1
Дистанцiйне навчання та використання в навчальному процесі матеріалів з інтернету
В умовах сьогодення однією з форм з використанням інноваційних технологій є дистанцiйне навчання
Дистанцiйне навчання — це форма навчання з використанням комп’ютерних і телекомунiкацiйних технологiй, якi забезпечують iнтерактивну взаємодiю викладачiв та студентiв на рiзних етапах навчання i самостiйну роботу з матерiалами iнформацiйної мережi.
У наш час інтернет-технологій багато аспектів нашого життя переноситься в мережу, прискорюючи тим самим темпи розвитку інформаційного суспільства і долаючи географічні бар’єри. Не стає виключенням і освіта. Зараз вже не обов’язково знаходитись поруч з викладачем. Достатньо великий час існує заочна форма навчання студентів. Але її можливості дуже обмежені. Інтернет дає змогу розширити їх, зробити заочне навчання справді повноцінним та всеохоплюючим.
Дистанційне навчання – сукупність наступних заходів:
У наш час в умовах економічних відносин і жорсткої конкуренції на ринку праці особливе значення мають знання, навички та досвід. Фахівець XXI століття - це людина, яка вільно володіє сучасними інформаційними технологіями, постійно підвищує і вдосконалює свій професійний рівень. Придбання нових знань і навичок, практично корисних і застосовуваних у роботі в епоху інформаційного суспільства значно розширює можливості самореалізації і сприяє кар'єрному росту. Проте одною з головних перешкод, що виникає на шляху тих, хто бажає продовжити навчання (враховуючи, що більшість з них вже працює), є брак часу. Більшість не має можливості приїжджати кожного дня на заняття до навчального закладу. Іншою значною перешкодою є відстань. Якщо навчальний заклад розташований в іншому місті, часто відвідувати заняття також незручно і дорого.
"Класична" заочна форма навчання часто не виправдовує свого призначення. Знання, що отримує студент, часто є поверховими, а самі заняття непродуктивними. Крім того, навчальний процес продовжується досить довго.
Які переваги дистанційного навчання?
На Заході ця форма з'явилася вже досить давно і має велику популярність серед студентів через її економічні показники і навчальну ефективність. Дистанційну форму навчання ще називають "освітою протягом усього життя" через те, що більшість тих, хто навчається, - дорослі люди. Багато хто з них вже має вищу освіту, проте через необхідність підвищення кваліфікації або розширення сфери діяльності у багатьох виникає потреба швидко і якісно засвоїти нові знання і набути навички роботи. Саме тоді оптимальною формою може стати дистанційне навчання.
Як організовано викладачем дистанційне навчання при вивченні дисциплін з водопостачання та водовідведення?
Основним зв’язуючим звеном є сайт коледжу http://mmk-pdty.org/index/site, де в розділі «Студенту» викладені основні електронні матеріали по темам і засобам контролю по необхідній дисципліні. Кожен студет має можливість заєструватися в рубриці «Електронна бібліотека» і користуватися її матеріалами дистанційно. Також викладач створює групу в соціальних мережах (Viber, .Facebook), де розміщує необхідні поточні матеріали: тести, матеріали по самостійним роботам, посилання на матеріали з інтернету. Існує безліч можливостей для використання інтернет – технологій в дистанційному навчанні, і треба максимально їх використовувати. Часто і студенти підсказують рішення при вирішенні проблем з дистанційним навчанням: знаходять в інтернеті оригінальні фото і відео матеріали по темі, обробляють їх, складають презентаціїї, роблять нарізку і компановку відеороликів, колажей...
Інтернет сьогодення є найважливішою соціально-економічною комунікацією нашої цивілізації. Глобальна мережа відображає функціонування різних галузей суспільства та забезпечує інформаційний сервіс спілкування, дозвілля та інших видів професійної діяльності особистості. Мережа Інтернет необхідна всім учителям і учням незалежно від предмета вивчення. Інтернет як технічний засіб розвитку особистості істотно сприяє її самореалізації та розширює соціальні можливості. Користувачі мережі не тільки "споживають" інформацію, а й постійно поповнюють її різними інформаційними ресурсами.
Відомо, що мережа Інтернету не проектувалась спеціально для системи освіти, але системи освіти в усьому світі скористувалися можливостями Інтернету, які задовольняють основні вимоги дидактики до технічних засобів навчання.
Мережа Інтернет забезпечує такі дидактичні можливості, корисні для навчання:
Інтернет нині — найкращий засіб транспортування інформації. Він забезпечує миттєвий і повний доступ до всього обсягу світових знань і транспортування інформації, опосередкованої потужним пошуковим центром, що звільняє одержувача цієї інформації від необхідності планувати та здійснювати багатоступеневу роботу щодо одержання тих чи інших знань, відомостей. Отже, Інтернет це:
Електронна пошта (e-mail) здійснює зв'язок користувачів через Інтернет, дає можливість швидко відсилати письмові тексти по всьому світу.
Повідомлення пишуться розмовною мовою, сленгом, що є для більшості студентів дуже цікавим. Лист по e-mail зазвичай пишеться спонтанно. Спонтанність можна порівняти з усним мовленням. Діалог в е-mail відбувається через особливі технічні варіанти прямої відповіді одержувача. Це підтверджує, що Інтернет-технології, за наявності технічних можливостей, пропонують нові форми комунікації:
Пошук інформації дозволяє знайти багато різних матеріалів за інтересами, познайомитися з різними поглядами на проблему, стимулює творчий потенціал, власну активність, сприяє зміні авторитетного стилю спілкування на демократичний. На фоні зростаючої ізольованості та низької комунікабельності мешканців сучасних мегаполісів ІТКТ дозволяють легко встановлювати контакти в медіа середовищі. Крім того, до позитивних рис комп'ютерного спілкування відноситься відсутність тиску, що виникає в близькому соціальному оточенні, стереотипів того чи іншого діалогу.
Викладач має можливість використовувати низку інтернет-технологій: веб-сайти, онлайн-матеріали, чати, електронну пошту. Кожна з цих технологій виконує певну функцію в організації використання ІКТ у навчальному процесі відповідно до дидактичних можливостей цих технологій.
Основні варіанти використання інтернет-ресурсів студентом за завданням вчителя.
Перший варіант — різні види домашніх завдань, спрямовані на пошук запропонованої учителем інформації: статистичних даних, документів, фактичних матеріалів, ілюстрацій, карт тощо з конкретної теми. При цьому пошук здійснюється як у вільному режимі, так і в ресурсах, наданих педагогом. Результатом цієї роботи може бути як повідомлення із заданої теми, так і анотований перелік посилань. Обидва види спрямовані на розвиток вмінь учнів здійснювати реферування інформації і є більш прийнятними, ніж просте "скачування" з сайту результатів чужої праці.
Другий варіант — участь у різного роду видах дистанційної освіти. Недоцільно механічно переносити на ланку середньої освіти дистанційні технології вищої школи. Самостійне навчання з використанням ресурсів Інтернету і дистанційне навчання — це не синоніми. Дистанційне навчання може бути корисним для самоперевірки, ліквідації прогалин у знаннях, для формування навичок, для розвитку та підготовки до навчання у вищому навчальному закладі. Проте сьогодні зустрічаються лише поодинокі серйозні спроби розробити методику дистанційної підтримки традиційної середньої освіти. Величезні телекомунікаційні можливості інтернету можна використати для організації дистанційного навчання й для організації спілкування за допомогою форумів, чатів і відеоконференцій.
Третій варіант — участь студентів в інтелектуальних змаганнях. Останнім часом все більшої популярності серед студентів набувають інтернет-олімпіади. Студент, що бажає взяти участь в такій олімпіаді, реєструється на сайті і виконує відповідні завдання.
Четвертий варіант — класична проектна робота: порівняльне вивчення, дослідження тих чи інших явищ, фактів, подій, статистики, окремих сайтів, навіть думок, висловлених на форумах для виявлення певної тенденції чи ухвалення рішення, розробки пропозицій. Метод проектів якнайкраще підходить для використання Інтернет-ресурсів, адже в його основі лежить розвиток не тільки пізнавальних навичок учнів, але й уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі. Викладач може підказати джерело інформації або зорієнтувати думку студента у необхідному напрямку для самостійного пошуку. Але в результаті вони повинні самостійно або ж спільними зусиллями розв'язати проблему, застосувати необхідні знання інколи з різних галузей, здобути реальний і конкретний результат. Проектна діяльність дозволяє їм виступати в ролі авторів, творців, підвищує творчий потенціал, розширює загальний кругозір.
Застосування інтернет-технологій взагалі змінює відносини педагога та учня. Вони стають партнерськими, направленими на досягнення загальної цілі — організації такого навчального процесу, в якому роль вчителя буде зводитися до корегування та управління. Постійно апробовуючи матеріал, педагог одержує можливість корегувати свою діяльність, включаючи в нього новітні інформаційні та педагогічні розробки, не допускаючи застою чи морального старіння.
Наприклад, при вивченні теми: «Бетон, бетонні суміші» з дисциліни «Будівельні матеріали і роботи», студенти роблять самостійну практичну роботу: «Розрахунок складу бетону», використовуючи онлайн сервіс http://www.zhitov.ru/beton/; по дисципліні «Енергозбереження» виконують лабораторно – практичну роботу, розміщену на сайті «Електронні засоби навчання»: http://www.znanius.com/1660.html?&L=1; користуються довідковим порталом «Калькулятор», виконуючи практичні і курсову роботи з дисципліни «Водопостачання» (роблять розрахунки параметрів напірних трубопроводів, такі як витрата води (пропускну здатність) трубопроводу, довжину ділянки трубопроводу, його внутрішній діаметр, падіння напору на ділянці трубопроводу, тощо... ( https://www.calc.ru/gidravlicheskiy-raschet-truboprovoda.html).
Отже, основними дидактичними можливостями інтернет-технологій є:
1) транспортування необхідної інформації;
2) повсякденне та професійне спілкування;
3) безпосереднє використання у навчально-виховному процесі.
Достатній рівень мультимедійної компетентності вимагає від вчителя не тільки уміння здійснювати пошук матеріалів в мережі інтернет, але й передбачає:
Список використаних джерел
1. Горшунова Н.К. Інноваційні технології в підготовці фахівців в системі безпрерервної професійної освіти / Горшунова Н.К. // Фундаментальні дослідження. –2009. -No
2. –С. 87-88.2.Закон України про вищу освіту : за станом на 1 лип. 2014 р. No 1556-VII/ Відомості Верховної Ради України. –2014. -т. 2004, No37-38.
3.Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації: матеріали методол. Семінару (Київ, 3 квіт. 2014 р.) / Нац. акад. пед. наук України [редкол.: В.Г. Кремень, В.І. Луговий, О.І. Ляшенко та ін.] –К.: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. –370 с.
4. Опар Н.В. Особливості нормативно-правового забезпечення якості вищої освіти в Україні в умовах Євроінтеграції / Опар Н.В. -Режим доступу: httl://el-zbirn-du.at.ua/2015_1/22.pdf
5. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи / Фіцула М.М. –Киів, Академвидав, 2006. –С.148-159.
Додатки
Додаток 1
Тести з дисципліни «Інженерна геодезія» по темі: «Форма Землі, топографічна карта та координати, що використовують в геодезії».
(Вірна відповідь підкреслена)
1. Геодезія вивчає?
Земну поверхню
Будову земної кори.
Рослинність.
Поверхню морів і океанів.
2. Земля має форму?
Кулі.
Сфери.
Еліпсоїда.
Еліпсоїда обертання
3. Що таке повздовжній профіль?
Умовне зображення на топографічному плані.
Вертикальний розріз місцевості.
Геологія.
Місцевість.
Сторони світу.
4 Вплив кривизни поверхні Землі на вимірювання довжин і висот.
Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до10км
Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до100км
Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до200км
Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до150км
7. Топографічна карта це?
Графік.
Умовне зображення земної поверхні
Креслення.
Профіль.
8. Точність масштабу 1: 500?
1метр.
0,5 м.
0,05 м
0,1 м.
8. Номенклатура топографічної карти визначає:
Систему координат.
Систему висот.
Масштаб
Сторони світу.
9. Рельєф на топографічних картах і планах зображують
Координатами.
Горизонталями
Ухилом.
Кутом.
10. Західна і східна сторони листа топографічної карти є відрізками?
Меридіанів
Паралелей.
Квадрату.
Прямокутника.
11. Північна і південна сторони топографічної карти є відрізками?
Паралелей
Меридіанів.
Квадрату.
Прямокутника.
12. Що вказано на горизонтальних лініях координатної сітки?
Ордината
Абсциси
Абсолютні позначки.
Висоту рельєфу.
13. Що вказано на вертикальних лініях координатної сітки?
Ординати
Абсциса.
Абсолютні позначки.
Висоту рельєфу.
14. Довгота і широта мають значення в?
Градусах
Метрах.
Кілометрах.
Кілометрах і метрах
15.Абсциси і ординати мають значення в?
Градус.
Кілометрах і метрах
Абсолютних відмітках.
Відносних відмітках.
16.Основу номенклатури топографічних карт становить карта масштабу?
1 : 1 000 000
1 : 2 000 000.
1 : 10 000 000
1 : 10 000.