ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПРОСТІР МОЖЛИВОСТЕЙ

Про матеріал
опис досвіду роботи викладача професійно -теоретичної підготовки професійно технічного навчального закладу
Перегляд файлу

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: ПРОСТІР МОЖЛИВОСТЕЙ

Єдиний шлях, який веде до знань – це діяльність.

 Бернард Шоу

Одним з пріоритетних напрямів європейської стратегії у сфері інформатизації освіти є використання технологій дистанційного навчання під час занять у закладах освіти. Технології дистанційного навчання відіграють важливу роль розвитку професійної освіти і навчання, зокрема, у процесі проведення навчальних курсів й уроків на дистанційній основі.

Останнім часом використання дистанційного навчання під час навчальних занять набуло широкого поширення

Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що викладачі, майстри володіють технологіями дистанційного навчання.

Характерною рисою сучасного суспільства є його цифровізація. Це означає, що цифрові технології охоплюють практично усі сфери життєдіяльності людини. Не є винятком і освіта.

Сьогодні вже неможливо викладати дисципліни традиційно, коли у центрі навчального процесу знаходиться викладач, а здобувачі освіти мовчки сприймають матеріал, виконують контрольні завдання, складають заліки, іспити, одержують бали за ті знання і навики, які набули у процесі навчання.

Іноді викладачу потрібно викласти певний матеріал авторським способом, дати докладніші пояснення, чи підкреслити важливі аналогії, актуальні для конкретної групи здобувачів освіти. У таких випадках варто записати власний відеоролик і надати до нього доступ через мережу You Tube, чи аналогічні сервіси.

  1.               Для здобувачів освіти відео урок є дуже зручним ресурсом, який може компенсувати (принаймні частково) відсутність під час онлайн заняття.
  2.               Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання.
  3.               Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом. Після завершення дистанційного навчання ці ж матеріали можна буде використати для реалізації “перевернутого класу”.
  4.               Проте просто наявність відеоролика, і завдання його переглянути не більш інформативні, ніж наявність підручника і вказівка “прочитати параграф”. Важливо сформулювати чітке завдання: що саме має зробити здобувач освіти під час та після перегляду відео.

Інтерактивні відео – це можливість поєднати одну з найефективніших форм передачі інформації (відео) та елементи взаємодії з здобувачами освіти під час перегляду. Завдяки вбудованим тестам, опитуванням, посиланням, дискусіям, коментарям тощо викладач має можливість не лише перевірити засвоєння матеріалу з певної теми, але й побудувати відео, який реалізовуватиме індивідуальну освітню траєкторію для кожного здобувача освіти, базуючись на його відповідях, та отримати зворотний зв’язок в кінці перегляду.

Play Posit (https://www.playposit.com/) - це чудовий безкоштовний сервіс для створення інтерактивного відео, призначення здобувачам освіти персональних завдань і відстеження їх успішності.

PlayPosit – це онлайн платформа, яка дозволяє створювати інтерактивні відео, керувати доступом до них та переглядати результати взаємодії.

http://ctdn.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2021/10/2021-10-08_11-02-55.png

Інтерактивні відео допомагають здобувачам освіти краще запам’ятовувати матеріал, створюють атмосферу, близьку до виробництва.

 

Зразок відео до теми «……»

 

Зразок відео до теми «Торт бісквітний»

 

У сучасному навчанні стають актуальними скрінкасти – відеокліпи, в яких наочно показується виконання тих чи інших дій. Відеодемонстрація дій сильно полегшує навчати по новому. Особливо це актуально при дистанційному навчанні

Скрінкаст – відеозапис інформації, що виводиться викладачем на екран комп’ютера та часто супроводжується голосовими коментарями.

Такий формат подачі навчального матеріалу є чудовою альтернативою не завжди ідеальним відеоурокам, коли викладач 45 хвилин розповідає нову тему на камеру. Окрім того,  здобувачам освіти більш властиво візуальне сприйняття інформації: особливо через презентації, яскраві медіа-матеріали тощо. А скрінкасти допоможуть вбити двох зайців одразу: поєднати виклад матеріалу та улюблений для здобувачів освіти візуальний формат!

Особливості використання скрінкастів

Скрінкаст має бути організований таким чином, щоб зацікавити добувачів освіти, але водночас варто стежити за структурою матеріалу.

Матеріал повинен мати інтуїтивно зрозумілий початок, основу та завершення, подібно до традиційного уроку.

Ролик має тривати максимум 6-9 хвилин, адже втримати увагу здобувачів освіти протягом тривалого часу складно.

Зазвичай за рахунок відсутності зворотного зв’язку та необхідності вирішувати організаційні моменти скрінкаст теоретичної частини уроку триває не більш ніж 15 хвилин. Для здобувачів освіти відеоурок є дуже зручним ресурсом, який компенсує (принаймні частково) відсутність під час онлайнового заняття. Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання. Я формулюю чіткі завдання: що саме має зробити здобувач освіти під час та після перегляду відео, який параграф прочитати чи як виконувати завдання. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом.

 

Поради із досвіду як записувати скринкасти

  •                 Обирайте спеціалізовану тему, яку потрібно детально розповісти зобувачам освіти.
  •                 Складайте стислий план та готуйте презентацію (так легше буде контролювати час та розповідь в процесі запису відео. Випуск скринкасту повинен являти собою завершену одиницю знань).
  •                 Підбирайте правильні слова і терміни.
  •                 Приділяйте особливу увагу термінам. Зробіть у своїй презентації окремий слайд з ними. Щоб здобувач освіти міг зупинити скрінкаст і вивчити їх.
  •                 Створювайте скрінкаст, як розповідь. Ніби ви знаходитесь перед класом і просто ведете урок.
  •                 Сценарій скорочує час монтажу: не потрібно вирізати зайві фрази і склеювати різні частини аудіо супроводу.
  •                 Написати сценарій просто. Почніть з найцікавіших фактів або коротко розкажіть, про що піде мова. В середині максимально докладно розкрийте тему уроку. В кінці зробіть узагальнення і ще раз пройдіться по ключовим моментам. Складіть невеликий анонс наступного уроку – глядач завжди повинен хотіти добавки.

Створювати скринкасти та монтувати відео можна за допомогою сайтів  Screencast-O-Matic та oCam Screen Recorder, або завантажити програму iSpring Free Cam. Незважаючи на те, що ця програма з'явилася не так давно (порівняно), вона відразу ж здивувала (з хорошого боку) своїми кількома фішками. Головне, мабуть, що - один з найпростіших інструментів серед аналогів для запису відео всього, що відбувається на екрані комп'ютера (ну або окремої його частини).

https://brovarnya-rivne.com/img/images_2/dvuhyarusnij-tort-kak-ispech-sobrat-i-ukrasit-3-recepta-kak-sdelat-naryadnij-prazdnichnij-tort-v-domashn_2.jpg   https://brovarnya-rivne.com/img/images_2/dvuhyarusnij-tort-kak-ispech-sobrat-i-ukrasit-3-recepta-kak-sdelat-naryadnij-prazdnichnij-tort-v-domashn_3.jpg   https://brovarnya-rivne.com/img/images_2/dvuhyarusnij-tort-kak-ispech-sobrat-i-ukrasit-3-recepta-kak-sdelat-naryadnij-prazdnichnij-tort-v-domashn_4.jpg

Зразок скрінкасту «Оздоблення тортів»

 

Як підсумок зазначу, що використання скрінкастів у навчальному процесі допомогає розкрити теми програми, дає докладніші пояснення; скрінкасти можна переглядати по декілька разів для кращого розуміння, адже здобувачі звикли до пояснення та вказівок свого викладача.

Дистанційне навчання так чи інакше передбачає використання електронних навчальних курсів, які дозволяють зручно розміщувати або опрацьовувати матеріал для лекційних, практичних, лабораторних занять, містить ресурси для надсилання та перевірки робіт, журнал оцінок, форуми для спілкування тощо. Проте далеко не завжди, як показує практика, даних можливостей достатньо. В межах дистанційного навчання чи не найбільш гострим стало питання про голосове спілкування в режимі онлайн. Здобувачі освіти та педагоги, як правило, обирають найбільш зрозумілі сервіси для комунікації.

Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів є програма Google Meet.

Переваги Google Meet:

  • Організація відеозустрічей, онлайн-занять зі здобувачами освіти. У зустрічі можуть одночасно брати участь до 150 користувачів.
  • Заняття може тривати безперервно до 300 годин – на відміну від Zoom, де заняття може тривати не довше 40 хвилин.
  • Є можливість демонстрації матеріалів на робочому столі ПК під час занять: під час зустрічі можна надати доступ до свого екрану, щоб показати презентації або іншу інформацію на робочому столі.
  • Планування занять заздалегідь та прив’язка до гугл-календаря. Синхронізація запланованих занять виконується автоматично на всіх пристроях, тому почати зустріч можна на комп’ютері, а закінчити - на іншому пристрої, наприклад, телефоні.
  • Запис занять зі збереженням відео на Google Диск.
  • Приєднуватися можна як через браузер, так і через додаток для Android або iOS.

Зразок проведення відео конференції в Google Meet

 

 

 

 

 

 

Джерела використаної інформації

  1. Методичні рекомендації щодо створення мультимедійних презентацій для навчального процесу / Упор. Т.М. Соловйова, О.П. Литвин. – Біла Церква: КОІПОПК, 2011.
  2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004.
  3. Створення інтерактивного відео в РlayРosit - [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://ctdn.kubg.edu.ua/author/t-terletska/
  4. Онлайн-ресурси для організації дистанційного навчання - [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://vseosvita.ua/news/wizer-playposit-zoom-onlain-resursy-dlia-orhanizatsii-dystantsiinoho-navchannia-13524.html
  5. Скрінкасти. Покроковий план та програми, які допоможуть зробити власний відео-урок - [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://intboard.ua/pres-sluzhba/blog/skrnkasti-pokrokovii-plan-ta-programi-iak-dopomozhut-zrobiti-vlasnii-vdeo-urok/
docx
Додав(-ла)
Тесленко Таня
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку