Посада асистента вчителя нині в класах з інклюзивним навчанням є вкрай важливою, адже дитина з особливими освітніми потребами, яка навчається за інклюзивною формою, потребує його допомоги в процесі навчання і не тільки, особливо зараз, коли під час повномасштабної російсько-української війни частина українських школярів здобувають освіту дистанційно.
Посадові обов’язки асистента вчителя поділяють на дві групи: Організаційні, що пов’язані з безпосередньою допомогою учневі, адаптуванням навчального матеріалу та веденням документації. 2. Навчально-розвивальні: сприяння вияву й розкриттю здібностей, талантів та обдарувань учня. Компетентності асистента вчителя можна поділити на кілька груп. До них належать знання і навички, якими він повинен володіти, а також низка особистісних якостей, які слід розвивати
Матеріали та методи. Для розв’язання поставлених завдань використано методи: теоретичний – для вивчення й аналізу науково-методичної літератури щодо визначення специфіки роботи асистента вчителя під час дистанційного навчання; емпіричний – абстрагування і системне моделювання роботи асистента вчителя в умовах дистанційного навчання, вивчення й узагальнення педагогічного досвіду, спостереження
Зазначено, що під час дистанційного навчання асистент учителя: – організовує спільно з учителем/учителями освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання; – забезпечує навчання учня з ООП, за потреби здійснює в межах свого педагогічного навантаження індивідуальне підключення поза часом онлайн-уроку та надає додаткові пояснення, виконує разом із дитиною домашні завдання, які були їй незрозумілі; – надає додаткові пояснення дитині щодо опанування матеріалу та виконання завдань в окремій онлайн-кімнаті, забезпечує перевірку виконання таких завдань;– забезпечує реалізацію індивідуальної програми розвитку в межах своєї компетенції, зокрема досягнення поставлених у програмі цілей навчання, завдань на період дії ІПР, забезпечення визначених ІПР потреб тощо;
– забезпечує в межах компетенції реалізацію індивідуального навчального плану дитини (за наявності); – забезпечує комунікацію закладу освіти та батьків (інших законних представників дитини) задля організації навчання учнів з ООП; – координує дистанційне навчання з батьками (іншими законними представниками) дитини, зокрема і завчасно попереджає про зміни розкладу, необхідні навчально-дидактичні матеріали тощо; – готує матеріали для дистанційного навчання для учнів з ООП, зокрема й консультує батьків щодо їх використання; – забезпечує підготовку індивідуальних завдань та адаптацію навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей учня з урахуванням умов дистанційного навчання;– асистує вчителю під час дистанційних занять, зокрема допомагає під час обʼєднання учнів у пари і групи в ZOOM-конференціях або Google MEET, може долучатися до будь-якої пари/групи в будь-який момент, допомагати та виправляти помилки, слідкувати за підняттям рук, вмикати та вимикати мікрофони, вмикати демонстрацію екрана для показу презентацій та відео, слідкувати за чатом та відповідати на запитання учнів і батьків, які виникають під час уроку;
– надає учню та його/її батькам (іншим законним представникам) рекомендації щодо дотримання норм під час користування комп’ютерною технікою, щодо організації робочого місця дитини; – спільно з іншими учасниками команди супроводу бере участь у розробленні ІПР; – забезпечує ведення щоденника спостережень за дитиною з ООП задля відстеження динаміки розвитку та оцінювання рівня досягнення цілей навчання, зазначених в ІПР; – створює індивідуальне портфоліо учня з ООП
Тож, навіть у період дистанційного навчання асистент учителя працює на досягнення головної мети – підготовки дитини до самостійного життя. Дотримуючись цих рекомендацій від МОН України, асистент учителя, попри всі труднощі, які виникли у зв’язку з організацією дистанційного навчання, може не лише досягти високого результату здобуття академічних знань дитини з особливими потребами, а і не втратити набуті нею знання, уміння та навички, які досягалися фахівцями нелегкою працею.
Висновки. Отже, роль асистента вчителя дуже важлива в організації освітнього процесу під час дистанційного навчання, адже він виконує важливу місію в освіті та соціалізації учнів з особливими потребами, забезпечуючи особистісно орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу, особливо у такий скрутний для всієї країни час. Перспективу подальших досліджень ми вбачаємо у дослідженні специфіки роботи команди психолого-педагогічного супроводу в умовах дистанційного навчання.