Ділова гра як метод навчання

Про матеріал
Ділова гра виникла як інструмент пошуку управлінських рішень в умовах невизначеності та багатофакторності. Нині ділова гра використовується в навчальному процесі вузів, як педагогічна технологія, або один із методів інтерактивного навчання, під час проведення соціально-психологічних тренінгів та на виробництві для вирішення виробничих, соціальних і психологічних завдань
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ділова гра як метод навчання.

Номер слайду 2

Ділова гра виникла як інструмент пошуку управлінських рішень в умовах невизначеності та багатофакторності. Нині ділова гра використовується в навчальному процесі вузів, як педагогічна технологія, або один із методів інтерактивного навчання, під час проведення соціально-психологічних тренінгів та на виробництві для вирішення виробничих, соціальних і психологічних завдань.

Номер слайду 3

Основні елементи ділових ігор: 1. Гра імітує той або інший аспект цілеспрямованої людської діяльності. 2. Учасники гри отримують ролі, які визначають відмінність їхніх інтересів і спонукальних стимулів у грі. 3. Ігрові дії регламентуються системою правил. 4. У діловій грі втілюються просторово-часові характеристики модельованої діяльності. 5. Гра носить умовний характер. 6. Контур регулювання гри складається з таких блоків: концептуального, сценарного, постановочного, сценічного, блоку критики і рефлексії, суддівського, блоку забезпечення інформацією.

Номер слайду 4

Характерними ознаками ділової гри є: • Моделювання процесу праці керівних працівників та фахівців підприємств і організацій з вироблення управлінських рішень. • Реалізація процесу «ланцюжка рішень». Рішення, що приймається учасниками гри на першому етапі, впливає на модель і змінює її початковий стан. Зміна стану надходить в ігровий комплекс, і на основі отриманої інформації учасники гри виробляють рішення на другому етапі гри і т. д. • Розподіл ролей між учасниками гри. • Відмінність рольових цілей при виробленні рішень, які сприяють виникненню суперечностей між учасниками, конфлікту інтересів. • Наявність керованої емоційної напруги. • Взаємодія учасників, які виконують ті чи інші ролі. • Наявність загальної ігрової мети у всього ігрового колективу. • Колективне вироблення рішень учасниками гри. • Багатоальтернативність рішень. • Наявність системи індивідуального або групового оцінювання діяльності учасників гри.

Номер слайду 5

Класифікація ділових ігор: 1. За часом проведення: —без обмеження часу; —з обмеженням часу; —ігри, що проходять за реальним часом; —ігри, де час стислий. 2. За оцінкою діяльності: — бальна або інша оцінка діяльності гравця чи команди; — оцінка того, хто і як працював, хто відсутній. 3. За кінцевим результатом: • жорсткі ігри — заздалегідь відома відповідь (наприклад, мережевий графік), існують жорсткі правила • вільні, відкриті ігри — заздалегідь відомої відповіді немає, правила встановлюються для кожної гри свої, учасники працюють над розв’язанням неструктурованої задачі. 4. За кінцевою метою: - повчальні, спрямовані на отримання нових знань і закріплення навиків учасників; - констатуючі, конкурси професійної майстерності; - пошукові, направлені на виявлення проблем і пошук шляхів їх вирішення.

Номер слайду 6

Організація ділової гри включає: підготовку, проведення гри, аналіз гри та її результатів. При відборі матеріалу для ділових ігор необхідно дотримуватися таких вимог: - матеріал має бути актуальним, типовим і реальним, тобто відбивати події, що мають місце в реальному житті; - ситуації мають бути проблемними, цікавими, тільки в цьому випадку вони викликатимуть дискусії; - матеріал, що лежить в основі ситуації, повинен мати науковий характер.

Номер слайду 7

Існує багато назв і різновидів ділових ігор, які можуть відрізнятися методикою проведення та поставленими цілями: - дидактичні та управлінські ігри, - рольові, - проблемно-орієнтовані ігри.

Номер слайду 8

Застосування ділових ігор дозволяє виявити і прослідкувати особливості психології учасників. За їх допомогою можна визначити: • наявність тактичного і (або) стратегічного мислення; • швидкість адаптації у нових умовах (включаючи екстремальні); • здатність аналізувати власні можливості й вибудовувати відповідну лінію поведінки; • здатність прогнозувати розвиток процесів; • здатність аналізувати можливості та мотиви інших людей і впливати на їхню поведінку.

Номер слайду 9

Ділова гра дозволяє знайти розв’язання складних проблем шляхом застосування спеціальних правил обговорення, стимулювання творчої активності студентів як за допомогою спеціальних методів роботи (наприклад, методом «мозкового штурму»), так і за допомогою модеративної роботи, що забезпечують продуктивне спілкування. Вона дозволяє згенерувати рішення безлічі проблем і намітити шляхи розвитку організації, запустити механізм реалізації стратегічних цілей.

Номер слайду 10

Структура ділової гри. Структуру методів інтерактивного навчання, ключовим, центральним елементом є імітаційна модель об’єкта, оскільки тільки вона дозволяє реалізувати ланцюжок рішень. Як модель може виступати організація, професійна діяльність, сукупність законів або фізичних явищ і т. п. У поєднанні з середовищем (зовнішнім оточенням імітаційної моделі) імітаційна модель формує проблемний зміст гри.

Номер слайду 11

Сценарій проведення ділової гри Найчастіше має такий вигляд: у вступному слові перед учасниками гри ставляться завдання, представляються керівники і організатори гри, оголошується її програма. Учасникам гри дається установка: подолати психологічну інерцію мислення, зруйнувати традиційну схему поглядів і уявлень і, хоч би на деякий час, відірватися від традиційних умов, сталих стереотипів мислення.

Номер слайду 12

Організація ділової гри відбувається за такими принципами: • принцип імітаційного моделювання конкретних умов і динаміки виробництва. • принцип ігрового моделювання змісту і форм професійної діяльності• принцип спільної діяльності. • принцип діалогічного спілкування.; • принцип двоплановості. • принцип проблемного змісту імітаційної моделі та процесу її розгортання в ігровій діяльності

Номер слайду 13

Цілі використання ділової гри: ♦ формування пізнавальних і професійних мотивів та інтересів; ♦ виховання системного мислення фахівця, що включає цілісне розуміння не тільки природи і суспільства, але й себе, свого місця у світі; ♦ передача цілісного уявлення про професійну діяльність і її великі фрагменти з урахуванням емоційно-особового сприйняття; ♦ навчання колективній розумовій і практичній роботі, формування умінь і навиків соціальної взаємодії та спілкування, навиків індивідуального та спільного ухвалення рішень; ♦ виховання відповідального ставлення до справи, пошана до соціальних цінностей і установок колективу та суспільства в цілому; ♦ навчання методам моделювання, зокрема: математичному, інженерному та соціальному проєктуванню.

Номер слайду 14

Переваги ділової гри полягають у наступному1) У ході виконання ділової гри учасники не просто беруть участь, як у звичайній вправі, вони проживають цей момент, емоційно залучаються до діяльності, сприймають ігрову модель реально. У процесі роботи збільшується згуртованість, ефективне досягнення результату неможливе без діяльності всіх учасників. 2) Навчання відбувається спільно, одночасно, але цілеспрямовано. 3) Ділова гра припускає навчання в єдиному ритмі для всіх учасників, проте, крім сумісної, кожен виконує і свою чітко позначену роль, що Дидактика вищої школи, викладач: к. соц. н. Євдокимова В. В. припускає: роботу в різноплановому режимі, у командному режимі, у режимі самостійної діяльності. Ці напрями підсилюють вплив на учасника і передбачають максимальну віддачу від нього. 4) Спілкування в процесі гри максимально наближене до реального життя. 5) Ділова гра реальна для учасників на момент її проведення. На момент гри люди бачать один одного в ролях, і як наслідок, взаємодіють один з одним на рівні життєвих відносин. 6) Індивідуальність пропонованої гри і зростаюча ефективність. 7) Ділова гра збільшує ефективність у разі її індивідуальної розробки, що персоналізується, оскільки повертає людей у реальні умови їх безпосередньої діяльності, виявляє можливу проблематику. Вона здатна виявити реальну конфліктність, складнощі й моменти тривалих узгоджень. Це допомагає виявити факти, що заважають подальшому можливому розвитку, й вирішити їх або позначити в ході загального групового аналізу. 8) Цілісність, і тривалість гри. 9) Цілісність ділової гри і послідовність дозволяє відтворити всю гаму відносин, можливостей і складнощів. Крок за кроком, просуваючись у моделюванні, створюється повна картина.

Номер слайду 15

Проведення ділової гри в навчальному процесі дає змогу сформувати позитивні настрої слухачів, а саме: інтерес до навчальних занять і тих проблем, які моделюються та розігруються в ігровому процесі; засвоєння великих обсягів інформації, що сприяють творчому пошуку вирішення завдань; формування об’єктивної самооцінки студентів; можливість адекватного аналізу реальної виробничої ситуації; розвитку інноваційного, аналітичного, психологічного та економічного мислення.

Номер слайду 16

Дякую за увагу!Розробила студентка ЗМП-Пс23-4 маг Ізмайлова Олена

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Презентації
Додано
18 липня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку