Тема : ” Добування та застосування спиртів”
Мета : 1. Освітня: узагальнити знання учнів про будову, фізичні та хімічні властивості спиртів; розглянути загальні способи добування спиртів та області їх застосування.
2. Розвиваюча: розвинути уявлення та знання про хімічні виробництва їх шкідливу дію на навколишнє середовище; уміння працювати з додатковою літературою; вміння спостерігати, порівнювати, моделювати, робити висновки; пізнавальний інтерес учнів до дії алкоголю на організм людини.
3. Виховна: продовжувати формувати негативне відношення до алкоголізму, як суспільного явища; підвести учнів до свідомої відмови від спиртного, знаючи його шкідливі наслідки.
Формування ключових понять:
- ціннісно – змістовних (бачити і розуміти навколишній світ з позиції хімічних знань; вибирати цільові та обдумані напрямки для своїх дій та вчинків; вести здоровий спосіб життя.)
-комунікативних (володіти хімічною мовою; уміти працювати в групах.)
Ярунська ЗОШ І – ІІІ ступенів
Новоград – волинського району
Житомирської області
«Добування та застосування спиртів»
Методична розробка уроку з хімії
9 клас
Вчитель Євпак Н.П.
2011р.
ВСТУП
Уроки, на яких вивчається добування та застосування хімічних речовин, є надзвичайно важливими в курсі хімії і відівграють провідну роль у формуванні вміння не тільки здобувати інформацію, а й осмислювати та використовувати її в житті. Саме ці теми сприяють підвищенню інтересу до предмета й активізують розумову діяльність учнів. На таких уроках можна вдало використовувати елементи методик формування критичного мислення та привчати учнів не тільки виявляти причинно – наслідкові зв’язки, а й пояснювати їх.
Прийом «Я вже знаю» сприяє активації вже сформованих індивідуальних уявлень учнів з теми, що розглядається, та забезпечує охоплення кожного учня навчальним процесом.
Механізм критичного мислення включає такі операції мислення, що визначають процес судження й аргументації, як:
Одна з головних рис критичного мислення – це обов’язкова рефлексія, яка вимагає від мислячого суб’єкта визначитися в тому, для якої із функцій свідомості використовується мислення:
- ціннісної орієнтації;
- пізнання;
- пошуку засобів досягнення мети.
Рефлексія відіграє провідну роль у реалізації особистісної сторони творчого процесу, що дозволяє учню усвідомити свою індивідуальність та життєве призначення.
Порівняння ознак побутового та критичного мислення
Ознаки побутового мислення |
Ознаки критичного мислення |
Довіра до інформації |
Допущення різних трактувань інформації |
Об’єднання понять за асоціаціями |
Розуміння принципів і механізмів |
Припущення без достатнього обгрунтування |
Побудова гіпотези |
Випадкове групування фактів та явищ |
Обгрунтована класифікація фактів та явищ |
Висловлення неаргументованої думки на основі інтуїтивного відчуття |
Висловлення аргументованої думки |
Стихійна перевага |
Виважене судження |
Формулювання суджень без опори на критерії |
Формулювання суджень на основі критерії |
Спонтанне формулювання висновків |
Логічне формулювання висновків |
Хочу запропонувати вашій увазі розробку одного з уроків форма проведення якого сприяє не тільки кращого осмисленню та запам’ятовуванню, а й ефективному закріпленню знань з попередньої теми.
Тема : ” Добування та застосування спиртів”
Мета : 1. Освітня: узагальнити знання учнів про будову, фізичні та хімічні властивості спиртів; розглянути загальні способи добування спиртів та області їх застосування.
2. Розвиваюча: розвинути уявлення та знання про хімічні виробництва їх шкідливу дію на навколишнє середовище; уміння працювати з додатковою літературою; вміння спостерігати, порівнювати, моделювати, робити висновки; пізнавальний інтерес учнів до дії алкоголю на організм людини.
3. Виховна: продовжувати формувати негативне відношення до алкоголізму, як суспільного явища; підвести учнів до свідомої відмови від спиртного, знаючи його шкідливі наслідки.
Формування ключових понять:
- ціннісно – змістовних (бачити і розуміти навколишній світ з позиції хімічних знань; вибирати цільові та обдумані напрямки для своїх дій та вчинків; вести здоровий спосіб життя.)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця „Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделеєва”
Колекція продукції на основі етанолу та гліцерин: парфуми, косметика, продукція побутової хімії, лікарські препарати, кондитерські вироби, гумові вироби.
Структура уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
ІV Рефлексія.
V Домашнє завдання.
VІ Підбиття підсумків уроку.
ХІД УРОКУ
Епіграф „Єдиний шлях, що веде до знання - це діяльність”.
Б.Шоу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Тему сьогоднішнього уроку нам підкажуть предмети, котрі ви бачите на демонстраційному столі. Серед них: медичні препарати, косметичні засоби, гумові вироби, оцтова кислота. Як ви думаєте, що їх поєднує?
Склад – Будова – Властивості – Застосування – Добування.
Із цього ланцюжка які ланки ми уже розглянули при вивченні спиртів?
Отож давайте повторимо вивчене на попередніх уроках. Підготуйтеся до мозкового штурму.
Мозковий штурм
9. Як відрізнити гліцерин від інших спиртів?
- Диференційована робота з класом
Група С заповнити таблицю
Заповнити таблицю
Вуглеводні |
Загальна формула |
Суфікс у назві |
Типи хімічних зв”язків |
1. Алкани |
CnH2n+2 |
- ан |
Сигма |
2. Алкени |
Cn H2n |
- ен |
Сигма, пі |
3.Алкини |
Cn H2n - 2 |
- ин |
Сигма,пі |
4. Спирти |
Cn H2n + 1OH |
- ол |
Сигма, водневий |
Група В: Виконати вправу „ Дерево пізнання ”
Коріння |
Гілки |
C2H5Cl +?
C2 H5OH
Ca C2 +?
CH4 ----t
2 Ca +?
|
C2 H2 + Ca (OH)2
C2 H5 OH + NaCl
C + 2 H2
2 Ca O
C2 H4 + H2 O |
Група А: Знайди мене.
Розв’язати задачі на знаходження молекулярної формули речовини.
ІІІ. Основна частина уроку.
Вивчення нового матеріалу.
Давайте повернемося назад до логічного ланцюжка. Які ланки із нього ми ще не розглянули
Про що ж ми зараз з вами поговоримо?
Назвіть мені тему нашого уроку
Про способи добування спиртів ми вже дещо знаємо. Пригадайте ланцюжки перетворень.
1. C CH4 CH3Cl C2H6 C2H5Cl C2H5OH
2. CH4 C2H2 C2H4 C2H5OH
Тож які два способи добування спиртів нам уже відомі?
Гідроліз галогеноалканів в лужному середовищі, гідратація алкенів. Але існують і інші способи добування спиртів. Подивіться уважно на цю продукцію. Що ви бачите?
- Виноград, яблука, цукровий буряк, картопля, зерно.
- Який висновок можна зробити?
- Спирти добувають із природної сировини.
- Запишемо рівняння реакції добування етанолу під час ферментативного бродіння глюкози.
C6 H12 O6 ферменти------- 2 С2 H5OH + 2 CO2
Спирти добувають також гідролізом естерів. R1COOR2 + H2O ------ R1COOH + R2OH
На сторінці 147 у підручнику прочитайте розділ „ Добування спиртів” та складіть опорний конспект.
Спирти
Cn H2n + 1 OH
Загальні способи добування |
Метанол добувають із синтез – газу
CO + 2H2 -----CH3OH (P, t, кат.)
Тож який висновок можна зробити щодо сировини, використаної для добування спирту?
Слідуючим етапом нашого уроку буде вивчення застосування спиртів.
Зверніть увагу на таблицю „Застосування етанолу”.
- В яких галузях застосовується етиловий спирт?
- Де застосовують метанол?
Чи всі завдання поставлені перед нами виконані?
Згадаємо мету нашого уроку.
Про що ми ще не поговорили ?
Дослід: дія етилового спирту на зразок крові.
Висновок: відбувається руйнування еритроцитів, що приводить до кисневого голодування клітин.
На сторінці 6 посібника „Все про алкоголь” подивіться малюнки і розкажіть про вплив етилового спирту на організм людини.
На ст.4 в додатковій літературі прочитайте про наслідки алкоголізму. Який букет для п’яниці ви склали б?
IV Рефлексія.
Повертаємось до початку нашого уроку. Пригадайте епіграф „Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність”
Чи плідно ми працювали сьогодні на уроці?
Що нового ви дізналися? Що корисного ви почерпнули з уроку? Чи досягли ми поставленої мети?
V Домашнє завдання.
Диференційоване.
VI Підбиття підсумків уроку.
Заключне слово вчителя.
- Коли ми беремо в руки газети „ Лесин край”, „ Житомирщина” та інші, то там є рубрика вітань. Що зичать люди один одному?
- Здоров’я.
- Як ви розумієте народну мудрість „Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я - ніщо.”
- Презентуємо вашій увазі проект „Алкоголізм та його наслідки”.