СВІТ ФАНТАЗІЇ, МУДРОСТІ
МІФИ І ЛЕГЕНДИ УКРАЇНЦІВ
ПЕРВІСНІ УЯВЛЕННЯ ПРО ВСЕСВІТ І ЛЮДИНУ.
«ПРО СТВОРЕННЯ ЗЕМЛІ», «ПРО ЗОРЯНИЙ ВІЗ»,
«ЧОМУ БУВАЄ СУМНЕ СОНЦЕ?»
Мета: дати визначення та з'ясувати особливості таких видів усної
народної творчості, як легенда, міф; проаналізувати програмні твори, усвідомлюючи роль і місце в них реального та фантастичного в житті; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, пам'ять, вміння розповідати про виникнення міфів і легенд; виховати в учнів пізнавальний інтерес до національних міфів і легенд; допитливість, шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: тексти творів, малюнки учнів, дидактичний матеріал (картки, тестові
завдання).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
З того часу, як стоїть світ,
людська фантазія творить у своїй уяві
різноманітну невидиму силу,
що зо всіх боків оточує людину.
В. Королів-Старий
1. Вступне слово вчителя
У повсякденному житті людей завжди виникало безліч питань щодо походження землі, сонця, явищ природи, тваринного світу. Вони намагалися віднайти відповіді на них. Для цього люди складали різні міфи, легенди як засіб сприйняття світу. В них відображувалися фантастичні уявлення про світ, природу і людське буття. Кожний міф або легенда сприймався оповідачем та слухачем як реальна подія.
Тому сьогодні ми і розпочнемо цікаву подорож у далеке минуле, щоб познайомитися зі світом людської фантазії і мудрості.
2. Теорія літератури (основні поняття учні записують у зошит)
2.1.Міф — ранній вид усної народної творчості, який відображає в образах прагнення людини зрозуміти походження світу та життя на землі і пояснити його, виходячи з переконання в існуванні божественних сил; сказання, яке передає уявлення людей про світ, місце людини в ньому, про походження всього сущого, про богів і героїв; певне уявлення про світ, світовідчуття давньої людини, втілене й передане в образах.
2.2. Легенда (від лат. — те, що слід прочитати) — один із жанрів не казкової народної прози, народний переказ про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого — диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або допустимих фактах: легендарний герой може мати свій прообраз у реальному житті, в історичній дійсності. Особливості народної легенди:
Відмінність легенди від казки: в легенді зображується дуже стисло лише один якийсь епізод (подія, явище), а в казці їх може бути багато.
Різновиди легенд:
Міфологічні — це фантастичні, казкові історії, в яких відтворені уявлення наших предків про Всесвіт, природу, богів та демонів.
Апокрифічні — це народні оповідання на біблійно-євангельські теми про «житія святих», перших християн, князів.
Героїчні — найбільш поширені в народі розповіді про ймовірні історичні події, народних захисників та охоронців.
3. «Про створення землі»
3.1. Довідковий матеріал щодо походження землі (українські легенди)
До землі український народ, як народ передовсім землеробський, почуває глибоку повагу, яка подекуди (у Вінницькому, приміром, повіті) межує з обожненням. Землю величають святою і матір'ю, бо з неї створено першу людину, і вона годує всіх людей і тварин. Нею клянуться, причому цілують її або з'їдають жменьку землі (Луцький повіт) — і ця клятва вважається найстрашнішою. Бити без потреби по землі палицею або чимось іншим вважається таким же великим гріхом, як бити рідну матір: «Наша земля — мати Тетяна»,— кажуть у Старобільському повіті.
Щодо зовнішнього вигляду землі є різні погляди. У деяких місцевостях її уявляють собі у вигляді жовтка в яйці; землю оточує звідусіль вода подібно до того, як у яйці білок оточує жовток (Ушицький та Житомирські повіти). Вона — кругла, тому кінця-краю землі немає, а оскільки земля оточена водою, то з небом вона зовсім не сходиться.
У деяких місцевостях землю уявляють як округлу купину, що плаває по воді. Землі, на якій ми живемо, незрівнянно менше, ніж води, зібраної на другій землі, що є основою для всього сущого, а небо становить верх нашої землі. У землі є як початок, так і кінець, але ніхто до них не сягав, тому що ми живемо на самій середині землі. Десь дуже далеко-далеко, як від нас до неба, небо сходиться з водою, на якій плаває земля (Літинський повіт).
У Холмській Русі (втім, не скрізь) землю уявляють півкулею. Край її, до якого ніхто, крім «москалів», ніколи не доходив і не дійде,— там, де сонце, спускаючись щораз нижче й нижче, гріє так сильно, що люди, наче обпечені, бувають зовсім млявими і позбавленими життя.
У Грубешівському повіті землю уявляють площиною, що плаває по воді (у Луцькому, Старокостянтинівському повітах, деяких місцевостях Холмської Русі та ін.). Край її дуже далеко, за морями, куди ніхто не доходив і дійти не може, і де вона сходиться з небом, яким причиняється, як лядою (у Канівському повіті «земля сходиться з небом на краю світу, і там баби, перучи, кладуть вальки на небо»). У Грубешівському повіті кажуть, що в надрах землі, які становлять другий світ, проживають люди, які нас, тих хто живе на поверхні, вважають за богів.
Посередині землі є «пупець», або така діра, з якої витікає вода і розтікається по землі жилами; ріки і моря, а так само й кожна криниця, через сім років знов повертаються в той «пупець».
У Грубешівському повіті вважається, що земля тримається на одній або двох рибах (китах). Кожні сім років риба то опускається, то підіймається, внаслідок чого роки випадають мокрими й сухими. Коли риба, яка тримає землю, перекидається на другий бік (у Старокостянтинівському повіті — «стрепенеться»), тоді буває землетрус. В Ушицькому й Житомирському повітах кажуть, що риба, яка тримає на собі землю, перебуває в кільцеподібному положенні, тримається зубами за свій хвіст і стоїть нерухомо. Землетрус буває тоді, коли вона випускає із зубів хвоста. У місцевостях, де поширене повір'я, що земля тримається на двох рибах (китах), сухі й мокрі роки пояснюються так: коли тримає землю самець, то літо буває сухим, бо він підіймає землю вище, а коли тримає самиця, то земля понижується, через що ріки й озера виходять з берегів і літо буває мокрим (Луцький повіт).
4. «Про зоряний Віз»
4.1. Примітка (пояснення) про «Віз». «Віз» (Велика Ведмедиця). Народ підмітив деякі найголовніші сузір'я і дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють розташуванням зірок, що входять до їхнього складу.
Зоря. Із замилуванням дивилась людина у вечірнє небо, де зародилась — зарожевілась ясна зоря, прикрасила собою край неба, а згодом зустрілася з місяцем та й мандрує собі з ним у парі.
5. «Чому буває сумне сонце?»
5.1. Довідковий матеріал зі словника давньоукраїнської міфології.
Сонце (Коло, Золотеє коло, Світило, Око дня) — найулюбленіший
образ давньоукраїнської міфології, предмет найбільшого поклоніння давніх українців.
Перше символічне зображення Сонця — хрест — стало і першим оберегом давніх українців-сонцепоклонників. Накладаючи на себе хрест, людина тим самим захищалася Сонцем від злих сил.
З найдавніших часів Сонце виступає як захисник людини. З ним пов'язано поняття про щастя людське та про Долю, в руках якої те щастя перебуває. Це відбилося в примовках: «Закотилося моє щастя», «Колись і на нас сонечко гляне».
Давні українці клялися Сонцю: «Щоби мені сонечка не бачити».
Найстрашніші прокльони також пов'язані з Сонцем: «Щоб ти не діждав сонечка праведного побачити», «Щоб над тобою Світ не світив і сонце праведнеє не сходило...»
В уяві давніх українців Сонце карає зло: «Сонце б тя побило!», «Щоб ти крізь Сонце пройшов».
З давніх-давен існує дитяча молитва до Сонця: Сонечко-сонечко, Виглянь у віконечко — Твої дітки плачуть, їстоньки хочуть...
5.2. Міфологічне пояснення про сонце.
Сонце — це вогнище, яке підтримує дід, з волі котрого буває ніч і день. Це уявлення належить до найдавніших часів, коли людина небесне світило могла порівняти лише з тим, що є в її побуті. Оскільки сонце — небесний вогонь, то згодом земному вогневі почали надавати космічного, божественного значення, прирівнювати його до сонця, а ще далі ці поняття стали ідентичними, стали замінювати одне одним (говорячи про сонце, уявляли вогонь, і навпаки). Таким чином, вогонь став символом сонця.
5.6. Опрацювання змісту твору у формі бесіди за питаннями:
Творче завдання: Напишіть власну легенду «Чому сонце залишилося
самотнім?» (як продовження вже вивченого твору).
V. Закріплення вивченого матеріалу
VI. Оголошення результатів роботи учнів
VII. Домашнє завдання
Прочитати легенди про явища природи (вітер, вогонь, дощ); дібрати інформацію про власні спостереження за цими явищами в житті людини.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ТА КАРТКИ
Тема: Міфи і легенди українців. «Про створення землі», «Про зоряний Віз», «Чому буває сумне сонце?».
Тести
1. «Про створення землі»
І. До того, як створилася земля, скрізь можна було побачити:
а) воду;
б) зірки;
в) туман.
2. Дажбог прийшов до чорта і повів його до:
а) узбережжя Чорного моря;
б) підніжжя Карпат;
в) Дніпра.
3. Для того, щоб створити землю, чорту необхідно було дістати:
а) смарагди з печери;
б) солодкий плід з великого дерева;
в) піску з ріки.
4. Які труднощі виникли під час створіння землі?
а) Відсутність належних погодних умов;
б) неможливість дістати сипучу речовину з води;
в) заважала космічна нечиста сила.
5. Після створення землі з'явилося:
а) море;
б) повітря;
в) світло.
6. Хто розповів про те, що саме так створилася земля?
а) Дажбог;
б) чорт;
в) старі люди.
2. «Про зоряний Віз»
1. Засуха велика трапилась:
а) колись дуже давно;
б) десь 300 років тому;
в) ніхто не пам'ятає коли.
2. Через що люди почали масово «хорувати та мерти»?
а) Отруїлись питною водою;
б) трапилась велика посуха;
в) захворіли на холеру.
3. Вода повисихала навіть:
а) у морях;
б) в океанах;
в) у колодязях;
г) у лісних джерелах.
4. Скільки дочок було у хворої жінки-вдови?
а) Три;
б) одна;
в) дві.
5. Дівчина знайшла воду:
а) ніхто не знає де;
б) неподалік від лісової смуги;
в) біля висохлої річкової греблі.
6. Коли перекинувсь глечик, який поставила дівчина, то з нього:
а) вилилась вода;
б) висипалось борошно;
в) вилетіли зірки.
7. «Віз» на небі складає:
а) сім зірок великих і одна маленька;
б) п'ять зірок великих і три маленьких;
в) вісім зірок великих.
8. За щирість дівчинки бог послав на країну:
а) тепло і злагоду;
б) дощ;
в) мир і щастя.
9. Зірки «Віз» означають:
а) душі померлих добрих людей;
б) допомогу всім бідним, знедоленим;
в) душі тих людей, яким допомогла дівчинка, та душу собаки.
10. Від імені кого розповідається про зоряний Віз:
а) діда;
б) дівчинки;
в) душ померлих людей.
3. «Чому буває сумне сонце?»
1. Дочка сподобалась сонцю, бо вона була:
а) майстровитою і роботящою;
б) найкращою у світі;
в) вельмишановною серед простого люду.
2. Для чого сонце викрало для себе дочку в батьків?
а) Щоб мати тривалий час гарний настрій;
б) щоб одружитися за нею;
в) щоб прославити батьків дівчини.
3. Який художній засіб використано у вислові: «Коли прийшло сонце,
воно роздягнулось»:
а) персоніфікація;
б) епітет;
в) порівняння.
4. Брат дівчини ледве не вмер від жари, переховуючись у сонця в льосі,
і тому сестра дала йому:
а) чарівних ліків;
б) льодових крижинок;
в) води.
5. Кому помстився хлопець, перебуваючи на небі замість сонця?
а) Вітру і морозу;
б) чорту і відьмі;
в) грому і буревію.
6. Яку шкоду вчинив хлопець сонцю?
а) Поламав драбину;
б) зруйнував льох;
в) насмітив у його будинку.
а) Три;
б) два;
в) один.
а) Допоміг вітер;
б)була зламана сонячна драбина;
в) перетворились на свійських тварин.
Примітка: за кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.
Картки
Картка № 1
а) П'ятьом;
б) сімом;
в) трьом.
Картка № 2
а) Річковий пісок;
б) великих розмірів каміння;
в) з'явлення світла.
Картка № З
а) розсердженість і голод;
б) погіршений стан здоров'я;
в) ледачість і байдужість.
«ПРО ВОГОНЬ», «ПРО ВІТЕР», «ПРО ДОЩ»
Мета: продовжити роботу з ознайомлення школярів з міфами і легендами українців; опрацювати зміст творів «Про вогонь», «Про вітер», «Про дощ»; виявити в них реальні та фантастичні елементи; повторити відомості про міф і легенду як жанри української фольклористики, розвивати культуру зв'язного мовлення учнів, їх пам'ять, творчу уяву; логічне мислення; вміння порівнювати, співставляти, робити узагальнюючі висновки, формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, поваги до культури нашого народу, традицій, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: тексти творів, дидактичний матеріал (картки, тестові вправи).
ХІД УРОКУ
1) Казки завжди сприймалися як вигадка, фантазія, а до міфів ставилися як до чогось імовірного.
2) Легенди можуть мати в своїй основі якісь реальні історичні події, реальні історичні особи, а міфи цього не мають.)
1) Брали сюжети і характери своїх героїв з дійсності.
2) Якщо в казці описується художньо вигадана дійсність, то в легенді ця дійсність більш реальна, хоч і наповнена казковістю і фантастикою. На відміну від казкаря, оповідач легенди не може довільно творити події, предмети, характери, географічні назви, розпоряджатися часом і простором. Події надані йому самим життям, і лише неповні відомості та брак подробиць доповнюються вимислом, вигадкою.)
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Природу найлегше підкорити, підкоряючись їй.
Фр. Бекон
У природі — світ істини:
він чудово приваблює нас як приємну протилежність
світу привидів і брехні, в якому ми зазвичай перебуваємо,
власне його створюючи.
Г. Лінднер
1. Вступне слово вчителя
Важко знайти народ, який би не мав своєї міфології. Першою спробою наших предків пояснити буття були міфи. Через міф робилася спроба пояснити знання про них. У міфах відображалися мораль і правила поведінки людей, їх найдавніші вірування, історичний досвід...
Якщо уявити собі дерево, верховіттям якого будуть літературні твори, написані письменниками різних часів, то стовбур цього дерева — усна народна творчість, а коріння — міфологія, найдавніша форма світоспоглядання і культура людства взагалі.
Первісна людина не виокремлювала себе з довкілля. Вона була частиною природи, такою ж рівноправною, як дерева, річки, гори, тварини і птахи. Тому так природно було для наших предків називати тварин братами і сестрами, землю — матір'ю, а стихіям надавати людських рис характеру.
Виникнення Всесвіту теж пояснювалося по-різному, але найяскравіше вирізнялися дві думки:
Ідеї вічного оновлення природи, життя і смерті відтворювалися в календарних міфах. Залишки цих міфів дійшли до нас як язичницькі свята зими, весни, літа в образах Коляди, Лади, Купайла.
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати по світу міфологій і легенд українців, зупинимося на трьох цікавих творах «Про вогонь», «Про вітер», «Про дощ».
2. «Про вогонь»
2.1. Інформація зі словника давньоукраїнської міфології. Огонь (Вогонь):
2.2. Символічність вогню.
Вогнепоклонниками були всі народи світу. Оскільки Вогонь і Вода — Брат і Сестра,— поєднавшись, утворили Любов, землю й всі речі на ній, то в багатьох обрядах і обрядовому фольклорі Вогонь є символом Любові. Дівчата, які хотіли привернути до себе милого або щоб їх любили, не раз зверталися із молитвами до Вогню.
2.3. Довідковий матеріал про міфічне походження вогню.
Походження вогню в різних місцевостях трактується по-різному.
У Житомирському повіті кажуть, що вогонь походить від каменю і вважають його янголом. Янголом також вважають вогонь і в Грубешівському повіті, але про походження його розповідають таке. Один купець прогнав за якусь важку провину свого сина від себе. Син вирушив на кораблі у море. Буря прибила корабель до безлюдного острова. Син купця знічев'я почав якось терти «ліщину об ліщину» — і від тертя з'явився перший вогонь, який згодом поширився всією землею і увійшов у загальний вжиток. У Подільській губернії є повір'я, що вогонь вигадав диявол тоді, як був скинутий з неба, його взяла досада, і він запалив люльку: не маючи вогню, він вимовив кілька якихось особливих слів і люлька затліла.
Також до перших часів світу відносять походження вогню і в Київському повіті, причому винайдення його приписують чортові.
На Україні зазвичай уособлюють вогонь в образі мстивої людини, тому всі ставляться до нього шанобливо. Так, плювати на вогонь гріх, і якщо плюне хтось на нього, така людина на тому світі буде покарана й лизатиме розпечену сковороду. Господині мають замітати жар особливим чистим віником, хрестити і щоразу неодмінно ставити біля нього глечик з водою і класти помимо — аби йому завжди було що їсти й пити.
Вогонь застосовується в таких значних заходах: І) коли освячують воду на свято Богоявлення, для чого стріляють у момент занурення священиком хреста у воду з рушниць, і задимлене клоччя, яке вилітає після пострілу з дула, хапають і зберігають як святиню; якщо ж не стріляють, то від палаючих «на Йордані» свічок запалюють ганчір'я, яке потім приносять додому і випалюють ним хрести на всіх чотирьох стінах хати, а також випалюють цим ганчір'ям хрестоподібно волосся на голові в дітей, щоб ті нічого не боялися;
2) на вогні спалюють так званого «дідуха» — солому, яку підстеляють під кутю й узвар напередодні Різдва Христового, а виносять з хат та спалюють рано-вранці наступного дня свята, щоб не топтали ногами соломи, на якій лежав Христос (Ушицький повіт); соломою цією також перев'язують дерева, щоб вони добре плодоносили.
(Діалог — розмова двох осіб.)
2.10. Особливості протиставлення утворі:
Позитивні |
Негативні |
• гарно обходиться; • кладе гарних дронсць; • заливає чистою водою |
• мені дуже зле; • дає погані дрова; • заливає помиями |
2.11. Бесіда за питаннями для обговорення твору «Про Вогонь»:
3. Про вітер
3.1. Додатковий матеріал про уявлення міфічного походження вітру.
Міфічна основа про вітер злегка лиш забарвлена християнським колоритом у дуже не
багатьох місцевостях. Так, у Житомирському повіті кажуть, що вітер походить від подиху Янголів, які стоять у різних кінцях землі за морем. А в Літинському повіті вітер пояснюють так: у чотирьох кінцях світу стоять чотири величезних чоловіки з непомірно великими вусами й губами і безперервно дмухають один на одного. Який із цих чотирьох велетнів дмухає у певний час дужче, з того боку і буває вітер тоді. А дехто вважає вітер злим духом і, щоб змусити його віяти, свистять, тобто викликають його так само, як прийнято в народі викликати диявола. В уявленнях Холмської Русі чотирьох велетнів замінюють також якісь чотири таємничі істоти, за розпорядженням головного Вітро-дуя, дмухають з чотирьох кінців землі.
У Проскурівському повіті вітер уявляють дуже сердитим дідом, який живе далеко за морями. В Ушицькому повіті — особливим чоловіком, який бігає білим світом і моргає одним вусом; якби він моргнув водночас обома вусами, то піднявся б такий страшний буревій, що вмить перекинув шкереберть увесь світ. У Грубешівському повіті кажуть, що вітер викликає своїм подихом пан, який тримає землю. У Вінницькому повіті вітер уособлюється в образі чорта, прикутого величезними кайданами по руках і ногах до кам'яної стіни.
