Диспут «Як ви розумієте й співвідносите поняття «свобода» та «відповідальність»

Про матеріал
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. Тому важливо формувати в учнів почуття відповідальності за свою поведінку шляхом правильного усвідомлення ними співвідношення понять «відповідальність» і «свобода».
Перегляд файлу

ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»

 

 

 

Диспут «Як ви розумієте й співвідносите поняття «свобода» та «відповідальність» 
Результат пошуку зображень за запитом "картинка до  «свобода» та «відповідальність»" 

 

 

 

Підготував:  Вихователь Вахула С.С.

Диспут «Як ви розумієте й співвідносите поняття «свобода» та «відповідальність» 

Мета. Формувати в учнів почуття відповідальності за свою поведінку шляхом правильного усвідомлення ними співвідношення понять «відповідальність» і «свобода». 

Обладнання: плакат «Правила диспуту», вислів «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»

(Г. Гете)



Хід диспуту 

Питання для обговорення: 
 

  1. Який зміст ви вкладаєте в поняття «свобода» - «відповідальність»? У якому вони співвідношенні? Чи можна ототожнювати поняття «безмежна свобода» й «відповідальність»? 
  2. У чому полягає суспільна небезпечність протиправних вчинків, злочинів? 
  3. Чи впливає на вашу поведінку почуття відповідальності? 
  4. Як ви ставитесь до своїх обов’язків у навчанні, громадській роботі, колективі? Чи завжди вам властиве почуття відповідальності? 
  5. Як ви вважаєте, до яких наслідків може привести відсутність обов’язків, відповідальності, безкарність? 
  6. Чи можна вважати людину культурною, якщо її не властиве почуття відповідальності?
  7. Де, на вашу думку, закінчуються хлоп’ячі пустощі й починається злочин? 
  8. Кому у вашому колективі властиве почуття відповідальності, а кому – ні? 
  9. У чому полягає високоморальний, справедливий зміст правової, зокрема кримінальної відповідальності? 


Вихователь. В нашому суспільстві на практиці здійснюється принцип: найвища цінність – Людина. Ваше життя складається з вчинків. У вчинках виражається суть людини. Але в своєму житті ми повинні дотримуватися також певної відповідальності за свої дії. Тому я хочу запитати вас: який зміст ви вкладаєте в поняття «відповідальність» - «свобода»? 

(Думки учнів) 

Вихователь. У якому вони співвідношенні? Чи можна ототожнювати поняття «Безмежна свобода» й «відповідальність»? 

(Думки учнів) 

Вихователь. Дійсно, безмежна свобода без правового регулювання, соціального контролю породжує свавілля та анархію, обумовлює злочинну, протиправну поведінку, порушення прав та інтересів інших осіб, суспільства в цілому.

А тепер я пропоную вам послухати таку ситуацію і вияснимо такі питання: у чому полягає суспільна небезпечність протиправних вчинків, злочинів?



Ситуація 
 

  • Двері кабінету прокурора різко розпахнулися, і на порозі з’явилася жінка років під сорок. 
  • Мати Віктора Коробкова. Учора ви заарештували його, але це якесь непорозуміння, він ні в чому невинний! Дихала жінка уривчасто, ніби боялася, що її не вислухають до кінця, і вона не встигне переконати прокурора у тому, що син страждав на за що. Прокурор слухав не перебиваючи, а як жінка замовкла, сказав: 
  • Перш ніж дати санкцію на арешт, я допитав затриманих учора Віктора Коробкова і Дмитра Синицина. Ваш син при цьому розповів, як разом з приятелем Синициним у різних районах міста пограбував кількох громадян, а в нашому вони напали на студентку світлову і погрожуючи ножем, відібрали у неї сумочку з грішми. Він скоїв ряд злочинів, за яким законом встановлена кримінальна відповідальність з 14 років, а вашому синові вже 16 років і 3 місяці. З 16 років людина несе кримінальну відповідальність за всі скоєні ним злочини. Справа порушена і передана слідчому прокуратури. 
  • Цього не може бути! Горе ж яке! 


Під час слідства Синицин і Коробков повелися по-різному: Дмитро намагався заперечити свою участь у скоєних злочинах, Віктор навпаки ж, з подробицями розповідав усе. Він добре затямив, що щиросердне зізнання пом’якшує провину і враховуватиметься судом при ухвалені вироку.

І ось настав день суду. Увійшовши під конвоєм до залу судових засідань, Віктор побачив знайомих облич набагато більше, ніж навіть сподівався. Зустрівся поглядом з людьми, і від того йому ставало соромно і боляче. Несподівано для себе він зрозумів, що досі ніколи не переживав подібних почуттів.

Судове засідання розпочалося у точно призначену годину. Епізод за епізодом відтворювалися події, здавалося б, і незначні, із попереднього життя підсудних.

Дев’ятилітнім Віктор уперше взяв чужу річ – тенісну ракетку однокласника. Тоді мати благала «не робити з мухи слона». Вчителі, і це очевидно, було правильно, зважили на прохання. Вдовольнившись, що все обійшлося без особливих неприємностей, мати дала Вікторові спокій. А той осягнувши переваги становища «пестунчика», став вирішувати дилему між «хочу» й «не можна» у найпростіший і найприємніший для себе спосіб: систематично привласнював чужі речі, які припадали йому до вподоби.

День за днем, випадок за випадком, і вже у 15 років Віктор мав цілком сформовану якість – брати все, що погано лежить.

«Ми з Віктором прагнули самостійності. Вдосталь погуляти, мати красивий одяг, гарно провести час, - розповів на суді Дмитро Синицин, що у свої 17 років вже встиг побувати у виправному закладі суворого режиму. Провівши там півтора року, Синицин, за якого настирливо клопотався батько, повернувся додому і … скоїв нові злочини.»

Як воно нерідко трапляється, хлопці знайшли одне одного швидко.

Суд тривав два дні. Вислухавши останнє слово Коробкова і Синицина (обидва просили не позбавляти їх волі), головуючий оголосив, що суд іде на нараду для ухвалення рішення.

Нестерпно довго минав час…

Все, що побачив і почув Віктор впродовж цих двох днів, як кадри кіноплівки, спливало у свідомості й гнітючим тягарем лягало на душу. Пригадав, як дорікав батькам за те, що ті ладні були вдовольнити будь-яку його забаганку, захистити від неприємностей. Глянув на матір, і лише зараз помітив, як вона постаріла і змарніла за ці декілька днів.

З невідворотною гостротою постало перед ними питання – як то воно сталося, що він опинився на лаві підсудних? Хто штовхнув його «вгору східцями, що ведуть до низу?» 

(Думки учнів) 

Вихователь. Ми завжди робимо так, як наказує нам внутрішній голос совісті. І тоді, коли ти нічого не зробив, навіть тоді, коли ти спиш, - ти робиш вчинок. Буває, що людина, йдучи з дому, не знає, що вона зробить: чи допоможе інваліду і почує слова подяки, чи буде затримана працівником міліції за хуліганство. Тому я хочу винести для обговорення питання: чи впливає на вашу поведінку почуття відповідальності? 

(Думки учнів) 

Вихователь. Найкраща поведінка та, котра визначається не зовнішніми рекомендаціями, а душевною необхідністю. Душевна є необхідність особливо гарна, коли йде не від розуму, а від серця. Чинити правильно – не думаючи, не розмірковуючи довго. Несвідома душевна потреба робити людям добро – найцінніше в людині.

І поряд з тим у кожного з нас є певні обов’язки у навчання, колективі чи громадській роботі. Але як ви ставитесь до цих своїх обов’язків? Чи властиве вам почуття відповідальності?



(Виступи учнів) 

Вихователь. Людина – складний світ: в ній може бути не тільки добре або зле, корисне або шкідливе для оточуючих. І кожен з нас повинен нести відповідальність за свої вчинки. Кожен з нас зобов’язаний виконувати свої обов’язки щодо батьків, школи, суспільства.

Але як ви вважаєте, до яких наслідків може привести відсутність обов’язку, відповідальності, безкарності?



(Виступи учнів) 

Вихователь. Та якби кожен з нас жив на безлюдному острові, не було б ніяких вчинків, зобов’язань. Але вчинки виражають рівень нашої культури.

… Тихою периферійною вуличкою йшла літня жінка. Недавно тут проклали асфальт. Приємно пройтись погожого літнього дня так ось, не поспішаючи. Жінка йшла з правого боку дороги. А назустріч їй – з лівого боку - рухався автомобіль. Чоловік років сорока і хлопчик років десяти, які сиділи в ньому також, мабуть, нікуди не поспішали. Машина йшла рівно, але, коли до жінки залишилося метрів десять, водій вивів автомобіль на середину дороги і відчинивши вікно зовсім уже сповільнив хід. Жінці здалося, що він хоче в неї щось запитати. Виявилося інше. Почулося не запитання, а рекомендація: «Он де ходять, коняка стара». Засмагла волохата рука витяглась у напрямку тротуару. Хлопчик з неприхованим задоволенням і дивився і слухав.



Як ви вважаєте, для цього хлопчика, років через шість-юнака, що буде дієвішим: бесіди в школі, чи цей урок «наочного етикету», який він дістав від свого батька? А чи можна вважати людину культурною, якщо їй не властиві почуття відповідальності? 

(Думки учнів) 

Вихователь. М.М.Коркунов говорив: «Усе, на що особа має право, є дозволеним, проте не на все дозволене вона має право». Ви, як учні – старшокласники, повинні усвідомлювати значення своєї поведінки, обов’язково дотримуватись правил, встановлених нормами права. Ви повинні усвідомлювати суспільну значимість своїх дій та можливих наслідків, що становить основу для правової відповідальності. 

ПРАВИЛА ДИСПУТУ 
 


  • ЯКЩО ХТОСЬ ГОВОРИТЬ – СЛУХАЙ 

  • КОЖЕН ГОВОРИТЬ ПО ЧЕРЗІ, А НЕ ВСІ ВОДНОЧАС 

  • ЯКЩО ХОЧЕШ ВИСЛОВИТИСЬ – ПІДНІМИ РУКУ 

  • НЕ ПЕРЕБИВАЙ ТОГО – ХТО ГОВОРИТЬ 

  • НЕ СМІЙСЯ, КОЛИ ХТОСЬ ГОВОРИТЬ 

  • ЯКЩО ТИ НЕ ПОГОДЖУЄШСЯ З КИМОСЬ, ПЕРЕКОНАЙСЯ, ЩО ТИ ХОЧЕШ КРИТИКУВАТИ ІДЕЮ, А НЕ ОСОБУ, ЯКА ВИСТУПАЄ 

  • ЗАОХОЧУЙ ДО УЧАСТІ ІНШИХ 

 

docx
Додано
11 червня
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку