Додаток для учнів на урок української мови у 5 класі "Лист рідним, друзям. Особливості його побудови" передбачений для самостійної роботи школярів на занятті з розвитку зв'язного мовлення. Він містить такі завдання: "Складання асоціативного куща до слова лист", "Утворити з поданих імен та по батькові звертання й записати їх", "Із групи синонімів назвати лише ті слова, які ввічлива людина може використати в колі малознайомих людей". Поміщено у додатку і листи відомих людей: В. Сухомлинського до свого сина-студента та В. Стуса до свого сина із в'язниці. На допомогу п'ятикласникам подається і пам'ятка "Правила листування".
Складання асоціативного куща до слова лист
Які асоціації викликає у вас слово «лист» як поштове повідомлення?
Лист
Завдання: Утворити з поданих імен та по батькові звертання й записати їх у зошити.
Валентина Василівна, Наталія Петрівна, Олексій Борисович, Ірина Віта- ліївна, Валентина Миколаївна, Алла Вікторівна, Олександр Володимирович.
Завдання: Із групи синонімів назвати лише ті слова, які ввічлива людина може використати в колі малознайомих людей.
Розповідає, говорить, меле язиком, базікає. Мені дуже шкода, але ніяк не можу. Я категорично відмовляюся! З великою радістю! Я до Ваших послуг! Це зовсім неможливо! З дорогою душею.
Лист Василя Сухомлинського до свого сина-студента
Добрий день, любий сину!
Ти просиш порадити, як економно й розумно використовувати час. Скар-жишся, що «одна робота підганяє іншу, не встигнеш озирнутися — день скін- чився». Дам тобі кілька порад, виходячи з власного досвіду.
Умій змушувати себе читати щодня. Не відкладай цієї роботи на завтра. Починай робочий день рано-вранці, годині о 6.
Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.
Не витрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джере- лом свого духовного збагачення.
Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучайся з книжкою й улітку.
Кожний день повинен тебе збагачувати інтелектуальними цінностями.
Бажаю тобі міцного здоров’я, доброго настрою.
Міцно обнімаю і цілую тебе.
Твій батько
Лист Василя Стуса до свого сина із в’язниці
Дорогий сину!
Дякую тобі за листи. Знаєш, я був приємно здивований, що ти став краще вчитися, братися за навчання. Може, ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Шануйся, сину. Не залишай маму са- му, частіше бувай з нею, не пускай маму саму нікуди — завжди, коли вона не перечитиме…
За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна. Обіймаю і зичу добра.
Пиши, що ти читаєш тепер. Але пиши — тільки тоді, коли є настрій, ба- жання, а не просто мус.
Будьмо ж!
Пам’ятка «Правила листування»
1. Вчасно відповідайте на листи. Не залишайте листів без відповіді.
2. Пишіть на якісному папері.
3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.
4. Пишіть ввічливо, з повагою до адресата.
5. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.
5. Дотримуйтеся композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).
6. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю.
7. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.