Контрольне читання мовчки тексту художнього стилю.
Мета: здійснити перевірку здатності учнів читати мовчки незнайоме за змістом висловлювання із належною швидкістю, розуміти й запам’ятовувати зміст тексту, тему й основну думку, виховувати в учнів читацькі навички.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Пояснення особливостей перевірки рівня розуміння прочитаного мовчки тексту та швидкості читання.
ІV. ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТУ.
Текст для читання мовчки
Легенда про Золоте Зернятко Істини
У батька було два сини. Коли вони виросли й могли вже тримати в руках заступа, батько сказав їм:
– Беріть заступи, підемо копати поле.
Копають вони й копають, видалася праця братам важкою і незрозумілою.
– Для чого ми копаємо? – питають вони. – І взагалі, для чого ми живемо на світі?
Батько й каже синам:
– Бачите цю велику гору? – І показав рукою на величезну гору, вершина якої вкрилася хмарами.
– Бачимо, – відповіли сини.
– У цій горі – Золоте Зернятко Істини. Можливо, десь у глибині, можливо, на поверхні – ніхто не знає. Кажуть люди: хто знайде це Зернятко, той зрозуміє, для чого копає землю і сіє хліб, споруджує будинки і думає про зірки. Ідіть, сини, шукайте Золоте Зернятко Істини.
Підійшли брати до гори, а вона величезна й висока, за день не обійдеш навколо, за три дні не зійдеш на вершину. Як же шукати Золоте Зернятко Істини?
Стали брати біля підніжжя гори. Старший – з одного боку, молодший – з іншого. Почали копати гору, пересипаючи землю жменя за жменею. Золотого Зернятка не було.
Молодший брат підійшов до старшого і каже:
– Я більше не буду копати. Не хочу стати рабом цієї гори.
Старший відповідає:
– Хоч і все життя доведеться копати, а я все-таки знайду Золоте Зернятко Істини. Тому що я не раб, а вільна людина. А ти раб, бо не хочеш дізнатися, для того копаємо землю і сіємо хліб, споруджуємо будинки й думаємо про зірки.
Пішов молодший брат, поселився на березі річки – курінь збудував, рибу ловить і юшку варить. А старший копає і копає, кожну жменю землі у порох розтирає, Золоте Зернятко Істини шукає.
Десять років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на одинадцятий рік коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому й Золоте Зернятко Істини. Воно було маленьке, як мачинка. Поклав старший брат Зернятко на долоню, і яскраве світло Істини осяяло весь світ. Дізнався старший брат для чого людина живе на світі, землю копає і ниву засіває, споруджує будинки й про зірки думає.
Пішов старший брат по земля, побудував Щастя для всіх людей. І став Могутнім і Непереможним. Тому що він – вільна Людина.
А молодший брат живе в убогому курені, одяг на ньому порвався, відро в якому він юшку варив, продірявилося, їсть він сиру рибу і водою болотною запиває. Тому що він безвільний раб – раб свого ледарства, неробства і невігластва. Тому що справжня свобода – в умінні працювати день і ніч для того, щоб пересунути гору з місця на місце, побудувати Щастя для людей.
(В. Сухомлинський)
Тестові завдання до тексту «Легенда про Золоте Зернятко Істини»
а) город;
б) рів;
в) яму;
г) поле.
а) важкою і зрозумілою;
б) важкою і незрозумілою;
в) легкою та зрозумілою;
г) безглуздою і незрозумілою.
а) шукати золото;
б) шукати дорогу;
в) шукати Золоте Зернятко Істини;
г) шукати скарб.
а) величезна, але низька;
б) маленька, але висока;
в) величезна і висока;
г) зовсім маленька.
а) не хоче стати рабом гори;
б) хоче стати рабом гори;
в) хоче розкопувати цю гору і далі;
г) хоче знайти Золоте Зернятко.
а) що його не цікавить, для чого живуть люди;
б) що також не хоче стати рабом гори;
в) що не хоче шукати Золоте Зернятко Істини;
г) що знайде Золоте Зернятко Істини.
а) повернувся до батьківської хати;
б) оселився на березі річки, рибу ловить і юшку варить;
в) шукає Золоте Зернятко Істини;
г) копає і копає.
а) вісім років;
б) дванадцять років;
в) десять років;
г) один рік.
а) на вишеньку;
б) на зернинку;
в) на квасолинку;
г) на мачинку.
а) небо заполонили чорні хмари;
б) яскраве світло Істини осяяло весь світ;
в) відразу розпочалася страшна буря;
г) сонце теплим промінням зігріло землю.
а) побудував Щастя для всіх людей, став Могутнім і Непереможним;
б) став заможнім;
в) став рабом зернятка;
г) залишився на з молодшим братом.
а) став багатим і щасливим;
б) став розкопувати гору;
в) працював день і ніч;
г) став безвільним рабом свого ледарства.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
Відповіді на запитання учнів.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.