Тема уроку: Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми, кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.
Мета уроку (формування компетентностей):
предметні: попередження порушень лексичної норми та визначення видів помилок, формування вмінь та навичок дотримуватись норм української літературної мови;
комунікативні: виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях завжди говорити правильно;
інформаційні: вміння знаходити інформацію для виправлення лексичних і інших мовних помилок;
загальнокультурні: прагнення до досконалого володіння рідною мовою.
Завдання уроку:
визначати види лексичних помилок;
відрізняти помилкове вживання від правильного;
аналізувати лексичні помилки, наводити приклади кальок та українських слів у невластивому їм значенні;
розвивати вміння говорити правильно в щоденному житті, прагнути досконало володіти рідною мовою.
Діяльність учителя: організація лексичного дослідження, групової роботи, здійснення контролю за виконанням, оцінювання результатів роботи за допомогою онлайн-ресурсів.
Діяльність учня: постановка цілей, робота в групах, з електронними ресурсами, комунікація в чаті, рефлексія, самооцінювання.
ЕОР: онлайн-словник ”Словопедія”, інтерактивна вправа на платформі LearningApps.org, тест на платформі “На урок”.
Спосіб оцінювання: самооцінка в чаті, оцінка за тест на платформі “На Урок”.
Форми зворотного зв’язку: спілкування в чаті, виступ спікерів після виконання групової роботи, демонстрація правильних та неправильних відповідей після виконання тесту.
Перелік завдань для опрацювання учнями: лексичне дослідження, редагування, робота з електронними ресурсами, словникова робота, групова робота, самооцінювання, рефлексія
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ (СЛАЙД № 1)
Учитель. Уявіть, що ви йдете вулицею після уроків додому. Чи привернув би вашу увагу напис на білборді? Чи побачили ви помилку? Так. У цій рекламі допущено порушення лексичної норми. Відповідно до норм української лексикології вживаємо РЕМОНТ НА ВИПЛАТ.
Унаслідок чого виникла ця помилка? Це порушення спричинене калькуванням слова з російської мови. Тож про кальки та про інші випадки порушення лексичної норми і йтиметься сьогодні на уроці
ІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ТЕМА УРОКУ (СЛАЙД № 2):
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми, кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.
МЕТА УРОКУ (СЛАЙД № 3):
Учитель. Ви повинні навчитися визначати види лексичних помилок; відрізняти помилкове вживання від правильного; аналізувати лексичні помилки, наводити приклади кальок та українських слів у невластивому їм значенні; розвивати вміння говорити правильно в щоденному житті, прагнути досконало володіти рідною мовою.
Після ознайомлення із цілями уроку, можливо, ви хотіли б додати свої? Отож наші цілі СПІВПАДАЮТЬ? Ні, бо ВОНИ ЗБІГАЮТЬСЯ! Так, мені приємно, що вони в нас спільні. Тож розпочинаймо нашу роботу.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (СЛАЙД № 4).
Онлайн-інтерв’ю:
1. Що вивчає лексикологія? (Словниковий склад мови - лексику)
2. Що таке лексика? (Це сукупність слів, які вживаються у мові)
3. Що таке лексичне значення слова? (Те, що слово означає)
4. Які види лексичних помилок ви знаєте?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (СЛАЙД № 5)
Починаючи роботу над сприйняттям та усвідомленням навчального матеріалу, учитель пропонує учням розглянути таблицю і ознайомитися з видами лексичних помилок. Учні записують ці види помилок у зошити у вигляді таблиці. Значення слів “плеоназм” та “калькування” з’ясовуємо, використовуючи електронний ресурс “Словопедія”.
Матеріал для вчителя:
- росіянізм - слово або мовний зворот, запозичений з російської мови або побудований за зразком російських слів і виразів: Треба приймати участіє у різних міроприємствах.
- тавтологія – повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір.
- плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір.
- калькування - творення слів і окремих виразів шляхом копіювання того самого способу, яким вони утворені в іншій мові, у мові-джерелі: Ваша відповідь вірна.
- уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму.
V. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ НА ФОРМУВАННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.
1. (СЛАЙД № 6) Після ознайомлення із теоретичним матеріалом вчитель пропонує учням здійснити лексичне дослідження на розрізнення видів помилок. Із запропонованих на слайді словосполучень потрібно дібрати приклади та записати в таблицю попереднього слайду навпроти виду лексичної помилки:
На протязі місяця - невластиве значення (в даному контексті вжито неправильно, але слово існує в українській мові).
Гарно получається - росіянізм (суржик).
Творець створив твір - тавтологія (вживання спільнокореневих слів).
Перша прем’єра - плеоназм (вживання двох слів, які звучать по-різному, але мають одне значення).
Співпадіння обставин ( калькування - російські слова української мові, в українській є свої відповідники)
Зробити наступним чином (зробити таким чином) - невластиве значення.
Слідуюча зупинка (наступна зупинка) – калька.
Відношення до батьків (ставлення до батьків) – невластиве значення.
У свою чергу (і собі) – калька.
Узяти себе в руки (опанувати себе) – калька.
Невірний номер (неправильний номер) - невластиве значення.
3. Проведення здоров”язбережувальної хвилинки - гімнастики для очей (СЛАЙД № 8).
4. (СЛАЙД № 9) Виконання інтерактивної вправи на платфомі LearningApps.org. за покликанням https://learningapps.org/6357090 для закріплення вивченого матеріалу. Активуємо вкладку «правильного вживання» і по черзі називаємо правильну відповідь.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ (СЛАЙД № 10).
Для підсумку засвоєння теми можна запропонувати виконати самостійно заздалегідь підготовлені тести на онлайн-платформі «На урок» з теми «Лексичні помилки». Виконавши завдання, діти зможуть одразу перевірити правильність їх виконання і побачити, де, можливо, були помилки.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ (СЛАЙД № 11).
Учитель. На завершення виконаймо вправу на рефлексію “Незакінчене речення”. Оберіть речення й закінчіть його:
Учитель. А тепер, діти, проведіть самооцінку свого емоційного стану під час уроку та надішліть мені смайлики в чат, які б свідчили про ваш настрій, а також можете оцінити рівень засвоєння матеріалу, поставивши собі оцінку за роботу на уроці від 1 до 12 балів.
Приємно бачити, що у вас гарний емоційний стан, який ви засвідчили надісланими смайликами.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (СЛАЙД № 12).
Зробіть два-три фото порушень лексичної норми, допущених у рекламі та оголошеннях, і надішліть їх у чат на початку наступного уроку.