СКРУДЖЕВЕ КАЯТТЯ
«Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса: система уроків
6 клас
Урок № 2
Тема уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Мета уроку : формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст.; розуміння значення творчого доробку Ч. Діккенса для розвитку романістики; розуміння сутності «теорії» головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі»; уміння характеризувати образ головного героя літературного твору; творчі здібності; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну : навички спілкування в колективі; інформаційну : уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну : прагнення зрозуміти світ довкола себе; прагнення літературної освіченості; почуття справедливості й гуманізму).
Тип уроку: подорож з літературним героєм – комбінований урок.
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій: гілочка ялини з новорічними дзвіночками, листівки з різдвяними малюнками. На дошці написаний епіграф і тлумачення слова «гуманізм», мультимедійне обладнання.
Структура уроку:
а) літературна вікторина;
б) словникова робота.
3. Навчальні ситуації:
а) евристична бесіда;
б) аналіз художнього тексту;
в) коментоване читання фрагментів твору.
4. Підсумки уроку.
5. Виставлення і мотивація оцінок.
6. Домашнє завдання.
Хід уроку
«В очах у нього був якийсь неспокійний заздрісний вираз, і той вираз виявляв, які почуття пустили в Скруджеві коріння, маючи розроститися страшенно»
Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». строфа ІІ.
1. Актуалізація опорних знань – перевірка домашнього завдання. Прослухати усні відповіді і оцінити їх.
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу – літературна вікторина.
Запитання вікторини:
2. Запитання до учнів:
Прочитати із зошита тлумачення слова «деградація» (воно багатозначне). З’ясувати, у якому саме значенні ми будемо вживати слово «деградувати» на уроці. (Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку; занепадати).
ІІ. Пояснення нового матеріалу за допомогою евристичної бесіди.
Про кого з героїв повісті «Різдвяна пісня в прозі» можна сказати, що він деградує? (Це можна сказати про Скруджа).
Коментар вчителя. Так, саме над характеристикою цього персонажа ми будемо працювати на уроці. Кожна людина народжується доброю. То звідки ж береться зло? Звідки беруться злі люди? Чому добра від народження людина стає злою? – (Ці запитання – проблемні, вони записані на дошці).
Щоб вирішити цю проблему і з’ясувати, чому Скрудж став злим, потрібно проаналізувати все його життя у творі від самого дитинства. Адже ви знаєте, що Скрудж змінився тільки тоді, коли зрозумів, що саме зробило його злим і самотнім. А допомогли героєві у цьому духи минулого, теперішнього і майбутнього Різдва.
Давайте і ми пригадаємо зміст повісті і перекажемо подорож Скруджа у минуле. Можливо, саме цей крок наблизить нас до розв’язання одного з проблемних запитань: «Чому добра від народження людина стає злою?»
Учням пропонується запитання:
1. Яке дитинство було у Скруджа? (У школі він залишався навіть на свята, автор називає його «самотнім хлопчиком, покинутим близькими»).
2. Що було єдиною втіхою маленького Ебенезера, коли він залишився сам? (Втіхою були книги – «сидів, зовсім поринувши у читання», герої літературних творів звеселяли його душу).
3. Чи був маленький Скрудж злим, жадібним? (Ні, він був дуже самотнім, але не злим і не жадібним).
4. Яке життя у Скруджа-юнака? («Хлопець знов тут (у школі) сам»).
5. Які почуття викликає у Ебенезера його самотність? (Він уже не читає книг, самотність викликає сум). Чи був злим Скрудж-юнак? (Ні).
6. Як змінилося життя Ебенезера, коли він прийшов працювати помічником в крамницю пана Фецвіга? (Він уже не самотній, спілкується з людьми, поважає пана Фецвіга – свого господаря, вчиться в нього утримувати крамницю).
7. У якому епізоді ми помічаємо, що в характері Скруджа сталися зміни: з’явилася заздрість, скупість?
Коментоване читання в особах фрагменту повісті від слів «Знову Скрудж побачив себе...» до «...вона вийшла, і вони розлучились» (Звертається увага на портрет Скруджа, вираз його очей).
8. Що зробило Скруджа заздрісним і злим? (Прагнення розбагатіти).
9. Чи можете ви тепер розв’язати проблемне запитання уроку: «Чому добра від народження людина стає злою?»
10. Чи можемо ми сказати, що Скрудж сам обрав таке життя, сам винен у своїй самотності? (Так, він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства: вірність, сім’ю).
11. Які почуття пустили в Скруджеві коріння, маючи розростися страшенно?
Щоб відповісти на це запитання, пропонується гра «Виберіть потрібне». З переліку рис, які читає вчитель, вибираються ті, що притаманні Скруджу – «жмикруту» і записуються в зошит: скнара, добрий, привітний, похмурий, заздрісний, щедрий, жадібний, людяний, милосердний, жорстокий, злий, усміхнений, безжалісний, співчутливий, веселий, байдужий до рідних, поважає Різдво, «старий грішний», любить і поважає людей, зневажає оточуючих.
(Відповіді учнів зачитуються)
Підведемо підсумок бесіди:
ІІІ. Підсумок уроку
Вчитель. Ч. Діккенс у своєму творі намагається пояснити походження зла із глибини людського єства. Усі люди народжуються добрими, то звідки ж беруться злі? Найчастіше цей процес переходу добра у зло відбувається тоді, коли дорослі забувають світлі мрії дитинства, тобто замикають свої душі. Але письменник вірив у можливість духовного відродження людини, і ому його герой не залишається назавжди злим і самотнім. Скрудж змінюється. «Є темні сили на землі, але тим яскравішим здається світло», - писав Ч. Діккенс. Про те, що допомогло Скруджу стати кращим, поговоримо на наступному уроці.
IV. Виставлення і мотивація оцінок.
V. Домашнє завдання.
1. Ілюструвати улюблені епізоди твору.
2. Підготувати переказ подорожі Скруджа з духом майбутнього Різдва.
3. Оформити в зошитах табличку, підтверджуючи думку цитатою з твору:
Скрудж
до подорожі з духами |
після подорожі з духами |
1. |
1. |
2. |
2. |
3. |
3. |
і т.д.