Ділова гра "Навчаючи, вчимося"
Мета: використання методики розвитку критичного мислення для підвищення професійної компетентності педагогів.
Завдання:
розвитку критичного мислення ;
Форма проведення: ділова гра
Прийоми та методи: гра – стратегія « Кола Венна», «Письмо в малюнках», методи «Мозковий штурм», «Сенкан», «Біном фантазії», «Фішбоун», « Так або ні», руханка, індивідуальна та групова робота, обговорення.
ПЛАН ДІЛОВОЇ ГРИ:
1.Мотиваційно-організаційний етап.
2.Змістовний етап.
3.Ігровий етап.
4.Заключний етап.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:
1.Мотиваційно-організаційний етап
Ведуча. Одним із основних напрямків розвитку сучасної освіти є використання інноваційних технологій в роботі з дошкільниками та початковій школі.
Їх використання допомагає вихователю та вчителю підвищити мотивацію дітей, зробити навчальний процес більш цікавим. Це й зумовлює необхідність для педагога самому постійно вчитися.
Однією з таких технологій, що допомагає старшому дошкільнику, а згодом і майбутньому учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.
Сьогодні ми зібралися, щоб поділитися своїми знаннями і вміннями, як розвивати у дітей дошкільного віку, учнів початкових класів , а також підвищити свою педагогічну компетентність в даному напрямку.
Тож сьогодні ми запрошуємо вас на ділову гру, яка називається "Навчаючи, вчимося"(ведуча ознайомлює учасників з темою та метою ділової гри та пропонує познайомитися ближче).
1. Вправа «Про мене кажуть…»
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до подальшої роботи.
Хід вправи : усі учасники ділової гри сідають в коло, описують себе трьома словами.
2. Вправа « Продовж думку » (метод «Мозковий штурм»)
Мета: стимулювання творчої активності педагогів, організація оперативного пошуку дій.
Хід гри: гравці від кожної команди висловлюють власні думки .
Ведуча. Людина, що критично мислить, наділена такими рисами характеру…
(орієнтовні відповіді педагогів: вміє мислити самостійно, вміє аналізувати ,
допитлива, готова до компромісів ,має незалежну думку, бажання виправляти власні помилки, приймає власні рішення та вміє переконливо їх обґрунтувати ).
Ведуча. Отже, людина, яка володіє критичним мисленням, має 5 важливих якостей:
1) вміє мислити самостійно;
2) вміє шукати і аналізувати інформацію ;
3) допитлива – має бажання пізнати щось нове ;
4) вміє знайти власне рішення проблеми та сформулювати переконливу аргументацію рішення;
5) вміє обговорювати в соціумі – обстояти свою думку в дебатах, дискусії, обговоренні.
3. Вправа «Дерево очікувань»(практичний психолог)
Мета: виявити очікування педагогів від участі в діловій грі.
Обладнання: плакат із зображенням дерева, стікери(жовті та червоні яблука), фломастери, маркери.
Хід вправи: педагоги на стікерах записують свої очікування, озвучують їх та прикріплюють на дерево. Педагоги за допомогою жеребкування діляться на 2-і групи.
2.Змістовний етап
1. «Презентація візитівок команд»
Команди повинні вигадати візитку своєї команди( назва й девіз), презентувати її.
Ведуча: Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (БКДО) визначає вимоги до обов'язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку (6 (7) років), а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти. Основні засади й підходи до навчання в початковій школі,а також вимоги до обов'язкових компетентностей та результатів навчання здобувача освіти і загальний обсяг навчального навантаження визначає державний стандарт початкової освіти. Тож пропоную перевірити ,чи добре ви обізнані з Державними стандартами.
2. Гра «Так або ні»
Мета: перевірити рівень теоретичних знань педагогів ,активізувати мислення, розвивати вміння працювати в команді,
Хід гри: ведуча задає запитання - відповідь у форматі : Так / Ні.
Ведуча. Отже, ми починаємо. Я задаю запитання, ви відповідаєте швидко : «Так» або «Ні » (питання ставляться по черзі до кожної команди) .
1.Зміст Базового компонента дошкільної освіти побудовано відповідно до вікових можливостей дітей на основі компетентнісного підходу?( Так)
2.Компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі забезпечує формування всіх ключових компетентностей?(Так)
3.Педагог розвиває компетентності дитини у просторі освітніх напрямів завдяки педагогічній майстерності?(Ні)
4. У Державному стандарті початкової освіти НУШ визначено 10 компетентностей? (Ні)
5.Результатом освіти дитини дошкільного віку є вміння читати і писати? ( Ні)
6.Мовно-літературна, Математична, Природнича, Технологічна, Інформатична, Соціальна і здоров’язбережувальна, Громадянська та історична, Мистецька і Фізкультурна - це назви освітніх галузей? (Так)
7.Ключові для дошкільної освіти компетентності дитини мають продовження в освітньому процесі початкової школи та впродовж життя? (Так)
8.Упровадження нових підходів потребує формування якісно нового освітнього середовища для дитини?(Так)
9.Базовий компонент визначає зміст і структуру дошкільної освіти за його інваріантною і варіативною складовими?(Так)
10.Державний стандарт початкової освіти включає 9 освітніх галузей? (Так)
11.В основу Базового компонента покладено особистісно-орієнтовну модель дошкільної освіти?(Так)
12.Компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі забезпечує формування основних ключових компетентностей?( Ні)
У Державному стандарті початкової освіти рекомендовано впроваджувати формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів?(Так)
Ведуча. Кожен педагог(і досвідчений фахівець, і початківець) неминуче постають перед проблемою: як навчити ? Як організувати і спрямувати процес навчання так, аби він був цікавим, творчим, ефективним,? Так, питання навчання – це завжди питання не тільки змісту і цілі, але засобів і технологій.
Отже ,поговоримо про традиційні та нетрадиційні технології навчання. Будь-які методики чи технології мають свої недоліки та переваги , спільне та відмінне.
3.Міні-стратегія «Діаграма Венна».
Мета : систематизувати великий обсяг матеріалу, розвивати вміння аналізувати та порівнювати різні об'єкти та явища.
Хід гри: учасники об'єднуються у 3 групи. 1-ша група визначає особливості нетрадиційних технологій , 2-а – традиційних , а 3-а группа знаходить спільні ознаки. Учасники групп проводять обговорення питання один з одним, домагаючись загального рішення. Потім групи переходять до колективного обговорення питання та озвучують свої відповіді .
Традиційні (класичні):
Результат- малоактивна, мало адаптована особистість.
Нетрадиційні(креативні):
Результат- активна ініціативна особистість.
Спільне : взаємопов’язана діяльність педагога та дітей.
4. Гра «Складаємо сенкан»
Мета: активізувати творчий потенціал педагогів, стимулювати до розвитку асоціативно-образного мислення, уяви.
Ведуча. Сенкан – це вірш, який складається з п’яти рядків за особливими правилами. Алгоритм складання сенкану:
1) Тема (іменник).
2) Опис (прикметник).
3) Дія (дієслово).
4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Слова для вправи: інновація, особистість, розвиток, компетентність. Наприклад:
І команда
1) Інновація
2)Сучасна педагогічна
3)Створює, відкриває,розширює.
4)Відкриває нові можливості.
5)Зміни.
ІІ команда
1)Креативність
2)Творчий, оригінальний.
3)Спонукає, зацікавлює, втілює.
4)Надихає до дій.
5)Творчість.
Ведуча. Ось відпочити час настав. Налаштуйте , будь ласка, свої телефони, скануйте QR-код.
Ігровий етап
Ведуча. У розвитку мовленнєвих творчих здібностей використовуються різні види ігор: дидактичні, театралізовані, сюжетно-рольові, ігри-фантазування.
Ігри-фантазування являються найбільш ефективним засобом в розвитку творчості дитини. В даних іграх дитина має змогу грати зі словами, створює незвичайні слова, загадки, віршики, казки. Ось і ми з вами спробуємо створити казку за допомогою ефективного методу розвитку творчої уяви і причинно-наслідкового стилю мислення «Біном фантазії». Автором якого є відомий італійський письменник Джанні Родарі. Для використання Біному фантазії беруться два слова, краще випадкових, що не асоціюються один з одним. Найлегший спосіб поєднання – за допомогою прийменників створюємо неймовірну цікаву історію.
1.Гра «Створюємо незвичайну казку разом»( прийом Біном фантазії)
Мета:стимулювання уяви шляхом комбінування різних пар слів та розвиток уміння складання казок.
Хід гри: Від кожної команди викликається по одному представнику, один записує на ватмані (з різних боків , щоб не бачити те, що пише інший) назву живої істоти, інший – неживого предмета. Ця написана пара слів стає відправною точкою для створення нової незвичайної історії.
Наприклад:
літак – собака;
собака в літаку;
собака під літаком ;
літак під собакою;
собака на літаку;
собака в літаку.
Собака навколо літака.
Літак перед собакою тощо
Ведуча. Серед технологій критичного мислення хочеться зупинитися на такому цікавому прийомі ,як «Фішбоун». «Фішбоун» (від англ. Fish – риба; Fishbone – рибний скелет) – метод вивчення, порівняння, дослідження. Автором є японський професор Кауро Ішікава, який і винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків.
Візуально (графічно) відтворення цього прийому виглядає як риб’ячий скелет, у голові якого записується проблема, верхній ряд кісток – причини події; нижній – факти, аргументи. А у хвості розміщується висновок, що є результатом створеного графічного аналізу.
2.Вправа «Чи роблять труднощі нас сильнішими?» ( прийом Фішбоун /діаграма «риб'ячої кістки» )
Мета: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, розвивати вміння аргументувати власні думки ,працювати в команді.
Хід гри : після прочитання притчі «Метелик» кожна група отримує завдання заповнити «риб’ячий скелет» і дати відповідь на проблемне запитання : «Труднощі роблять нас сильнішими?», протягом 10 хвилин. Згодом групи обмінюються думками, обговорюють причини та факти й заповнюють загальну схему «Фішбоун».
Притча «Урок метелика».
Один раз у коконі з'явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишалася усе такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не залишилося. Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися. Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося! Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої не розправлені крила. Він так і не зміг літати. А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метели
Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б літати.
– Я просив сил... А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.
– Я просив мудрості... А життя дало мені проблеми для вирішення.
– Я просив багатства... А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.
– Я просив можливість літати... А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.
– Я просив любові... А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їхніх проблемах.
– Я просив благ... А життя дало мені можливості.
– Я не отримав нічого з того, про що просив. Але я одержав усе, що мені було потрібно.
Труднощі роблять нас сильнішими?
Страх, проблеми, неприємності, бездіяльність, помилки.
Нижні кісточки (зображаються напроти) - факти, що підтверджуютьнаявність сформульованих причин, чи суть понять, вказаних на схемі.
Діяти,шукати, вірити в успіх, сила волі ,ризик, уміння вирішувати проблеми, не здаватися .
Труднощі загартовують. Поразка-це теж наука, яка вчить долати труднощі, перемагати.
Ведуча.Отже, методичний прийом «Фішбоун» є лише одним із прикладів розвитку критичного мислення . Застосовуючи його , ми зможемо навчитися систематизувати здобуту інформацію, розрізняти головне й другорядне; сформуємо вміння долати власні сумніви, знаходити вихід із будь-якої ситуації в своєму житті.
4.Заключний етап
Підсумки гри.
Ведуча. Отже,сьогодні в процесі ділової гри ми з вами активізували наші знання і вміння в області розвитку критичного мислення .
Підбиваючи підсумки гри пропоную виконати вправу (прийом критичного мислення)
Вправа «Письмо в малюнках»
Хід : власні враження перенести на аркуш паперу.
Ведуча. Всім учасникам гри бажаємо не зупинятися на досягнутому, удосконалювати свої знання , критично мислити та спонукати до цього своїх вихованців та учнів.