Мета: познайомитися з казкою, порівняти живого і штучного солов'я, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.
Урок 15
Зарубіжна література 5-Б 06.11.20
Тема: Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Протиставлення «справжнього» і
«штучного» у казці.
Мета: познайомитися з казкою, порівняти живого і штучного солов’я, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1). – Добрий день, діти. Сьогодні на вас чекає дуже цікавий урок….
– Віталій Біанкі, російський письменник, автор творів для дітей на науково-природничі теми сказав: «Рослини і тварини, ліси, гори і моря, вітри, дощі, зорі - увесь світ навколо нас говорить з нами всіма своїми голосами.Але ми його не чуємо. Тільки малі діти розмовляють з ним своєю мовою, і незрозумілий лепет їх сам звучить для нас як дзюрчання струмка, шелест лісу, перекличка птахів. Дітьми ми довго вчимося мови дорослих. А коли нарешті навчаємося висловлювати свої думки словами, вже не можемо розповісти, про що ми розмовляли з квітами, птахами, хмарами: забули».
- Сьогодні ми спробуємо поспілкуватись з чарівним птахом, героєм твору Ганса Крістіана Андерсена.
2). Але, спочатку, невеличке завдання….
3). Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
– Сьогодні ми познайомитися з казкою Андерсена “Соловей”, поповнимо свій словниковий запас, матимемо змогу порівняти живого і штучного солов’я, спробуємо визначити, що хотів донести до читача Андерсен своїм твором, яким чином він розв’язав конфлікт між справжньою красою та штучною.
- Отже, дещо про соловейка…..
– Прекрасний спів солов`я не залишає байдужим нікого. Вважають, що співає він уночі, насправді ж соловейко співає і вночі, і вдень, просто вдень ми не можемо почути його через шум та спів інших птахів.
– А ви бачили солов’я? Сірі, білі, голубі, кольорові пір’їнки – маленька птаха майже непомітна. Але спів зачаровує.
4). Читання казки Г. К. Андерсена «Соловей».
3. Словникова робота: пояснення нових слів з тексту.
Арія – це розвинута, закінчена вокальна п’єса для голосу – соло з оркестровим супроводом. У первісному значенні термін “арія” означав пісню (являє собою частину оперної дії).
Імператор – титул деяких монархів, що означає більш високий ранг порівняно з королем, царем.
Камергер – придворний чин і придворне звання старшого рангу.
Капельмейстер – керівник вокальної капели або оркестру, диригент.
Орнітолог - це біолог, що вивчає птахів. Він спостерігає за їх поведінкою в умовах живої природи, мегаполісу і в неволі. Відстежує сезонні міграції. Займається науково-дослідною роботою.
4. Бесіда (за змістом).
– Де відбуваються події казки?
– Опишіть палац імператора?
– Кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»? Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим.
– А як імператор довідався про солов’я? Як цей випадок характеризує імператора?
– Перекажіть, як за наказом імператора знайшли птаха.
– Якими автор показав придворних? Чому вони вихваляли спів, якого ніколи не чули?
– Зачитайте опис солов’я. Чи таким його уявляли придворні? А яким?
– Чи сподобався спів солов’я імператору з казки Андерсена?
– Як ви гадаєте, чому соловей відмовився від нагороди імператора?
– Як поставилися люди до солов’я? Чи відчув він себе щасливим у палаці? Чому?
– Що було у пакунку, який отримав імператор?.
– Давайте порівняємо пташок. Знайдемо ті слова, які характеризують живого птаха і штучного .
– Чому соловей полетів з палацу?
– Поясніть успіх штучної пташки.
– Чому справжній і штучний соловей не змогли співати разом?
– Що врятувало імператора від Смерті?
– Правильно – спів солов’я. (Звучить запис співу солов’я).
V. Підсумок уроку.
– Це дуже мудра казка, бо вона нагадує, що не можна плутати зовнішню досконалість iз живим мистецтвом. Тому, що навіть найкрасивіша іграшка лишається тільки забавкою.
– Чому навчає казка?
VІ. Домашнє завдання:
1. Прочитати казку Г. К. Андерсена «Соловей», хто не прочитав.
2. Намалювати ілюстрацію до казки (за вибором).