Ділова гра " Навчаючи, вчимося"

Про матеріал
Використання методики розвитку критичного мислення для підвищення професійної компетентності педагогів, стимулювання творчої активності.
Перегляд файлу

Ділова гра  "На­вчаючи, вчимося"

Мета: використання методики розвитку критичного мислення  для підвищення професійної  компетентності педагогів. 

 Завдання:

  • з’ясувати ступінь підготовленості педагогів до реалізації завдань з

 розвитку критичного мислення  ;

  • спонукати педагогів до творчого самовираження та самовдосконалення;
  • поповнити власний досвід креативними ідеями та навичками;
  • опанувати новітні практики, форми, методи професійної діяльності на засадах інноваційних освітніх підходів;
  •  підвищити методичний та практичний рівні професійної компетентності.

Форма проведення:  ділова гра

Прийоми та методи: гра – стратегія « Кола Венна», «Письмо в малюнках»,  методи «Мозковий штурм», «Сенкан», «Біном фантазії», «Фішбоун», « Так або  ні», руханка,  індивідуальна та групова робота, обговорення.

ПЛАН ДІЛОВОЇ  ГРИ:

1.Мотиваційно-організаційний етап.
2.Змістовний етап.
3.Ігровий етап.
4.Заключний етап.

 

           ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:

1.Мотиваційно-організаційний етап

Ведуча. Одним із основних напрямків розвитку сучасної освіти є використання інноваційних технологій в роботі з дошкільниками та початковій школі.

Їх використання  допомагає вихователю та вчителю підвищити мотивацію дітей, зробити навчальний процес більш цікавим. Це й зумовлює необхідність для педагога самому постійно вчитися.

Однією з таких технологій, що допомагає старшому дошкільнику, а згодом і майбутньому учневі  не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.

Сьогодні ми зібралися, щоб поділитися своїми знаннями і вміннями, як розвивати у дітей дошкільного віку, учнів початкових класів , а також підвищити свою педагогічну компетентність в даному напрямку.

Тож сьогодні ми  запрошуємо вас на ділову гру, яка називається "На­вчаючи, вчимося"(ведуча  ознайомлює учасників з темою та метою ділової гри та пропонує  познайомитися ближче).

1. Вправа «Про мене кажуть…»

Мета: активізувати учасників, підготувати їх до подальшої роботи.

Хід вправи : усі учасники ділової гри сідають в коло,  описують себе трьома словами.

2. Вправа « Продовж думку » (метод «Мозковий штурм»)

Мета: стимулювання  творчої активності педагогів, організація оперативного пошуку дій.

Хід гри: гравці від кожної команди висловлюють  власні думки .

Ведуча.  Людина, що критично мислить, наділена такими рисами характеру…

(орієнтовні відповіді педагогів: вміє мислити самостійно, вміє аналізувати ,

допитлива, готова до компромісів ,має  незалежну  думку, бажання виправляти власні помилки, приймає власні рішення та вміє переконливо їх обґрунтувати ).

Ведуча. Отже, людина, яка володіє критичним мисленням, має 5 важливих якостей:

1) вміє мислити самостійно;

2) вміє шукати і аналізувати інформацію ;

3) допитлива – має бажання пізнати щось нове ;

4) вміє знайти власне рішення проблеми та сформулювати переконливу аргументацію рішення;

5) вміє обговорювати в соціумі – обстояти свою думку в дебатах, дискусії, обговоренні.

3. Вправа «Дерево очікувань»(практичний психолог)

Мета: виявити очікування педагогів від участі в діловій грі.

Обладнання: плакат із зображенням дерева, стікери(жовті та червоні  яблука), фломастери, маркери.

 Хід вправи: педагоги на стікерах записують свої очікування, озвучують їх та прикріплюють на дерево. Педагоги за допомогою жеребкування діляться на 2-і групи.

2.Змістовний етап

1. «Презентація  візитівок команд»

Команди повинні вигадати візитку своєї команди( назва й девіз), презентувати її.

Ведуча: Базовий  компонент дошкільної освіти в Україні (БКДО)  визначає вимоги до обов'язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку (6 (7) років), а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти. Основні засади й підходи до навчання в початковій школі,а також вимоги до обов'язкових компетентностей та результатів  навчання здобувача освіти і загальний обсяг навчального навантаження визначає державний стандарт  початкової освіти. Тож пропоную перевірити ,чи   добре ви обізнані з Державними  стандартами.

        2. Гра «Так або  ні»

 Мета: перевірити рівень теоретичних знань педагогів ,активізувати мислення, розвивати вміння працювати в команді,

Хід гри: ведуча задає  запитання -  відповідь у  форматі : Так / Ні.

Ведуча. Отже, ми починаємо. Я задаю запитання, ви відповідаєте швидко : «Так» або «Ні » (питання ставляться  по черзі до кожної команди) .

1.Зміст Базового компонента дошкільної освіти побудовано відповідно до вікових можливостей дітей на основі компетентнісного підходу?( Так)

2.Компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі забезпечує формування всіх ключових компетентностей?(Так)

3.Педагог розвиває компетентності дитини у просторі освітніх напрямів завдяки педагогічній майстерності?(Ні)

4. У Державному стандарті початкової освіти НУШ визначено 10 компетентностей? (Ні)

5.Результатом освіти дитини дошкільного віку є вміння читати і писати? ( Ні)

6.Мовно-літературна, Математична, Природнича, Технологічна, Інформатична, Соціальна і здоров’язбережувальна, Громадянська та історична, Мистецька і Фізкультурна - це назви освітніх галузей? (Так)

7.Ключові для дошкільної освіти компетентності дитини мають продовження в освітньому процесі початкової школи та впродовж життя? (Так)

8.Упровадження нових підходів потребує формування якісно нового освітнього середовища для дитини?(Так)

9.Базовий компонент визначає зміст і структуру дошкільної освіти за його інваріантною і варіативною складовими?(Так)

10.Державний стандарт початкової освіти включає  9 освітніх галузей? (Так)

11.В основу Базового компонента покладено особистісно-орієнтовну модель дошкільної освіти?(Так)

12.Компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі забезпечує формування  основних ключових компетентностей?( Ні)

У Державному стандарті початкової освіти рекомендовано впроваджувати формувальне  оцінювання навчальних досягнень учнів?(Так)

Ведуча. Кожен педагог(і досвідчений фахівець, і початківець) неминуче постають перед проблемою: як навчити ? Як організувати і спрямувати процес навчання так, аби він був цікавим, творчим, ефективним,? Так, питання навчання – це завжди питання не тільки змісту і цілі, але засобів і технологій.

Отже ,поговоримо про традиційні та нетрадиційні технології навчання. Будь-які методики чи технології мають свої недоліки та переваги , спільне та відмінне.

3.Міні-стратегія «Діаграма Венна».

Мета : систематизувати великий обсяг матеріалу, розвивати вміння аналізувати та порівнювати різні об'єкти та явища.

Хід гри:  учасники об'єднуються у 3 групи. 1-ша група визначає особливості нетрадиційних  технологій , 2-а – традиційних , а  3-а  группа знаходить  спільні ознаки. Учасники групп  проводять обговорення питання один з одним, домагаючись загального рішення. Потім групи  переходять до колективного обговорення питання та озвучують   свої відповіді .

 

Традиційні (класичні):

  •          пасивне навчання;
  •          педагог- суб’єкт навчання;                                           
  •          учень , дошкільник- об’єкт навчання;
  •          авторитарний стиль спілкування;
  •          словесні засоби подання інформації;
  •          мотивація на 2 плані, єдиний стимул-оцінка;
  •          основна форма навчання- фронтальна; 
  •          однотипні методи навчання. 

Результат- малоактивна, мало адаптована особистість.

Нетрадиційні(креативні):

  •          активне навчання;
  •          педагог- об’єкт навчання;
  •          учень , дошкільник- суб’єкт навчання ;
  •          активна взаємодія учасників навчального процесу;
  •          творча співпраця;
  •          наочні  форми подання інформації;
  •          нестандартні форми організації навчання;
  •          -різноманітні  засоби та методи навчання.

Результат- активна ініціативна особистість.

Спільне : взаємопов’язана діяльність педагога та дітей.

4. Гра  «Складаємо сенкан»

Мета: активізувати творчий потенціал педагогів, стимулювати до розвитку асоціативно-образного  мислення, уяви.

Ведуча. Сенкан – це вірш, який складається з п’яти рядків за особливими правилами. Алгоритм складання сенкану:

1) Тема (іменник).

 2) Опис (прикметник).

 3) Дія (дієслово).

 4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.

5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

Слова для вправи: інновація, особистість, розвиток, компетентність. Наприклад:

І команда

1) Інновація

2)Сучасна педагогічна

3)Створює, відкриває,розширює.

4)Відкриває нові можливості.

5)Зміни.

ІІ команда

1)Креативність

2)Творчий, оригінальний.

3)Спонукає, зацікавлює, втілює.

4)Надихає до дій.

        5)Творчість.

Ведуча. Ось  відпочити час  настав. Налаштуйте , будь ласка,  свої телефони,  скануйте QR-код.

C:\Users\Admin\Downloads\qr-code.png

Ігровий етап

Ведуча. У розвитку мовленнєвих творчих здібностей використовуються різні види ігор: дидактичні, театралізовані, сюжетно-рольові, ігри-фантазування.

Ігри-фантазування являються найбільш ефективним засобом в розвитку творчості дитини. В даних іграх дитина має змогу грати зі словами, створює незвичайні слова, загадки, віршики, казки. Ось і ми з вами спробуємо створити казку за допомогою ефективного методу розвитку творчої уяви і причинно-наслідкового стилю мислення «Біном фантазії». Автором якого є відомий італійський письменник Джанні Родарі. Для використання Біному фантазії беруться два слова, краще випадкових, що не асоціюються один з одним. Найлегший спосіб поєднання – за допомогою прийменників  створюємо неймовірну цікаву історію.

1.Гра «Створюємо незвичайну  казку разом»( прийом Біном фантазії)

Мета:стимулювання уяви  шляхом комбінування різних пар слів та  розвиток уміння складання казок.

Хід гри: Від   кожної команди викликається  по одному представнику, один записує  на ватмані (з різних боків , щоб не бачити те, що пише інший) назву живої істоти, інший – неживого предмета. Ця  написана пара слів стає відправною точкою для створення нової незвичайної історії.

Наприклад:

літак  – собака;

собака в літаку;

собака  під літаком ;

літак  під собакою;

собака на літаку;

собака в літаку.

Собака навколо літака.

Літак перед собакою тощо

Ведуча. Серед технологій критичного мислення хочеться зупинитися на такому цікавому   прийомі ,як  «Фішбоун». «Фішбоун» (від англ. Fish – риба; Fishbone – рибний скелет) – метод вивчення, порівняння, дослідження. Автором є японський професор Кауро Ішікава, який і винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків.

Візуально (графічно) відтворення цього прийому виглядає як риб’ячий скелет, у голові якого записується проблема, верхній ряд кісток – причини події; нижній – факти, аргументи. А у хвості розміщується висновок, що є результатом створеного графічного аналізу.

2.Вправа «Чи роблять труднощі нас сильнішими?» ( прийом Фішбоун /діаграма «риб'ячої кістки» )

Мета: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, розвивати вміння аргументувати власні думки ,працювати в команді.

Хід гри : після прочитання притчі «Метелик» кожна група отримує завдання заповнити «риб’ячий скелет» і дати відповідь на проблемне запитання : «Труднощі роблять нас сильнішими?», протягом 10 хвилин. Згодом групи обмінюються думками, обговорюють причини та факти й заповнюють загальну схему «Фішбоун».

Притча «Урок метелика».

Один раз у коконі з'явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишалася усе такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не залишилося. Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися. Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося! Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої не розправлені крила. Він так і не зміг літати. А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метели

Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б літати.

 – Я просив сил... А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.

– Я просив мудрості... А життя дало мені проблеми для вирішення.

– Я просив багатства... А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.

– Я просив можливість літати... А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.

– Я просив любові... А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їхніх проблемах.

– Я просив благ... А життя дало мені можливості.

– Я не отримав нічого з того, про що просив. Але я одержав усе, що мені було потрібно.

 

C:\Users\User\Desktop\изображение_viber_2023-05-08_12-48-52-817.jpg

 

  • Голова - проблема, питання чи тема, які необхідно аналізувати.

Труднощі роблять нас сильнішими?

  • Верхні кісточки (розміщені справа при вертикальній формі схеми чи під кутом 45 градусів зверху при горизонтальній) - на них фіксуються основні поняття теми, причини, які спричинили проблему.

Страх, проблеми,  неприємності, бездіяльність,  помилки.

Нижні кісточки (зображаються напроти) - факти, що підтверджуютьнаявність сформульованих причин, чи суть понять, вказаних на схемі.

Діяти,шукати, вірити  в успіх,  сила волі ,ризик, уміння вирішувати проблеми, не здаватися .

  • Хвіст - відповідь на поставлене питання, висновки, узагальнення.

Труднощі загартовують. Поразка-це теж наука, яка вчить долати труднощі, перемагати.

Ведуча.Отже, методичний прийом «Фішбоун» є лише одним із прикладів розвитку критичного мислення . Застосовуючи його , ми зможемо навчитися  систематизувати здобуту інформацію, розрізняти головне й другорядне; сформуємо вміння долати власні сумніви, знаходити вихід із будь-якої ситуації в  своєму  житті.

 

4.Заключний етап

Підсумки гри.

Ведуча. Отже,сьогодні  в процесі ділової гри ми з вами активізували наші знання і вміння в області розвитку критичного мислення .

Підбиваючи підсумки гри пропоную виконати   вправу (прийом критичного мислення)

Вправа «Письмо в малюнках»

Хід : власні враження   перенести на аркуш паперу.

Ведуча. Всім учасникам гри бажаємо не зупинятися на досягнутому, удосконалювати свої знання , критично мислити та спонукати до цього своїх вихованців та учнів.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
21 жовтня
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку