Комплекс корекційно-розвивальних вправ для розвитку дітей з ООП
Комплекс корекційно-розвивальних вправ є універсальним, що дає змогу повторно використовувати їх під час планування занять з учнями 6-8 років із затримкою психічного розвитку.
Мета: удосконалення, корекція, розвиток пізнавальних процесів, емоційно - вольової сфери, комунікативних навичок і вмінь учнів із затримкою психічного розвитку, які знаходяться на інклюзивному навчанні.
Завдання корекційно-розвивальної роботи полягають у забезпеченні за допомогою вправ та ігор:
- корекції та розвитку пізнавальних процесів;
- удосконалення розумових операцій;
- розвитку емоційно-вольової сфери;
- розширення кругозору;
- розвитку комунікативних умінь;
-збагачення словникового запасу.
Форма роботи: індивідуальна.
Цільова група: учні першого класу, які мають затримку психічного розвитку.
Вправа «НІСЕНІТНИЦІ».
Мета: розвиток наочно-образного і словесно-логічного мислення. Інструкція: поглянь, будь ласка, на малюнок, на якому зображені різні нісенітниці. Уважно розглянь його і скажи, що намальовано неправильно та поясни чому не так і як повинно бути насправді.
Вправа «ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ».
Мета: розвиток наочно-образного і словесно-логічного мислення та розумових операцій аналізу та узагальнення.
Хід проведення: психолог пропонує дитині розглянути картки на яких зображені предмети – по чотири на кожній картці. Кожні три картинки можна об’єднати в одну групу за загальною ознакою, а четверта – зайва. Дитина відшукує зайву картинку і пояснює чому вона зайва та за якою суттєвою ознакою можна об’єднати інші. Інструкція: уважно розглянь малюнок і спробуй з чотирьох предметів, намальованих на картці, вибрати один зайвий. Подумай і скажи, чому він, на твою думку, зайвий? А тепер спробуй подумати й сказати, як можна назвати три предмети, що 33 залишилися, одним словом. Якщо ви бачите, що дитині важко дається дана операція, то продовжуйте терпеливо займатися з нею, підбираючи інші більш прості картинки. Окрім картинок можна використовувати й предмети. Головне зацікавити дитину ігровою формою завдання.
Вправа «ПОРІВНЯННЯ ПРЕДМЕТІВ».
Мета: розвиток мисленнєвих операцій: узагальнення, порівняння, класифікації.
Інструкція: Я пропоную тобі пари слів, а ти поясни чим схожі й чим відрізняються ці предмети. Якщо дитині складно на слух сприймати завдання можна використати картинки із зображенням предметів .
Гра «ЯК МОЖНА ВИКОРИСТАТИ?»
Мета: розвиток мислення, уяви. Хід проведення. Дитині пропонують знайти якомога більше варіантів використання предметати.
Наприклад, ви називаєте слово «олівець», а дитина вигадує якомога більше варіантів використання даного предмету. Називає такі варіанти: малювати, писати, використовувати як паличку, указку, термометр для ляльки, вудочку тощо. Інструкція: Я назву тобі слово, а ти вигадай якомога більше варіантів його застосування.
Гра «БУВАЄ – НЕ БУВАЄ».
Мета: розвиток словесно-логічного мислення.
Хід проведення. Психолог називає яку-небудь ситуацію і кидає дитині м’яч. Вона повинна зловити його у тому разі, якщо названа ситуація буває, а якщо – ні, то м’яч ловити не потрібно. Наприклад, ви говорите: «Кішка варить кашу», і кидаєте дитині м’яч. Вона його не ловить. Потім сама дитина щось вигадує і кидає м’яч вам. І так далі. Інструкція: Я називатиму тобі ситуації й кидатиму м’яч, а ти, якщо таке буває ловиш його. Потім сам вигадуєш ситуацію і кидаєш мені. А якщо такої ситуації, як я назвала не буває, то ти відбиваєш м’яч.
Гра «РОЗСТАВ ПРЕДМЕТИ».
Мета: розвиток уміння знаходити закономірності, аналізувати, порівнювати.
Інструкція: подивись на картку на якій зображені різні предмети; їх потрібно розставити у квадрати так, щоб у кожному рядкові й в кожному стовпці був тільки один із них.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 112 с. – (Психологічний інструментарій).
2. Ільїна М. М. Підготовка до школи: розвивальні вправи й тести. – СПб.: Дельта, 1999. – 224 с.
3. Комплексна корекційна програма для роботи з першокласником з вадами розумового розвитку / автор-укладач А. В. Бережна – Голобородьківський НВК, 2014. – 123с.
4. Мислення дитини/Упоряд.: С. Максименко, Л. Кондратенко, О. Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с. – (Психол. Інструментарій).
5. Пам’ять дитини/ Упоряд.: С. Максименко, Л. Терлецька, О. Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с. – (Психол. Інструментарій). Бібліогр.: с. 93.
6. Психологу про дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі/ Антоніна Обухівська, Тамара Ілляшенко, Тамара Жук. – К.: Редакції загальнопед. газет, 2012. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
14. Юрченко Ю. Ю. Розвиток пізнавальних процесів учнів першого класу: [розвивальна програма] / Юрченко Ю. Ю. – Майорщина: Майорщинська спеціальна школаінтернат, 2010 – 49 с.