Поривчастий вітер — це сильне дихання прикутого чорта через його спробу зірватися з ланцюга і розірвати кайдани, а слабкий, приємний вітерець (легіт) — подих Бога.
4. «Про дощ»
4.1. Додатковий матеріал про уявлення міфічного походження дощу.
У житомирському повіті вірять, що дощові хмари викликає Ілля Пророк: у ті місця, де потрібно буває дощу, Господь посилає Іллю Пророка, який згромаджує своєю колісницею хмари і тим дає знати, що зараз буде дощ. Зокрема, стосовно дощу розповідають, що якийсь чоловік увесь час роз'їжджає верхи на коні. Коли він їде через воду, то каже, що це — будяки. І якщо кінь сьорбне при цьому трохи води і пирхне, то піде невеликий дощ (Холмська Русь). Кажуть також, буцім дощ викликають Янголи за допомогою особливо влаштованої великої сіті. На цю сітку янголи ллють воду, щоб викликати дощ, і, на свій розсуд, переносять її з одного місця на інше (Грубішевський повіт). Тихий, частий, теплий дощ зветься манною Божою (Ушицький повіт). Коли довго не буває дощу, то гадають, що це відьми знімають зорю і ховають її в льох у глечик; щоб викликати дощ, треба очистити криниці (Вінницький повіт).
За легендою, десь у лісі є криниця. Тривалий час з неї ніхто не брав води, і криниця засмітилася. Наснилось, а потім ще раз одному селянинові, що слід цю криницю вичистити. Коли почали її чистити, то знайшли там п'ять «чаклунств»: дужку з відра, кінське копито, мотузку та інше (оповідачка не могла пригадати ще двох «чаклунств»). Вийняли ці «чаклунства», освятили криницю — і незабаром пішов дощ (10-15 червня 1889 року в Охтирському повіті пройшли сильні дощі).
У Київській губернії причину надто тривалого бездощів'я звалюють виключно на відьом. Умертвляючи чотириногих черепах, з яких буцімто витікають вода і роса, і, забиваючи в криницях рунами ключі, вони в такий спосіб відводять од певних поселень дощові хмари.
Є також повір'я, за яким Бог має особливі склади дощу на краю світу... Коли з'являється потреба пускати дощ на землю, Бог посилає пророка Іллю і глухого янгола. Вони набирають дощ у хмару і розносять його по світу. При цьому буває нерідко так, що як почнуть вони пускати дощ, то пускають його безперервно декілька днів поспіль. Так трапляється тому, що глухий янгол запитує в Бога, куди потрібно пускати дощ. Бог каже йому: «Ходи там, де чорно», а він, не розчувши, ходить там, де вчора. Бог каже: «Іди туди, де просять», а він, не розчувши, йде туди,
де косять. Бог каже: «Іди туди, де ждуть», а він, не розчувши, йде туди, де жнуть (Бердянський повіт). ,
Досить поширена нарешті думка, що дощ — це вода, яка накопичується з морів, рік, озер, колодязів, ставків та інших водойм і виливається в хмари райдугою. Сама райдуга уявляється в цьому випадку «умаком», тобто насосом. Разом з водою райдуга всотує і все, що є у воді — жаб, черв'яків, риб, каміння тощо, які потім і випадають з хмари разом із дощем. Але воду всмоктує лише синювато-червона райдуга, тоді як яскраво-червона не діє і є лиш веселкою, оскільки під час появи її прояснюється від сонячного проміння (стає веселим) виднокруг, який перед тим був закритий хмарами і навіював сум (Літинський. Луцький, Вінницький повіти). У Гребішівському повіті райдугу вважають шляхом, яким сходять з неба янголи, щоб набрати води; воду, яку вони потім виливають на особливу сітку (сито) і таким чином творять дощ. 4.2. Інформація зі словника давньоукраїнської міфології.
Перун — бог дощу, блискавки й грому. Один із найголовніших персонажів давньоукраїнської міфології, «бог над богами».
IV. Закріплення вивченого матеріалу
V. Оголошення результатів роботи учнів
VI. Домашнє завдання
Знати зміст, докладно переказувати і вміти висловлювати власну точку зору щодо творів «Чому пес живе коло людини?», «Лісова панна», «Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина».
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ТА КАРТКИ
Тема: Міфи і легенди українців. «Про вогонь», «Про вітер», «Про дощ».
Тести
1. «Про вогонь»
1. Вогні різних господарів розмовляли про:
а) ставлення до них господарів;
б) хто з них сильніший;
в) про необхідність кожного.
2. За що помстився вогонь другого господаря?
а) Через зневажливе ставлення до себе;
б) відмову підтримувати його у печі;
в) відчув власну непотрібність.
а) Уважність;
б) безпечність;
в) доброта.
а) Соснові;
б) гарні;
в) вологі.
а) ганчірки;
б) печі;
в) колеса.
а) Дощовою водою;
б) чистою водою;
в) помиями.
2. «Про вітер»
1. Через що господар вимушений був звернутися до вітру?
а) Провіяти зерно;
б) вимести сміття з двору;
в) висушити надмірну від вологи землю.
2. Чому господар образився на вітер? Тому що той:
а) зіпсував городину;
б) заважав віяти зерно;
в) зламав хвіртку на огорожі.
3. Господар шукав вітер, щоб:
а) укласти угоду, щоб той провіяв зерно;
б) попросити вибачення;
в) віднайти свій ніж.
4. Вітер на тривалий час зник, бо господар:
а) ніж у литку зап 'яв;
б) посварив вітра-розбійника;
в) звернувся по допомогу до чорта.
5. Ніж господаря зап'яв вітру:
а) у серце;
б) у литку;
в) у стегно.
6. Яку вимогу поставив вітер господарю, щоб прийняти того на ніч:
а) звернутися до Бога;
б) сплатити велику суму грошей;
в) вийняти ніж.
Примітка: За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
Картки
Картка № 1
а) Вночі;
б) вдень;
в) вранці.
Картка № 2
а) у лісі;
б) у хаті;
в) у горах.
Картка № З
а) гіпербола (перебільшення);
б) епітет;
в) протиставлення (контраст).
«ЛІСОВА ПАННА», «БЕРЕГИНЯ»,
«ДАЖБОГ», «НЕОПАЛИМА КУПИНА»,
«ЧОМУ ПЕС ЖИВЕ КОЛО ЛЮДИНИ?»
Мета: продовжити знайомитися з міфами і легендами українців, на прикладі програмних творів усвідомлювати роль і місце реального та фантастичного в житті, виробляти вміння переказувати ці міфи і легенди, тлумачити їхній зміст, розвивати культуру зв'язного мовлення, допитливість, прагнення учнів збагатити власні знання з метою самовдосконалення; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати інтерес до історичного минулого нашого народу, його надбань, культури, до результатів власної праці, шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: тексти творів, дидактичний матеріал, картки, тестові завдання.
ХІД УРОКУ
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Що нас так приваблює і хвилює
в українських прадавніх міфах?..
Поетичне бачення світу.
Це те, що ми втратили сьогодні...
З розмови міфологів
1. Вступне слово вчителя
Героями міфів були не тільки явища природи, космічні планети, а й духи й боги, прабатьки родів і племен, якими часто визнавались тварини, птахи, навіть рослини. В українській міфології найчастіше це були Сокіл-Род, Сварог, Дажбог, Перун, Волос, Макоша та інші.
Для того, щоб по-новому оглянути відоме в літературі, глибше зрозуміти фольклорні та сучасні твори, слід звертатися до сивої давнини, знати міфологію свого народу. Ось тому ми і вивчаємо вітчизняну міфологію, подорожуючи шляхами таємничості, загадковості, чарівності.
Сьогодні предметом нашої уваги будуть цікаві твори, з якими ми й ознайомимося.
2. Опрацювання змісту міфів і легенд українців
2.1. «Лісова панна».
2.1.5. Бесіда за питаннями:
• Чим пояснити трагічне закінчення твору?
2.2. «Берегиня».
Берегиня (Оберега) — найстаровинніша богиня добра і захисту людини від усякого зла. На думку академіка Б. О. Рибакова, культ Берегині започаткувався в первісні часи, протоукраїнці приносили жертви упирям і берегиням.
З часом, згідно з еволюцією релігійних уявлень, Берегиня стає «хатньою» богинею, захищаючи оселю, всю родину, особливо малих дітей, від хвороб, лиха, лютого звіра, смерті тощо.
Зображували ЇЇ (вишивали) на білих рушниках, що вивішували над вікнами й дверима і, за наївними уявленнями, вони мали захищати домівку від чорних сил. Схематичний образ Берегині вишивали на одязі, вирізьблювали на дереві (на віконцях, дверях, ґанках тощо). Невеликі зображення Берегині (глиняні чи мідні обереги) українці носили на грудях.
Традиційний малюнок Берегині — символічна постать жінки із застережливо піднятими рукавами. її образ з ХІУст. входив до українського народно-ужиткового мистецтва і дійшов до наших днів (символічні зображення на кролевецьких рушниках і т. ін.).
Схематичне зображення Берегині трансформувалося в малюнок тризуба, що довгі століття вшановувався і використовувався як оберіг, а згодом у київських князів доби України — Руси стає національним гербом.
Мара (Марена) — богиня зла, темної ночі, страшних сповідань, привидів, хвороб (мору), смерті. За давньоукраїнською легендою, Мара — дочка Чорнобога — сіє на Землі чвари, брехні, недуги, вночі ходить з головою під пахвою попід людськими оселями й вигукує імена господарів: хто відгукнеться, той вмирає. Любить душити сплячих та смоктати їхню кров. Разом зі змієм народила 13 доньок-хвороб, яких пустила по світу (Вогневицю, Глуханю, Коркушу та ін.). Згідно з повір'ям, вічно ганяється за богинею неба Колядою, намагаючись перешкодити народженню нового Сонця та встановити вічну Ніч. Давні українці щовесни робили опудала Мари, які спалювали або топили у Воді.
Сварог — бог неба, заліза, ковальства і шлюбу. Один з найголовніших богів давньоукраїнського язичницького пантеону. За народними уявленнями, навчив людей варити й кувати мідь та залізо, будувати домниці, кузні і т. ін. Викував першого плуга і першу шлюбну золоту обручку.
Чорнобог — бог зла, ворог Вирію, людей і світла. Заступник усіх злих сил, володар підземного царства. Згідно з повір'ям, перетворювався на Чорного лебедя, постійно воював з Білобогом.
Білобог (Дід) — головний бог добра. Один з найдавніших і найголовніших персонажів давньоукраїнської міфології. За повір'ям — творець Землі, Води, Світла, батько Перуна, захисник людей від зла, господар Вирію та повелитель інших богів. Народні легенди зображують Білобога у постійній боротьбі з Чорнобогом (символи боротьби добра і зла). Перетворювався, згідно з повір'ям, на Білого лебедя.
Твір має композиційну довершеність, нагадує казку, де є:
Вступ: життя людей у злиднях темряві, голоді; допомога Сварога і Берегині влаштувати людську цивілізацію.
Основна частіша: боротьба Берегині з Чорнобогом.
Закінчення: перемога світлого, доброго; уславлення Берегині в людському житті.
«Берегиня» побудована на протиставленні темного і світлого, доброго і злого.
2.2.7. Елементи чарівності утворі:
2.2.8. Обговорення змісту твору «Берегиня», за питаннями.
- Яким практичним навикам навчили людей Сварог, Берегиня? Сварог: («...як ставити хату, як піч мурувати, як жорна тесати»); Берегиня: (ткати полотно, шити одяг, вишивати, відбілювати його.)
Чим вас вразив цей твір? У чому його повчальне і виховне значення?
2.3. «Дажбог».
Дажбог (Даждьбог, Сонце-бог) — за найдавніших часів бог сонця, світла й добра. На думку академіка Б. О. Рибакова, культ Дажбога сформувався за скіфських часів у VI—ІУст. до н. є. На початку н. є. стає богом лісів, гаїв, байраків, садів тощо. Один з найголовніших персонажів української міфології.
У Києві ще за часів трипільської культури (IV- II тисячоліття до н. є.) було велике капище Дажбога— на Дажбоговій горі (нині Хоревиця). За однією з легенд, Дажбог народився в багатодітній родині київського коваля Сварога. Коли в Києві почався голод, хлопчик приніс із гори зернятко, посадив його і з нього виріс чудодійний кущ розкішної пшениці, якого люди й нагодувалися. Так Дажбог привчив людей сіяти пшеницю, вирощувати хліб, а батько його Сварог викував першого плуга. Коли Дажбог і Сварог почули про голод в країні росів, то повезли хліб голодуючим. Але по дорозі Чорнобогове військо знищило валку з хлібом, а Дажбога і Сварога посікли. Боги Вирію оживили обох, взяли до себе, зробили богами.
Зображували Дажбога у вигляді антропоморфного Сонця. З давніх-давен сонцевський образ Дажбога малювали на вітрилах кораблів, що виходили із Санбатоса — Київської гавані на Почайні. Таке зображення є першогербом Києва.
• Яким у творі зображений Дажбог? '{«...родоначальник русів-українців, перший їхній незмінний покровитель мав мужнє, широке, схоже на сонячне колесо обличчя й русяву бороду»).
• Яке повчальне й виховне значення має твір?
2.4. «Неопалима купина».
2.5. «Чому пес живе коло людини?».
2.5.1. Виразне читання твору й переказування.
2.5.2. Додатковий матеріал про уявлення міфічного походження собаки.
Собака (дворовий). Створений дияволом з глини (Ушицький повіт); проте він є найближчою до людини твариною і єдиним її вірним та надійним другом. Зліпивши першу людину й лишивши її просушуватися на сонці, Господь приставляє сторожувати собаку.
Наведемо на доповнення одну невелику легенду, записану в Харківському повіті, про те, як собака був спочатку без шерсті. А також про вміння собак деяких порід невтомно плавати і навіть пірнати. Ця легенда, мабуть, дала початок легенді про те, що собаки перше жили у воді, і тільки згодом стали жити на землі.
Якщо собака риє ямки, то хто-небудь помре в домі; якщо виє — буде пожежа.
У Літинському повіті,— ймовірно, під впливом біблійної оповіді про покарання пророком Єлисеєм дітей, що насміхалися з нього (Друга Книга Царів: 2, 23—24), а також під впливом апокрифічного євангелія і різних легенд про перетворення дитини. Коли Спаситель ходив по землі, то в одному селі хлопчик особливо переслідував його, бігаючи за ним і гавкаючи, подібно до собаки. Спаситель прокляв хлопчика за це і перетворив на собаку.
Собаку не слід убивати з рушниці: вона зіпсується та не буде придатна вже для полювання. Якщо когось укусить собака, то треба засипати рану його ж перепаленою шерстю: це — найкращий і найнадійніший засіб. Хто обдере з собаки шкуру, тому цілий рік не можна ходити до церкви — гріх (Старобільський повіт), а якщо він колотиме після того кабана, то сало смердітиме.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
V. Оголошення результатів роботи учнів
VI. Підсумок уроку
На прикладі міфів і легенд українців ми можемо визначити, які риси характеру притаманні нашому народу, ознайомилися з його світоглядом, віруванням, прагненням захистити рідну землю від будь-якого ворога, уславлювати мудрість, порядність, доброту, видатних героїв.
VII. Домашнє завдання
Прочитати казку «Про жар-птицю та вовка», вміти її переказувати, підготувати малюнок до змісту казки.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ТА КАРТКИ
Тема: Міфи і легенди українців. «Лісова панна», «Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина», «Чому пес живе коло людини?»
1. «Лісова панна»
1. Лісову панну можна побачити виключно:
а) вдень;
б) вночі;
в) ввечері.
2. У Довгополі оповідають, що лісова панна звабила одного:
а) молодого робітника-італьянця;
б) сільського коваля-українця;
в) міського учителя-росіянина.
3. Скільки часу був відсутній молодий парубок, який потрапив до лісу і довго не виходив з нього, а коли вийшов, то був уже згорбленим старцем?
а) Сто років;
б) два роки;
в) п'ять місяців.
2. «Берегиня»
1. Назва «Берегиня» походить від слова:
а) оберігати;
б) берега;
в) бережливість (економність).
а) Землю;
б) сонце;
в) кавун.
а) «Досить воювати, ображати одне одного»;
б) «Обробляйте ниву, засівайте її зерном»;
в) «Годі жити в темряві й холоді, будуйте світлі хати».
4. Чого повинна була навчити людей Берегиня?
а) Ткати полотно;
б) вишивати хрестиком;
в) випікати хліб.
5. У Підземному Царстві живе:
а) Сварог;
б) Берегиня;
в) Чорнобог;
г) Білобог.
6. Війська Чорнобога боялися:
а) пахощів чарівного зілля;
б)усього світлого;
в) надмірної вологи.
7. Берегиня загнала чорних ящерів у річку:
а) Рось;
б) Дніпро;
в) Каялу.
8. Білобог перетворив панцерних потвор на:
а) дерева;
б) пісок;
в) скелі.
9. Щоб Берегиня захищала людей від усього злого завжди і скрізь, люди
почали її постать:
а) вишивати на рушниках і сорочках;
б) вимальовувати на віконних ставнях;
в) відображувати на амулетах і носити їх.
10. Берегиня була богинею:
а) Сонця;
б) Добра;
в) Краси.
3. «Дажбог»
1. Дажбог був родоначальником, першим князем і незмінним покровителем:
а) русів-українців;
б) турків;
в) половців.
а) рабами;
б) внуками;
в) синами.
а) злим і ненависним;
б) справедливим і вимогливим;
в) даючим і караючим.
4. У правій руці Дажбог тримав:
а) величезний турячий ріг з вином;
б) довгий блискучий меч;
в) залізну булаву.
4. «Неопалима купина»
1. До славного міста Дорогобужа підступили об'єднані війська королів:
а) литовського та візантійського;
б) польського та угорського;
в) німецького та французького.
2. Що приніс посланець окупованого міста королям?
а) викуп за мирне життя мешканців Дорогобужа;
б) лист з вимогою припинити загарбницьку війну;
в) бадилину з листям, схожим на ясенове.
3. У чому полягає символічне значення неопалимої купини?
а) Нескореності захисників перед ворогами;
б) чарівному зіллі, яке приносить щастя;
в) краси, що буде одвічною.
4. Зображення неопалимої купини можна побачити на:
а) гербі мешканців Дорогобужа;
б) іконі Богородиці з сином;
в) картині невідомого митця.
5. Чому загарбники вирішили не завойовувати міста Дорогобужа?
а) Через велику кількість військових, що отруїлися питною водою;
б) через неможливість перемогти дорогобужців, зважаючи на їхню силу і мудрість;
в) через осмислення призначення зела — неопалимої купини.
5. «Чому пес живе коло людини?»
1. Пес шукав друга-товариша, бо:
а) набридло жити самотнім;
б) відчував небезпеку з боку людини;
в) хотів збагатитися за рахунок іншого.
2. Чого постійно боявся пес, перебуваючи в тієї чи іншої тварини?
а) Грому;
б) шелесту;
в) крику.
Примітка: за кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.
Картки
Картка № 1
а) на Косівщині;
б) Ковельщині;
в) Кирилівщині.
Картка № 2
а) Мара;
б) Ра;
в) Сварог.
Картка № З
а) символ радості й мирного життя українського народу;
б) віра в щасливу подію;
в) поетичне відображення долі України і її народу.
Картка № 4
а) Землі;
б) Сонця;
в) Води.
Картка № 5
а) слугу;
б) друга-товариша;
в)охоронця.
Картка № 6
а) їжак;
б) мешканці води;
в) лісові звірята.