Диспут "Стандарт чи творчість?"

Про матеріал
Конспект виховного заходу для учнів 10-11 класів. Метою є обговорення питання: як через творчість і нестандартність, але, спираючись на загальнолюдські норми і всесвітні закони, людство іде до нових змін, до прогресу суспільства.
Перегляд файлу

ДИСПУТ  «СТАНДАРТ ЧИ ТВОРЧІСТЬ?»

 

Мета:    показати учням, що творче, нестандартне мислення є рушійною силою прогресу; прищеплювати вміння та навички творчої праці; розвивати оригінальність мислення; поглибити знання учнів про диспут та його  проведення; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей і законів.

Обладнання:  плакат з законами проведення диспуту;  таблички на столах «прогресисти» та «традиціоналісти».

План

І. Організаційний етап

  1. Повідомлення теми і мети заходу
  2. Оголошення законів диспуту

ІІ. Реалізаційний етап

  1. Знайомство з питаннями винесеними на диспут
  2. Виступ членів груп «традиціоналістів» та «прогресистів»
  3. Обговорення виступів груп
  4. Бесіда «Чи можна однозначно відповісти на головне запитання диспуту?»
  5. Складання загального висновку

ІІІ. Заключний етап

  1. Підсумок «Яскраві, оригінальні творчі люди – рушійна сила прогресу»
  2. Побажання учням «Будь творчою особистістю»

Хід заходу

Вихователь. Сьогодні наше спілкування буде проходити у формі диспуту. Чи потрібні яскраві, оригінальні, творчі люди в житті суспільства? Чи життя суспільства повинно спиратися на стандартних людей – з однаковими поглядами, однаковими думками? Чому саме таку тему я обрала? Найперше тому, що кожен з людей, я вважаю, є оригінальною,  неповторною, творчою особистістю, яка має свою власну індивідуальність. Тож сьогодні ми постараємося знайти відповіді на  питання нашої теми, висловити свої думки, про те, якою має бути людина в суспільстві; дізнаємося, як діяльність людей відображається на житті світу.

Спочатку я хочу познайомити вас з законами проведення диспуту.

  1. Головне на диспуті – факти, логіка, доказовість. Міміка, жести, вигуки, як аргументи не враховуються.
  2. Перш ніж дискутувати, подумай, про що будеш говорити.
  3. Сперечайся чесно, не перекручуй думок своїх товаришив.
  4. Пам’ятай, що кращим доказом є точні і безперечні факти. Не ображай своїх товаришив.
  5. Доводячи і заперечуючи, говори ясно, просто, чітко і виразно. Намагайся висловлювати думки своїми словами.
  6. Якщо доведена помилковість твоєї думки, май мужність визнати правоту свого опонента.
  7. Закінчуючи виступ, сформулюй висновки.

Кожна людина має свою думку про все на світі. Пропоную вам декілька питань по темі нашого заходу.

  1. Як ви відноситесь до прийнятих традиційних звичаїв і обрядів?
  2. Як ви відноситесь до усталених норм і стандартів людства?
  3. Як ви відноситесь до яскравої, творчої, оригінальної особистості?
  4. Як ви відноситесь до творчої особистості вашого віку?

 Прошу вас до розмови. Дві творчі групи учнів поділилися на «традиціоналістів» і «прогресистів». Кожна група була попередньо познайомлена  з темою диспуту, з питаннями і готувала свої аргументи. Давайте послухаємо їхні виступи. Отже, відповіді на перше питання.

Виступ  1-го «традиціоналіста». Кожна нація має певні національні традиції і звичаї. Вони пройшли через тисячоліття і збереглися, тому що в них є рація. Якщо ними користувалося багато поколінь наших предків і вони їм підходили, то вони підходять і нам. Це відображено і в усній народній творчості. Слова народної мудрості говорять: «Наші діди так робили і нам веліли», «Не нами заведено – не нам і виводить». Якщо ми хочемо бути розумними і мудрими, то повинні прислухатися до мудрих думок, освячених поколіннями.

Виступ 1-го «прогресиста». Якщо виконувати всі національні звичаї та обряди, то їх треба гарно знати, але деякі традиції при передачі від пращурів до нащадків просто загубилися в часі. У одному літопису пишеться так, у іншому усному або писемному  джерелі – по іншому. Звичаї, національний одяг, діалектна мова та інші національні ознаки Слобожанщині відрізняються від національних ознак Прикарпаття або Одещини. Ми не можемо наслідувати національні традиції, тому що немає єдиних звичаїв та обрядів.

 Вихователь. Хто хоче поділитися своїми думками? (Обговорення)

Слухаємо відповіді на друге питання.

Виступ 2-го «традиціоналіста». Якщо не буде певних норм, загальнолюдських або національних, то людина не буде знати, якою їй рости, як їй собі поводити, до чого прагнути. Обов’язково потрібні усталені норми моралі, духовності. Якщо їх не буде, то зітруться поняття добра і зла, любові і ненависті та інші. Кожен буде поводитися, як хоче лише він, бо в кожної людині своя індивідуальність, свій стиль поведінки і мислення. Але тоді поняття однієї людини будуть суперечити поняттям іншої, і наступить хаос, люди не будуть розуміти потреб і вимог один одного, життя суспільства регресує. Тому треба жити по певним стандартам і нормам.

Виступ 2-го «прогресиста». А як узнати стандартні моральні, духовні, економічні і політичні норми якого народу брати за основу? Одна нація буде пропонувати свої стандарти, інша нація – свої. Це приведе до суперечок в глобальному масштабі, сварок, політичних бойкотів, економічних ембарго або ще гірше – до війн. Тому кожна нація, кожен народ і кожна людина повинна жити по своїм індивідуальним, оригінальним законам, які підходять тільки їм.

Вихователь. Хто хоче поділитися своїми думками? (Обговорення)

Послухаємо відповіді на третє питання.

Виступ 3-го «традиціоналіста». Якщо хтось буде говорити: «Я яскрава творча особистість, я бачу майбутнє світу по-своєму, по-новому. Я бачу, як зробити його краще, бачу новий прогресивний шлях до добробуту. Ідіть за мною не дивлячись ні на що». Тоді якась група людей з такими ж поглядами, може згуртуватися біля нього. А якщо він веде їх по хибному шляху, змушую порушувати закони, плювати на норми моралі, «переступати» через інших людей для досягнення своєї мети. Ні – це припустимо, бо люди можуть піти і на злочин,  і на вбивство, а скажуть, що це для досягнення їх нової, оригінальної мети. Хай краще живуть, як жили і виконують правові закони своєї країни і правові закони світу, які прийняті для усіх людей.

Виступ 3-го «прогресиста». Кожна людина є особистістю. Кожен має право на розвиток своєї індивідуальності, на розвиток своєї творчості, на розкриття своїх власних, оригінальних ідей, на самореалізацію своїх можливостей. Це записано в декларації прав людини, в конвенції про права дитини і в правових законах усіх країн. Якщо чиїсь пізнавальні інтереси і практичні можливості, ідеї і вчинки відрізняються від інших, то, звісно, ця людина повинна йти своїм оригінальним і нестандартним шляхом в житті, незважаючи ні на що і ні на кого.

Вихователь. Хто хоче поділитися своїми думками? (Обговорення)

Послухаємо відповіді на 4-те питання.

Виступ 4-го «традиціоналіста». Якщо ця творча особистість – дитина або підліток, то він скаже: «Я хочу навчатися і поводитися так, як мені підходить якнайкраще, бо я маю свої індивідуальні психологічні, фізичні і творчі особливості». Кожен почне вимагати, щоб педагог навчав його по окремій творчій програмі, розроблений саме для нього; в класній кімнаті, створеній з урахуванням його індивідуальних особливостей; з режимом, складеним за його біологічними ритмами. Виходить, що для кожної дитини повинен бути окремий педагог, вчитель, вихователь. А якщо він скаже, що йому заважають інші діти, бо їхня індивідуальність, звісно, не співпадає з його? Хіба можна йти на поводу у кожної особи? Звичайно ні. Бо де ж набратися стільки дитячих садків та шкіл. Тому всі діти повинні намагатися бути однаковими, вчитися по однаковій програмі, виховуватися за однаковими виховними технологіями.

Виступ 4-го «прогресиста». Кожна людина в любому віці ще з дитинства, змалечку відрізняється від інших людей. Вона – сама неповторність, сама індивідуальність. У людей від природи різні творчі дані, різне мислення, пам’ять, сила, темперамент та інші показники. Тому, кожна дитина повинна робити те, що їй дається від природи. Навіщо вчити і виконувати те, що не дається, мучити себе і викладача. Якщо є гарне логічне і аналітичне мислення – вчи математику, якщо яскраві художні образи – вчи мову та літературу. Якщо дитина має гарний голос – хай співає, якщо сильні м’язи – хай займається спортом. Отже дитина хай розвиває тільки ті творчі дані, які їй даються як найкраще.

Вихователь. Ви вислухали думки кожного члена групи «традиціоналістів» та групи «прогресистів». Чи згодні ви цілком з якоюсь з почутих думок? Чому? З якою не згодні? Чому? З якою згодні частково і в чому саме? Чому? Що хочете додати? Хто ще хоче поділитися своїми думками, які ще не звучали? (Діти обговорюють почуте, висловлюють свої думки)

Вихователь.  Ми бачимо, що в виступі кожної групи ми знайшли раціональні зерна. Давайте сформулюємо на їх основі загальну думку – висновок. (Діти формулюють висновок)

Вихователь.  Через творчість, оригінальність, нестандартність і індивідуальність мислення і поведінки, але спираючись на стандарти, загальні людські цінності, норма і всесвітні закони, людство іде до нових технологій, змін в соціуми поліпшення економічних умов і удосконалення політичних законів, тобто до прогресу суспільства, до прогресу людства.

Кожна людина – майстер в якійсь окремій справі, вона реалізує свій творчий потенціал в тому виді праці або професії, яка їй дається найкраще, рухає розвиток вперед якоїсь окремої справи. Група творчих людей рухає вперед розвиток країни, а всі творчі люди рухають вперед розвиток всього суспільства. Так відбувається еволюція людства. Отже яскраві, оригінальні творчі люди – рушійна сила прогресу.

Я бажаю кожному з вас бути творчою особистістю! Мати оригінальне мислення і нестандартні думки. Розвивайте свою творчість на користь людству – будьте Прометеями в житті!

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
31 грудня 2021
Переглядів
466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку