«Дистанційне навчання в період воєнного стану»
Анкетні дані автора
1.Тройняк Оксана Миколаївна.
2.Барвінківський ліцей №2
Барвінківської міської територіальної громади
Ізюмського району Харківської області.
3. Не буде новою думка про те , що сучасний світ характеризується швидкими змінами . Людина , яка живе і працює в ньому , має володіти низкою якостей (мобільність , рішучість , уміння швидко приймати рішення тощо) , що допоможуть зайняти своє місце «під сонцем», витримати конкуренцію у боротьбі за роботу, якісне комфортне життя.
Але ще рік тому , ми навіть уявити не могли , якими жахливими можуть бути ці зміни …Війна…воєнний стан …Сирена…Повітряна тривога ….І ще багато подібних слів стали звичними для дітей та вчителів …Єдина думка , яка турбує сьогодні кожного : « Перемога ! Повернення до мирного життя…»
Свою перемогу ми наближаємо щоденно , щогодини , працюючи над навчанням та вихованням майбутніх громадян нашої України , яких російська агресія розкидала по різних куточках Європи , по областях нашої держави .
Мої дистанційні уроки мало відрізняються від уроків офлайн : створюю проблемні ситуації , продумую цікаві запитання , залучаю дітей до спільного обговорення тем , застосовую мозкові атаки з метою підвищення мотивації навчання.
Обов’язковою умовою дистанційного навчання вважаю розвиток творчих здібностей учнів , уміння думати , ухвалювати рішення і вміти їх відстоювати.
Організувати навчання дитини віддалено допомагають медіа-ресурси , їхня роль зростає з кожним днем.
ЗМІ можуть стати головним чинником формування творчої особистості , дадуть змогу виховати дитину так , що вона буде здатна змінювати себе , творити новий світ , прекрасний і неповторний.
Медіа освіта-частина освітнього процесу , спрямована на формування в суспільстві медіа - культури підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа , включаючи як традиційні (друковані видання , радіо , кіно ,телебачення) , так і новітні (інтернет , мобільні гаджети тощо).
Провідним видом діяльності здобувачів освіти початкової школи є гра . Відтак переконана , що формування творчої особистості учня засобами медіа освіти найбільш ефективно може відбуватися саме в процесі ігрової діяльності. Елементи медіа освіти інтегрую у канву предметних занять. Наприклад , на уроках української мови учням пропоную завдання на складання власних медіа-текстів. Це можуть бути тексти , в яких головними героями будуть відомі дітям медіа-персонажі (герої мультфільмів чи популярних комп’ютерних ігор). Подібні завдання модифікую , запропонувавши дітям зачин чи кінцівку , а вже школярі складають повний медіа-текст.
На уроці читання у 3 класі при вивченні теми «Леонід Глібов - відомий байкар. Вивчення байки «Коник-стрибунець» пропоную переглянути невеликий уривок одноіменного мультиплікаційного фільму . Шляхом проведення інтерактивної вправи «Займи позицію» школярі розподіляються на дві групи : одна група підтримує мурах та засуджує поведінку коника-стрибунця , інша , навпаки , на боці коника , аргументуючи свою позицію.
Пропоную змінити кінцівку байки . Можна запропонувати написання казки: «Як мурахи коника врятували» або «Мурахи перевиховали коника» тощо.
Модель навчання у грі — це побудова навчального процесу за допомогою залучення учня до гри . Використовую вправи : «Рольова гра» , «Драматизація», «Акторська майстерність» , «Крісло автора». Кожен учасник повинен чітко знати свою роль , характеристику героя , щоб уміло передати власне ставлення до конкретної життєвої ситуації.
Дуже часто використовую під час дистанційного навчання в синхронному режимі елементи «театральної педагогіки»: інсценізацію та театралізацію . Мабуть , нікого не треба переконувати в тому , що дитина ніколи не зможе зіграти персонажа на сцені , якщо не розуміє його характеру, мотивів вчинків . Важливе завдання - це відчуття впевненості у собі , у своїх силах , у думках , розкутість . Дуже часто навіть дорослі люди утримуються від публічних дискусій тільки через те , що не відчувають внутрішньої сили виступити при всіх. А хіба можна стати успішним , не відстоюючи своєї думки , не маючи таких творчих здібностей як виступи перед аудиторією?
І знову на допомогу приходять засоби медіа-технологій в умовах дистанційного навчання в період воєнного стану .
Під час вивчення теми «Діалог» у роботі зі школярами можна використати сюжетно-рольову гру «Стоп-кадр». Для цього демонструю стоп-кадр із популярного мультиплікаційного фільму , а діти мають відтворити діалоги чи монологи від імені героїв у І особі однини . Тематика діалогів може бути запропонована учителем або ж діти відтворюють діалоги чи монологи максимально наближені до оригіналу.
У грі діти мають змогу опанувати соціальні взаємини , вчаться спілкуватися з іншими людьми , обирати для себе певну роль , узгоджувати свої потреби з потребами інших. Використання медійних персонажів з притаманними їм рисами дозволяють дитині вжитися в роль іншого , але при цьому побудувати новий сюжет , нову лінію поведінки і ставлення до інших.
Не менш захопливою для школярів Нової української школи можуть бути ігри «Впізнай героя» за описом або «Опиши героя» , вказавши його позитивні і негативні риси , зовнішній вигляд . Такі вправи розвивають уяву дітей , уміння висловлювати власну думку , що є дуже актуальним у освіті сьогодні.
Одним із завдань на уроках літературного читання може стати інтерактивна вправа «Намалюй мультфільм» до прочитаного твору. Це може бути як «словесне малювання» кадрів , так і створення ілюстрацій до творів.
На уроках образотворчого мистецтва пропоную використати методику «Звук і зображення». Дітям пропонується лише звукова доріжка медіа-тексту. Після її прослуховування учні відтворюють почуте у малюнку.
У роботі над розвитком творчих здібностей учнів використовую і електронні посібники та енциклопедії , і презентації у форматі MS Power Point ; аудіо та відео посібники , навчальні фільми та мультиплікаційні. Використовую перераховані медіа в якості джерела знань , у ролі наочного дидактичного матеріалу , що активізує пізнавальні процеси , робить урок динамічним , сучасним , а також як джерело для проблемних завдань , які несуть у собі виховний потенціал .
4.Контактні дані:
Телефон 066 001 9198
ksuhabobuh@gmail.com
Основна частина
Робота містить урок для 2 класу з української мови за програмою О Савченко на тему : « Формування уявлення про слова – назви предметів. Розрізнення слів , які відповідають на питання хто? і що?. Складання речень , розповіді за малюнком».
Він побудований відповідно до сучасних вимог.Урок демократичний. Проводиться не лля учнів , а разом з ними.Відрізняєється упровадженням інноваційних технологій ,використанням індивідуального підходу та спрямований на розвиток творчих здібностей учнів.
Інноваційна значущість роботи полягає у використанні методів та прийомів , що сприяють формуванню ключових компетентностей школярів НУШ.
Адже сьогодення вимагає від учнів компетентності у всіх сферах діяльності, самостійності, яка наблизить особистість до реальних життєвих умов і підготує їх до ініціативної , творчої праці,необхідність формування в учнів бажання самостійно вчитися протягом всього життя .
Зміст роботи
Тема: формування уявлення про слова – назви предметів. Розрізнення слів , які відповідають на питання хто? і що?. Складання речень , розповіді за малюнком
Мета:формувати уявлення про слова – назви предметів. Вчити розрізняти слова , які відповідають на питання хто? і що?. Удосконалювати уміння складати речення та розповіді за малюнком, розвивати мовлення ,мислення , виховувати любов до природи , акуратність ,старанність.
Хід уроку.
І.Організація класу до роботи.
-Стали рівненько..подарували посмішку один одному ,у нас на уроці присутні гості повернулися…привіталися і з гарним настроєм у доброму гоморі почнемо працювати …адже всі прийшли подивитися…чому ви навчилися на уроках…сідаємо
Перевіримо готовність до уроку
…Називає ,що повинно бути на парті..
Ліктики рівненько.
ІІ. Повідомлення теми уроку.Мотивація навчальної діяльності.
. Над якими мовними одиницями ми працювали на уроках мови?
-Вірно…це були слова…групи слів за значенням за тематикою..
- Сьогодні слова знову на урок прийшли щоб ми їх до порядку привели…
- А ви помітили ,цей казковий сундучок …а цікаво , що в ньому?
Вчитель дістає книгу..
-Це книга…дуже гарний подарунок..і дає вона нам таку пораду
-Щоб урок пройшов не марно
Слід писати чітко й гарно ..Правильно відповідати ,
творчо всім нам працювати…
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
У книзі є одне завдання для вас …
Послухайте вірш …доповніть його пропущеним словом…
Предмети…
Сьогодні ми почнемо вивчати слова, що іменують предмети , які нас оточують
Усі слова були зрозумілі?
(кашкет пояснити)
-Ой ,а що це за слова висипалися з книги ,змішалися…Давайте приведемо їх до порядку..
Ксенія та Ярослав складають слова на дошці..
-Іще щось красиве приховує книга..це закладинка…Гляньте , яка вона гарна…
Ви і самі виготовляли закладинки , щоб зберегти листочки книги.ю
-Гляньте , які візерунки на ній …а що вони вам нагадують?
-Тільки буква ця красива…незвична…такі літери писали в давнину …коли оформлювали книги …Перша літера називалася буквиця…(слайд…)
Хвилинка каліграфії.
-І ми з вами побудемо у ролі художників…будемо малювати літери…тобто правильно і красиво писати…
-На якому етапі уроку ми це робимо? (Хвилинка каліграфії)
-Пригадаємо правопис маленької та великої літер М…
(слайди…)
-Подружили літери…Написали пів рядочка велику з маленькою…пів рядочка дві маленькі літери…
-Бачу..як ви стараєтеся..правильно сидите…зошити лежать вірно ручку тримаємо рівно…
-Перевіримо і оцінимо свою роботу…Зазвичай , ми з вами оцінюємо роботу смайликами …а сьогодні будемо малювати ось такі сніжинки…
(Сніжинки на дошку)
-Плакат на дошці…
-На наступному рядочку пишемо візерунки з буквою м…(вчитель пише на плакаті…(оцінювання)
-У нас такі вийшли чудові візерунки , класні сніжинки..а прослухайте і відгадайте , хто ще вміє малювати без рук , без фарб та олівців зимові візерунки?
Він малює на вікні
Гарні квіти крижані…
На дитячих щічках- маки ,
З ним узимку дружить всякий…
(слайд 6)
-Подивіться ,чи є таке слово у нас на дошці…?
Попрацюємо з ним..
(виходить учень…виконує повний розбір слова )
Записую…визначає кількість складів…звуки…букви..
(дітям завдання слідкувати , якщо не впораємося , звернемося за допомогою)
Мороз -2 скл.,5 б., 5 зв.
(-оІ -о-)
-Як вимовляється останній звук у слові ?
-На яке питання відповідає слово ? Що означає?
-Це ім’я ,назва природного явища..
-А які ще зимові слова ви знаєте ?Давайте їх запишемо ..усно ставимо питання…(Хто?Що?)
-Які слова не можна переносити з рядка на рядок ? Чому?
(оцінювання роботи)
-А як називається явище природи , коли дме холодний вітер , сніг летить в обличчя ,ви дізнаєтеся ,погравши у гру «Спіймайте друзів Віхоли»
Ой надворі метелиця
Крутить ,вертить хурделиця
І не завадило б кожуха
Така буває завірюха …
І закружляла заметіль .
Зима лютує ,хуртовина…
Мороз сердитий на дворі
І сніжить котиться лавина
Нема ні зіроньки вгорі..
Знайдемо ці слова на дошці..На яке питання відповідають?
-Які це слова за значенням?
-Що їх об’єднує ?(спільне значення , одне і теж питання)
-У нас зимовий урок…за вікном зима ..віхола кружляє сніжинками…і розкидала вона сніжинки…які утворювали речення
-Допоможіть побудувати відновити його...
-Один учень виходить…Записуємо речення..
(Перевірка Слайд 7…Оцінювання)
Фізкультхвилинка
-Холодно взимку…важко вижити всім..але особливо тяжко птахам..маленьким
-Страшний їм і холод …а ще страшніший голод..
-Прочитаємо вірш Анатолія Качана «Крихта хліба»
(Один учень читає…всі слідкують)
-Які почуття викликав вірш…
У яких рядках показано , що пташкам дуже важко
-Як ми можемо допомогти вижити їм?…
-Знайдіть слова , які називають птахів..яке питання поставимо ? Чому?
-Мова іде про одну пташку чи багато?
-Запишемо їх з нового рядочка ,поставивши питання…
-До яких слів ми ставимо питання хто?(назви людей і тварин)
(Оцінити роботу)
Робота в парах.
Гра « Незакінчене речення»
-Як працюємо у парах?(слайд Дивись)
У повітрі витанцьовували_____________
Зима в лісі намела _______________
Сніговику в зимовому лісі___________________
-На аркушах початок речення…дописати пропущене слово
На екрані перевірка…(Оцінити роботу)
ІY. Підсумок уроку.(Рефлексія)
-Над якою групою слів працювали?
-На які питання вони відповідають? Що означають?
Це у лісі Сніговику самотньо …а у нас йому буде весело…Складаємо сніговик..
-А як називаються ці слова ,ми дізнаємося на наступному уроці…
-Подимвіться на роботу
-Як ви працювали?Чому вас на вчив цей урок…що сподобалося найбільше?
-Знайдіть на парті сніжинку ..прикрасьте нашого Сніговичка…ось як ми працювали на уроці…
Y.Домашнє завдання…(Аркуші) Слайд
Висновки
Використання у практиці таких уроків дозволяє досягати більш високих результатів діяльності учнів. Застосування сучасних , освітніх технологій позитивно позначається на аспектах навчального матеріалу: підвищує мотивацію учнів; розвиває навички спільної роботи; формує більш глибоке розуміння навчального матеріалу.
Список використаних джерл інформації
1. Антонюк О. Розвиток творчого потенціалу учня //Початкова освіта. -2013. - №7 с. 10 – 11
2. Гузь О. Психологічні основи педагогіки співробітництва // Початкова школа. – 2012. - № 4. с.50-51.
3. Державний стандарт початкової загальної освіти.
4. Закон України «Про освіту»
5. Коваль І. І. Психолого-
педагогічні умови розвитку творчих здібностей школярів. Програма "Обдаровані діти"- Обдарована дитина. - 2009. - № 8. - с. 20-29.
6. Комар О. А. Інтерактивні технології співпраці // Початкова школа. - 2004. - № 9. с. 5-7.
7. Наволокіна Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя – Харків: Основа, 2010. - 117 с.
8. Навчання і виховання учнів 4 класів: Метод. посібник – К.: Початкова школа, 2005. – 638 с.
9. Онопрієнко О.В. Управління проектною діяльністю молодших школярів. – К.: Початкова школа. 2005.- с.53-64
10. Пометун О.І., Пироженко Л.В. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О.І. Пометун. – К.: А.С.К., 2003. – 192 с.
11. Пушкарьова Т. Технологія проведення особистісно-орієнтованого уроку у початкових класах // Початкова школа. -2003. - № 4. с. 7-10.
12. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. - К.: Генеза, 1999.- 366с.
13. Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах. – К.: Освіта, 2007. – 256 с.
14. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві. – К.: Радянська школа, 1988.- 310 с.
15. Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі. - Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 307 с.