капітанів, я оголошу членів нашого вельмишановного журі:
Отож, так як ми знаходимося у кафе, то пропоную Вашій увазі наше мовне меню. (Слайд 4)
МЕНЮ
А для того , щоб у відвідувачів кафе розігрався апетит, ми маємо аперитив. Значення цього слова таке : «Аперитив (фр. apéritif) — напій, що передує їжі і своїм смаком (гіркуватим або солодкуватим) стимулює появу апетиту, слиновиділення і поліпшує травлення.
Слайд 5 . Тож оголошуємо розминку для наших команд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Слайд 6.
Запитання для команди «Юні філологи»
Продовжити прислів’я
Слово — не горобець, вилетить — … не піймаєш.
Більше слухай, … менше говори.
Умій сказати, умій і ... змовчати.
Шабля ранить тіло, а слово — ... душу.
Хто людей питає, …. той багато знає.
Слайд 7.
Запитання для команди «Мовознавці»
Продовжити прислів’я
Хто рано встає, … тому Бог дає.
Слово до слова - … зложиться мова.
Гостре словечко … коле сердечко.
Що посієш - …. те й пожнеш.
Козацькому роду … нема переводу.
Прошу наше журі зафіксувати успіхи команд у протоколі.
Наступним етапом нашої гри є «Дегустація» (Слайд 8)
Слово «дегустація» означає визначення на смак якості якого-небудь продукту.
Зараз ми скуштуємо тістечка з орфографічним джемом. (Слайд 9).
Цей етап – бліц – опитування. Завданням команд буде якомога швидше дати відповіді на поставлене запитання. За кожну правильну відповідь командам присуджується 0,5 б.
Слайд 10. Бліц для команди « Юні філологи»
1. Скільки букв в українському алфавіті?
(33)
2. Скільки голосних в українській мові?
(6)
3. Який знак в українській мові не є розділовим?
(Дефіс, апостроф)
4. Назвіть останній відмінок української мови.
(Кличний відмінок)
5. Поставте займенник «себе» в Н.в.
(Немає Н.в.)
Слайд 11.
6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
(Вигук)
7. Скільки звуків у слові «кущ»?
(4)
8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?
(Ь)
9. Рід іменника «сирота».
(Спільний)
10. Слово, що вживається лише в певній місцевості.
(Діалектизм)
Слайд 12.
Бліц для команди «Мовознавці»
1. Головні члени речення.
(Підмет і присудок)
2. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих
відмінків. (Додаток)
3. Поставте у кличний відмінок слово «юнак».
(Юначе!)
4. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі
приголосного і голосного.
(Апостроф)
5. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»?
(Частини мови)
Слайд 13.
6. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
7. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
8. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)
9. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
10. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)
Слайд 14.
Зараз пропоную командам скуштувати тістечка з фонетичними родзинками.
Вашій увазі пропонуються мовні загадки-жарти. Кожна правильна відгадка приносить команді 0,5 бала.
Слайд 15. Загадки для команди « Юні філологи»
Він у бурю, в хуртовину
Виростає біля тину.
Коли ж букву замінити, -
Можна буде в ньому жити.
(Замет - намет).
Коли я з д – росту на гілці,
Коли ж із т – пливу по річці.
(Плід - пліт).
З и я плаваю у морі,
З і – ловлю мишей в коморі.
(Кит – кіт).
Слайд 16.
У якому слові є сто літер п? ( стоп)
Яке слово складається з семи однакових літер? ( сім'я ).
Чим кінчається літо і починається осінь? ( літерою о).
Який синонім прислівника тепер не змінює значення, коли його прочитати справа наліво? ( Зараз).
Який молочний продукт перетвориться на злак, прочитавши його справа наліво? ( сир - рис).
Слайд 17. Загадки для команди «Мовознавці».
На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
Слайд 18.
У якому місяці люди найменше хліба їдять?
(У лютому).
Що за трава, що й сліпий знає?
(Кропива.)
Що посеред землі стоїть?
(Літера „М").
Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів?
(Три).
Цей етап завершений, тому прошу наше журі підвести підсумки конкурсу і занести результати у протоколи.
Рухаємось далі і до вашої уваги Конкурс капітанів, на якому пропоную продегустувати морозиво з фразеологічним наповнювачем. (Слайд 19.)
Слайд 20. Оголошується конкурс капітанів «Показуха».
Учасник має показати за допомогою жестів зміст обраних ним фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює. За кожну правильну відповідь з поясненням команда отримує 1 бал. Відповідь без пояснення не зараховується.
Водити за носа
Гладити по голівці
Зуб на зуб не попадає
Надувати губи
Ламати голову
Води в рот набрати
Дивитись крізь пальці
Втерти носа
На лобі написано
Гребти гроші лопатою
Лазити рачки
Розкидатися грошима
Слайд 21.
А зараз наші учасники можуть трохи розслабитись і поринути у дитинство.
Вашим завданням, дорогі учасники , буде НА ШВИДКІСТЬ відгадати назву казки за поданим описом. Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал.
Слайди 22- 29.
От і доходить кінця наше змагання. Я прошу наше журі підвести підсумки, визначити переможця. А ми, поки будуть підраховуватися ваші результати, трохи долучимося до історії нашої мови і переглянемо «Скорботний календар української мови».
А тепер надамо слово для оголошення результатів нашому журі.
Слайд 32.
Дорогі друзі, маймо сміливість серцем і душею впевнено сказати: « Ми - українці!». Хай усіх нас єднає належність до великого народу. Плекаймо всі разом ту мову, що дісталась нам у спадок від наших пращурів.
Вчімося, друзі, слово любити,
Слово до слова – й думка сповита
Люди без думки – птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Відеокліп «Мова єднання».
Протокол
Мовне кафе «Гурман»
«Юні філологи» «Мовознавці»
І конкурс «Розминка «Аперитив»
___________ _________
ІІ конкурс «Дегустація»
«Тістечка з орфографічним джемом"
Бліц Бліц
1. 6. 1. 6.
2. 7. 2. 7.
3. 8. 3. 8.
4. 9. 4. 9.
5. 10. 5. 10.
_______ _________
Тістечка з фонетичними родзинками
«Загадки-жарти з мови»
1. 5. 1. 5.
2. 6. 2. 6.
3. 7. 3. 7.
4. 8. 4. 8.
______ ________
Морозиво з фразеологічним наповнювачем
Конкурс капітанів «Показуха»
______ _________
Сюрприз
«Спробуй відгадати казку»
_________ ___________
Підсумок _____________ ______________
.
Водити за носа
_________________________________________________________
Гладити по голівці
__________________________________________________________
Зуб на зуб не попадає
__________________________________________________________
Надувати губи
___________________________________________________________
Ламати голову
_____________________________________________________________
Води в рот набрати
__________________________________________________________
Дивитись крізь пальці
______________________________________________________________
Втерти носа
_____________________________________________________________
На лобі написано
____________________________________________________________
Гребти гроші лопатою
_____________________________________________________________
Лазити рачки
______________________________________________________________
Розкидатися грошима