ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: ПРОСТІР МОЖЛИВОСТЕЙ
Єдиний шлях, який веде до знань – це діяльність.
Бернард Шоу
Одним з пріоритетних напрямів європейської стратегії у сфері інформатизації освіти є використання технологій дистанційного навчання під час занять у закладах освіти. Технології дистанційного навчання відіграють важливу роль розвитку професійної освіти і навчання, зокрема, у процесі проведення навчальних курсів й уроків на дистанційній основі.
Останнім часом використання дистанційного навчання під час навчальних занять набуло широкого поширення
Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що викладачі, майстри володіють технологіями дистанційного навчання.
Характерною рисою сучасного суспільства є його цифровізація. Це означає, що цифрові технології охоплюють практично усі сфери життєдіяльності людини. Не є винятком і освіта.
Сьогодні вже неможливо викладати дисципліни традиційно, коли у центрі навчального процесу знаходиться викладач, а здобувачі освіти мовчки сприймають матеріал, виконують контрольні завдання, складають заліки, іспити, одержують бали за ті знання і навики, які набули у процесі навчання.
Іноді викладачу потрібно викласти певний матеріал авторським способом, дати докладніші пояснення, чи підкреслити важливі аналогії, актуальні для конкретної групи здобувачів освіти. У таких випадках варто записати власний відеоролик і надати до нього доступ через мережу You Tube, чи аналогічні сервіси.
Інтерактивні відео – це можливість поєднати одну з найефективніших форм передачі інформації (відео) та елементи взаємодії з здобувачами освіти під час перегляду. Завдяки вбудованим тестам, опитуванням, посиланням, дискусіям, коментарям тощо викладач має можливість не лише перевірити засвоєння матеріалу з певної теми, але й побудувати відео, який реалізовуватиме індивідуальну освітню траєкторію для кожного здобувача освіти, базуючись на його відповідях, та отримати зворотний зв’язок в кінці перегляду.
Play Posit (https://www.playposit.com/) - це чудовий безкоштовний сервіс для створення інтерактивного відео, призначення здобувачам освіти персональних завдань і відстеження їх успішності.
PlayPosit – це онлайн платформа, яка дозволяє створювати інтерактивні відео, керувати доступом до них та переглядати результати взаємодії.
Інтерактивні відео допомагають здобувачам освіти краще запам’ятовувати матеріал, створюють атмосферу, близьку до виробництва.
Зразок відео до теми «……»
Зразок відео до теми «Торт бісквітний»
У сучасному навчанні стають актуальними скрінкасти – відеокліпи, в яких наочно показується виконання тих чи інших дій. Відеодемонстрація дій сильно полегшує навчати по новому. Особливо це актуально при дистанційному навчанні
Скрінкаст – відеозапис інформації, що виводиться викладачем на екран комп’ютера та часто супроводжується голосовими коментарями.
Такий формат подачі навчального матеріалу є чудовою альтернативою не завжди ідеальним відеоурокам, коли викладач 45 хвилин розповідає нову тему на камеру. Окрім того, здобувачам освіти більш властиво візуальне сприйняття інформації: особливо через презентації, яскраві медіа-матеріали тощо. А скрінкасти допоможуть вбити двох зайців одразу: поєднати виклад матеріалу та улюблений для здобувачів освіти візуальний формат!
Особливості використання скрінкастів
Скрінкаст має бути організований таким чином, щоб зацікавити добувачів освіти, але водночас варто стежити за структурою матеріалу.
Матеріал повинен мати інтуїтивно зрозумілий початок, основу та завершення, подібно до традиційного уроку.
Ролик має тривати максимум 6-9 хвилин, адже втримати увагу здобувачів освіти протягом тривалого часу складно.
Зазвичай за рахунок відсутності зворотного зв’язку та необхідності вирішувати організаційні моменти скрінкаст теоретичної частини уроку триває не більш ніж 15 хвилин. Для здобувачів освіти відеоурок є дуже зручним ресурсом, який компенсує (принаймні частково) відсутність під час онлайнового заняття. Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання. Я формулюю чіткі завдання: що саме має зробити здобувач освіти під час та після перегляду відео, який параграф прочитати чи як виконувати завдання. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом.
Поради із досвіду як записувати скринкасти
Створювати скринкасти та монтувати відео можна за допомогою сайтів Screencast-O-Matic та oCam Screen Recorder, або завантажити програму iSpring Free Cam. Незважаючи на те, що ця програма з'явилася не так давно (порівняно), вона відразу ж здивувала (з хорошого боку) своїми кількома фішками. Головне, мабуть, що - один з найпростіших інструментів серед аналогів для запису відео всього, що відбувається на екрані комп'ютера (ну або окремої його частини).
Зразок скрінкасту «Оздоблення тортів»
Як підсумок зазначу, що використання скрінкастів у навчальному процесі допомогає розкрити теми програми, дає докладніші пояснення; скрінкасти можна переглядати по декілька разів для кращого розуміння, адже здобувачі звикли до пояснення та вказівок свого викладача.
Дистанційне навчання так чи інакше передбачає використання електронних навчальних курсів, які дозволяють зручно розміщувати або опрацьовувати матеріал для лекційних, практичних, лабораторних занять, містить ресурси для надсилання та перевірки робіт, журнал оцінок, форуми для спілкування тощо. Проте далеко не завжди, як показує практика, даних можливостей достатньо. В межах дистанційного навчання чи не найбільш гострим стало питання про голосове спілкування в режимі онлайн. Здобувачі освіти та педагоги, як правило, обирають найбільш зрозумілі сервіси для комунікації.
Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів є програма Google Meet.
Переваги Google Meet:
Зразок проведення відео конференції в Google Meet
Джерела використаної інформації