2. ВИВЧЕННЯ ТЕМИ ПІСЛЯВОЄННОЇ ПАМ’ЯТІ
Займалися багато іноземних психологів
1)Ерік Берн – після 2 світової війни обстежив тисячі мобілізованих
2) Зігмунд Фрейд – батьки родом з України, 2 сини загинули, 3 зазанв психічних розладів, донька заарештована. Щоб вивезти його принцеса Марія Бонапарт заплатила 100000, він мав написати принизливий лист подяки 3 рейху
3)Віктор Франкл – лікар-психіатр, отримав досвід виживання в концтаборі
Першими зламалися ті, хто вірив, що скоро все закінчиться, після них ті, хто не вірив, що це колись закінчиться. Вижили ті, хто просто сфокусувався на своїх діях»
4) Джуліо Дуе - бомбардування міст принесуть психологічні травми, подібні травмам у солдат на передовій.
Іноземні дослідження, американці вкладали кошти. Статистика їхньої у війни у В»єтнамі, показала ще страшніші речі:
60 т. – загинуло, 120т. – суїцид, пік на 20, 30 річницю, 90% розлучень серед ветеранів, 1/3 –порушили закон, в 5 р. частіше насильство.
Т.Станиславська – блог Психотерапія війни, авторський курс Війна не спише, семінари , тренінги вказує, що в українців наслідки можуть бути ще складнішими.
Бойові дії на рідній землі
Масштаб і ступінь болі
Моральна травма несправедливості
Агресія з боку країни, з якою мали тісні соціальні, економічні, політичні зв'язки
В медичних 192 дослідах з 708561 людиною встановили, в якому віці розпочинаються психічні розлади з клінічними проявами.
Так, в 5 років виникають порушення нервової системи, тривожність
В 15 років – порушення харчової поведінки,
В 19 років – виникнення залежностей,
В 20 років -депресія
В наших умовах сьогодення ці цифри сміливо можна поділити на 2.
І ось сумна статистика на сьогодні
Сімейні проблеми переходять з покоління до покоління, подібно пожежі в лісі.
Найкращим подарунком для наших онуків буде власне зцілення.
6.Чим відрізняється стрес від травми?
При стресі людина має вибір реагувати, боротися або відступити, енергія мобілізується. Найчастіші реакції: бий, біжи, завмри.
В травмі подія за межами людських переживань. Відчуття безпомічності, замороження емоцій, міняється Я-структура.
7.
.
9.
12
Вміння розпізнавати нагадування, нав»язливі спогади – 1 крок. От і відповідь на моє питання. Не мовчати.
Допомога має відбуватися в 3 напрямках Тіло-розум- емоції.
«Той, хто знає, навіщо жити, зможе винести будь-яке як» Ніцше
Сон, прогулянки, режим фіз.. навантаження - любляча доброта до себе
МЕДИТАЦІЯ
Анекдот Тест на шизофренію Ви спілкуєтесь зі своїм котом?
Коупінг «Я- твердження»
Позитивна розмова з собою.
Список фраз:
Я справляюсь. Поки так. Я рухаюсь. Сьогодні вже краще. Я будую себе заново. В мене є я.
Письмова вправа із закритими очима в будь якій брошурі підкреслити слова, скласти фразу.
Робота з образами
Загальна мета - навчання дитини свідомо викликати в уяві
нав’язливий образ, змінювати його за бажанням та відключати, змінювати характеристики образів:
1.Створення безпечного місця.
2. Вставляння в рамку.
3.Метод «екрану».
4.Приховування образу
5.Позитивні контрзображення. В снах
6.Вимкнення.
Слухові або нюхові спогади можна пробувати так амо стирати, вимикати, зменшувати, розмивати.
Дихальні вправи. На рахунок. Видих більше.
Кінестетичні вправи.
Немає чарівної пігулки. Ми всі різні, то і вправи треба добирати індивідуально, пробувати різні.
Масаж, дотик.
По колінах чи плечах , уявляючи негативний спогад, очі відкриті!
ТЕХНІКА
Іноді ми занадто багато думаємо, а треба просто жити.
В пошуках сенсу життя забуваємо жити.
Якщо сенс поки не знайдений, то піклування про себе може стати дійсно важливою метою.
Ставитися до себе з заботою, любов»ю, пам»ятати, що будь-яка агресія виникає від страху, берегти себе.
Опитувальник.
Коктейль стресостійкості