Урок "Розв'язування текстових задач на дроби"

Про матеріал
План-конспект уроку для 6 класу, мета якого узагальнити і систематизувати знання, вміння і навички розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом. Урок подано у вигляді дидактичної гри.
Перегляд файлу

План – конспект  уроку з математики у 6 класі

Мороз І. В.. Вчитель математики, спеціаліст вищої категорії,

Тема.   Розв’язування текстових задач на дроби

Мета. Узагальнити і систематизувати знання, вміння і навички розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом.

Тип уроку.  Узагальнення і систематизація знань.

Метод проведення: дидактична гра.

Наочні посібники:  дидактичний матеріал.

Девіз уроку: „Найбільше багатство – здоров’я”

 

ХІД  УРОКУ

 

І.  Перевірка домашнього завдання

а) Звіт консультантів.

б) Мотивація учнів до навчання.

Російський письменник Л.М.Толстой говорив:

„Людина є дріб. Чисельник – це гідність людини. Знаменник – це оцінка самого себе. Збільшити свій чисельник – свою гідність – не підвладно людині. Але кожен може зменшити свій знаменник – свою думку про себе і цим зменшенням наблизитись до ідеалу”

 

ІІ. Узагальнення і систематизація знань

Вчитель. Сьогодні, діти ми з вами здійснимо мандрівку в королівство „Звичайних дробів”.

1. Перша група підготовила історичні відомості про виникнення і розвиток звичайних дробів.

Перший учень. В Єгипті з дробами оперували ще 4000 років тому. Проте загального способу для позначення всіх дробів, як це прийнято тепер, коли чисельник записують зверху, знаменник знизу, а між ними ставлять риску, в Єгипті не було. Виконуючи обчислення, стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби – дроби з чисельником 1. Поява таких дробів дуже характерна для початкового розвитку поняття числа в стародавній цивілізації. Вона зумовлена процесом подрібнення цілого на частини. Інше джерело виникнення дробів – процес вимірювання, який з’явився майже одночасно з лічбою.

У зв’язку з діленням  різних одиниць вимірювання на частини  на Русі були дуже поширені дроби виду: половина , чверть , півчверті ,    пів-півчверті , пів-пів-півчверті або мала чверть , третина , півтретина  ,   пів-півтретина  і т.д.

Другий учень. Про дроби з іншим знаменником іде мова в стародавньому руському математичному творі (1134р.), написаному ченцем новгородського Антонівського монастиря Кириком (нар. 1110р.)

Цей твір пов’язаний з церковними переказами. У своєму творі Кирик ділить 12-годинний день (одиницю) на години, години – на дробові частини (п’ята частина години), знайдені дробові частини – знову на п’яті частини і т.д. Внаслідок цього утворюється геометрична прогресія із знаменником , тобто  дроби   т.д.

Третій учень.   Те, що дроби виникли в результаті вимірювання, а не ділення цілих чисел одного на одне, підтверджується також і деякими відомими з історії прикладами ділення цілих чисел. Так, в одному арабському рукописі ХІІ ст.. є задача: „Поділити 1000 фунтів між одинадцятьма чоловіками порівну”. Особливо  цікаві вавілонські шістдесяткові дроби. Вони нагадують  наші десяткові дроби, тільки замість знаменників 10, 102, 103, ... вавілоняни  ставили 60, 602, 603, ... і записували дроби так само як і натуральні числа.

Четвертий учень. Вперше область натуральних чисел розширилась до області  додатних раціональних чисел у Стародавній Греції. У Греції дроби широко застосовувались не пізніше V ст. до н.е. Ними користувались не тільки в задачах обчислювальної геометрії, комерційної арифметики й алгебри, а й у теорії музики. Греки вільно оперували всіма арифметичними діями з дробами, але за число їх не визначали.

2. Актуалізація опорних знань

Учні задають один одному запитання, використовуючи гру „Мікрофон”.

Кожен учень має  даний перелік запитань, які використовуються під час гри:

  1. Навести приклад звичайного дробу, назвати чисельник і знаменник дробу.
  2. Сформулювати основну властивість дробу.
  3. Де використовується основна властивість дробу?
  4. Як порівняти дроби з різними знаменниками.
  5. Як додати дроби з різними знаменниками?
  6. Як помножити звичайні дроби?
  7. Правило  ділення звичайних дробів?
  8. Як знайти дріб від числа ?
  9. Як знайти число за даним значенням його дробу?

3. Дорогою до князівства Звичайних дробів

Вчитель. Долаючи шлях до князівства ми потомилися, захотіли пити і трішки відпочити. На своєму шляху знайшли камінь, на якому написано: „Шановний  мандрівнику! Якщо тебе здолає втома і спрага, то ти можеш знайти криничку, повернувши від каменя праворуч і пройдеш шляху, який уже пройшов. Ми пройшли 24 км. Через скільки кілометрів ми знайдемо криничку.

Розв’язання:

(км)  така відстань до криниці.

Відповідь: 3 км.

Вчитель. То як знайти дріб від числа?  (відповіді учнів)

Вчитель. Які ви знаєте прислів’я про воду?

  • Чиста вода для хвороби біда.
  • Вода все очищає.

Вчитель. Друга група підготувала нам задачу, з якої ми пересвідчимося, яке велике значення для організму людини має вода.

Задача. Тіло людини на складається  з води. Середня вага учня вашого віку  39 кг. На скільки кілограм більше води містить тіло у порівнянні із загальною вагою тіла?

Задачу розв’язують за допомогою інтерактивної технології „Мозкового штурму”.

Група, яка першою розв’язала задачу, виділяє учня, який записує розв’язання на дошці.

Розв’язання:

1) (кг)  води містить тіло людини;

2) 39 – 26 = 13 (кг) вага тіла людини без води.

Відповідь: 13 кг.

Вчитель. Крім води організм людини потребує і калорійної їжі. З точки зору медицини перевагу  потрібно надавати рослинній їжі. Третя група підготувала задачу, яка засвідчує велику користь овочів і фруктів для організму людини.

Задача. Для зменшення в організмі людини радіонуклідів необхідно вживати 400 г фруктів на добу, а моркви кількості фруктів. Скільки грам фруктів і моркви потрібно разом вживати на добу?

Розв’язання:

1)   (г)  моркви потрібно вживати на добу;

2) 100 + 400 = 500 (г)  фруктів і моркви разом потрібно вживати на добу.

Відповідь:  500 г.

Фізкультхвилинка:

Щось втомились ми сидіти

Треба трохи відпочити.

Дружно всім нам треба встати

Фізкульт-паузу почати.

Руки вгору підніміть

І тихенько опустіть,

Руки вгору, руки в боки,

І зробіть чотири кроки.

А тепер ми нахиляємось,

І потроху – піднімаємось,

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Потім всі сідаємо

І роботу починаємо.

4. Праця в князівстві „Звичайних дробів”

Вчитель. Ось ми і прийшли в князівство звичайних дробів. Жителі цього князівства дуже добре виконують дії із звичайними дробами і розв’язують  текстові  задачі на дроби. Тому жителі  цього князівства запропонували нам розв’язати задачу, адже вони спілкуються з  нами тільки „мовою” дробів.

Задача, яку підготувала четверта група.  Встановлено, що в середньому людина розумової праці за добу повинна  споживати 100 г білків, які становлять від кількості вуглеводів. Скільки цих речовин повинна споживати людина за тиждень?

Під час розв’язування задачі, використати інтерактивну технологію „Акваріум”. За окремий стіл викликати 4 учні (бажано консультантів, які вміють логічно і аргументовано висловлювати свої думки).

Вчитель. Як на вашу думку, чи правильно намічено  хід розв’язування задачі?

 - Які помилки були допущені учнями?

Розв’язання:

1) (г)  вуглеводів разом повинна споживати людина за добу;

2) 100 + 500 = 600 (г) білків і вуглеводів разом повинна споживати людина за 1 добу;

3) 600 · 7 = 4200 (г) = 4,2 кг білків і вуглеводів повинна споживати людина за тиждень

Відповідь: 4,2 кг.

Вчитель. Як ви думаєте, що містить більше білків: молоко чи сир?

(Відповідь учнів)

-  Про це ми дізнаємось, якщо розв’яжемо задачу, яку підготували учнів п’ятої групи.

Задача. 100 г молока містить 3г білка, що становить від білка, який міститься в 100 г сиру. На скільки більше грам білка містить 100 г сиру, ніж 100 г молока?

Учні розв’язують задачу самостійно.

Розв’язання:

1) (г) білка міститься в 100 г сиру;

2) 29 – 3 = 26 (г) на стільки грамів білка більше міститься в 100 г сиру, ніж в 100 г молока.

Відповідь: 26 г.

5. Підсумок уроку

Вчитель.  – Діти, чи сподобалась вам наша мандрівка?

– Чи одержали ви задоволення під час цієї подорожі?

– Що ще принесла нам ця подорож, крім задоволення?  (знання)

 

Виставлення оцінок активним учням.

ІІІ. Домашнє завдання.

Диференційоване домашнє завдання:

- слабшим учням - № 350, 446 (підручник О.С. Істер «Математика, 6»;

- сильнішим учням - скласти дві задачі на знаходження дробу від числа і числа за його дробом.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1448
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку