Додатковий матеріал до теми «Світлові явища»
(9 клас).
1.Тестові завдання
1.Види джерел світла:
1) природне і яскраве;
2) природне і штучне.
2.До оптичних приладів належать:
1) книжка, олівець, фізика;
2) телескоп, фари, мікроскоп.
3.Лінія , уздовж якої поширюється світло, це:
1) промінь;
2) пряма.
4. У прозорому однорідному середовищі світло поширюється :
1) прямолінійно;
2) криволінійно.
5. Область простору, до якої не потрапляє світло від джерела, називають:
1) півтінь;
2) повна тінь,
6.До природних джерел світла належать:
1) свічка,лампочка;
2) Сонце, зорі.
7. Фізична величина, яка чисельно дорівнює світловому потоку, що падає на одиницю освітленої поверхні, називається:
1) силою світла;
2) освітленістю.
8.Одиницею сили світла є:
1) кандела;
2) люмен.
2.Інтерактивне експрес - опитування. Метод «ТАК - НІ»
1.Промінь, який задає напрям пучка світла, що падає, називають падаючим (ТАК)
2.Кут падіння - це кут, утворений поверхнею і падаючим променем (НІ)
3.Кут відбивання - це кут між відбитим променем та перпендикуляром до поверхні відбиття, поставленим в точку падіння променя (ТАК)
4.Світловий промінь необоротний(НІ)
5. Падаючий промінь, промінь відбитий і перпендикуляр до поверхні відбиття, поставлений в точку падіння, НЕ лежать в одній площині (НІ)
6.Кут падіння світла дорівнює куту відбивання (ТАК)
7.Відбивання від гладкої поверхні називають розсіяним (НІ)
8.Відбивання від шорсткої поверхні називають дзеркальним (НІ)
3.ГРА «ВІРЮ НЕ ВІРЮ.» Учитель зачитує правильні і неправильні твердження. Якщо учень згодний із цим твердженням, то піднімає зелену картку ( «Вірю!»), якщо не згоден - червону («Не вірю!»).
- Кут падіння дорівнює куту відбивання.(Так.)
- Кут падіння-це кут між падаючим променем і дзеркалом. (Ні.)
- Ми бачимо тіла, бо вони світлі. (Ні.)
- Падаючий і відбитий промені лежать у різних площинах. (Ні.)
- Світлові промені мають властивість оборотності. (Так.)
- Кут відбивання –це кут між відбитим променем і перпендикуляром. (Так.)
4. Інтерактивна гра «Чи вірите ви, що..».
1. Оптика-розділ фізики, що вивчає світло. +
2. Тіла,що випромінюють світло, називаються джерелами світла.+
3. Джерела бувають природними і штучними. +
4. Блискавка, сонце, зорі – штучні джерела. -
5. Екран телевізора, свічка, лампа – природні джерела. -
6. Світло являє собою щось таке,що витікає з очей, як вода зі шланга. -
7. Світло – це потік частинок (фотонів). +
8. Світло – це механічна хвиля. -
9. Приймачі світла – фотоплівка, фотопапір, вода, грунт. +
10. Світло поширюється прямолінійно. +
Учні ставлять знак (+), якщо вони вірять. Ставлять (-), якщо не вірять.
5. Замалювати:
синій+червоний+зелений=
червоний+зелений=
синій+червоний=
зелений+синій=
6. Відгадування загадок.
• Іде слідом за тобою:
Утікай — не утечеш,
Доганяй — не доженеш (Тінь.)
• Очима бачиш, а руками не візьмеш. Що це? (Тінь.)
• У полудень — маленька,
А ввечері — довгенька (Тінь.)
• Неживе, а за людиною ходить. (Тінь.)
• Уранці на сажень,
Опівдні на п’ядь,
А ввечорі через усе поле. (Тінь.)
• Мету-мету — не вимету.
Несу-несу — не винесу.
Сонце зайде — сама пропаде. (Тінь.)
• Чого не можна наздогнати? (Свою тінь.)
● Що в скриню не сховаєш? (Промінь)
● Удень спить вночі дивиться (Місяць)
●Блискає, мигає, вогняні стріли пускає (Блискавка)
●Таємничі, дивовижні вітражі – Це в пустелі виникають… (Міражі)
● Ніжне світло уночі зовсім не зайве, За Полярним колом – це… (Північне сяйво)
● Що з землі не піднімеш? (Тінь)
●Хтось у лузі біля річки погубив барвисті стрічки. Дощик вгледів, підібрав, небеса підперезав . (Веселка)
●Може вмить пофарбувати білу спину в золотий.
Вміє воду зігрівати,
Має промінь чарівний. (Сонце)
●Як коштовні намистинки
Прикрашають небо в ніч.
Різнобарвні горошинки
Не придбаєш, це не річ. (Зорі)
● Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже, відгадаєш? (дзеркало)
7. Колір і хвилі.
8.Конкурс «Намалюй веселку».
Через колір ми пізнаємо природу, що нас оточує. Завдяки йому ми знаємо, чи доспіли ягоди, або що вже настала осінь, тому що зелене листя дерев пожовкло і почервоніло. У різний час доби залежно від кольору сонця змінюються відтінки неба, землі, води, дерев. Ранок – у блакитному серпанку, в світлих і ніжних тонах; день наповнюється різноманітністю соковитих, яскравих фарб; захід сонця забарвлює природу в пурпурові, малинові, оранжеві фарби; ніч приносить темні, сині, фіолетові, сірі, чорні кольори.(Демонструються репродукції картин).
Що ж таке колір? Яка його природа? Чому одні предмети сині, інші – червоні, а треті – зелені? Щоб відповісти на це запитання, відгадайте загадку:
Що у світі найсвітліше,
Наймиліше, найтепліше?
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок на стає,
Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте… (Сонце.)
Виявляється, всьому причиною є сонце, його промені, які освітлюють усе на своєму шляху. У темряві ми не бачимо ніяких кольорів. Наше око розрізняє тільки силуети предметів.
Які ж кольори нас оточують? Усі кольори діляться на дві групи: ахроматичні – чорний, білий, усі сірі; та хроматичні – всі кольорові.
Англійський фізик Ньютон зробив відкриття: сонячні промені, переломлюючись у краплях дощу, перетворюються на веселку. Учений розклав білий колір на сім кольорів спектра.
Отже, наступне завдання: один учасник малює, інші допомагають пригадати кольори веселки на окремих аркушах паперу. Мета завдання – перевірити знання учнів.
Як підтвердження правильності результатів, розглянемо кольори, які ви використали:
Це – червоний, жар неначе.
Це – оранжевий, гарячий.
Жовтий – як пшениця в полі.
Мов трава – зелений колір.
Голубий – як у краплині.
А наступний колір – синій.
Синій колір – ніби річка,
Фіолетовий – як нічка.
9.Конкурс «Колір і почуття».
Колір може не тільки радувати, а й викликати тривогу, почуття печалі чи смутку. Іншими словами, колір впливає на наші емоції. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, подразнюють. Заспокійливо діють зелений, блакитний, синій, а збуджують – пурпуровий, червоний, оранжевий, жовтий кольори. Людина, що потребує фізичного відпочинку, емоційного спокою, інстинктивно вибирає темні тони. Якщо ж організм потребує віддачі енергії, людина обирає яскраві, світлі тони.
Ттрадиційно білий колір вважають символом чистоти, чорний – колір горя, смутку, печалі, смерті. Для українських народних вишивок найбільше характерне поєднання червоного і чорного кольорів, як співається в пісні нашого земляка О.Білаша «Два кольори»: «Червоне – то любов, а чорне – то журба».
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги.
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Є колір і кохання, і турботи,
І сонця, і повітря, і землі,
У всього колір свій…
У багатьох людей кольори асоціюються з різними речами: з містами, буквами, звуками тощо. А яким кольором чи поєднанням кольорів ви уявляєте зло, добро, радість, ненависть, ласку, печаль? Яким кольором можна уявити звуки музики?
Отже завдання «Колір і почуття».
Виконують по два учасники від команди. Витягнувши наосліп аркуш паперу із написами почуттів людини (зло, добро, радість, ненависть), вони повинні за 1 хвилину на великих аркушах, без олівця, за допомогою фарб та пензля намалювати картину, яка виникне в уяві і асоціюється у дітей з цим словом-назвою почуття. Особливу увагу звернути на кольорове вирішення замислу. Колір повинен передавати почуття. Решта учасників команди повинна відгадати, яке почуття передане на малюнку. Перемагає та команда, які вдалося справитися з таким завданням.
10. Закінчити речення (кожна правильна відповідь 1,5б.)
1. Лінзою називають ….
2. Лінзи бувають….
3. Центром лінзи називають….
4. Головна оптична вісь лінзи - ….
5. Фокусом збиральної лінзи називають….
6. Оптичну силу лінзи обчислюють за формулою….
11. Рефлексія
Учні письмово заповнюють таблицю:
Плюс « +» |
Мінус «-» |
Цікаво |
|
|
|
У графу «П» - «плюс» записується все, що сподобалося на уроці, інформація та форми роботи, які викликали позитивні емоції, або на думку учня можуть бути йому корисні для досягнення якихось цілей.
У графу «М» - «мінус» записується все, що не сподобалося на уроці, здалося нудним, викликало неприязнь, залишилося незрозумілим, чи інформація, яка, на думку учня, виявилася для нього не потрібною з точки зору вирішення життєвих ситуацій.
У графу «Ц» - «цікаво» учні вписують усі цікаві факти, про які дізналися на уроці і що б ще хотілося дізнатися з даної проблеми, питання до вчителя.