(урок математики в 5 класі)
Токар О.Г.
Тема уроку: Додатні і від`ємні числа. Число 0
Мета:
Познайомити учнів з додатними, від’ємними числами та числом 0, з координатною прямою, з історію їх виникнення. На основі життєвого досвіду учнів розглянути ситуації, що призводять до необхідності використання додатних та від'ємних чисел.
Створення умов для розвитку асоціативного мислення, активізації творчої діяльності учнів. Розвиток пізнавального інтересу до математики.
- Виховання активності, самостійності, культури спілкування.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.
.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Доброго дня! Ми познайомимося з дуже цікавими числами. Перед вами дерево настрою. Будь ласка, прикріпіть на дереві смайлик, який відповідає вашому настрою, станом на даний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація
Сьогодні ми з вами розберемося, що таке додатні і від’ємні числа. Де ми їх використовуємо у житті та для чого вони потрібні.
Числа зі знаком «+» називають додатними, числа зі знаком «-» - додатні числа від від’ємних.
Коли виникли від’ємні числа, де зустрічаються сьогодні – все це ми сьогодні дізнаємося на уроці.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом
З додатними числами і числом 0 ви вже дуже добре знайомі. Це всі ті числа, які ми з вами використовували на уроках математики і не тільки. Любе натуральне число – додатне, будь-яке дробове, яке ви називали мені раніше теж є додатнім. Наприклад: 7; 9; 2,4; 5,07. Хочу звернути вашу увагу на те, що я сказала раніше: «числа зі знаком «+» називають додатними». Ви запитаєте, а де ж тут «+». Ми вже знаємо, що математика дуже точна наука і полюбляє стислість. Ми вже з вами знаємо, що, наприклад між числом і змінною ми не ставимо множення (2*х=2х), так само домовилися, щоб не ускладнювати записи, знак «+» перед додатними числами не ставити.
А ось перед будь-яким від’ємним потрібно обов’язково поставити « - ». Наприклад -4; - 3,7; - ; - 6.
А давайте разом подумаємо, де ви вже чули такі числа з «-»?
Ну звичайно при вимірюванні температури повітря взимку! Для цього в нагоді нам стане термометр. На ньому є шкала, на якій є число 0, наверх від числа 0 розташовані додатні числа (тепло), а вниз від’ємні числа (холод). Дивлячись на термометр, ми можемо визначити температуру повітря. Якщо на вулиці тепло, то температура позначена додатними числами, якщо морозно, то від’ємними.
Давайте попрацюємо із термометрами, які лежать на ваших партах.
Завдання 1. Визначте температуру повітря на кожному з термометрів (мал. 1)
мал. 1 мал. 2
Завдання 2. А тепер поставте на термометрах відповідну температуру:
Крім вимірювання температури повітря, від’ємні числа ще використовують, щоб задати положення деякої точки на поверхні земної кулі. За початкову відмітку, тобто число 0 приймають рівень моря. Тоді все, що вище рівня моря, наприклад гори мають додатні значення, а те, що нижче рівня моря, наприклад, глибина моря – від’ємні значення.
Зараз и вважаємо від’ємні числа чимось природним, але так було далеко не завжди.
З історією виникнення від’ємних числах ми познайомимось зараз.
Демонстрація презентації
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником (ст. 162),
V. Фізкультхвилинка
Напевно, ви вже втомилися? Давайте трохи порухаємось.
Діти встають, шикуються в одну шеренгу один за одним у проході між рядами. Учитель називає числа. Якщо звучить додатнє число, то діти роблять крок вперед, якщо від’ємне – крок назад, якщо нуль – хлопають в долоні, стоячи на місці.
VІ. Інтерактивна перевірна робота
https://learningapps.org/display?v=puq0ekpun21
VІІ. Підсумки уроку
Отже, від’ємні числа в наші дні річ буденна: їх використовують скрізь, навіть у повсякденному житті, наприклад, для того, щоб представити температуру нижче нуля.
VІІІ. Домашнє завдання
П. 33, № 845, № 855, 856 (повторити координатний промінь).
ІX. Рефлексія
Перш ніж закінчити урок, пропоную вам на дерево настрою повісити смайлик, який відповідає вашому настрою зараз! Сподіваюся, що на уроці вам було цікаво.
Дякую за роботу!
1