Дискусія. ''Людина і природа:союзники чи вороги?''

Про матеріал
МЕТА: усвідомлення значення природи в житті людини, ролі кожного у гармонійній взаємодії з природою; аналіз впливу власної діяльності на природу, формування уявлення про майбутнє навколишнього світу. З’ясування позицій і переконання учасників. Усвідомити існування даної проблеми. ЗАВДАННЯ ЗАХОДУ: 1.змінити погляди і переконання учнів в тому, що окрема людина не може в плинути на стан екології. 2. розвивати у вихованців способів знаходження ефективних рішень ситуацій; 3.розвивати вміння аргументовано доводити власну думку та підбирати аргументи для визначеної позиції. 4. формувати уміння і навички розглядати й «приміряти» різні точки зору, знаходити загальноприйнятний варіант групової поведінки.
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

 ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

КАФЕДРА ПЕДАГОГІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:

 

«Людина і природа: союзники чи вороги?»

 

 

 

 

 

 План-конспект  підготовлено

 

П.І.Б. Колосюк Єлизавета

Юріївна

 

Група МІЕ-17Б

Факультет фізико-математичний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький – 2020 р.

 

 

МЕТА: усвідомлення значення природи в житті людини, ролі кожного у

гармонійній взаємодії з природою; аналіз впливу власної діяльності на природу, формування уявлення про майбутнє навколишнього світу. З’ясування позицій і переконання учасників. Усвідомити існування даної проблеми.

 

 

ЗАВДАННЯ ЗАХОДУ:

1.змінити погляди і переконання учнів в тому, що окрема людина не може в плинути на стан екології.

2. розвивати у вихованців способів знаходження ефективних рішень ситуацій;

3.розвивати вміння аргументовано доводити власну думку та підбирати аргументи для визначеної позиції.

4. формувати уміння і навички  розглядати й «приміряти» різні точки зору, знаходити загальноприйнятний варіант групової поведінки.

 

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:  дискусія.( Для учнів 9 класу)

 

ОБЛАДНАННЯ: Проектор, дошка.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ УЧНІВ:

1. https://nachasi.com/2018/07/27/smittya-u-lisi/

2. https://rubryka.com/photo/foto-brend-eko/

3. https://life.pravda.com.ua/culture/2019/12/3/239188/

 

ПРОБЛЕМНІ (ДИСКУСІЙНІ) ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ УЧАСНИКІВ ДИСПУТУ (ДИСКУСІЇ).

1.Ким насправді є людина і природа: союзниками чи ворогами?

2. Який внесок у вплив на довкілля кожної окремої людини?

3.Як стати другом для природи?

 

МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПІДГОТОВКИ(Напередодні учням було задане питання цієї теми. Учні розділилися на дві групи1)Людина і природа союзники, 2)Людина і природа вороги. Було надано завдання визначити 10 аргументів на підтримку своєї позиції для того, щоб можна було обговорювати дискусійні питання)

 

!!!ПРАВИЛА введення дискусії:

У нас немає спостерігачів – усі беруть участь;

У суперечці народжується істина;

Перш ніж говорити, подумай – про що;

Говори щиро і чесно;

Намагайся говорити своїми словами;

Май мужність визнати правоту інших;

Крик – ознака безсилля;

Дай можливість іншим висловити свою позицію;

Якщо критикуєш – пропонуй!

 

ХІД ЗАХОДУ

ВСТУПНЕ СЛОВО ВЕДУЧОГО

Добрий день, сьогодні ми з Вами обговоримо актуальне питання сьогодення у всьому світі, а саме: «Людина і природа: союзники чи вороги?» В інстаграмі натрапила на історію одного підписника так от там йшлося про зміни в природі. Він говорив:

‘’Природа наче з'їхала з глузду. А може, це її останні крики про допомогу. Пори року, наче пазли, помінялися місцями. Тепер влітку у Кенії випадає сніг, а взимку у Луцьку цвітуть троянди. Кількість температурних рекордів за останній рік і сама стала рекордною. Ураганів, землетрусів, повеней, цунамі лише за 2019 рік сталося більше, як за перших 30 років ХХ століття. А потужність стихійного лиха лише за один сезон минулого року була більшою, ніж за останні 2 десятиліття. Такі цифри не залишають місця для думок про збіг погодніх обставин, чи тверджень, що "таке трапляється щороку". Метеорологи та світові кліматичні експерти б'ють на сполох - невідворотні процеси, напряму пов'язані з людською діяльністю на планеті, уже розпочалися.’’

Ким насправді є людина і природа: союзниками чи ворогами? Який внесок у вплив на довкілля кожної окремої людини? Як стати другом для природи? Ці проблеми ми з вами маємо розв’язувати сьогодні на дискусії.

Блок 1 «Кліматичні зміни: неминуча загроза для людства чи сигнал для зміни відношення людей до природи»

Запитання:

- Як ви вважаєте яка роль людей в таких природніх катаклізмах? На яких фактах базується ваша позиція?

- Як, на вашу думку, чи винні люди минулого в екологічних проблемах нашого часу? Якщо так, які звинувачення ви їм висуваєте?

- Як ви вважаєте, чи винні сучасні люди в екологічних проблемах нашого  часу? Чи можна ще запобігти деяким з них? Якщо так, яким чином?

- Як ви вважаєте, чи люди зможуть запобігти руйнівним кліматичним змінам?Якщо так, то як саме? Приклади.

 

 

 

  • Починаючи з І століття н.е. людина знищила 345 видів тварин, із них 212 – за останні 200 років, за ХVIІІ і ХІХ століття – 36 видів ссавців; на ХХ ст. припадає 40 знищених видів.

 

З 1851 по 1901 рр. з лиця Землі зведено 50 видів птахів. Це за 50 років. І ще 50 видів – за наступні 50 років. За 100 років – 100 видів!

 

Що буде, якщо так буде продовжуватися?

Як окрема людина може вплинути на цю ситуацію? Приклади.

 

 

 

  • У своїй праці “Діалектика природи” (1882) Ф. Енгельс зазначав: “Не будемо, однак тішити себе нашими перемогами над природою, за кожну таку перемогу вона нам мстить. Кожна така перемога має, правда, у першій лінії, ті наслідки, на які ми розрахували, але в другій і третій лініях – зовсім інші непередбачувані наслідки, які дуже часто знищують значення перших”.

 

Що малося на увазі під словом ‘’перемога’’?

Яким чином природа мстить? Чому це відбувається? Це ‘’вона’’ так хоче чи це наслідки вчинків людей?

 

 Клімат Землі  змінювався завжди, твариний світ зменшувався поступово й цього не слід боятися?

 

Яка Ваша думка, що до вищесказаного? Проаргументуйте.

Проаналізуйте наслідки , якщо людство не почне дбати про природу?

 

  • Екологія – один з найважливіших чинників, які впливають на здоров’я людини. Щороку умови навколишнього середовища в Україні та світі погіршуються.

Чому навколишнє середовище погіршується? Хто причетний до цього?

 

Фабрики -корисне придбання людства, чи спосіб знищити самих себе ?

 

А фабрики які перероблюють пластик, скло, папір, що це тоді?

 Корисне придбання чи знищення?

 

 

 

 

Блок 2 . Взаємодія людини з прииродою: чого більше користі чи шкоди?

На сьогоднішній день сучасна людина споживає в рази більше, ніж його предки. Щороку обсяги споживання зростають, а разом з ними зростає і кількість відходів. В даний час проблема забруднення є не просто труднощами, це вже екологічна катастрофа глобального характеру, яку необхідно терміново вирішувати. Звичайно, деякі люди не надають великого значення проблемі сміття, оскільки не розуміють, якої шкоди, крім неприємного запаху, він може нанести. Насправді ж, ситуація критична. У складі відходів можуть перебувати отруйні легкі речовини, хімічні сполуки, важкі метали, які разом з опадами можуть потрапляти у водойми через ґрунтові води. Сумна статистика свідчить, що щорічно на одного жителя великого міста доводиться до 5 сотень кілограмів відходів, жителі міст поменше залишають після себе приблизно 150-200 кілограмів відходів. Найбільша кількість промислових відходів припадає на США, Норвегію, Іспанію, Швецію, Нідерланди і Росію.

 

Результати багатьох досліджень говорять про те, що для розкладання паперу необхідно близько 5-10 років, для банки з-під консервів необхідно 90 років, для розкладання поліетилену – 200-500 років, а, щоб розклалося скло – 1000 років. Як стає зрозуміло  в останні десятиліття питання зі сміттям стало руба – або людство перемагає сміття, або сміття знищує людство. Рішенням проблеми сміттєвого забруднення планети впритул займаються уряди всіх розвинених держав.

 

  • Чому останніми роками кількість відходів значно збільшується, адже люди обізнані в тому ,як зменшити ці відходи?
  • Хто і що впливає на збільшення відходів?

 

 

  • Чи викидаємо ми у сміття щось, що можна використовувати повторно? Навести приклади

 

  • Чи є у ньому те, що можна переробити і виготовити щось корисне?

 

  • Як може вплинути на вирішення проблеми використання матеріалів, що можна переробити?

 

  • Що робити з матеріалами, які не можна переробити?

 

Про проблему «засмічення» планети, конкретних міст, сіл, водойм, сміттєзвалищ тощо говорять на різних площадках експерти, екологи, прості люди.

 Як це вплинуло на усвідомлення людьми загроз від продовження збільшення відходів? В чому це проявляється?

 

 Коли ми подорожуємо, чи дивимося репортажі європейських країн ми захоплюємося відсутністю сміття на вулиці, сортированим сміттям.

 Чому ми не можемо цього досягти в наших населених пунктах?

 

- На якому рівні міждержавному, державному, терітиріальному, особистісному рівні найефективніше можна вирішити проблему із «засміченням» планети?

-  Активні громадяни вже впровадили багато практик як протидіяти даній проблемі: сортувати сміття, використовувати екоупаковки, купувати продукти, які не мають упакування або мають мінімальне упакування, не викидати непотрібні, але ще в хорошому стані, речі на смітник, а віддавати людям, які їх потребують, або в спеціальні пункти прийому

- Які з цих, чи інші відомі вам, мають стати нормою для кожної людини?

Побачила в інтенеті такий факт.

  • Всі знають що проблема існує із забрудненням атмосферного повітря, а про повітря в приміщені ніхто і не думає. Вчені вважають, що навіть у великих промислових містах повітря у приміщенні часто буває більш забруднене, ніж атмосферне. Крім того, люди проводять більше часу

в приміщеннях. Чисте повітря надзвичайно важливе для дітей, оскільки вони, на відміну від дорослих, вдихають більший об’єм повітря відносно їхнього організму, що підвищує загрозу накопичення забруднювальних речовин в організм

 

Які матеріали або види діяльності можуть спричинити

забруднення повітря у закритому приміщенні?

 

Які ймовірні наслідки постійного впливу цих хімічних

речовин?

 

Як вирішити ці проблеми?

Факт

  • Численними дослідженнями виявлено, що забруднене повітря впливає на всі етапи життя людини: внутрішньоутробний розвиток плода, дитинство, доросле життя. Статистичні дані демонструють тісний зв’язок між брудним повітрям і несприятливими наслідками для здоров’я:

Збільшується відсоток передчасних пологів та мертвонароджених, у малюків характерна низька вага при народженні.

Спостереження за здоров’ям дітей під час дорослішання свідчать про те, що забруднене повітря може спричинити метаболічні зміни, що призводять до серцево-легеневих захворювань у дорослому віці.

Обмеження потоку повітря в промислових цехах та офісах, накопичення вуглекислого газу, сигаретний дим загострюють захворюваність серцево-судинної системи і дихальних шляхів.

За оцінками ВООЗ, у 2019 році кількість передчасних смертей розподілялась так:

 

близько 58 % – ішемічна хвороба серця та інсульти;

18 % – хронічне обструктивне захворювання легенів та гострі респіраторні інфекції у дітей;

6 % – рак.

Чому у світі виникає забруднення повітря?

Хто до цього причетний?

Чому тисячі років тому забруднення було набагато меншим? Що це означає?

Як можна завадити такому стрімкому забрудненню?

Що може зробити кожна окрема людина в цьому випадку? Приклади.

 

 

 Якщо забрудненість збільшилась із розвитком приладів, механізмів- то це означає що не треба розвивати мобільність?

 

 

 

 Блок3. Безпечне для довкілля використання дарів природи: міф чи реальність?

 

Природа Землі схожа на організм людини, лише дуже великий. Дихальна система постачає в організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря Землі. Кров живить всі клітини організму, так ріки і моря несуть воду і поживні речовини до всього

живого. Земля хворіє, коли вирубують ліси, забруднюють ріки та моря, а від цього і хворіє людина.

Природа - це неповторний загадковий світ, це непрочитана книга, гортаючи сторінки якої, ми дізнаємося багато нового і цікавого.

Від стану навколишнього середовища залежить і стан нашого здоров’я. Чим більше відходів ми викидаємо у довкілля, тим більше мікробів, чим більше сміття, тим більше хвороб. Крім того, склад і чистота питної води мають свій вплив на здоров’я людини:

забруднена вода рештками виробництва може стати причиною багатьох захворювань.

- Що вам дає світ природи. Які особисті потреби

задовольняє?

- Які потреби не може задовольнити природа, характерна для

вашого часу? Чому ж так сталося?

 

- Можливо, ці потреби може задовольнити природа іншого

історичного часу?

- Чи зможе людина жити, якщо хоча б щось з дарів природи зникне? Аргументуйте.

 

 Леонардо Ді Капріо – визнаний лідер серед голівудських зірок, які активно займаються захистом довкілля. У 1998 році заснував фонд свого імені "Leonardo DiCaprio Foundation". Це некомерційна організація, що займається пропагандою екологічної обізнаності і підтримує екологічні пректи.

 

 У 2007 році самостійно написав сценарій, спродюсував та випустив у світ документальний фільм "Одинадцята година". В ньому Леонардо спробував розповісти про способи реабілітації екосистем нашої з вами планети. Головним посилом фільму є розмова про програми, які покликані розвивати та підтримувати біологічне різноманіття світу, а також про програми, що розробляють альтернативні способи утилізації відходів.

 

 Серед зірок Голлівуду також варто відзначити Кемерон Діас, яка теж обрала шлях боротьби з глобальним потеплінням. Акторка теж користується екологічними автомобілями, купує квоти на шкідливі викиди продуктів горіння авто в атмосферу.

Спільно з Альбертом Гором акторка декілька років тому втілила у реальність серію концертів "Жива Планета". У 2009 році також Діас стала автором та сценаристом екологічної короткометражки "Врятувати світ", де закликала співвітчизників цікавитися проблемами навколишнього світу. Діас також є співавторкою "Зеленої книги", де жінка розповідає читачам, як рятувати планету за допомогою простих щоденних кроків. У 2013 році вона випустила книгу під назвою "Книга про тіло", а в 2016 – "Книгу про довголіття", де розповіла про власні секрети краси без залучення дорогих косметичних засобів та процедур.

 

Чи можна назвати цих людей союзниками природи? Чому

?

Чи означає це, що про природу можуть дбати тільки ті люди,  які мають великі статки? Аргументуйте свою точку зору.

 

  • На Кіровоградщині взялися саджати дерева та відновлювати ліси. Цієї весни мають висадити понад дві тисячі гектарів. Це як територія трьох тисяч футбольних полів. Саджають дерева за принципом "скільки зрубали - стільки і треба посадити".

 

  • У світлі модернізації та впровадження альтернативних джерел енергії виникає ряд запитань щодо їх вибору та якості. Учень СЗШ№ 7 Владислав Сергієнко за підтримки свого вчителя екології Надії Лещенко розробив екологічний проект «Дослідження ефективності використання сонячних батарей у приватному господарстві».

 

Школяр досліджував питання, взявши за основу досвід використання сонячних батарей місцевого жителя Анатолія Колічника. Юний дослідник обрав собі таку тему не випадково, адже відповідно до його спостережень, викопні види палива – вугілля, нафта, природний газ можуть вичерпатися у недалекому майбутньому, а тому віднайти їм альтернативу – першочергове завдання, яке дасть змогу економити та використовувати природні ресурси без шкоди середовищу.

У процесі підготовки проекту Владислав зібрав багато інформації про особливості експлуатації сонячних панелей та в співпраці з учителем було вироблено конкретні рекомендації для споживачів м. Світловодська та Кіровоградської області, які мріють стати вільними від квитанцій за спожиту електроенергію.

Зробивши необхідні дослідження, Владислав дійшов  висновку, що обирати варто монокристалічні сонячні панелі, адже полікристалічні, хоч і дешевші, та з часом у них сильніше зменшується коефіцієнт корисної дії. Дослідник рекомендує також надавати перевагу сонячним батареям n-типу, адже в них деградація p/n- переходу відбувається повільніше. Якщо є змога встановити сонячну батарею на окрему опору, то слід зробити саме такий вибір. Також доцільно використовувати трекери, які будуть обертати панелі, зберігаючи прямий кут падіння світла. Якщо є можливість встановити сонячні панелі лише на дах, то варто використовувати такий спосіб монтування, який дає змогу змінювати орієнтацію батареї в зимовий і літній час. Це відчутно збільшить ефективність її експлуатації.

 

Крім цього у рекомендаціях вказані такі пропозиції:

  • «Заздалегідь слід продумати, який інвертор доцільно використовувати у конкретному випадку. Автономний - дешевший, перетворює постійний струм на змінний, який можна використовувати вдома або заряджати акумулятори. Мережевий - дорожчий,  крім цього надасть змогу отриману електроенергію направляти в електричну мережу міста з метою реалізації за зеленим тарифом».

 

В екологічному проекті визначено також і термін, за який витрати будуть відшкодовані:

«Середній термін відшкодування витрат на батареї з 3-х панелей у кліматичних умовах нашого міста складає приблизно 16 років. Його можна зменшити за рахунок використання більшої площі та кількості панелей, а також за рахунок реалізації виробленого струму за зеленим тарифом».

 

Спираючись на власні розвідки, дослідник дійшов висновку, що задля того, аби заощаджувати електроенергію, важливо почати з найменшого – замінити вдома лампи освітлення та інші електричні прилади на сучасні. Якщо ж коштів для такого рішучого кроку недостатньо, рекомендується  використовувати прилади на сонячній енергії для підзарядки своїх ґаджетів.

 

«Зараз кредитується утеплення будинків, заміна вікон та інше, але такі кроки принципово проблему енергозбереження вирішити не можуть. Адже в цих утеплених будинках використовується та ж сама, дорога з точки зору коштів та екології, електроенергія з ТЕЦ, коефіцієнт корисної дії який, з урахуванням транспортування струму до споживача, становить лише 30%. Сонячні панелі – це кардинальне рішення, яке дає конкретні результати вже сьогодні. Багато країн Європи підтверджують практикою ці слова», – впевнений дослідник.

 

А що ще, крім цього, можна змінити у своєму щоденному житті?

 

Чи можуть відновлювальні джерела енергії негативно впливати на довкілля?(У більшості учнів переконання, що це тільки позитивний вплив)

 

  • Незважаючи на очевидні переваги, відновлювані джерела енергії також можуть негативно впливати на довкілля. Експлуатація станцій, які виробляють енергію за допомогою відновлюваних енергетичних джерел, пов'язана з вилученням з обігу значних земельних ділянок і, ймовірно, в майбутньому буде супроводжуватися

тими чи іншими негативними наслідками для довкілля: змінами ландшафтів

(вітряки, сонячні батареї), підвищеним рівнем шуму (вітряки), забрудненням

ґрунтів (геотермальні енергоустановки та установки, які працюють на біомасі), згубними впливами на інші природні ресурси (припливно-відпливні

електростанції). Крім того, ці енергоустановки зазвичай мають невелику потужність і можуть використовуватися не скрізь (вітряки, сонячні батареї, геотермальні і припливно-відпливні електростанції, метантенки).

 

 

 

 

 

Хто хоче змінити позицію і перейти в іншу групу? Чому?(НАВОДИТЬ

АРГУМЕНТ ТА ПЕРЕХОДИТЬ)

 

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЕДУЧОГО

 

Всі ми можемо вплинути на збереження природи.

Починати варто із повсякденних речей і своїх звичок. І поступово, з часом і набутою практикою, ми зможемо дотримуватися більш екологічного стилю життя, який допомагатиме природі відновлюватися, а нам – жити у більш комфортному, здоровому та новітньому середовищі.

Діліться своїми спостереженнями та відчуттями стосовно зміни клімату з родичами та друзями: як різкі зміни температури, спека, повені й інші пов’язані явища навколо вплинули на Вас? Що можна зробити, щоб зменшити вплив від цих змін?

Дуже важливо також долучати всіх оточуючих: розповідати їм про важливість захисту довкілля та планети у цілому і давати конкретні приклади, яким чином це можна робити щодня, прислухатися до їхніх думок та ідей, спонукати до активних дій. Це можна робити наприклад за допомогою спеціального інтерактивного мобільного додатку під назвою “Кліматичні краплі”( http://kt-energy.com.ua/projects/klimatychni-krapli/ ), який відстежує та винагороджує екологічно-дружні вчинки кожного. Їм вже користуються школярі та вчителі десятків шкіл України, і прості небайдужі громадяни. Зелені вчинки користувачів додатку відстежуються та переводяться в електронні бали, які потім можна обміняти на знижки партнерів додатку у власному місті.

Якщо діяти разом, усією родиною та громадою, позитивний ефект буде найбільш сильним.

Спонукайте своїх друзів і родичів дізнатися про 10 кроків для збереження природи.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рычкова Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
26 травня 2020
Переглядів
2444
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку