Батьківські збори на тему: «Дитина з особливими освітніми потребами у нашому класі: рівні права – рівні можливості»Підготувала вчителька інформатики Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 28 Мазуренок Оксана Романівна
Номер слайду 2
Всі люди народилися вільними й рівними за своєю гідністю та правами. Вони наділені розумом і совістю та повинні діяти один стосовно іншого в дусі братерства. Декларація Прав Людини, 1948, стаття 1«Світ – моя батьківщина, людство – моя родина». Халіл Жібраїл
Номер слайду 3
Номер слайду 4
1. Законодавче підґрунтя організації інклюзивної освіти в Україні1. П. 1 ст. 23 Конвенції ООН про права дитини, 20 листопада 1989 р. «Дитина має вести повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують її активну участь у житті суспільства».2. Ст. 53 Конституції України. «Кожен має право на освіту».3. Ст. 19 Закону України «Про освіту»: «Освіта осіб з особливими освітніми потребами».4. Ст. 20 Закону України «Про освіту»: «Інклюзивне навчання».5. Закон України «Про повну загальну середню освіту».6. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».6. Указ Президента України від 13.12.2016 р. «Про заходи, спрямовані на забезпечення додержання прав осіб з інвалідністю». 7. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти».
Номер слайду 5
2. Основні засади інклюзивної освіти. На цінність людини не впливають її досягнення, здібності та вміння. Кожна людина вміє відчувати та міркувати. Кожна людина має право спілкуватися та бути почутою іншими. Система повинна підлаштовуватися під потреби дитини, а не навпаки. Тільки на реальній взаємодії здійснюється справжня освіта. Людина, та особливо дитина, потребує дружби та підтримки від ровесників. Задоволення освітніх потреб кожної дитини. Виявлення здібності навчатися у кожної дитини та відповідне забезпечення суспільством необхідних для цього умов. Притягнення батьків до навчального процесу дітей як перших їхніх учителів та рівноправних партнерів. Батьки повинні дбати про фізичний та психологічний стан дитини, а також про створення умов для її розвитку. Комплексний підхід до навчання та виховання дітей, що забезпечує отримання уваги від батьків, послуг від вузьких фахівців та педагогів, які надають свої знання та підтримку, забезпечують матеріалами для навчання (книги, фото- та відео-матеріали, посібники тощо). Рівень складності шкільних завдань повинен відповідати здібностям та вмінням дитини. Доступ до навчання у загальноосвітніх закладах на рівних правах та отримання якісної освіти. Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Номер слайду 6
3. Незвичайні діти у звичайній школі Кожна дитина – це найбільший та найцінніший скарб для своїх батьків та родичів, а всі діти разом – це скарб суспільства, і від того, наскільки ми цінуємо та поважаємо кожного – залежить і наше життя у майбутньому. Кожна дитина має рівні права на життя та освіту. Слід пам’ятати, що особлива дитина – це не вирок, а виклик суспільству!«Дитина з особливими освітніми потребами»:- діти із порушеннями слуху (глухі, зі зниженим слухом);- діти із порушеннями зору (сліпі, зі зниженим зором);- діти із порушеннями мовлення;- діти із порушеннями опорно-рухового апарату;- діти з інтелектуальними порушеннями;- діти із труднощами у навчанні.
Номер слайду 7
4. Чинники успішного функціонування інклюзивного навчання. Організаційні аспекти створення інклюзивних класів у ЗЗСО. Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами: організація роботи, повноваження, оплата праці. Корекційно-розвиткові заняття для учнів з ООП в закладі загальної середньої освіти.Індивідуальна програма розвитку, індивідуальні навчальні плани учнів з ООП. Деякі аспекти оцінювання учнів з ООП. Навчання учнів з ООП у випускних класах ЗЗСО. Матеріально-технічне забезпечення, доступність закладу освіти.
Номер слайду 8
5. Я - дитина з особливими потребами. Навчайте дитину навичок прийняття рішень. Використовуйте стратегію заспокоєння – перед прийняттям рішення порахуйте до десяти або поговоріть самі з собою. Визначте проблему. Нехай ваша дитина висловить існуючу проблему своїми словами. Можливо, вам треба поставити їй запитання, щоб допомогти у цьому. Сформулюйте можливі шляхи вирішення. Не критикуйте жодну ідею. Звузьте варіанти, відкинувши ті з них, які будуть незручними або непосильними для вашої дитини. Зважте всі «за» та «проти» тих варіантів, що залишилися, а потім виберіть найкращий з них. Запитайте: «Що буде, якщо ти спробуєш ось так?». Обговоріть, що слід робити для втілення цього рішення і як діяти в разі виникнення проблем. Після прийняття рішення дійте. Оцініть це рішення. Наскільки вдалим було прийняте рішення? Що наступного разу можна зробити по-іншому? Чого ви навчилися? Моделюйте навички вирішення проблем своєї дитини. Обговоріть шляхи співпраці та активної роботи з партнерами для пошуку взаємовигідних рішень.
Номер слайду 9
6. Принципи ефективної роботи з дітьми з ООПКомандна робота — на всіх рівнях.2. Привчати учнів, що різноманіття — це норма.3. Спиратися на сильні сторони. Акцент краще робити не на тому, чого немає, чи неспроможності, а на тому, що є.4. Робити комунікативні паспорти. Від імені дитини прописуємо всі її інтереси, здібності, хобі, що не подобається, як зручно комунікувати.5. Практикувати скаффолдинг. Скаффолдинг — створення умов для підвищення успішності кожного учня.6. Продумувати різнорівневі завдання7. Креативити і візуалізувати. Діти здатні вчитися незалежно від рівня їхнього розвитку.
Номер слайду 10
7. Командна робота - запорука успіху. Головні ідеї: 1. Команду зазвичай характеризують такі соціально-психологічні риси:- згуртованість – члени групи тісно взаємопов´язані та діють спільно, вирішуючи конкретні завдання; - сумісність – максимальна задоволеність учасників один одним;- спрацьованість – взаємодія членів групи дає максимально можливий успіх;- спрямованість – наявність загальних цілей, яким підпорядковується діяльність як групи загалом, так і кожного її члена окремо.2. Головна ідея будь-якої командної роботи полягає в тому, щоб сильні сторони одних учасників команди компенсували слабкі сторони інших. Таким чином кожен з її членів «підсилюється» іншими.
Номер слайду 11
8. У нашому класі: рівні права-рівні можливостіРезультати: Учасники розумітимуть значення, принципи та основні завдання командного підходу у роботі з учнями з особливими освітніми потребами (ООП). Учасники ознайомляться з поняттям «психолого-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами», умовами ефективного його функціонування у закладі освіти з інклюзивним навчанням. Учасники ознайомляться зі складом команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної та загальної середньої освіти. Учасники знатимуть функції кожного члена команди супроводу у роботі з учнями з особливими освітніми потребами. Учасники визначать роль батьків як рівноправних членів у роботі команди супроводу.