Урок № 2 до твору М.В. Гоголя " Ніч перед Різдвом"

Про матеріал
Урок № 2 до вивчення твору М.В. Гоголя " Ніч перед Різдвом" буде корисним для вчителя зарубіжної літератури
Перегляд файлу

Урок № 2 .

Тема. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Система образів повісті. Тема кохання.

Мета. Вдосконалювати навички характеристики героїв твору; простежити зміни в характері і поведінці Оксани; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  уважність, вміння логічно мислити;; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

-Розказати про життя Гоголя

- Розкажить про творчисть

- На які теми писав

-Що таке повість?

- З яких частин складається книга «Вечори на хуторі..»

1) Гра  „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

-Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..(Чорт).

-".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).

-„... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою ” (Солоха).

-„... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк). 2. "...Був удівець; вісім скирт хліба завжди стояли перед його хатою. Дві пари добрих волів раз у раз висовували свої голови з плетеної повітки на вулицю й мукали, коли бачили куму-корову чи дядька,товстого бугая..." (козак Чуб)

- "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших  свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт)

- "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула)

-. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха)

- "...Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть повну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміхалася і, здавалося, вміла підкоряти собі все". (Цариця)

- "Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що, який би великий не робив він крок, ніг не бачили, і здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим". (Пацюк)

Тест

 1) Як називалося село, в якому  жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто  по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За  чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з текстом

- А що вам відомо про Вакулу?

- Підтвердьте рядками з тексту.

-.Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

-.Як вигадаєте, чи піддався коваль злій силі?

-.Які риси характеру притаманні Оксані? Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).

-У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)

-Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (Їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)

-Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»

-Як ви думаєте, чому Оксана змінилась? Герой якого твору зарубіжної літератури змінився саме в Різдвяну ніч?

-Яку роль у долі  Вакули відіграли запорожці?

-Якими у творі зображені запорожці?

-Як закінчилося оповідання? Зачитати з тексту.

-.Які казкові персонажі діють у творі?

-Які елементи фантастики використовує автор?

Складання кластерів Правила створення кластера

1. По середині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.

4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.

Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв.

Вакула. – сміливий, розумний,вірний, відданий, люблячий, дотепний, спритний.

Оксана– красива, вередлива, любляча, розумна, дотепна.

V. Узагальнення та систематизація вивченого
Рефлексія
- Порівняйте повісті М. Гоголя та Ч. Діккенса, вкажіть спільне.
1) дія відбувається напередодні Різдва;
2) Різдвяна ніч дарує диво — перетворює героїв (Скрудж перетворюється на доброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи);
3) щасливий фінал;
4) фантастичні герої та події.

VІ. Підбиття підсумків уроку     

1.Гра ТАК-НІ

-       Події відбуваються напередодні Нового року.

-       Вакула кохає Оксану.

-       У Вакули і Чуба дружні відносини.

-       Молодь зібралася колядувати.

-       Вакула-майстер-коваль.

-       У Солохи стояло 2 мішки.

-       Оксана – вередлива красуня.

-       Їй 19років.

-       Твір має трагічний кінець.

-       Я мрію про таке кохання, як у головних героїв.

VІ Підведення підсумків уроку.

 Висновок

    Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана  ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч. А різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

Кожна різдвяна  і новорічна ніч закінчується відчуттям дива. А тому, Гоголь-справжній чарівник, який своім твором переконує людей вірити в добро, в диво, в чарівну силу українських свят.Отже, давайте вивчати свої традиції та втілювати іх у життя.

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання: написати твір – роздум на тему: «Які життєві уроки я виніс із подорожі сторінками повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом».

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку