Дистанційне навчання в ОЗО “Христинівський ліцей”:
простір можливостей
Мета дистанційного навчання:Організація ефективного і якісного освітнього процесу зі збереженням максимально комфортної психологічної атмосфери в усіх учасників освітнього процесу.
В умовах запровадження дистанційної та змішаної форми навчання використовуються санітарно-епідеміологічні вимоги, відповідно до положень «Концепції діяльності з надання освітньої послуги у сфері загальної середньої освіти», розроблені на основі положень ДСанПіН 5.5.2.008-01 та перехресних вимог нормативних документів.
Безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:
для учнів 1—5 класів 15—20 хв; для учнів 6—7 класів до 20—25 хв; для учнів 8—9 класів 25—30 хв.
Після безперервної роботи з екраном учні повинні проводити протягом 1,5—2 хв вправи для профілактики зорової втоми та порушень постави, через 45 хв роботи з використанням комп’ютерів — фізичні вправи для профілактики загальної втоми.
Для учнів 10—11 класів дозволяється варіант організації занять, при якому передбачається одна академічна година — в онлайн-режимі занять, друга година — самостійного виконання завдань без ПК.
Заняття містять:
У методичних рекомендаціях до проведення уроків необхідно зазначити час та режим проведення уроку, враховуючи санітарні норми використання комп’ютерної техніки для різних вікових груп учнів та тип уроку (нова тема, засвоєння знань (практична робота, лабораторна робота), перевірка знань, узагальнення). Наприклад:
Синхронний режим — взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у вебсередовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, віде- оконференції, соціальні мережі тощо).
Наприклад, середовища для проведення відеоконференцій, вебінарів: Zoom, BigBlueButton, Webex, Google Meet, Skype. Середовища для контролю й оцінювання знань, підготовки до ЗНО: Classtime, хмарні сервіси (Office 365, G Suitе).
Асинхронний режим — взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо (месенджери: Telegram, Facebook Messenger, Viber; соціальні мережі: Google+, Instagram, Facebook; середовища для оцінювання знань, підготовки до ЗНО: Classtime, Google Forms, Testorium, https://zno.osvita.ua/, https://besmart.study; електронні бібліотеки, уроки: Віртуальна школа «Ранок», Mozaik Education.
«На урок»; електронний щоденник https://atoms.com.ua тощо.
Вибір форми взаємодії |
Заняття проводяться з урахуванням санітарних норм: частина синхронно, частина асинхронно |
Більшість занять проводиться синхронно. Велика кількість вебінарів |
Більшість занять проводиться асинхронно, без роз’яснення нових тем, консультацій |
Організація роботи в Google Classroom
Клас має чотири основні кнопки/вкладки, вони ж підрозділи, завдяки яким відбувається керування навчанням — потік, завдання, люди й оцінки.
Вкладка «Потік» фактично є аналогом стрічки з соцмереж. Тут можна: писати повідомлення, надавати відео, посилання і світлини, ставити завдання.
Учні можуть коментувати матеріали чи просто спілкуватися один з одним. Саме тут відбувається основна комунікація вчителя із класом.
Вкладка «Завдання» є своєрідним щоденником, або ж дошкою, де вчитель залишає завдання, які мають виконати учні. Тут можна зберігати заздалегідь підготовлені завдання, які поширюються в одному або декількох класах через приватний кабінет. Учні отримують завдання й бачать встановлений термін виконання, а виконавши — натискають кнопку «Здати», після чого завдання опиняється в учителя, який може виставити оцінку й відправити перевірену роботу учневі. Украй зручно й те, що ви можете прослідкувати, чи дивився учень завдання, чи навіть не відкривав надіслану йому вкладку.
У вкладці «Люди» можна побачити всіх присутніх онлайн — учителів і учнів. Саме тут можна знайти конкретну особу й надіслати їй персональне повідомлення. Учні заповнюють свій профіль, вписавши ім’я й розмістивши власне фото — так простіше орієнтуватися.
У вкладці «Оцінка» — електронний щоденник учня. Використовуємо Google Classroom, аби відтворити звичайний шкільний клас у режимі онлайн. У вкладці «Потік» учні ли- шають фото етапів роботи з власних зошитів, записують відео й діляться посиланнями.
Завдяки додатку:
Додаток є безкоштовним, також він захищений від втрати інформації (всі дані копіюються на Google Диск) і проникнення сторонніх осіб. А ще він неймовірно простий і зручний, завдяки чому і здобув всесвітню популярність.
Google Classroom дозволяє зробити процес навчання багатостороннім. Найпростіший варіант розподілу ролей: учитель — учень. Перший розміщує матеріали, прикріплює файли, створює завдання, решта знайомляться з інформацією, виконують завдання і отримують оцінки.
За потреби на кожному етапі додаються коментарі, наприклад, коли завдання потрібно повернути, попросивши доповнити або виправити щось.
До кожного доданого уроку застосовують такі дії:
- створюють текстовий опис;
Класні керівники разом з батьками намагаються слідкувати за тим, щоб учні не просиджували за комп’ютером зранку до вечора. Учитель повинен починати наступний урок лише після перерви (відповідно до режиму занять). Під час великих перерв учням пропонується комплекс карантинних руханок.
Вимоги до тестів
Тести за змістом дистанційного курсу повинні бути двох типів: для здійснення самоконтролю за якістю отриманих знань та контрольні тести, що визначатимуть рівень на- вчальних досягнень учня з курсу, який вивчався.
Обов’язковою умовою при розробці тестів є наявність шкали оцінювання навчальних досягнень учня з теми дистанційного курсу.
Контроль за роботою на платформі Classroom
Робота на платформі Classroom дозволяє учителям-предметникам і класним керівникам відстежувати час роботи учня і хід просування його за навчальним матеріалом, здійснювати моніторинг успішності учнів, які викликають занепокоєння (відсутність зданих робіт, оцінок, наявність низьких балів тощо). Класні керівники намагаються своєчасно повідомляти батьків про стан справ.
Проблеми в організації дистанційного навчання
Звичайно, є певні проблеми в організації дистанційного навчання.
По-перше, стрімке запровадження дистанційного навчання порушує проблему зростання академічної недоброчесності. Педагогічний колектив школи відчуває сплеск нечесних дій учнів (обман, списування, підказки з боку батьків), проте розуміє, що всі опинилися в новій, незвичній, дуже незатишній ситуації, тому намагається зберегти спокій і допомогти кожному знизити рівень тривожності.
По-друге, на жаль, не всі вчителі були підготовлені до дистанційного навчання технічно. Є проблеми із забезпеченням гаджетами вчителів, доступом до мережі Інтернет, іноді з відключенням світла тощо.
По-третє, не всі учні мають персональний комп’ютер, сучасний гаджет для роботи на платформі дистанційного навчання. Це призводить до того, що такий учень не може своєчасно виконувати завдання й надсилати вчителю. Певна частина учнів має проблеми з доступом до мережі Інтернет.
Крім того, доводиться приймати рішення щодо оцінювання учнів, які несвоєчасно виконують домашні завдання.
Можна виділити 7 складових успішного впровадження дистанційного навчання: зрозумілий план дій, спільна стратегія, чіткі правила, тайм-менеджмент, професійна гнучкість, наставництво, комунікація.
Дорожня карта, за якою мають рухатися всі учасники освітнього процесу, має бути чіткою, доступною всім і, головне, зрозумілою. План залежить від мети, яку заклад перед собою ставить. Метою дистанційного навчання є організація ефективного та якісного освітнього процесу зі збереженням максимально комфортної психологічної атмосфери в усіх учасників освітнього процесу. Тож, оцінивши ресурси, які можуть забезпечити якість надання знань, формування умінь, навичок та зворотний зв’язок, створюємо план дій.
Діяти слід організовано і злагоджено. Звичайно, кожен учитель має академічну свободу. Це чудова можливість проявити себе, втілити найкращі методики та надати якісні освітні послуги з предмета. Проте слід зазначити, що не варто вчителю обирати лиш йому зручну платформу, не враховуючи запитів колег та учнів. Навпаки, слід порадитись та обрати єдиний засіб для проведення онлайн-конференцій, спільну платформу для виконання завдань, спільні канали для висвітлення тем і зворотного зв’язку, де здобувачам освіти буде легко знайти весь матеріал з кожного предмета. Отже, спільна стратегія — це набір інструментів для реалізації конкретного плану.
Зрозуміло, що велика кількість здобувачів освіти, їх батьків та вчителів ускладнює процес синхронізації освітнього процесу, проте слід зазначити, що чіткі правила та їх дотримання є запорукою найбільш ефективної організації освітнього процесу.
Що ж це за правила?
Вся інформація щодо дистанційного навчання — на сайті закладу.
Правила спілкування у класних, батьківських, вчительських групах. Дуже часто виникають конфлікти у групах через недотримання правил етики спілкування або недотримання часових меж спілкування. Прості правила, які обговорено з усіма учасниками комунікаційних груп, дадуть змогу прибрати негативну тональність під час спілкування.
Моніторинг залучення до дистанційного навчання і здобувачів освіти, і вчителів, що дає змогу розуміти, хто з учнів дійсно не має доступу до дистанційного навчання, а хто не має бажання. Постійний моніторинг дає змогу коасним керівникам вчасно реагувати на такі випадки, проводити бесіди з батьками таких учнів, надавати вчасну підтримку та супровід.
Великою проблемою для всіх учасників освітнього процесу стало дотримання чітких часових меж між роботою та відпочинком. Невміння багатьох розподіляти час призводить до негативних емоційних сплесків і навіть конфліктів. Прості правила допоможуть організувати час і перерозподіляти його таким чином, аби не працювати понаднормово. Наприклад, 3 урок п’ятниці за розкладом — українська мова. Саме в цей час в Google Classroom учні знайдуть підбірку посилань на ресурси, де зможуть опанувати тему уроку та домашнє завдання, яке мають виконати до наступного уроку за розкладом. Для вчителів важливо такі підбірки формувати напередодні уроку, а для учнів важливо вчасно з ними працювати.
Учителям зі значним стажем роботи важко швидко прийняти нові виклики та адаптуватись до сучасних форм роботи в дистанційному режимі через брак знань, страх не впоратися, невміння користуватися технічними засобами на належному рівні. Тож в таких умовах можна впроваджувати «наставництво навпаки», коли молоді вчителі стають наставниками для більш досвідчених.
Слід зазначити, що результат від такого наставництва перевершив всі очікування: вчителі, які боялися працювати з новими для них платформами та програмами, завдяки підтримці молодих колег, змогли впоратись з поставленим викликом. Часто саме молоді вчителі організовували онлайн-конференції, приєднуючи своїх досвідчених колег до уроків, чим забезпечили підтримку і супровід. З часом весь колектив продемонстрував вміння користуватися всім необхідним інструментарієм для здійснення ефективного дистанційного навчання.
Вміла, ефективна комунікація та вчасна її організація стане запорукою реалізації будь-якого з наведених вище складових успішного впровадження дистанційного навчання. Комунікація — це процес обміну інформацією, ідеями, думками.
Матеріально-технічне забезпечення. Існує не так багато навчальних дисциплін, які можна донести до учнів без використання елементарної шкільної дошки. Що стає альтернативою цієї дошки під час дистанційного навчання? Здавалося б, вибір невеликий, але вчителі виявили винахідливість, кмітливість і тут. Документ-камера-сканер - у цьому випадку дошкою став аркуш паперу, крейдою — ручка; графічний планшет - замість крейди — стілус, та ще й здійснилася мрія кожного вчителя математики — дошка «без меж», а саме — онлайн-дошка. До того ж усі записи можна зберегти в електронному вигляді, легко їх виправити, використати шаблони готових геометричних фігур та різні кольори, і найголовніше — на цій дошці може разом із вами писати й учень. Правда, у нього теж мусить бути графіч- ний планшет.
Яку платформу для проведення онлайн-уроків використати? Google Meet чи Zoom? Насправді, вони дуже схожі, і педагоги можуть зробити цей вибір самостійно. Деякі вчителі спробували використовувати змішане навчання на своїх уроках. Як учитель я користуюся Zoom — надійна та проста у використанні платформа. Хтось мав проблеми з «непрошеними гостями». Так і онлайн-урок можна зірвати. Видалити з конференції набагато простіше, ніж із класу. Не забудьте ввімкнути запис вашого уроку. Розмістивши його у Google Classroom (або іншому ресурсі, доступному для всіх учнів класу), ви дасте можливість «повторно» побувати на ньому учням, яким навчальний матеріал дається важко, або тим, хто не зміг відвідати урок за розкладом.
Багато рекомендацій щодо платформи G Suite. Активне використання додатків на цій платформі (Classroom, Hangouts Meet, Jamboard, Gmail) додатково дає можливість батькам учнів бачити результати успішності їхніх дітей та контролювати домашні завдання.
Розклад занять.
У першій половині дня уроки для всього класу. Залишок навантаження вчителя припадав на другу половину дня — коли учні могли звернутися за індивідуальною консультацією. І тут уже сам учень запрошував учителя на зустріч у Skype або Zoom чи використовував більш прості засоби комунікації — мобільні додатки чи електронну пошту. У вільний між консультаціями час учителі перевіряли надіслані ним через Інтернет домашні завдання та готувалися до наступних уроків. Слід зазначити, що підготовка до онлайн-уроків займає набагато більше часу, ніж до звичайних, — адже навчальний матеріал повинен бути виключно в цифровому вигляді. Цей матеріал слід підібрати, при потребі відцифрувати та яскраво презентувати. Використання шкільного підручника у PDF-форматі дуже швидко відіб’є інтерес у учня до онлайн-навчання.