Додатковий матеріал для міні-підручників. Особливості творення іменників.
Яким спільним значенням вони об'єднані? До слів дібрати спільнокореневі з суфіксами –ив(о), -ев(ий), що вказують на значення матеріалу або продукту праці.
Урок 49. ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЕННЯ ІМЕННИКІВ.
Завдання 1. Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. Яким постало у вашій уяві лисеня? Описати його усно.
Одного разу пастухи спіймали лисеня й принесли його до нас. Ми посадили звірка в порожню комору.
Лисеня було ще маленьке, усе сіре, мордочка темна, а хвостик на кінці біленький. Звірок забився в дальній куток комори й перелякано дивився на всі боки. Від жаху він навіть не кусався, коли ми його гладили, тільки притискував вуха й увесь тремтів.
Мама налила йому в мисочку молока, поставила тут же, поряд. Але переляканий звірок не став пити молоко. Тоді тато сказав, що лисеня треба залишити в спокої — нехай воно обдивиться, освоїться на новому місці.
Мені дуже не хотілося йти, але тато замкнув двері, і ми пішли додому. Був уже вечір, скоро всі лягли спати... (За Г. Скребицьким).
Виконання творчих завдань
Завдання 2. Прочитати подані слова. Яким спільним значенням вони об’єднані? До слів дібрати спільнокореневі з суфіксами –ив(о), -ев(ий), що вказують на значення матеріалу або продукту праці.
Пекти, варити, молоти, морозити, мережити, плести, палити, прясти, місити, пити, топити.
Завдання 3. Прочитати. Пояснити лексичне значення іменників. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.
Дощ, школяр, заєць, стовп, хліб, дудар, комар, борт, жмут, прут, хімія, механіка, ботаніка, техніка, академія, логіка, проза.
Завдання 4. Списати і виділити словотворчі суфікси. Пояснити, які з них мають значення збільшеності, згрубілості, зневаги, зменшеності, пестливості.
Словечко, костомаха, днище, сонечко, квітонька, хлопчище, палиця, діжечка, травиця, зіллячко, собацюга, котик, ледацюга, розбишака.