Урок "Велика буква та лапки у власних назвах"

Про матеріал

поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички; удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви; розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;

Перегляд файлу

Тема. Велика буква і лапки у власних назвах

Мета:

поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах, удосконалювати відповідні орфографічні уміння й навички;

ЗАВДАННЯ:

навчальні

удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви;

розвивальні

розвивати у школярів культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, уміння виділяти головне в темі;

виховні

виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови, любов та повагу до рідної державиУкраїни.

обладнання: мультимедійна презентація, компютер, проектор, підручник.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

                                                                       Перебіг уроку

І. Організаційний момент

                                          Число, класна робота

  • Робота з текстом

  Прочитати текст. Дібрати заголо­вок. Визначити тему й основну дум­ку тексту. Відповідь обґрунтувати прикладами з тексту.

        На одному з островів Дніпра козаки стали кошем. І з того часу почалась Запорізька Січ. Цей острів оточува­ли Дніпро, річка Конка і Великий Лугневилазне болото.

         На Січі були свої школи. Тут навча­лися хлопчикисироти і привезені багатими батьками діти для навчан­ня грамоти і військового мистецтва. Січові школярі мали свій громад­ський устрій, спільні шкільні кошти   (За М. Драгомановим, Д. Яворницьким).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності шестикласників

                 Мовний практикум з Олександром Авраменком. Вітаю з Д(д)нем народження. Стор. 4. «100 експрес-уроків української» ч.2. або перегляд відеоуроку

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці

  • Пригадаймо, які слова відносимо до власних назв, а отже,  пишемо з великої літери  а підручником Глазова О.П. стор.97)
  • У лапки беремо індивідуальні назви:

 1. Заводів, фабрик, організацій, підприємств: шахта «Глибока», товариство «Наука», видавництво «Ранок», фірма «Фортуна».

2. Пароплавів, літаків, тракторів, автомобілів: автобус «Богдан», комбайн «Нива».

3. Літературних, художніх, музичних творів, газет, журналів, книг: журнал «Всесвіт», підручник «Історія України»

     (але в лапки не беруться назви культових книг: Біблія, Псалтир).

4. Будинків відпочинку, готелів, кавярень тощо:  санаторій «Україна», готель «Турист».

5. Виробів, продуктів:   цукерки «Пташине молоко».

6. Орденів, медалей:  медаль «За бойові заслуги», орден «Мати-героїня»,орден Пошани,орден Незалежності, орден княгині Ольги І ступеня,орден «За мужність»

 

  • Коментоване письмо.

Підкресліть орфограму «велика буква у власних назвах».

Озеро Синевір, Андріївська церква, Софійський собор, Благовіщення, Біблія, Син Божий, Святий Миколай, майдан Незалежності, Конституція України, Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Республіка Польща, Дніпропетровщина, гора Ай-Петрі, Кримський півострів, Лівадійський палац, Берингове море, країни Заходу, Західна Україна, Південне Полісся, Північний полюс, Нобелівська премія, місто Біла Церква, орден Богдана Хмельницького, День Перемоги, День геолога, 8 Березня, Восьме березня (свято).

  • Творче конструювання

Скласти 3–4 речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншомуяк власні.

1)Ромашка-ромашка- «Ромашка»

 

2)Барвінокбарвінок - «Барвінок».

 

3) Дружбадруж­ба — «Дружба».

 

  • Ситуативне завдання

Уявіть собі,що Ви їдете з м.Херсона до Білозерки. Вам потрібно пройти до школи 2. Складіть діалог.

  • Лінгвістична гра

     Кожний має запропонувати іменниквласну назву. Наступне сло­во має починатися кінцевою літерою попереднього слова.

Наприклад: Київ, Вінниця, Ялта, Аркадій, Йосип, Поділля, Яна, Антон, Ніжин, Новий рік…. Хто не може назвативибуває з гри.

 

  • Пояснювальний диктант.

Підкресліть букву (малу чи велику), яку треба писати в словах.

1. Пес (Р,р)ябко, галактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, вогонь (П,п)рометея, (К,карпатські гори, (К,к)иївські будинки, річка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,запорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (М,м)узейний (П,п)ровулок, (К,конституція України, (Д,д)ень (У,у)чителя, епоха (В,відродження, (П,президент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,північний (П,п)олюс.

 

  • Вибірковий диктант. З пісні «Десь по світі» потрібно виписати власні іменники. 

 

V. Підбиття підсумків уроку. Продовж речення

1. Я повторив(ла)  орфограму

2. Найбільше сподобалося на уроці..…

3. найважчим було

 

VІ. Домашнє завдання (на вибір)достатній вибір

Виписати з підручника географії (або історії) 5–6 речень з іменника­мивласними назвами. Зясувати синтаксичну функцію власних назв, пояснити їх правопис.

Високий рівень . Виписати прізвища учнів,учителів, у яких із загальної назви утворилися їх прізвища(перейшли у власну).

doc
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
1767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку