5 клас
Повторення вивченого матеріалу
Диктанти-завдання
1-й диктант
Прослухайте текст, випишіть іменники у дві колонки: назви істот - в одну, неістот - в іншу. Визначте рід, відмінки іменників, виділіть відмінкові закінчення.
У степу над шляхом ростуть три тополі. Одна висока, стара і дві молоді, гнучкі.
Розповіла мені бабуся: «Це тут колись росла тільки одна тополя. Сумно стало їй одній край дороги. Якось ішов дорогою мандрівник та й сів спочити під тополею. Вона й просить його: «Чоловіче добрий, відріж од мене дві гілочки, посади їх підряд. Хай ростуть коло мене дві топольки, мені на радість буде».
(За В. Сухомлинським).
Визначте до якого стилю мовлення належить даний текст.
У словах: тополя, якось, ростуть визначте кількість букв і звуків.
2-й диктант
Запишіть текст. Поставте прикметники в потрібній формі, визначте відмінки прикметників, виділіть закінчення.
На полиці, серед книг про (далекий) країни і небачених звірів, стояла (великий) (цікавий) Книга. В ній розповідалось про (могутній) богатиря. Літери в Книзі палали, як розпечене залізо. Як тільки доторкнеться її (палаючий), (вогненний) слово до серця людини, в ньому спалахує вогник. І людина, у чиєму серці горить цей вогник, стає (могутній) й (непереможний).
(За В. Сухомлинським).
Виділені слова розберіть за будовою.
3-й диктант
Запишіть текст. Дайте заголовок. В першому реченні підкресліть головні члени речення.
Біжить лісовою стежечкою маленька мурашка. Біжить вона по їжу, бо вдома дітки маленькі її чекають. Коли це стежечку перетнув струмок. А на тому боці пахучі зернята лежать. Як же добратися до тих зерняток? Бачить мурашка – на березі струмка росте висока стеблина. Зрізала мурашка стеблину – бо в неї зуби такі гострі, як ножі. Впала стеблина через струмок. Перелізла мурашка по ній на той берег. Ось зернята пахучі. Чекайте, дітки, матуся вже їсти несе.
(За В. Сухомлинським).
4-й диктант
Перепишіть. Вставте пропущені букви. Визначте стиль тексту. Доведіть свою думку. Поясніть, чи всі виділені слова загальновживані.
Рідна мова – то б..зцінне духовне б..гатство, в якому народ ж..ве, передає з поколін..я свою мудрість і славу, культуру і традиції.
Рідне слово – то нев..черпне ж..вотворне і невм..руще дж..рело. З нього д..тина ч..рпає уявлен..я про навколишній світ, про свою родину, про своє с..ло і місто, про весь свій край. Віками українс..кий народ творив це б..гатство, відкладаючи в скарбницю рідної мови найдорогоцін..іші п..рлини думки, почут..я, фантазії.
5-й диктант
Запишіть текст. Підкресліть однорідні члени речення, визначте, якими частинами мови вони виражені. Обґрунтуйте правопис префіксів не-, роз-, без-, з-.
Слово – найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово має радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію, одухотворити і розсіяти сумнів, засмутити й викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити зневіру, надихнути на працю і скувати силу душі.
(За В. Сухомлинським).
6-й диктант
Випишіть словосполучення, поставте запитання від головного до залежного слова.
Сніжинки летять від сонця. Десь високо-високо є велика кришталева кузня. Біля прозорих наковалень стоять ковалі. Виковують молоточками мільйони сніжинок з кришталю. І в кожну з них вкарбовують кілька тоненьких-тоненьких сонячних променів.
От стоїть зелено-синя ялинка, опушена сніжинками. Чому сніг рожевий? А тому, що в кожній сніжинці заморожені сонячні промінці. Сонце перед заходом стає рожевим – і промінці рожевіють. Сонце сховається, і вони згаснуть. Кришталь холодний – промінці холодні. А як почне сонце пригрівати, його промінці оживають скрізь: на вершинах снігових наметів і в сніжинках.
Чому дзвенять весняні краплі, падаючи з дерев? Це грає в них розплавлений кришталь…
(За В. Сухомлинським).
7-й диктант
Перепишіть речення. Поставте у потрібній формі присудки.
Людина без переконань – це нікчема. – Якщо ти (бачити), що (діяти) зло, то нехай серце твоє (кричати) про це, (боротися) проти зла, (добиватися) перемоги правди. (Знаходити) своє призначення у житті, бо це джерело щастя.
(За В. Сухомлинським).
8-й диктант (графічний)
Визначте види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки.
Довідка: Розповідне неокличне речення – Р; розповідне окличне – Р!; питальне неокличне – П?; питальне окличне – П?!; спонукальне неокличне – С; спонукальне окличне – С!
1. Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води…
2. Яка ж ти гарна й пишна, наша земле!
3. Про що ж тепер щебечуть ластівки?
4. Піди, Оленко, Сонця запитай, як воно ділить своє тепло між людьми?
5. Під вікном у нас живуть ластівки.
6. Пам’ятайте свій родовід!
7.Чи готовий ти відповісти за свої вчинки?
8. Який же ти нечема, Сергійку!
9. Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну!