поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички; удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви; розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;
Тема. Велика буква і лапки у власних назвах
Мета:
поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички;
ЗАВДАННЯ:
навчальні –
удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви;
розвивальні –
розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;
виховні –
виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної держави – України.
обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер, проектор, підручник.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Число, класна робота
Прочитати текст. Дібрати заголовок. Визначити тему й основну думку тексту. Відповідь обґрунтувати прикладами з тексту.
На одному з островів Дніпра козаки стали кошем. І з того часу почалась Запорізька Січ. Цей острів оточували Дніпро, річка Конка і Великий Луг — невилазне болото.
На Січі були свої школи. Тут навчалися хлопчики — сироти і привезені багатими батьками діти для навчання грамоти і військового мистецтва. Січові школярі мали свій громадський устрій, спільні шкільні кошти (За М. Драгомановим, Д. Яворницьким).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності шестикласників
Мовний практикум з Олександром Авраменком. Вітаю з Д(д)нем народження. Стор. 4. «100 експрес-уроків української» ч.2. або перегляд відеоуроку
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці
1. Заводів, фабрик, організацій, підприємств: шахта «Глибока», товариство «Наука», видавництво «Ранок», фірма «Фортуна».
2. Пароплавів, літаків, тракторів, автомобілів: автобус «Богдан», комбайн «Нива».
3. Літературних, художніх, музичних творів, газет, журналів, книг: журнал «Всесвіт», підручник «Історія України»
(але в лапки не беруться назви культових книг: Біблія, Псалтир).
4. Будинків відпочинку, готелів, кав’ярень тощо: санаторій «Україна», готель «Турист».
5. Виробів, продуктів: цукерки «Пташине молоко».
6. Орденів, медалей: медаль «За бойові заслуги», орден «Мати-героїня»,орден Пошани,орден Незалежності, орден княгині Ольги І ступеня,орден «За мужність»
Підкресліть орфограму «велика буква у власних назвах».
Озеро Синевір, Андріївська церква, Софійський собор, Благовіщення, Біблія, Син Божий, Святий Миколай, майдан Незалежності, Конституція України, Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Республіка Польща, Дніпропетровщина, гора Ай-Петрі, Кримський півострів, Лівадійський палац, Берингове море, країни Заходу, Західна Україна, Південне Полісся, Північний полюс, Нобелівська премія, місто Біла Церква, орден Богдана Хмельницького, День Перемоги, День геолога, 8 Березня, Восьме березня (свято).
Скласти 3–4 речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншому — як власні.
1)Ромашка-ромашка- «Ромашка»
2)Барвінок – барвінок - «Барвінок».
3) Дружба — дружба — «Дружба».
Уявіть собі,що Ви їдете з м.Херсона до Білозерки. Вам потрібно пройти до школи №2. Складіть діалог.
Кожний має запропонувати іменник — власну назву. Наступне слово має починатися кінцевою літерою попереднього слова.
Наприклад: Київ, Вінниця, Ялта, Аркадій, Йосип, Поділля, Яна, Антон, Ніжин, Новий рік…. Хто не може назвати — вибуває з гри.
Підкресліть букву (малу чи велику), яку треба писати в словах.
1. Пес (Р,р)ябко, галактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, вогонь (П,п)рометея, (К,карпатські гори, (К,к)иївські будинки, річка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,запорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (М,м)узейний (П,п)ровулок, (К,конституція України, (Д,д)ень (У,у)чителя, епоха (В,відродження, (П,президент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,північний (П,п)олюс.
V. Підбиття підсумків уроку. Продовж речення
1. Я повторив(ла) орфограму…
2. Найбільше сподобалося на уроці..…
3. найважчим було…
VІ. Домашнє завдання (на вибір)достатній вибір
Виписати з підручника географії (або історії) 5–6 речень з іменниками — власними назвами. З’ясувати синтаксичну функцію власних назв, пояснити їх правопис.
Високий рівень . Виписати прізвища учнів,учителів, у яких із загальної назви утворилися їх прізвища(перейшли у власну).