Цікава та змістовна ділова гра для старшокласників сприяє формуванню ціннісних орієнтацій до держави та суспільства, рис сучасного патріота, розвитку почуття гордості за приналежність до української нації, підвищенню інтересу до вивчення історії своєї держави, розвитку правосвідомості учнів.
Ділова гра із старшокласниками
(із циклу занять «Я буду патріотом!»)
Тема. Поговоримо про патріотів
Форма проведення: ділова гра
Мета: формування ціннісних орієнтацій до держави та суспільства, формування рис сучасного патріота української держави, розвиток почуття гордості за приналежність до української нації; підвищення інтересу до вивчення історії своєї держави; розвиток правосвідомості учнів
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, маркери, фломастери, аркуші для роботи в групах
Хід проведення
І. Організаційно-психологічний етап
- Доброго дня усім присутнім, я рада зустрічі з вами. Сьогоднішню зустріч я хочу розпочати зі слів Ліни Костенко: «В дитинстві відкриваєш материк,
котрий назветься потім — Батьківщина» (Слайд 1).
- Які почуття викликали у вас слова поетеси? (гордість, любов до рідного краю і т.д.)
ІІ. Повідомлення теми з мотиваційним спрямуванням
Сьогодні ми обговорюватимемо дуже важливу тему на сьогодні, яка дуже пов’язана з якостями людського характеру. Прошу вас розпізнати рису характеру людини з короткої характеристики: це одна із якостей людського характеру, яка подібно до любові, керує людською свідомістю, заставляючи робити великі і малі вчинки в ім'я своєї батьківщини. Як називається риса характеру людини, про яку ви зараз почули? (Патріотизм)
1. Інформаційне повідомлення (слайд 2)
Патріотизм, як і честь виховує великих, сильних людей, які не рахуються з ціною свого життя й здатні пожертвувати ним заради рідної землі. Патріотизм породжує впевненість у собі, волю в перемогу, віру в свою націю, свій народ, він перетворює звичайну людину в безстрашну машину, яка не відчуває страху і болю, йдучи впевнено та безстрашно до своєї мети. Тоді мета патріота стає метою усього народу. Патріот живе в єдності зі своїм народом, він живе своїм народом, адже життя народу стає його життям. Та нажаль у нашому сучасному українському суспільстві кількість патріотів з часом зменшується.
Тому метою нашого засідання є визначити, хто такі патріоти і якими якостями вони повинні володіти, щоб стати гідними громадянами своє держави.
ІІІ. Основна частина заняття
2. Робота в групах над вправою «Портрет патріота»
Давайте об’єднаємося в групи залежно від кольорів нашого прапора. (Жовті і сині) і попрацюємо над складанням портрета українського патріота
До вашої уваги представлені 7 сходинок, які складають характер українського патріота (Слайд 3). На кожну початкову букву запишіть рису, яку, на вашу думку, повинен мати патріот. Презентуйте свої схеми-сходинки.
Поглянемо і порівняємо наші портрети. Яка рису вам незрозуміла?
Альтруїзм (франц. Altuisme, лат. alter — інший) - безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших. Чи багато у наш час таких людей? Мабуть саме це є однією з причин, що призводить до виникнення конфліктів та війн.
А тепер давайте детальніше розберемося, чи схожі ми з вами на патріотів, чи нам якихось рис не вистачає і їх треба розвивати у собі. Об’єднаємося у 7 груп за допомогою назв українських міст (Харків, Львів, Київ, Вінниця, Ужгород, Дніпропетровськ, Полтава).
В усіх народів світу є повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми й Богом. Він никає світом, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку та пристановища, бо він загублений для свого народу. Які ж традиції має український народ? Де ми бачимо їх? Правильно, в святах!
3. Вправа «Пригадай українські традиційні свята»
Завдання для груп: напишіть, які свята ви знаєте і які у нас на Україні святкуються. Адже кожне свято – це наша душа, наше спілкування один з одним.
Назвіть 4 українські страви, за їх назвами ми об’єднаємося у нові групи для наступної вправи.
4. Творча вправа «Намалюйте та вгадайте»
Групам даються на вибір чотири свята: Масляна, Великдень, Івана Купала, Святого Миколи. Представники груп всліпу обирають свято. Групам дається час (5 хв), за який вони повинні схематично намалювати свято або його атрибутику, щоб інша група вгадала.
5. Вправа «Наведи приклади ситуацій»
Наступна якість, якою повинен володіти патріот української держави – це альтруїзм - безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших.
Завдання для груп: назвати якомога більше ситуацій чи випадків, де є безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших.
6. Презентація роботи в групах.
7. Діагностична вправа «На скільки я толерантний (-на)».
Чи зможете пояснити це поняття?
Ваше завдання помітити у властиві вам риси, що будуть названі у твердженнях.
3. Чи зможете ви спілкуватися з людиною, яка вам не симпатична?
4. Спілкуючись з іншими, я намагаюся прислухатися до їх думки.
5. Я вмію керувати своєю поведінкою та емоціями.
6. Я готовий поважати право кожного на самовираження.
7. Я терпляче ставлюся до людей іншої національності.
8. Я свідомо розумію громадянські права та обов’язки, намагаюся їх не порушувати.
9. Я поважаю інтереси та вподобання кожного.
10. Я намагаюся не сваритися з оточенням.
7. Вправа «Покажіть свою рішучість» у вчинках, розв’яжіть ситуацію та вкажіть, які права людини порушуються»
1. Для участі у Міжнародному конкурсі на кращий твір-есе Дмитро написав твір російською мовою, але його робота так і не була розглянута. Хлопець дуже обурений. Які права людини порушено та як розв’язати ситуацію.
2. У вашому класі з’явився новенький учень, сім’я якого виїхала із зони бойових дій. Діти почали цікавитися його життям, а він відмовляється говорити і це насторожило дітей у класі, почалися конфлікти. Як зарадити цій ситуації.
3. Дівчина Наталя любить придумувати клички, на які однокласники реагують по-різному. Сталася неприємна історія з одним учнем, який не звик до такого спілкування. Він образився, перестав відвідувати школу (бо деякі хлопці вважали його слабаком, що як слід «не відповів» дівчині). Як вирішити ситуацію?
4. Учениці 10 класу мама не дозволяє дружити з тим, ким вона хоче. Радить шукати друзів, у яких гарне матеріальне становище. Дівчина мучиться, їй хочеться спілкуватися з друзями, але вони не відповідають вимогам матері. Підкажіть дівчині, як слід діяти?
8. Вправа «Є ідея» Завдання для груп - намалюйте портрет українського патріота та придумайте його девіз.
9. Вправа на розвиток оригінальності думки
10. Вправа «Якби я був президентом»
Українська культура зайшла в глухий кут із якого не може знайти виходу. Українські патріоти, яких так потребує суспільство, ніби сплять довгим сном у душах багатьох українців, проте люди не хочуть розбудити той дух патріота, який все більше і більше гасне у їхніх серцях, а треба було б! Тоді, коли кожен українець запалить у своїй душі вогник патріота, весь народ понесе його у своїй дорозі. Патріотизм кожного із нас, любов до ближнього і до країни повели б державу вперед.
Завдання: Якби я був президентом України, я б … (продовжити розповідь) – щоб зробив для майбутнього України.
ІV. Рефлексія.
Вправа «Відкритий мікрофон». Продовжіть думку
«Сьогоднішнє заняття для мене …»