Принцип систематичності і послідовності. Він вимагає дотримання наступності у вивченні окремих тем і навчальних дисциплін, забезпечення логічних зв'язків між засвоєнням способів дій і знань, між формами і методами навчання та формами і методами контролю (самоконтролю) за навчально-пізнавальною діяльністю учнів, передбачає безперервний перехід від нижчого до вищого ступеня викладання та учіння. За такої умови учні засвоюють більший обсяг навчального матеріалу із значною економією часу. Цей принцип реалізується в різноманітних формах планування (порядок вивчення окремих питань теми, послідовність теоретичних і лабораторних робіт).
Тут має реалізовуватися дія закономірності оволодіння знаннями в форматі концентричної спіралі. Тому цей принцип означає : послідовне (з урахуванням логіки конкретної науки та вікових можливостей школярів ) розгортання змісту знань, способів діяльності у навчальних програмах, підручниках, посібниках та ін.; дотримання такого самого порядку засвоєння знань має виступати фундаментом ефективності засвоєння наступної частини знань.
Принцип систематичності передбачає :дотримання логічних зв'язків навчального матеріалу. За такої умови він засвоюється в більшому об'ємі і забезпечує економію часу Цей принцип реалізується в різноманітних формах планування (порядок вивчення окремих питань теми, послідовність теоретичних і лабораторних робіт ).
Ян Амос Коменський про принцип. Я. А. Коменський був прихильником систематичних занять. Все повинно бути розміщеним в правильній послідовності, так, щоб вивчення кожного питання було підготовлено попередніми заняттями. У свідомості учнів повинно відбиватися систематичність знань, а тому всі повинні йти надзвичайно послідовно, «Щоб все сьогоднішнє закріплювало вчорашнє та прокладало шлях завтрашньому».
Про важливість дотримання систематичності й послідовності у навчанні образно говорив К. Д. Ушинський :" Тільки система, звичайно, розумна, що виходить із самої суті предметів, дає нам повну владу над нашими знаннями. Голова, наповнена уривчастими, незв'язними знаннями, схожа на комору, в якій усе без ладу і де сам господар нічого не знайде ; голова, де тільки система без знання, схожа на крамницю, в якій на всіх ящиках є написи, а в ящиках порожньо "
Вимоги, що випливають із принципу систематичності і послідовності : встановлювати міжпредметні зв'язки і співвідношення між поняттями під час вивчення теми, навчального предмета ; використовувати логічні операції аналізу та синтезу ; забезпечувати послідовність етапів засвоєння знань ; здійснювати планомірний порядок навчання ; поступово диференціювати та конкретизувати загальні положення ;
розподіляти навчальний матеріал на логічно завершені фрагменти, встановлюючи порядок і методику їх опрацювання ; визначати змістові центри кожної теми, виділяти головні поняття, ідеї, встановлювати зв'язки між ними, структурувати матеріал уроку; розкривати зовнішні і внутрішні зв'язки між теоріями, законами і фактами, використовувати міжпредметні зв'язки ; визначати місце нового матеріалу в структурі теми чи розділу.
Вимоги до вчителя: Передбачає системність у його роботі : Постійну роботу над собою; Опору на пройдене при вивченні нового матеріалу; Розгляд нового матеріалу частинами; Фіксування уваги учнів на вузлових питаннях; Продумування системи уроків; Здійснення внутрішньопредметних та міжпредметних зв ’ язків.
Реалізації принципу систематичності і послідовності сприяють сучасні програми із загальноосвітніх предметів, у яких передбачено розкриття внутрішньо предметних та міжпредметних зв'язків і формування системних знань про реальний світ. Принцип систематичності й послідовності навчання Зумовлений логікою науки й особливостями пізнавальної діяльності, яка відбувається відповідно до вікових закономірностей розвитку дітей.
Правила навчання, які реалізують принцип систематичності і послідовності : 1. Не допускайте порушення системи як у змісті, так і в способах навчання, а якщо система порушена, негайно ліквідуйте прогалини, щоб попередити неуспішність.2. У кінці розділу, курсу обов'язково проводьте уроки узагальнення і систематизації. 3. Вимагайте від учнів засвоєння системи знань, умінь, навичок з кожного розділу і з усієї програми.
Реалізуючи вимоги принципу систематичності і послідовності, треба дотримуватися певних правил, частина яких була сформована ще Я. А Коменським, К. Д. Ушинським та іншими педагогами. Вивчайте з учнями навчальний матеріал від близького до далекого, від легшого до важчого, від простого до складного, від відомого до невідомого. Пам ’ ятайте, що система у змісті вимагає такої ж системи у вивченні. Перед вивченням нового матеріалу актуалізуйте опорні знання. У процесі вивчення нового матеріалу пропонуйте учням схеми, опорні сигнали, алгоритми, комп ’ ютерні програми. Розділяйте зміст навчального матеріалу на логічно завершені частини, встановлюючи зв ’ язок між ними. Повторюйте раніше вивчене, вводьте його у нові системні зв ’ язки. Плануйте засвоєння учнями провідних ідей, не перевантажуючи їх не суттєвими елементами. Учіть учнів дотримуватися системи у самостійній роботі, озброюючи їх доступними алгоритмами. Прагніть до відтворення раніше вивчених знань у певній системі. Навчайте учні систематизувати знання у своїх записах, озброюйте їх технікою такої роботи.