Ділова гра для педагогів з елементами тренінгу

Про матеріал
Розробка містить сценарій та презентацію засідання Школи вищої педмайстерності у формі ділової гри з елементами тренінгу на тему "Сучасному учневі - сучасного педагога"
Зміст архіву
Перегляд файлу

ДІЛОВА ГРА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ

 

Мета:    - познайомити учасників з основними компонентами тренінгу;

             -  формування професійних компетентностей педагога для здійснення

          постійного професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах

           особистісно зорієнтованого навчання;

  • стимулювання бажання на підвищення свого професійного рівня;
  • сприяння формуванню комунікативних умінь та навичок методичної

                   діяльності;

  • формувати навички ефективної взаємодії.
  •  

 

  1. Вступ.

                       За новими Державними стандартами освіти ключовою фігурою Нової школи є вчитель, оскільки якість освіти не може бути вище якості вчителів, які у ній працюють.

        Мені вдалося натрапити на унікальні дані досліджень, які проводилися в різні роки ХХ століття з цього питання. Учні 30 -х років, включали в портрет сучасного, на їх погляд вчителя:

  • Знання предмета і володіння методикою;
  • Гарні взаємини з учнями;
  • Уміння справедливо оцінювати знання учнів;
  • Дотримання дисципліни;
  • Зовнішній вигляд.

Як бачимо, учні 30 -х років у вчителеві більше цінували знання предмета, загальну ерудицію, високу моральність.

Серед рис, що характеризують ідеального вчителя в очах школярів 60 -х років, описані наступні:

  • Врівноваженість;
  • Авторитет, сильна воля;
  • Знання предмета, вміння говорити логічно і виразно;
  • Приємна зовнішність, розуміння своїх учнів;
  • Вимогливість самостійності, любов до педагогічної роботи.

Тут ми вже бачимо, як поступово на перші місця виходять особистісні якості вчителя.

У 1992 році на базі столичних шкіл було проведено аналогічне анкетування. Педагогам та учням запропоновано розташувати в порядку значимості 58 якостей вчителя. Ось якими якостями наділили Нового вчителя учні того часу:

  • талановитий (85 голосів);
  • цікавий у спілкуванні (81);
  • справедливий у вимогах (80);
  • розуміючий (75);
  • поважаючий своїх учнів (53);
  • освічений (45);
  • учитель, який має почуття гумору (40);
  • уважний (35);
  • готовий надати допомогу (35);
  • гарний, добрий (23).

Зауважте, до першої п'ятірки увійшли тільки особистісні характеристики вчителя, а рівень освіченості та знання предмета відійшло на 6 місце! Чітко видно й те, що такій якості, як любов до дітей, школярі віддали одне з перших місць, а педагоги - 28 -е!

У ході вивчення даної теми, я сформулювала для себе власні критерії визначення особистості Сучасного вчителя, які включають в себе як особистісні якості, так і професійні характеристики. І в цьому мені допомогли діти. Я опитала своїх учнів: яким ви хочете бачити сучасного, вчителі? І перші місця учні віддавали таким якостям як доброта, уважність, почуття гумору, такт. Таким чином, я переконана:

  • Вчитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.
  • Крім того, вчитель повинен йти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.
  • Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал- ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.
  • Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями. Тільки вчитель, котрий йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.

 

  1. Знайомство.

Щоб налаштуватися на роботу пропоную вправу «Самопрезентація»

Існує багато видів професійної діяльності,що стосуються людини,але серед них професія педагога найбільше впливає на долю.ому наша праця не лише дяльність, а й покликання.

Кожному пропоную продовжити такі фрази.

Я обрала професію вчителя тому,що….

Якби я не стала вчителем, то обрала б професію …

Якості, які я найбільше ціную в людях…

  1. Прийняття учасниками правил гри

Ділова гра — справа серйозна. Як ми граємося, так і живемо; 

  • Будьмо позитивними. 
  • Толерантність — це повага, у першу чергу, до самого себе.
  • Найдорогоцінніше, що в нас є, це — час, використаймо його  найефективніше. 
  • Правило вимкнутого мобільного телефона
  • Правило « Вільної ноги»
  1. Вправа «Ментальна карта»

(учасники розшифровують поняття «Сучасна школа»

 

  1. Освітній глосарій

Сучасний вчитель володіє термінами та розуміє їх значення.Пропоную провести освітній глосарій і перевірити себе.

Перед вами пояснення понять, з якими вчитель зустрічається в своїй роботі.

Попрацюємо в групах.Назвемо ці поняття.

Висновок.

Отже, прагнення педагогів йти в ногу з часом налаштовує нас на постійне самоудосконалення, на постійний пошук нового.

 

Здібності  психічні властивості, які ґрунтуються на природних задатках і є передумовою успішного виконання людиною певних видів діяльності, засвоєння нею знань, умінь і навичок.

Інтеграція – об'єднання в ціле певних частин, окремих компонентів, що супроводжуються ускладненням і зміцненням зв'язків та відношень між ними.

Креативність – творчі можливості людини, які виявляються в мисленні, почуттях, спілкуванні, діяльності, характеризують особистість загалом.

Обдарованість – високий рівень розвитку здібностей.

Творчість – притаманна лише людині діяльність, що породжує якісно нове, відмінне, неповторне, оригінальне, унікальне.

Педагог-новатор людина прогресивна, яка відчуває нові життєві тенденції, тримає руку на пульсі часу, добре орієнтується у пріоритетах сучасності, спрямована на майбутнє, не  формаліст, а ставиться до своєї роботи як до мистецтва, що робить змістовним його життя, дає задоволення і радість, надихає на подальші відкриття.

Інновація – це постійний пошук та впровадження нових, максимально ефективних інноваційних педагогічних технологій, результатом яких має бути формування творчої особистості, яка вміє долати труднощі.

Дитиноцентризм-це забезпечення процесу виховання і навчання кожної дитини на основі розвитку її природних здібностей»

6. Вправа «Сонце».

А зараз пропоную більш детально зупинитися на понятті «дитино центризм»,обмінятися думками  щодо його основних чинників .

Чому сонце? Якщо виходити з гуманної педагогіки Шалви Амонашвілі, то дитина – це не просто учень, а духовне явище в нашому житті, в житті батьків, носій своєї власної місії, свого призначення, носій енергії духу. Отже, сонце – символ світла, знань, які оточують дитину від народження протягом усього життя.  У центрі сонця я поставлю дитину та її партнера по навчанню – учителя. А тепер спробуємо на засадах дитиноцентризму, що є основою НУШ створити  чинники – промінці, за допомогою яких формується освітнє середовище школи компетентностей ХХІ століття, яка дає дитині можливості для саморозвитку та самореалізації особистості.

Пропоную кожній групі  назвати ідеї дитиноцентризму.

(Намалюйте  на аркуші сонце,а на його промінчиках напишіть свої ідеї)

 

7.Тест  на  визначення  творчого  потенціалу  педагога.

 

Мета: вивчення загального рівня творчого потенціалу особистості вчителя.

Бланк опитувальника:

Вам доводиться займатися незнайомою справою. Чи  відчуваєте ви бажання досягти  в ній досконалості?

а) так;

б) як вийде, так і буде;

в) якщо це дуже важко, то так.

 

Якщо справа, яку ви не знаєте, вам подобається, чи хочете  ви дізнатися про неї все?

а) так;

б) ні, треба вчитися тільки основному;

в) ні, я тільки хочу задовольнити свою цікавість.

 

Коли ви зазнаєте невдачі, то:

а) якийсь час  вперто продовжуєте, навіть всупереч здоровому глузду;

б) відразу махнете рукою на цю затію,  тільки-но зрозумієте її нереальність;

в) продовжуєте робити  свою справу, поки здоровий глузд не покаже нездоланність перешкод.

 

Професію потрібно вибирати, виходячи з:

а) своїх можливостей і перспектив для себе;

б) стабільності, значущості, важливості професії, потреби в ній;

в) престижу переваг, які вона забезпечить.

 

Подорожуючи, могли б ви легко орієнтуватися на маршруті, по якому вже пройшли?

а) так;

б) ні;

в) якщо місце сподобалося і запам’яталося, то так.

 

Чи можете ви пригадати одразу ж після бесіди все, про що під час неї йшлося?

а) так;

б) ні;

в) згадаю все, що мене зацікавило.

 

Коли  ви чуєте слово незнайомою мовою, чи можете ви повторити його по складах без помилок, навіть не знаючи його значення?

а) так;

б) ні;

в) повторю, але не зовсім правильно.

 

У вільний час ви волієте:

а) залишатися на одинці, поміркувати;

б) перебувати в компанії;

в) мені байдуже, на самоті чи в компанії.

Займаючись якоюсь справою, ви вирішуєте припинити її тільки тоді, коли:

а) справу завершено, вона здається вам відмінно виконаною;

б) ви більш - менш  задоволені виконаним;

в) справа здається зробленою, хоча її можна зробити краще, але навіщо?

 

Коли ви на самоті, ви:

а) любите мріяти про якісь речі, можете абстрагуватися;

б) за будь-яку ціну намагаєтеся знайти собі конкретне заняття;

в) іноді любите помріяти, але про речі, які пов’язані з вашими справами.

 

Коли якась ідея захоплює вас, то ви думатимете про неї:

а) незалежно від того, де і з ким ви перебуваєте;

б) тільки наодинці;

в) тільки там, де є тиша.

 

Коли ви обстоюєте якусь ідею, ви:

а) можете відмовитися від неї, якщо аргументи опонентів здаватимуться вам переконливими;

б) залишитеся при своїй думці, які б аргументи не висувалися;

в) зміните свою думку, якщо опір виявиться надто сильним.

 

 Ключ для обробки

Тепер підрахуйте бали.

За відповідь «а» нараховуються 3 бали, за відповідь «б» - 1 бал, за відповідь «в» - 2 бали. Подані запитання діагностували межі вашої допитливості, впевненість у собі, стабільність, зорову і слухову пам’ять, прагнення до незалежності, здатність абстрагуватися і зосереджуватися. Ці показники і є якостями творчого потенціалу.

 

  Якщо ви набрали 48 і більше балів, то у вас закладений значний творчий потенціал, який дарує широкий спектр творчих можливостей.

Якщо ви зможете використати ваші здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості.

 

Якщо ви набрали 24-47 балів, то у вас є якості, які дають змогу вам творити, але є і бар’єри вашої творчості. Найбезпечніший з них - страх, особливо у людей, орієнтованих на обов’язковий успіх. Очікування невдачі сковує уяву – основу творчості. Страх може бути й соціальний – страх громадського осуду. Будь - яка нова ідея проходить через етап несподіванки, подиву, невизнання, засудження оточуючими. Страх осудження за нестандартні судження, незвичну для інших поведінку, погляди, почуття сковує творчу активність, знищує творчу особистість.

8. Вправа «Методична казка».

        Одного разу в коконі з’явилася маленька щілина. Перехожий, який випадково проходив повз, довго стояв і спостерігав, як через цю маленьку щілину намагається вибратися метелик …

          Минуло багато часу, метелик ніби залишив свої зусилля, а щілина залишалася такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що ні на що інше в нього не було більше сил …

        Тоді перехожий вирішив допомогти метелику, він узяв складаний ножик і розрізав кокон. Метелик негайно вибрався. Але його тільце було слабким і немічним, його крила були прозорими і ледь рухалися.

        Чоловік продовжував спостерігати, думаючи, що ось-ось крила метелика розправляться і зміцніють і він полетить. Але такого не сталося!

Залишок життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг полетіти…

         А все тому, що чоловік, бажаючи йому допомогти, не розумів того, що зусилля для виходу через вузьку щілину кокона, необхідні метелику, щоб рідина з тіла перейшла в крила і щоб метелик зміг літати. Життя змушувало метелика з труднощами залишати цю оболонку, щоб він міг рости і розвиватися.

     Іноді саме зусилля необхідні нам у житті. Якби ми могли  жити, не зустрічаючись з труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, як зараз. Ми ніколи не змогли б літати.

Я просив сил … А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.
Я просив мудрості … А життя дало мені проблеми для вирішення.
Я просив багатства … А життя дало мені мозок і м’язи, щоб я міг працювати.
Я просив можливість літати … А життя дало мені перешкоди, щоб я їх долав.
Я просив любові … А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їх проблемах.
Я просив благ … А життя дало мені можливості.
Я нічого не отримав з того, про що просив. Але я отримав все, що мені було потрібно.

Висновок.Школа має створити всі умови для саморозвитку і самореалізації дітей.

9. Вправа «Кошик порад педагогу».

 1. Від початку й упродовж навчального процесу демонструйте дітям свою повну довіру до них.

2. Допомагайте учням формулювати мету і завдання уроку, що стоять як перед групою, так і перед кожним учнем.

3 Завжди відштовхуйтесь від того, що в учнів є внутрішня мотивація до навчання.

4.  Будьте для школярів джерелом різноманітного досвіду, людиною, до якої завжди можна звернутися за допомогою, потрапивши у складну ситуацію.

5. Будьте таким для кожного учня.

6. Розвивайте в собі здатність відчувати емоційний настрій групи (класу) і приймати його (порівнювати свої дії із цим настроєм).

7. Будьте активним учасником групової взаємодії.

8. Відкрито виражайте у групі свої почуття.

9. Прагніть до емпатії, що дозволяє розуміти почуття й переживання кожного школяра.

 

10. Релаксація  .Підведення підсумків.

     Сядьте зручно. Розслабтесь. Зробіть кілька глибоких вдихів і видихів. Викличте у спогадах той день, коли ви почувалися абсолютно щасливими. Спробуйте пережити цей стан щастя. Вічуйте аромат весняних квітів.Хай він подолає всі  тривоги і сумніви. Відчуйте власну унікальність, неповторності, впевненость у собі, впевненість в любові й дружбі близьких.

 

Наприкінці хотілося б лише додати. Ми з вами красиві, здорові, розумні, добрі люди. Ми маємо свою мету, до якої прямуємо. І кожен несе в своєму серці мрію…

 

Ми щасливі тому, що...

1. Сьогодні вранці прокинувся здоровим, отже, ти щасливіший за 1 млн людей на цій планеті, які не доживуть до наступного тижня.

2. Ти ніколи не переживав війну, самотність, ув’язнення, агонію катування або голод — ти щасливіший, ніж 500 млн осіб у цьому світі.

3. Ти можеш піти до церкви без страху й загрози бути ув’язнення або смерті, отже, ти щасливіший, ніж 300 млн осіб у світі.

4. У твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, маєш дах над головою і постіль — ти багатший за 75 % людей, які цього позбавлені.

5. Якщо ти читаєш це, то ти не належиш до тих 2 млрд, які не вміють читати.

6. Ти можеш щодня бачити, чути й обіймати своїх рідних, а хтось такої можливості не має.

 

Якщо подивитися на світ і на свої проблеми з такої точки зору, стає зрозумілим, що ми — щасливі люди, просто не завжди вміємо помічати й цінувати щастя, яке в нас є.

Я дякую  усім  учасникам  заняття  за  активну  та  результативну  роботу. Бажаю,  щоб ваша  праця  приносили  лише  радість  та  позитивні  результати. Робіть усе з любов′ю. Адже  усе,  що  робиться  з  любов’ю, приречене  на  успіх.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ділова гра для педагогів з елементами тренінгу “Сучасному учневі – сучасного педагога” Скажіть мені і я забуду,покажіть і я запам'ятаю, дайте можливість обговорити – і я зрозумію, дайте можливість навчити – і я прийду до досконалості Конфуцій

Номер слайду 2

Самопрезентація Я обрала професію вчителя, тому що … Якби я не стала вчителем,тоді обрала б професію … Якості, які ціную найбільше в людях ….

Номер слайду 3

Правила гри: Бути позитивними Поважати думку колег Ефективно використовувати час Правило вимкнутого мобільного телефона Правило “вільної ноги”

Номер слайду 4

Вправа “Ментальна карта” С - У - Ч – А – С – Н - О – Ю–

Номер слайду 5

Вправа “Ментальна карта” С - самодостатньою У - успішною Ч – чистою морально і економічно А – активною С – стабільною Н - національною О – особистісно – орієнтованою Ю – юридично захищеною

Номер слайду 6

Освітній глосарій

Номер слайду 7

Вправа “Сонце”

Номер слайду 8

Вправа “Сонце” Слайд для вставки текста с картинкой. допомагати переборювати невпевненість у власних силах; переконувати учнів в обов’язковому виконанні поставлених завдань; допомагати уникнути поразки; визначати важливість зусиль дитини в діяльності; спонукати до виконання конкретних дій; допомагати емоційно пережити не результат цілого, а навіть деталі; більше хвалити – менше критикувати; пояснювати заради чого здійснюється кожна діяльність.

Номер слайду 9

Тест на визначення творчого потенціалу особистості Ключ для обробки відповідей За відповідь «а» нараховуються 3 бали, за відповідь «б» - 1 бал, за відповідь «в» - 2 бали. Подані запитання діагностували межі вашої допитливості, впевненість у собі, стабільність, зорову і слухову пам’ять, прагнення до незалежності, здатність абстрагуватися і зосереджуватися. Ці показники і є якостями творчого потенціалу.

Номер слайду 10

Якщо ви набрали 48 і більше балів, то у вас закладений значний творчий потенціал, який дарує широкий спектр творчих можливостей. Якщо ви зможете використати ваші здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості. Якщо ви набрали 24-47 балів, то у вас є якості, які дають змогу вам творити, але є і бар’єри вашої творчості. Найбезпечніший з них - страх, особливо у людей, орієнтованих на обов’язковий успіх. Очікування невдачі сковує уяву – основу творчості. Страх може бути й соціальний – страх громадського осуду. Будь - яка нова ідея проходить через етап несподіванки, подиву, невизнання, засудження оточуючими. Страх осудження за нестандартні судження, незвичну для інших поведінку, погляди, почуття сковує творчу активність, знищує творчу особистість.

Номер слайду 11

Вправа”Методична казка”

Номер слайду 12

Вправа “Кошик порад для педагога”   Від початку й упродовж навчального процесу демонструйте дітям свою повну довіру до них. Допомагайте учням формулювати мету і завдання уроку, що стоять як перед групою, так і перед кожним учнем. Завжди відштовхуйтесь від того, що в учнів є внутрішня мотивація до навчання. Будьте для школярів джерелом різноманітного досвіду, людиною, до якої завжди можна звернутися за допомогою, потрапивши у складну ситуацію. Будьте таким для кожного учня. Розвивайте в собі здатність відчувати емоційний настрій класу і приймати його (порівнювати свої дії із цим настроєм). Відкрито виражайте свої почуття. Прагніть до емпатії, що дозволяє розуміти почуття й переживання кожного школяра.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бугай Любов Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
17 березня 2019
Переглядів
4372
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку