Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Про матеріал
Формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст.; розуміння значення творчого доробку Ч. Діккенса для розвитку романістики; розуміння сутності «теорії» головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі»; уміння характеризувати образ головного героя літературного твору; творчі здібності; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну : навички спілкування в колективі; інформаційну : уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну : прагнення зрозуміти світ довкола себе; прагнення літературної освіченості; почуття справедливості й гуманізму).
Перегляд файлу

СКРУДЖЕВЕ КАЯТТЯ

«Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса: система уроків

6 клас

 

Урок № 2

Тема уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

 

Мета уроку : формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст.; розуміння значення творчого доробку Ч. Діккенса для розвитку романістики; розуміння сутності «теорії» головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі»; уміння характеризувати образ головного героя літературного твору; творчі здібності; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність;  комунікативну : навички спілкування в колективі; інформаційну : уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну : прагнення зрозуміти світ довкола себе; прагнення літературної освіченості; почуття справедливості й гуманізму).

Тип уроку: подорож з літературним героєм – комбінований урок.

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій: гілочка ялини з новорічними дзвіночками, листівки з різдвяними малюнками. На дошці написаний епіграф і тлумачення слова «гуманізм», мультимедійне обладнання.

Структура уроку:

  1. Актуалізація опорних знань.
  2. Підготовка до сприйняття нового навчального матеріалу:

а) літературна вікторина;

б) словникова робота.

3. Навчальні ситуації:

а) евристична бесіда;

б) аналіз художнього тексту;

в) коментоване читання фрагментів твору.

4. Підсумки уроку.

5. Виставлення і мотивація оцінок.

6. Домашнє завдання.

Хід уроку

«В очах у нього був якийсь неспокійний заздрісний вираз, і той вираз виявляв, які почуття пустили в Скруджеві коріння, маючи розроститися страшенно»

Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». строфа ІІ.

1. Актуалізація опорних знань – перевірка домашнього завдання. Прослухати усні відповіді і оцінити їх.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу – літературна вікторина.

Запитання вікторини:

  1. Кого називали «жмикрутом»? (Скруджа).
  2. Яке у нього було ім’я? (Ебенезер).
  3. Єдиними друзями Скруджа у дитинстві були...(книги).
  4. Прізвище писаря, що служив у Скруджа... (Кретчит).
  5. Як звали сестру Ебенезера? (Фанні).
  6. Вставити пропущене слово в цитату: «У кожної людини...не повинна бути замкнена» (душа).
  7. Ім’я  привида, що прийшов рятувати душу Скруджа (Марлей).
  8. Що тягнув за собою привид Марлея? (ланцюг).
  9. Напередодні якого свята Скрудж подорожував з духами? (Різдво).
  10. Яку «дешеву річ» любив Скрудж у своєму домі і тому ніколи не запалював свічок? (темряву).

2. Запитання до учнів:

Прочитати із зошита тлумачення слова «деградація» (воно багатозначне). З’ясувати, у якому саме значенні ми будемо вживати слово «деградувати»  на уроці. (Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку; занепадати).

ІІ. Пояснення нового матеріалу за допомогою евристичної бесіди.

Про кого з героїв повісті «Різдвяна пісня в прозі» можна сказати, що він деградує? (Це можна сказати про Скруджа).

Коментар вчителя. Так, саме над характеристикою цього персонажа ми будемо працювати на уроці. Кожна людина народжується доброю. То звідки ж береться зло? Звідки беруться злі люди? Чому добра від народження людина стає злою? – (Ці запитання – проблемні, вони записані на дошці).

Щоб вирішити цю проблему і з’ясувати, чому Скрудж став злим, потрібно проаналізувати все його життя у творі від самого дитинства. Адже ви знаєте, що Скрудж змінився тільки тоді, коли зрозумів, що саме зробило його злим і самотнім. А допомогли героєві у цьому духи минулого, теперішнього і майбутнього Різдва.

Давайте і ми пригадаємо зміст повісті і перекажемо подорож Скруджа у минуле. Можливо, саме цей крок наблизить нас до розв’язання одного з проблемних запитань: «Чому добра від народження людина стає злою?»

Учням пропонується запитання:

1. Яке дитинство було у Скруджа? (У школі він залишався навіть на свята, автор називає його «самотнім хлопчиком, покинутим близькими»).

2. Що було єдиною втіхою маленького Ебенезера, коли він залишився сам? (Втіхою були книги – «сидів, зовсім поринувши у читання», герої літературних творів звеселяли його душу).

3. Чи був маленький Скрудж злим, жадібним? (Ні, він був дуже самотнім, але не злим і не жадібним).

4. Яке життя у Скруджа-юнака? («Хлопець знов тут (у школі) сам»).

5. Які почуття викликає у Ебенезера його самотність? (Він уже не читає книг, самотність викликає сум). Чи був злим Скрудж-юнак? (Ні).

6. Як змінилося життя Ебенезера, коли він прийшов працювати помічником в крамницю пана Фецвіга? (Він уже не самотній, спілкується з людьми, поважає пана Фецвіга – свого господаря, вчиться в нього утримувати крамницю).

7. У якому епізоді ми помічаємо, що в характері Скруджа сталися зміни: з’явилася заздрість, скупість?

Коментоване читання в особах фрагменту повісті від слів «Знову Скрудж побачив себе...» до «...вона вийшла, і вони розлучились» (Звертається увага на портрет Скруджа, вираз його очей).

8. Що зробило Скруджа заздрісним і злим? (Прагнення розбагатіти).

9. Чи можете ви тепер розв’язати проблемне запитання уроку: «Чому добра від народження людина стає злою?»

10. Чи можемо ми сказати, що Скрудж сам обрав таке життя, сам винен у своїй самотності? (Так, він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства: вірність, сім’ю).

11. Які почуття пустили в Скруджеві коріння, маючи розростися страшенно?

Щоб відповісти на це запитання, пропонується гра «Виберіть потрібне». З переліку рис, які читає вчитель, вибираються ті, що притаманні Скруджу – «жмикруту» і записуються в зошит: скнара, добрий, привітний, похмурий, заздрісний, щедрий, жадібний, людяний, милосердний, жорстокий, злий, усміхнений, безжалісний, співчутливий, веселий, байдужий до рідних, поважає Різдво, «старий грішний», любить і поважає людей, зневажає оточуючих.

(Відповіді учнів зачитуються)

Підведемо підсумок бесіди:

  1. Чи можемо ми сказати, що Скрудж деградував? Доведіть.
  2. Назвіть причини деградації героя. (Скрудж деградував, бо втратив хороші якості, що колись у нього були, став гіршим. Причиною його деградації стало прагнення розбагатіти, він найбільше любив дзвін монет).

ІІІ. Підсумок уроку

Вчитель. Ч. Діккенс у своєму творі намагається пояснити походження зла із глибини людського єства. Усі люди народжуються добрими, то звідки ж беруться злі? Найчастіше цей процес переходу добра у зло відбувається тоді, коли дорослі забувають світлі мрії дитинства, тобто замикають свої душі. Але письменник вірив у можливість духовного відродження людини, і ому його герой не залишається назавжди злим і самотнім. Скрудж змінюється. «Є темні сили на землі, але тим яскравішим здається світло», - писав Ч. Діккенс. Про те, що допомогло Скруджу стати кращим, поговоримо на наступному уроці.

IV. Виставлення і мотивація оцінок.

V. Домашнє завдання.

1. Ілюструвати улюблені епізоди твору.

2. Підготувати переказ подорожі Скруджа з духом майбутнього Різдва.

3. Оформити в зошитах табличку, підтверджуючи думку цитатою з твору:

 

Скрудж

до подорожі з духами

після подорожі з духами

1.

1.

2.

2.

3.

3.

і т.д.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 січня
Переглядів
802
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку