План – конспект уроку з математики у 6 класі
Мороз І. В.. Вчитель математики, спеціаліст вищої категорії,
Тема. Розв’язування текстових задач на дроби
Мета. Узагальнити і систематизувати знання, вміння і навички розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом.
Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань.
Метод проведення: дидактична гра.
Наочні посібники: дидактичний матеріал.
Девіз уроку: „Найбільше багатство – здоров’я”
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
а) Звіт консультантів.
б) Мотивація учнів до навчання.
Російський письменник Л.М.Толстой говорив:
„Людина є дріб. Чисельник – це гідність людини. Знаменник – це оцінка самого себе. Збільшити свій чисельник – свою гідність – не підвладно людині. Але кожен може зменшити свій знаменник – свою думку про себе і цим зменшенням наблизитись до ідеалу”
ІІ. Узагальнення і систематизація знань
Вчитель. Сьогодні, діти ми з вами здійснимо мандрівку в королівство „Звичайних дробів”.
1. Перша група підготовила історичні відомості про виникнення і розвиток звичайних дробів.
Перший учень. В Єгипті з дробами оперували ще 4000 років тому. Проте загального способу для позначення всіх дробів, як це прийнято тепер, коли чисельник записують зверху, знаменник знизу, а між ними ставлять риску, в Єгипті не було. Виконуючи обчислення, стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби – дроби з чисельником 1. Поява таких дробів дуже характерна для початкового розвитку поняття числа в стародавній цивілізації. Вона зумовлена процесом подрібнення цілого на частини. Інше джерело виникнення дробів – процес вимірювання, який з’явився майже одночасно з лічбою.
У зв’язку з діленням різних одиниць вимірювання на частини на Русі були дуже поширені дроби виду: половина , чверть , півчверті , пів-півчверті , пів-пів-півчверті або мала чверть , третина , півтретина , пів-півтретина і т.д.
Другий учень. Про дроби з іншим знаменником іде мова в стародавньому руському математичному творі (1134р.), написаному ченцем новгородського Антонівського монастиря Кириком (нар. 1110р.)
Цей твір пов’язаний з церковними переказами. У своєму творі Кирик ділить 12-годинний день (одиницю) на години, години – на дробові частини (п’ята частина години), знайдені дробові частини – знову на п’яті частини і т.д. Внаслідок цього утворюється геометрична прогресія із знаменником , тобто дроби т.д.
Третій учень. Те, що дроби виникли в результаті вимірювання, а не ділення цілих чисел одного на одне, підтверджується також і деякими відомими з історії прикладами ділення цілих чисел. Так, в одному арабському рукописі ХІІ ст.. є задача: „Поділити 1000 фунтів між одинадцятьма чоловіками порівну”. Особливо цікаві вавілонські шістдесяткові дроби. Вони нагадують наші десяткові дроби, тільки замість знаменників 10, 102, 103, ... вавілоняни ставили 60, 602, 603, ... і записували дроби так само як і натуральні числа.
Четвертий учень. Вперше область натуральних чисел розширилась до області додатних раціональних чисел у Стародавній Греції. У Греції дроби широко застосовувались не пізніше V ст. до н.е. Ними користувались не тільки в задачах обчислювальної геометрії, комерційної арифметики й алгебри, а й у теорії музики. Греки вільно оперували всіма арифметичними діями з дробами, але за число їх не визначали.
2. Актуалізація опорних знань
Учні задають один одному запитання, використовуючи гру „Мікрофон”.
Кожен учень має даний перелік запитань, які використовуються під час гри:
3. Дорогою до князівства Звичайних дробів
Вчитель. Долаючи шлях до князівства ми потомилися, захотіли пити і трішки відпочити. На своєму шляху знайшли камінь, на якому написано: „Шановний мандрівнику! Якщо тебе здолає втома і спрага, то ти можеш знайти криничку, повернувши від каменя праворуч і пройдеш шляху, який уже пройшов. Ми пройшли 24 км. Через скільки кілометрів ми знайдемо криничку.
Розв’язання:
(км) така відстань до криниці.
Відповідь: 3 км.
Вчитель. То як знайти дріб від числа? (відповіді учнів)
Вчитель. Які ви знаєте прислів’я про воду?
Вчитель. Друга група підготувала нам задачу, з якої ми пересвідчимося, яке велике значення для організму людини має вода.
Задача. Тіло людини на складається з води. Середня вага учня вашого віку 39 кг. На скільки кілограм більше води містить тіло у порівнянні із загальною вагою тіла?
Задачу розв’язують за допомогою інтерактивної технології „Мозкового штурму”.
Група, яка першою розв’язала задачу, виділяє учня, який записує розв’язання на дошці.
Розв’язання:
1) (кг) води містить тіло людини;
2) 39 – 26 = 13 (кг) вага тіла людини без води.
Відповідь: 13 кг.
Вчитель. Крім води організм людини потребує і калорійної їжі. З точки зору медицини перевагу потрібно надавати рослинній їжі. Третя група підготувала задачу, яка засвідчує велику користь овочів і фруктів для організму людини.
Задача. Для зменшення в організмі людини радіонуклідів необхідно вживати 400 г фруктів на добу, а моркви кількості фруктів. Скільки грам фруктів і моркви потрібно разом вживати на добу?
Розв’язання:
1) (г) моркви потрібно вживати на добу;
2) 100 + 400 = 500 (г) фруктів і моркви разом потрібно вживати на добу.
Відповідь: 500 г.
Фізкультхвилинка:
Щось втомились ми сидіти
Треба трохи відпочити.
Дружно всім нам треба встати
Фізкульт-паузу почати.
Руки вгору підніміть
І тихенько опустіть,
Руки вгору, руки в боки,
І зробіть чотири кроки.
А тепер ми нахиляємось,
І потроху – піднімаємось,
Руки ззаду покладемо,
Головою поведемо!
Потім всі сідаємо
І роботу починаємо.
4. Праця в князівстві „Звичайних дробів”
Вчитель. Ось ми і прийшли в князівство звичайних дробів. Жителі цього князівства дуже добре виконують дії із звичайними дробами і розв’язують текстові задачі на дроби. Тому жителі цього князівства запропонували нам розв’язати задачу, адже вони спілкуються з нами тільки „мовою” дробів.
Задача, яку підготувала четверта група. Встановлено, що в середньому людина розумової праці за добу повинна споживати 100 г білків, які становлять від кількості вуглеводів. Скільки цих речовин повинна споживати людина за тиждень?
Під час розв’язування задачі, використати інтерактивну технологію „Акваріум”. За окремий стіл викликати 4 учні (бажано консультантів, які вміють логічно і аргументовано висловлювати свої думки).
Вчитель. Як на вашу думку, чи правильно намічено хід розв’язування задачі?
- Які помилки були допущені учнями?
Розв’язання:
1) (г) вуглеводів разом повинна споживати людина за добу;
2) 100 + 500 = 600 (г) білків і вуглеводів разом повинна споживати людина за 1 добу;
3) 600 · 7 = 4200 (г) = 4,2 кг білків і вуглеводів повинна споживати людина за тиждень
Відповідь: 4,2 кг.
Вчитель. Як ви думаєте, що містить більше білків: молоко чи сир?
(Відповідь учнів)
- Про це ми дізнаємось, якщо розв’яжемо задачу, яку підготували учнів п’ятої групи.
Задача. 100 г молока містить 3г білка, що становить від білка, який міститься в 100 г сиру. На скільки більше грам білка містить 100 г сиру, ніж 100 г молока?
Учні розв’язують задачу самостійно.
Розв’язання:
1) (г) білка міститься в 100 г сиру;
2) 29 – 3 = 26 (г) на стільки грамів білка більше міститься в 100 г сиру, ніж в 100 г молока.
Відповідь: 26 г.
5. Підсумок уроку
Вчитель. – Діти, чи сподобалась вам наша мандрівка?
– Чи одержали ви задоволення під час цієї подорожі?
– Що ще принесла нам ця подорож, крім задоволення? (знання)
Виставлення оцінок активним учням.
ІІІ. Домашнє завдання.
Диференційоване домашнє завдання:
- слабшим учням - № 350, 446 (підручник О.С. Істер «Математика, 6»;
- сильнішим учням - скласти дві задачі на знаходження дробу від числа і числа за його дробом.