«Вікові особливості психологічного розвитку особистості в підлітковому та юнацькому віці»
Поняття |
Визначення |
Провідна діяльність
|
це діяльність, виконання якої визначає виникнення і формування основних психологічних новоутворень людини на певному етапі розвитку її особистості. |
Вікова криза
|
це період у житті людини, коли протягом відносно короткого часу, відбуваються різкі й суттєві психологічні зрушення та зміни особистості, а розвиток набуває бурхливого, стрімкого, кризового відтінку |
Сенситивний період розвитку
|
це період підвищеної сприйнятливості психічних функцій до зовнішнього впливу, особливо до впливу виховання і навчання. |
Психологічні новоутворення |
психічні та соціальні зміни, які вперше виникають на певному віковому етапі, визначають свідомість людини, її ставлення до середовища, її внутрішнє і зовнішнє життя, перебудовують весь хід психічного розвитку |
Особистісна ідентичність
|
усвідомлена індивідом соціальна тотожність, що дозволяє особистості усвідомити своє місце в суспільстві, зайняти внутрішню позицію дорослої людини, зрозуміти себе і свої можливості. |
Я-концепція
|
динамічна система уявлень людини про саму себе, що включає усвідомлення своїх фізичних, інтелектуальних природних властивостей; самооцінку; суб'єктивне сприйняття, що характеризує вплив на власну особистість зовнішніх факторів. |
Соціальна ситуація розвитку |
своєрідні, специфічні, єдині та неповторні для кожного віку взаємини між людиною та її соціальним оточенням |