Дистанційний урок на тему "Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, вживання слів у невластивому їм значенні"

Про матеріал
Метою уроку є попередження порушень лексичної норми та визначення видів помилок, формування вмінь та навичок дотримуватись норм української літературної мови; виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях завжди говорити правильно; вміння знаходити інформацію для виправлення лексичних і інших мовних помилок; прагнення до досконалого володіння рідною мовою.
Перегляд файлу

Тема уроку: Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми, кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.

 

Мета уроку (формування компетентностей): 

предметні: попередження порушень лексичної норми та визначення видів помилок,  формування вмінь та навичок дотримуватись норм української літературної мови;

комунікативні: виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях завжди говорити правильно; 

інформаційні: вміння знаходити інформацію для виправлення лексичних і інших мовних помилок; 

загальнокультурні: прагнення до досконалого володіння рідною мовою.

 

Завдання уроку: 

визначати  види лексичних помилок;

відрізняти  помилкове  вживання від правильного;

аналізувати лексичні помилки, наводити приклади кальок та українських слів у невластивому їм значенні; 

розвивати  вміння  говорити правильно в щоденному житті, прагнути досконало володіти рідною мовою.

 

Діяльність учителя: організація лексичного дослідження, групової роботи, здійснення контролю за виконанням, оцінювання результатів роботи за допомогою онлайн-ресурсів.

 

Діяльність учня: постановка цілей,  робота в групах, з електронними ресурсами, комунікація в чаті, рефлексія, самооцінювання.

 

ЕОР: онлайн-словник ”Словопедія”, інтерактивна вправа на платформі LearningApps.org, тест на платформі “На урок”. 

  

Спосіб оцінювання: самооцінка в чаті, оцінка за тест на платформі “На Урок”.

 

Форми зворотного зв’язку: спілкування в чаті, виступ спікерів після виконання групової роботи, демонстрація правильних та неправильних відповідей після виконання тесту.

Перелік завдань для опрацювання учнями: лексичне дослідження, редагування, робота з електронними ресурсами, словникова робота, групова робота, самооцінювання, рефлексія

 

Хід уроку

 

 І. МОТИВАЦІЯ (СЛАЙД № 1)

Учитель. Уявіть, що ви йдете вулицею після уроків додому. Чи привернув би вашу увагу напис на білборді? Чи побачили ви помилку? Так. У цій  рекламі допущено порушення лексичної норми. Відповідно до норм української лексикології вживаємо  РЕМОНТ НА ВИПЛАТ. 

Унаслідок чого виникла ця помилка? Це порушення спричинене калькуванням слова з російської мови. Тож про кальки та  про інші випадки порушення лексичної норми і йтиметься сьогодні на уроці 

 

ІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

ТЕМА УРОКУ (СЛАЙД № 2):

Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми, кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.

 

МЕТА УРОКУ (СЛАЙД № 3):

Учитель. Ви повинні  навчитися визначати  види лексичних помилок; відрізняти  помилкове  вживання від правильного; аналізувати лексичні помилки, наводити приклади кальок та українських слів у невластивому їм значенні; розвивати  вміння  говорити правильно в щоденному житті, прагнути досконало володіти рідною мовою.

Після ознайомлення із цілями уроку, можливо, ви хотіли б додати свої? Отож наші цілі СПІВПАДАЮТЬ? Ні, бо ВОНИ ЗБІГАЮТЬСЯ! Так, мені приємно, що вони в нас спільні. Тож розпочинаймо нашу роботу.

 

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (СЛАЙД № 4).

Онлайн-інтерв’ю: 

1. Що  вивчає лексикологія? (Словниковий склад мови - лексику)

2. Що таке лексика? (Це сукупність слів, які вживаються у мові)

3. Що таке лексичне значення слова? (Те, що слово означає)

4. Які види лексичних помилок ви знаєте? 

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (СЛАЙД № 5)

Починаючи роботу над сприйняттям та усвідомленням навчального матеріалу, учитель пропонує учням розглянути таблицю і ознайомитися з видами лексичних помилок. Учні записують ці види помилок у зошити у вигляді таблиці.  Значення слів “плеоназм” та “калькування” з’ясовуємо, використовуючи електронний ресурс “Словопедія”.

Матеріал для вчителя:

- росіянізм - слово або мовний зворот, запозичений з російської мови або побудований за зразком російських слів і виразів: Треба приймати участіє у різних міроприємствах.

- тавтологія – повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір. 

- плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір. 

- калькування - творення слів і окремих виразів шляхом копіювання того самого способу, яким вони утворені в іншій мові, у мові-джерелі: Ваша відповідь вірна.

- уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму.

 

V. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ НА ФОРМУВАННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.

 

1. (СЛАЙД № 6) Після ознайомлення із теоретичним матеріалом вчитель пропонує учням здійснити лексичне дослідження на розрізнення видів помилок. Із запропонованих на слайді словосполучень потрібно дібрати приклади та записати в таблицю попереднього слайду навпроти виду лексичної помилки:

На протязі місяця - невластиве значення (в даному контексті вжито неправильно, але слово існує в українській мові).

Гарно получається - росіянізм (суржик).

Творець створив твір - тавтологія (вживання спільнокореневих слів).

Перша прем’єра - плеоназм (вживання двох слів, які звучать по-різному, але мають одне значення).

Співпадіння обставин ( калькування - російські слова української мові, в українській є свої відповідники)

 

  1.              (СЛАЙД № 7) Лексичний коректор. Для усвідомлення видів лексичних помилок вчитель пропонує об’єднатися в групи, використовуючи режим “сесійна зала” у зумі. Завдання групам: 1  - виписує  кальки; 2 - слова вжиті у невластивому значенні. По групах увести відредаговані варіанти словосполучень до речень.

Зробити наступним чином  (зробити таким чином) - невластиве значення.

Слідуюча зупинка (наступна зупинка) – калька.

Відношення до батьків (ставлення до батьків) – невластиве значення.

У свою чергу (і собі) – калька.

Узяти себе в руки (опанувати себе) – калька.

Невірний номер (неправильний номер) - невластиве значення.

 

3. Проведення здоров”язбережувальної хвилинки - гімнастики для очей (СЛАЙД № 8).

 

4. (СЛАЙД № 9) Виконання інтерактивної вправи на платфомі  LearningApps.org. за покликанням https://learningapps.org/6357090 для закріплення вивченого матеріалу. Активуємо вкладку «правильного вживання» і по черзі називаємо правильну відповідь. 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ (СЛАЙД № 10). 

Для підсумку засвоєння теми можна запропонувати виконати самостійно заздалегідь підготовлені тести на онлайн-платформі «На урок» з теми «Лексичні помилки». Виконавши завдання,  діти зможуть одразу перевірити правильність їх виконання і побачити, де, можливо, були помилки.

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ (СЛАЙД № 11). 

Учитель. На завершення виконаймо вправу на рефлексію “Незакінчене речення”. Оберіть речення й закінчіть його:

  •                   Сьогодні на уроці я запам”ятав….
  •                   Сьогодні на уроці я навчився…
  •                   Сьогодні на уроці я зрозумів…
  •                   Цікавим для мене було...

Учитель. А тепер, діти, проведіть самооцінку свого емоційного стану під час уроку та надішліть мені смайлики в чат, які б свідчили про ваш настрій, а також можете оцінити рівень засвоєння матеріалу, поставивши собі оцінку за роботу на уроці від 1 до 12 балів.

Приємно бачити, що у вас гарний емоційний стан, який ви засвідчили надісланими смайликами. 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (СЛАЙД № 12).

Зробіть два-три фото порушень лексичної норми, допущених у рекламі та оголошеннях, і надішліть їх у чат на початку наступного уроку.


 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балуєва Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лисницкая Евгения
    Ваша робота дуже допомогла у підготовці до урокую.Дякую! Наснаги!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 січня 2022
Переглядів
7137
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку