На конкретних прикладах проаналізувати випадки виховання, які викликають проблеми у батьків, дійти спільної думки щодо правильного виходу зі складних ситуацій; залучати батьків до сімейного читання педагогічної літератури; ознайомити з правами дітей, виховувати повагу до них як до рівноправних членів сім’ї, налагоджувати тісний зв‘язок сім’ї та школи; відкрити батькам світ педагогіки, збагатити їх любов до дитини професійними порадами; намагатися разом уникнути непоправних помилок у вихованні дитини.
Бахмутська загальноосвітня школа №10
Бахмутської міської ради Донецької області
Ділова гра з батьками
«Уміння виховувати – це талант»
(родинне виховання)
Розробка ділової гри
виконана вчителем початкових класів
Буллою Катериною Михайлівною
Бахмут
2018
Ділова гра з батьками «Уміння виховувати – це талант»
Мета : на конкретних прикладах проаналізувати випадки виховання, які викликають проблеми у батьків, дійти спільної думки щодо правильного виходу зі складних ситуацій; залучати батьків до сімейного читання педагогічної літератури; ознайомити з правами дітей, виховувати повагу до них як до рівноправних членів сім’ї,налагоджувати тісний зв‘язок сім’ї та школи; відкрити батькам світ педагогіки, збагатити їх любов до дитини професійними порадами; намагатися разом уникнути непоправних помилок у вихованні дитини.
Очікувані результати: об’єктивний погляд на стилі виховання в родині; підвищення педагогічної компетентності батьків.
Форма проведення: гра з елементами тренінгу.
Обладнання: плакати з крилатими висловами: «Батьки - приклад для дітей, «Виховувати – творити людину», фліпчарт, маркер, фішки червоного, зеленого і жовтого кольору кожному учаснику; пам’ятки для батьків; виставка педагогічної літератури; музичний супровід: пісні у виконанні Анатолія Говорадло, пісня «А яблука падають» у виконанні дуету Віталія та Світлани Білоножко.
Хід заняття
І. Підготовча частина.
(Звучить пісня у виконанні А. Говорадло, входить ведуча).
1.Організаційний момент.
Ведуча. Доброго дня вам, шановні батьки. Я рада вітати вас на педагогічній грі, мета якої – спроба розібратися в деяких складних ситуаціях, які виникають у процесі життя, у спілкуванні між батьками і дітьми.
Ви всі працюєте в різних сферах, спілкуєтеся з різними людьми, але всіх вас об’єднує те, що у вас є діти.
Сьогодні за допомогою тестування ви зможете перевірити свої педагогічні здібності. Можливо це допоможе вам не припускатися в подальшому житті помилок. Якщо ви відверто дасте відповіді на запитання тесту, то дізнаєтесь, який ви вихователь.
2.Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Тест «Які ви батьки?»
Необхідно вибрати одну з трьох відповідей:
А- можу і завжди так роблю (3 бали).
Б- можу, але не завжди так роблю9 2 бали).
В- не можу (1 бал).
Чи можете ви:
-У будь-який момент залишити всі свої справи і зайнятися дитиною?
-Порадитися з дитиною, незважаючи на її вік?
-Зізнатися дитині в помилці, якої ви припустилися в ставленні до неї?
-Вибачитися перед дитиною в разі своєї неправоти?
-Поставити себе на місце дитини?
-Стримати себе, якщо вчинок дитини роздратував вас?
-Повірити хоча б на хвилинку, що ви - добра фея?
-Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого дитинства, який показує вас у негативному світлі?
-Завжди стримуватися від слів,здатних боляче вразити дитину?
-Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за гарну поведінку?
-Надати один день, коли вона робила б усе, що їй заманеться, і поводила б себе так, як схоче, а ви ні в що не втручатиметесь?
-Не відреагувати, коли ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або просто незаслужено образила іншу дитину?
-Устояти проти дитячих прохань і сліз, якщо впевнені, що це примха, скороминуча забаганка?
Підрахуйте бали.
Якщо ви набрали 30-39 балів, це означає, що дитина-найбільша цінність у вашому житті. Ви дієте правильно і можете сподіватися на добрі результати.
Сума 16-30 балів: піклування про дитину для вас – питання першорядне. Ви схильні до компромісів, які послаблюють виховний процес. Вам слід серйозно замислитися над підходом до виховання дитини.
Менш ніж 16 балів – перед вами постали серйозні проблеми стосовно виховання дітей.
ІІ. Основна частина.
1. Повідомлення завдань заняття.
Ведуча. Виховувати – це значить творити людину. Маренко писав: «Уміння виховувати – це все-таки мистецтво, як добре грати на скрипці чи роялі, добре писати картини, бути хорошим слюсарем або токарем». Дуже гарні слова, правильні, але, на жаль, у житті не завжди буває так, як ми хочемо. Сьогодні ми спробуємо вирішити кілька ситуацій, щоб уникнути непоправних помилок у вихованні дитини.
2. Робота в групах. Ми вже об’єдналися в групи. Хочу вам нагади про правила роботи в групі .
(Обговорюють та записують на фліпчарті правила )
Ведуча. Кожна група отримує аркуш з ситуацією, яку треба вирішити і запитання до неї. (3 групи -3 ситуації)
1 ситуація.
«Нещодавно мого сина побив хлопчик з нашого двору. Син прийшов увесь в сльозах, з розбитою губою. Я побігла до матері кривдника і, звичайно, наговорила їй багато грубих слів, а вона мені. Та ще й погрожує: «Нехай ваш Сашко не лізе до мого Діми. А полізе, так я скажу сама: «Давай йому ще.
Ми дуже посварилися. А дома сусід втішав мене: «Хлопці завжди б’ються , це в них природою закладено, так що не звертайте уваги ».
Хіба це можливо? У сина губа розбита,а я - «не звертай уваги»! Я заборонила синові навіть підходити до Діми – краще подалі від таких хуліганів. Не знаю, що ще нам, батькам, робити у таких випадках?»
Як нам, батькам, ставитися до бійок між дітьми?
Чи прав мати хлопця,який постраждав ? А може в природі хлопчиків закладено битися?
А як би ви вчинили в такій ситуації?
(Обговорення, виступи батьків).
2 ситуація.
«Мій син – непоганий хлопчик. Він добре вчиться, як і інші діти, буває ласкавий, а іноді грубий. Іноді я сама дратуюся через всяку дрібницю.
Нещодавно у нас був серйозний випадок. Зі школи повідомили, що син не був на заняттях в середу і четвер. Я стала вимагати від сина пояснень. Він знітившись, сказав неправду. Я так розгнівалась, що доволі сильно побила його. Раніше я такого ніколи не робила. Засмучена, я поділилася з сусідкою своїми переживаннями. Але вона сказала:»Їх, хлопців, без ременя не виховаєш. Ти з ним ласкаво – він на голову сяде. А повчиш раз, другий – стане шовковим».
Чи так це? Коли я покарала сина, мені здавалося, що я права. А тепер мене мучить совість. І син замкнувся в собі, між нами не стало колишніх взаємин. Це мене найбільше хвилює. Як мені бути далі?»
(Обговорення, виступи батьків).
3 ситуація.
«Я сама виховую дочку. Раніше у нас було все добре, але раптом дівчинка стала грубою, неслухняною. Все це я пояснюю тим, що дочка дружить з «поганими» дівчатами. Заборонити цю дружбу мені не вдається. Порадьте, що мені робити?»
(Обговорення, виступи батьків)
3. Історична довідка про права дитини.
Ведуча. У 1924 році перед світовою громадськістю постала необхідність вирішення проблем дитинства для більш повного та гармонійного розвитку дитини як особистості, підготовки її до самостійного життя,виховання в дусі ідеалів, проголошених у статуті ООН. 20 листопада 1959 року на Генеральній Асамблеї ООН було прийнято Декларацію прав дитини, а 20 листопада 1989 року було проголошено Конвенцію ООН про права дитини.
В перші ж роки незалежності самостійна Українська держава(27 вересня 1991 року) ратифікувала даний документ. І з того часу політика держави стосовно дитини, сім’ї базується на світових правових засадах. Пропонуємо Вашій увазі відомості про деякі права дитини.
- Діти мають право жити в своїй сім’ї або з тими, хто більш за всіх про них піклується.
- Всі діти мають право на любов і піклування.
- Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до праці.
- Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
- Всі діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
(Музична пауза)
4. Ділова гра «Чи дотримуєтесь ви правил, принципів розумного виховання?»
Батькам роздаються фішки трьох кольорів. Вони, прослухавши питання, рахують свої фішки за таким принципом:
Червона - виконують завжди це правило;
Зелена – іноді;
Жовта – ніколи.
Батьки самі роблять висновки, чи дотримуються вони цих правил (залежно від кількості набраних фішок).
Принципи розумного виховання, що диктує учитель:
-Ніколи не займайтеся «виховною роботою» в поганому настрої.
-Чітко визначте, що ви хочете від дитини (і поясніть це їй), а також дізнайтеся, що вона думає з цього приводу.
-Надайте дитині самостійність, не контролюйте кожен її крок.
- Не підказуйте готового рішення,а показуйте можливі шляхи до нього і розглядайте з дитиною її правильні і неправильні кроки до мети.
-Не пропустіть моменту, коли досягнуті перші успіхи. Відмітьте їх.
-Вкажіть дитині на допущену помилку, щоб вона осмислила її.
-Оцінюйте вчинок, а не особистість. Пам’ятайте: сутність людини і її окремі вчинки не одне і те саме.
-Дайте дитині відчути (доторкніться, посміхніться), що співчуваєте їй, вірите в неї незважаючи на помилку.
-Вихователь повинен бути твердим, але добрим.
ІІІ. Підсумковий етап. Рефлексія.
Ведуча. Хочеться побажати вам сил, терпіння,такту, доброзичливості у спілкуванні з дітьми. Щоб хлопчики виростали справжніми лицарями, а дівчата - прекрасними жінками. Саме про це йдеться у вірші Ліни Костенко «Пелюстки старовинного романсу».
( Ведуча читає вірш Ліни Костенко «Пелюстки старовинного романсу» ).
Ведуча. Чоловіки, Запросіть ваших прекрасних дам на танець.
(звучить пісня у виконанні дуету Білоножко «А яблука падають».)
Ведуча. Ось і добігає кінця наша зустріч. Я вдячна за те, що ви відгукнулися на моє прохання, прийшли на ділову гру, щоб поділитися своїми думками, поглядами, переживаннями. Згадкою про нашу зустріч нехай будуть пам’ятки для батьків. (Роздати пам’ятки).
« Пам’ятки для батьків»
1.Сперечайтесь, але не сваріться.
2. Обговорюйте, але не оговорюйте.
3.Звужуйте арену конфлікту типу «ти завжди».
4. Забудьте, що було вчора, не накопичуйте злості до останньої краплі.
5.Охолоньте!
6. Вмійте поставити себе на місце іншого.
7.Утверджуйте не власне «Я», а справедливість.
8. У незгодах шукайте не істину, а згоду.
9. Менше з’ясовуйте стосунки - більше створюйте.
Ведуча. І знову повернімося до спадщини В.А.Сухомлинського , який вважав: «Гармонійний, всебічний розвиток можливий лише там, де два вихователі - школа і сім’я – не тільки діють одностайно, ставлячи перед дітьми ті самі вимоги, а є однодумцями,поділяють ті самі переконання».
Я бажаю Вам подальших успіхів у нелегкій справі виховання. Будьте люблячими, терплячими й мудрими батьками.
– Хай ваша хата буде багата і хлібом,і сіллю,
І великим добром, і добрим здоров’ям,
І піснею, і злагодою,і сімейним теплом.
Хай буде все небачене побачено.
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймні вік прожити, як належить.
Використана література:
1. Відкритий урок. Позакласна робота.-К.: Плеяди,2004.-120 с.
2. Вірш Л. Костенко [Електронний ресурс] - Режим доступу : poetyka.uazone.net/default/pages.phtml?place=kostenko...
3. Вірш Л.Костенко[Електронний ресурс] - Режим доступу : poetyka.uazone.net/default/pages.phtml?place=kostenko..
4.Пісня дуету Білоножко [Електронний ресурс] - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=vfk8C2b9mkI
5.Пісня А. Говорадло[Електронний ресурс] - Режим доступу : https://mp3co.ooo/artist/3717139722/Anatolj_Govoradlo/