Додаток до досвіду роботи "Проєктна діяльність як засіб соціального й інтелектуально-творчого саморозвитку здобувачів освіти в умовах формування ключових компетентностей під час ви

Про матеріал
Додатки до досвіду роботи вчителя хімії і біології Крупської Г.М. "Проєктна діяльність як засіб соціального й інтелектуально-творчого саморозвитку здобувачів освіти в умовах формування ключових компетентностей під час вивчення хімії та біології"
Перегляд файлу

Додаток 1

 

 

 

Додаток 2

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

C:\Users\Natalya\Pictures\планшет1899.jpgДодаток 4

C:\Users\Natalya\Pictures\планшет1900.jpg

Додаток 5

Декілька правильних прикладів («Правильно – Замість») від Забави Л.

  1. Правильно «розміщення чи місце елемента у Періодичній системі» замість «положення елемента у Періодичній системі».
  2. Правильно «елемент розміщений у другому періоді» замість «елемент знаходиться у другому періоді» («знаходитися» доречне тільки в прямому значенні цього слова, коли йдеться про процес і результат пошуку).
  3. Правильно «поширення у природі» замість «знаходження чи розповсюдження у природі» (пошúрювати (поширюватися) – збільшувати в обсязі, в масі чи просторі (поширювати інформацію). Розповсюджувати (розповсюджуватися) – розподіляти по багатьох місцях чи скрізь, але не суцільною масою, а окремими частками з маси (розповсюджувати газети, листівки тощо).
  4. Правильно «застосовувати» замість «знаходити застосування».
  5. Правильно «перебувати у стані…» замість «знаходитися у стані».
  6. Правильно «визначити або обчислити», «встановити формулу» замість «знайти масову частку», «знайти суму коефіцієнтів» «знайти формулу».
  7. У тексті лабораторних дослідів і практичних робіт треба писати «порядок виконання роботи або послідовність виконання роботи» замість «хід роботи або перебіг роботи».
  8. Правильно «виконувати досліди, дослідження, експеримент тощо» замість «проводити досліди, дослідження чи експеримент».
  9. Правильно «здійсніть перетворення» замість «проведіть перетворення».
  10. Правильно «реакція відбувається» замість «реакція протікає чи проходить».
  11. Правильно «речовини взаємодіють, реагують…» замість «речовини вступають в реакцію».
  12. Правильно «міститься у складі» замість «входить до складу».
  13. Правильно «належати до числа» замість «входити до числа» чи «відноситися до числа».
  14. Правильно «добирати коефіцієнти» замість «підбирати коефіцієнти».
  15. Правильно «запишіть у таблицю» замість «занесіть у таблицю».
  16. Правильно «перетворюються на…» замість «перетворюються у…».
  17. Правильно термін    «рідкісноземельні    елементи»    замість «рідкоземельні».
  18. Правильно «ряд активності металів», а не «витискувальний ряд металів».
  19. Вияв металічних або неметалічних властивостей може лише «посилюватися або послаблюватися», а не «збільшуватися чи зменшуватися».
  20. Треба писати/говорити «підвищення тиску» замість «збільшення тиску», «зниження температури» замість «зменшення температури». (Знúжувати – знижувати рівень технологічних факторів – тиску, температури, напруги, швидкості, або ж ступінь якісних характеристик, наприклад активності, міцності (антонім – підвищувати). Змéншувати – зменшувати кількісніпараметри – кількість, масу, розміри, об’єм, суму (антонім – збільшувати).
  21. Треба писати/говорити «одержувати, отримувати, утворювати або синтезувати речовини» замість «добувати речовини» (Добувати, видобувати – діставати з надр землі, з морських глибин; процес промислового добування корисних копалин, наприклад нафти чи природного газу; руду кар’єрним або шахтним способом добувають на підприємствах гірничодобувної промисловості).
  22. Правильно «розведені кислоти, розчини» замість «розбавлені», бо йдеться про водні розчини, у яких розчинником є вода. (Розвéдений – розвóднений, змішаний з водою, внаслідок чого змінюється вміст кислоти у розчині); розбавлений (калька з рос. мови від слова разбавитель – розчинник будь-якої природи) – розріджений, змішаний з розчинником будь-якої природи, наприклад, фарбу чи лак змішують з оліфою чи ацетоном, внаслідок чого змінюється їхня в’язкість).
  23. Правильно «початкові кількості речовини», «початкові суміші, реагенти або сировина» замість «вихідні речовини». (Вихіднí – утворені речовини, які виводять з реактора (вихідні гази з доменної печі). Початкóві – первинні дані чи показники до початку експерименту, які стосуються взятих для дослідження матеріалів, вибраних технологічних параметрів (початкові розчини, початкові маси, розчини з початковою концентрацією, початкові умови, початковий тиск тощо, початкові речовини або ж реагенти у хімічних реакціях, сировина у технологічних процесах).
  24. Правильно «випари сірки» замість «пари сірки» (Пáра (вживається лише в однині) – фізичний газуватий стан води (пара води). Вúпари – (збірна назва) продукти випаровування або перегонки летких речовин (вúпари ртуті, вúпари етеру).
  25. Треба писати/говорити «кислотне» стосовно середовища, яке має певне значення рН, зумовлене наявністю йонів Н+, замість «кисле» (Кислотний, який вказує на наявність кислоти, містить або виробляє кислоту; кислий – що має своєрідний гострий смак, схожий на смак оцту, лимона тощо).

 

 

 

Додаток 6

Дитину з дитячих років треба навчити трьох речей: відчу­вати, мислити й любити.

   Дитина, яку критикують, учиться засуджувати.

   Дитина у ворожому довкіллі вчиться агресії.

   Дитина, що живе в страху, виростає боягузли­вою.

   Дитина, яку постійно жаліють, учиться жалі­ти себе.

   Дитина, оточена заздрістю, стає заздрісною.

   Дитина, яку соромлять, відчуває постійну про­вину.

   Дитина, яку заохочують, учиться вірити в себе.

   Дитина, оточена толерантними людьми, учить­ся бути терплячою.

   Дитина, яку хвалять, учиться бути вдячною.

   Дитина, до якої ставляться прихильно, учиться любити інших людей.

   Дитина, яку підтримують, учиться любити себе.

   Дитина, яку гідно оцінюють, переконується в тому, що треба ставити

перед собою мету й до­сягати її здійснення.

  Дитина, що живе серед тих, хто вміє ділитися, учиться щедрості.

   Дитина в чесному довкіллі вчиться правди й справедливості.

   Дитина, що живе в безпеці, учиться довіряти.

   Дитина, оточена приязним ставленням, учить­ся радості життя.

   Якщо Ви живете в спокої, то й Ваша дитина житиме зі спокоєм у душі.

 

 

Додаток 7

Вислови для обговорення

«Хімія – чарівний світ метаморфоз» (М.Василега)

«Кисень — проста речовина, навколоякоїобертаєтьсяЗемля»(Я. Берцеліус)

«Знаннялишетодістаютьпереконаннями, якщоїхдосягнуто зусиллями думки».

«Навчаємося не зарадишколи, а задляжиття». (Сенека)

«Будь-яке явищемає свою причину.»

«Щобипізнати, сліднавчитисяспостерігати.»

«Просто знати — це не все. Знанняпотрібновикористовувати». (Й. Ґете)

«Здоров'я — це не все, та навіть усе — це є нічого, коли немаєздоров'я...» (А. Шопенгауер)

«Головний секрет життя ось який: одна людина — нуль, разом— люди». (Д. І. Менделєєв)

«Житищасливо й жити в злагоді з природою — одне й те саме».(Сенека)

«Хімії в жодномуразінавчитинеможливо, не бачачисамої практики й не беручись за хімічніоперації». (М. В. Ломоносов)

«Немаєнездійсненнихреакцій. Якщореакція не відбувається, Значитьще не знайденовідповідногокаталізатора». (М. Д. Зелінський)

 

 


Додаток8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

( «Схема-ліфт» для складання окисно-відновних рівнянь реакцій)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

 В хімічному королівстві жив розумний король. Звали його Дмитро Менделєєв. Йому постійно приходили думки про створення якихось досконалих систем і механізмів.

IMG          Одного разу приснився йому сон про великий чудернацький будинок – Будинок Його Мрії.  Наступного ранку Дмитро Іванович почав працювати над здійсненням своєї наукової фантазії.

  І ось вивершений семиповерховий будинок. Але що це було за диво: нумерація поверхів та квартир йшла згори вниз. Було в цьому домі 110 основних та кілька резервних квартир. Поверхи були різними: перші три одноярусні, а далі двоярусні. О, ще й дві ексклюзивні вертикалі для споріднених мешканців. Запросив Менделєєв до Свого Будинку хімічні елементи, і вони погодилися там  жити. А щоб був лад в його господарстві легшим дав квартири вище, важчим – нижче, нижче. Але при цьому врахував і характери, тому деякі елементи поміняв місцями для зручності співіснування (правда таких знайшлося всього дві пари).

          На третьому поверсі у 15 квартирі  жив елемент, який вночі світився. Мешканець 16 квартири мав золотавий колір шкіри і національність, виходячи з його імені була «не слов’янська», приятелював він з мешканцями 1 та 8 квартир, але їхні спільні діяльності були їдкими та отруйними.

          Дуже активні жильці 11 та 17 квартир виходили на прогулянку разом, і все навкруги ставало солоним від їх присутності. А в восьмому головному блоці поселилися дуже благородні джентльмени з величними іменами, які ні з ким не спілкувалися, вели себе достойно, ніколи не реагували на поведінку навіть найзагальніших розбишак.  

           Відтоді, як елементи поселилися в Будинку, утворилася «Періодична система хімічних елементів Дмитра Івановича Менделєєва». Історій з життя цього будинку можна придумати ще багато-багато…

Тож приєднуйтесь, запрошую і Вас пофантазувати науково

 

 

 

Додаток 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 13

 

 

 

  Додаток 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 16Фрагмент уроку біології в 6 класі. Значення водоростей у природі та житті людини.

Водорості – найдавніші організми, що населяють нашу планету. На початку розвитку життя на Землі водорості були першими фото синтезуючими рослинами, які здійснили важливу роль – збагатили атмосферу киснем. Це створило передумови для розвитку наземних рослин і тварин. Саме водорості дали початок рослинам, що вийшли на сушу. Скільки цікавого ми вже вивчили про  водорості. Залишилося нам розгляну­ти, яке значення вони мають у природі й житті людини.

Проблемне запитання:

Улітку в багатьох водоймах України,  а також в акваріумах, які встановлено  близько до світла, вода стає зеленою  і втрачає прозорість. Чому це небез­печно для життя водойм і акваріумів? Як називається це явище?

IІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми спробуємо розв'язати  важливе питання з допомогою засідання «круглого столу». Деякі люди стверджують, що водорості не мають  важливої ролі в природі й житті людини і життя на планеті могло б існувати без них. Чи це справді так?

  • Учням дається завдання самостійно опрацювати відповідні сторінки  підручника «Біологія»,6кл.
  • Пропонується вибрати роль із запропонованих:

«еколог», «лікар», «працівник харчової промисловості», «хімік», «біолог», «тваринник», «агроном»

  Учитель. На засідання «круглого столу» ми запросили «еколога», «лікаря», «працівника харчової промисловості», «хіміка», «біолога», «тваринника», «агроно­ма» і вислухаємо їх точку зору на цепитання. А кожен з вас зробить для себе висновок.

Біолог. Значення водоростей у при­роді надзвичайно велике. Водорості - це основний продукт харчування для  водних тварин. Вони є найбільшим джерелом кисню у воді та повітря над водою. Ґрунтові водорості постача­ють у товщу ґрунту кисень, а їхні від­мерлі рештки утворюють органічну  речовину ґрунту, що підвищує його родючість, беруть участь у ґрунтоутворенні. Таким чином, я вважаю, що водорості — необхідний, важливий компонент живої природи.

Учитель. За рахунок органічної енергії, виробленої зеленими рослинами,в тому числі й водоростями існують усі види, що утворюють ланцюг живлення.

IMG_0002stsgДемонструється і пояснюється екологічна піраміда чисел і схема ланцюга живлення.

 

IMG_0002klnjh 

 

 

 

Л і к а р. У водоростях високий уміст різних вітамінів (А, С, Е, В), мінераль­них солей, сполукІоду та Брому, тому постійне вживання їх у їжу запобігає різним порушенням обміну речовин. З давніх-давен ліки з водоростей ши­роко використовувались для лікування ран, опіків. Особливо велике значен­ня має ламінарія (морська капуста), яка використовується для лікування і профілактики атеросклерозу, тром­бофлебіту, зоба. Кораліна і церамій (червоні водорості) — глистогінній засіб, особливо для боротьби з аска­ридами. На основі водоростей фар­макологічна промисловість випус­кає іодовмісні лікарські препарати. Велике значення для лікування за­хворювань опорно-рухової системи мають лікувальні грязі. (Демонструє лікарські препарати.)

П р а ц і в н и к   х а р ч о в о ї   п р о м и с л о в о с т і.

          Продукти життєдіяльності  водоростей і самі водорості широко використовуються в харчовій про­мисловості. Так, наприклад, із ве­ликих бурих водоростей виділяють альгінат, який використовується під час виготовлення морозива. Він на­дає йому великої гомогенності й не дає утворюватися кристаликам льо­ду.

         З водорості, яка відома під назвою ірландський мох, отримують карагенан, який використовується в кон­дитерській промисловості.

         Близь­ко 80 видів водоростей уживають в їжу.

Із зелених використовують уль­ву (морський салат), з бурих — різ­ні види ламінарій. Серед червоних найчастіші вживають в їжу порфіру (в Японії її вирощують штучно), гігарину. Майже всі  їстівні водорості містять високопоживні компоненти

        Із червоних водоростей одержу­ють драглисту речовину — агар, яка використовується в кондитерській промисловості для виготовлення ла­сощів, таких, як мармелад чи пастилки. (Демонструє продукти харчової промисловості, виготовлені з допомо­гою водоростей.

 

Т в а р и н н и к.   Ми постійно використовуємо корм для худоби, який виготовляють з бурих водоростей. У ньому міститься багато поживних та корисних речовин, зокрема спо­лукІоду, необхідних  для забезпечен­ня нормального функціонування ор­ганізму тварини.

Xі м і к. Я хочу сказати, що наша хіміч­на промисловість теж не обходиться без водоростей. У слані бурих водо­ростей високий уміст особливої речовини, яка за здатністю склеювати різні предмети майже в 40 разів перевищує звичайний канцелярський клей. ЇЇ застосовують для просочуван­ня водонепроникних тканин, у ви­робництві картону Також водорості є сировиною для виробництва висо­коякісного паперу (кладофора). З во­доростей отримують різні органічні кислоти, спирти, барвники, іод, ка­лійну селітру та інші речовини. (Де­монструє речовини)

А г р о н о м. У сільському господар­стві теж дякують водоростям. Від­мерлі водорості опускаються на дно водойм, де утворюється органічний мул. Його ми широко застосовуємо як добриво. Як добриво ми теж за­стосовуємо калійні солі, про які го­ворив хімік.

Е к о л о г. Водорості використовують­ся і в біологічному методі очищен­ня забруднених водойм Для цього стічні води підприємств відстоюють у послідовно сполучених між собою водоймах, у кожній з яких певні ор­ганізми, в тому числі різні види во­доростей, вилучають із води шкідливі речовини. Але є й негативне явище. Масове розмноження одноклітинних зелених та деяких інших водоростей у прісних водоймах призводить до «цвітіння води», коли вода набуває зеленого кольору. У воді зменшуєть­ся вміст кисню і відбувається масове вимирання водних тварин

У ч и т е л ь. Я вам хочу нага­дати і що моряки — сучасники Колумба —- залишили немало описів дійсно драматичних ситуацій, в які потрапляли їх трищоглові каравели, заплутуючись у водоростях Сарґасового моря. Скільки в цих описах правди, а скільки вимислів, ніхто не береться сказати. Нехай цим займа­ються історики мореплавання. Од­нак, судячи з усього, водорості дій­сно є завадою для судноплавства, і якщо капітанам сучасних кораблів доводиться враховувати можливості таких  зустрічей, то немає нічого див­ного в тому, що екіпажі каравел пара­лельно з фантастичними морськими чудовиськами вважали зустріч з во­доростевими заростями небезпечною для своїх парусних судів.

           Ми уважно вислухали всі розповіді про значення водоростей, і можемо дати відповідь на питання: Чи могло б іс­нувати життя без водоростей?

(Обговорення відповідей)

 

Додаток 17

Фрагмент уроку біології 8 клас.  Будова i функції  носової  порожнини:    (бесіда, колективне  дослідження з використанням  слайдів  та роздаткового  дидактичного матеріалу)Загадка:  «Сопе, хропе, часом чхає, сюди-туди зазирає. На морозі замерзає, бо одежини не має»

-Про який орган та його ознаки йде мова?

Німецький учений Ф. Кан так образно описав процеси, що відбуваються в носовійпорожнинi:«Воздух очищается от пыли,

обеззараживается носовой сли­зью,

обмывается в паровой бане носовых раковин,

обнюхивается ищейками обонятельной стан­ции,

поливается душем в области миндалин,

обследуется рефлек­сивными чиновниками».

    Дослідження будови носової порожнини та складання схеми

 

IMG_0001 

  «Функції носової порожнини»

III

механізм зігрівання,

зволоження,

очищення повітря від   пилу i мікроорганізмів

Механізми зволоження повітря, яке вдихається.

Проблемне питання:  Чому необхідно дихати через ніс?

Цікавознати:•Якби війки не видаляли пил з дихальних шляхів, то за 70 років життя в легеняхнакопичилось би 5 кг пилу.Моделювання основних правил гігієни дихальної системи. Дерево життя.

( Учні називають правила, а один з них  прикріплює до моделі «Бронхіального дерева»  листочки з написаними правилами)

Записати до зошита основні  правила  гігієни дихання:

1.  Дихати слід глибоко.

2.   Корисно бувати на свіжому повітpi.

3.   Корисно займатись фізичними вправами.

4.  Дихати слід носом.

5.   Під час кашлю, чхання закривати  ніс і рот хусткою.

6.   Боротися з пилом на вулицях.

7.   Для нормального дихання важлива правильна постава.

8.   Паління шкідливе для організму.

9.  Знаходячись поряд із хворим, використовуйте марлеві пов'язки.

 

Додаток 18

Чому ХХ століття – століття БІОЛОГІЇ?

1

Сільське і лісове  господарство

Вирощування культурних і дикорослих рослин, розведення домашніх тварин, боротьба зі шкідниками рослин і тварин

2

промисловість

Виробництво харчових продуктів, поживних речовин у харчові промисловості, отримання натуральних тканин з льону, бавовнику, одягу зі шкіри – легка промисловість, антибіотики, вітаміни, ферменти –мікробіологічна промисловість

3

медицина

Профілактика та лікування  неінфекційних  та інфекційних захворювань, збереження та зміцнення здоров‘я людини, зростання тривалості життя

4

охорона природи

 Раціональне використання і збереження природних ресурсів, розв’язування екологічних проблем людства

5

селекція

Для створення й поліпшення сортів рослин, порід тварин, штамів мікроорганізмів, що їх використовує людина для розв’язування соціальних проблем

6

спорт

Для пізнання фізичних можливостей організму людини та організації шляхів й способів її розвитку

7

мистецтво

Для створення естетичних об’єктів, ситуацій або дій, якими можна поділитись з іншими людьми й використати для розвитку особистості

8

техніка й технології

Для вивчення можливостей використання живого під час створення машин, пристроїв, приладів чи виробничих процесів у певній галузі виробництва

 

 

Міждисциплінарні зв’язки  екології      -       ЮджинОдум (амер. вч.)

1

Відкриття генетичного коду механізму синтезу генів

Генна інженерія

2

Відкриття просторової структури ДНК

Молекулярна біологія

3

Створення перших гібридних клітин

Клітинна інженерія

4

Відкриття принципів організації живих організмів

Біоніка

5

Відкриття принципів організації білкових молекул

Протеоміка

6

Дослідження  закономірностей управління в біосистемах

Біокібернетика

7

Відкриття ролі хромосом у спадковості

Цитогенетика

8

Дослідження впливу іонізуючого випромінювання на живе

Радіобіологія

9

Технологія збереження організмів у стані глибокого замороження

Кріоніка

10

Вивчає проблеми навколишнього середовища

Енвайронментологія

 

 

Додаток 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 20

Граємо, Пізнаємо, Навчаємося.

  1. Яка рослина росте біля бобрів-будівельників? 
  2. В парку  є частинка романтичного французького Провансу – лавандове поле.  Відмітьте його на карті.
  3. ПАВЛОВНІЇ  зараз в тренді. Є вони і в нашому парку. Де саме?
  4. На схилах овальної клумби прекрасно почуває себе БАДАН. Розмістіть і його.
  5. Біля гостинної хатинки на незвіданих стежках в одному екземплярі росте ТУЯ АУРЕЯ НАНА. Господиня подвір’я чекає  правильного розміщення рослини на карті.
  6. У лікарської рослини бузини чорної є отруйна  родичка –  БУЗИНА ЧЕРВОНОПЛІДНА. В одному екземплярі представлена вона і в нашому парку. Де саме?
  7. Вже другу зиму  у штучній водоймі  при правильному догляді витримали дві рослини латаття – РОЖЕВА ВОДЯНА ЛІЛІЯ. Знайдіть і їм своє місце.
  8. А над озерцем схилила свої віти КАРАГАНА.
  9. Парк пронизують різноманітні алеї:  ТРОЯНДОВІ,   ТУЇ СМАРАГДУ,  ГОРОБИНИ ЗВИЧАЙНОЇ, СПІРЕЇ, КЛЕНУ.  Відмітьте на карті  якнайменше зо дві.
  10. Одні люди говорять, що листкові пластинки цієї рослини за формою схожі на листкові пластинки смородини чорної, інші – на листя калини,  але відомо, що  колір їх – червоний. Знайдіть рослину -  ПУХИРОПЛІДНИК КАЛИНОЛИСТИЙ.
  11. Де росте КАТАЛЬПА, яку помилково іноді називають платаном? ЇХ на території парку всього дві рослини, а ще є дві рослини МИГДАЛЮ  та три – ДЕКОРАТИВНОЇ СЛИВИ.
  12. Крім  шовковиці, міскантуса, тамарикса, які теж представлені в одному екземплярі, у нас є ще і КЕДР. А чи впізнаєте ви тут майбутнього високого красеня?
  13. Яку рослину не дав зрубати, а тепер  вдало охороняє  і вдень і вночі пес?
  14. Якщо Ви уважні, то без проблем розмістите  на карті БЕЗТУРБОТНИХ РАВЛИКІВ,  ВЧЕНОГО КОТА,  ХАЗЯЙНОВИТОГО ПОТАПА МИХАЙЛОВИЧА.
  15. Сприйміть з гумором:  А скільки місточків перекинуто через струмочки??? У кожного виходить різне число… А у ВАС?

 

 

Додаток21

 

 

 

 

 

Додаток 23

 

 

 

Додаток 15

Задачі професійного спрямування, які потребують елементарних  знань хімії та біології.

 

Дієтолог (Вітаміни)

  1.               Вітамін С підвищує імунітет людини. Добова потреба у цьому вітаміні 75-100мг.  Скільки лимонів повинна людина з’їсти, якщо середня маса лимону - 100г, а вітаміну С в ньому – 0,5%?

 

2. Вітамін А (ретинол) покращує стан шкіри, слизової оболонки очей, підвищує імунітет, забезпечує гостроту зору у сутінках. Цей вітамін міститься у молоці, вершковому маслі і т. д. В організмі людини він синтезується в печінці з каротину, джерелом якого в природі є морква, томати і обліпиха.  Чи достатньо з’їдати кожен день по 100г моркви ( вміст каротину – 0,005%) , якщо добова потреба у вітаміні А – 2мг, а у каротині – 6мг?

 

3. Вітамін D необхідний організму у період формування і розвитку кісток і зубів. Він міститься в риб`ячому жирі, вершковому маслі, яйцях.

 Добова потреба у вітаміні – 0,01мг.  Визначте, чи достатньо приймати один раз у день 5 крапель 0,01% масляного розчину цього вітаміну.

 Об’єм однієї краплі – 0,04мл, густина розчину – 0,92г/мл.

 

            Електрослюсар (Електролітична дисоціація)

 1. На установці, що складається із склянки з електродами, джерела струму та електролампочки, вивчається електропровідність нітратної кислоти.

     Як змінюватиметься світіння електролампочки, якщо спочатку залити

     у склянку 100% нітратну кислоту, потім поступово, при перемішуванні, добавляти воду до одержання дуже розведеного розчину? А чи можна доливати  воду в кислоту?

 

 2. Відомо, що тільки одна розбита люмінесцентна лампа забруднює живим сріблом (ртуттю) 500 тис. м3 повітря.

     Визначте об’єм забрудненого повітря, якщо тільки на великому підприємстві кожен рік викидається на звалище біля 200 тис. таких ламп.

     Обчисліть масу ртуті, яка накопичується на звалищі, якщо одна лампа містить ртуть масою близько 150 мг?

 

         Зварювальник (Алкіни)

1. Із технічного карбіду кальцію масою 100 кг, добули газ ацетилен, що використовується при газозварюванні. Масова частка домішок у карбіді кальцію – 10 %.

    Яка маса чистого СаС2?  Який об’єм ацетилену виділився?

2. Яку кількість технічного карбіду кальцію, що містить 80% СаС2, необхідно витратити, щоб добути 30 л ацетилену?

 

3.Карбід кальцію, що йде на виробництво технічного ацетилену, має відповідати певним вимогам: у результаті дії води на такий карбід масою 1 кг має виділитися ацетилен об’ємом близько 260 л.

    Який вміст СаС2 ( масова частка) у такому карбіді?

 

4. Карбід кальцію надсилають споживачам у барабанах місткістю до 130 кг.

Який об’єм ацетилену можна добути з такої кількості 80% карбіду?

 

Кухар, Кондитер (Розчини)

1. Для приготування цукрового сиропу в 200 мл води розчинили 50 г цукру.

Яка масова частка цукру в отриманому розчині?

 

2. Під час приготування холодцю із одного літра розчину з масовою часткою Nа СІ 3,7% і густиною 1,025 випарувалось 200 г води. Чому дорівнює масова частка NаСІ в одержаному після випаровування розчині?

 

3. Для соління огірків кухарі використовують 7%-й розчин кухонної солі. Саме такий розчин в достатній мірі пригнічує життєдіяльність хвороботворних бактерій і пліснявих грибів і в той же час не перешкоджає процесам молочнокислого бродіння. Розрахуйте скільки грамів кухонної солі та води необхідно взяти, щоб приготувати 10 літрів такого розсолу?

 

4. При сушінні яблука втрачають 84% своєї маси. Скільки треба взяти свіжих яблук, щоб одержати 12 кг сушених?

 

5. Зараз важко уявити як можна приготувати безліч страв без такого необхідного мінералу як сіль. Але колись сіль була дорогим товаром. Ломоносов писав, що в той час за чотири невеликих шматки солі в Абіссінії можна було купити раба. Сіль подавали на стіл у дорогих сільничках, її берегли, економили. Наявність солі на столі було ознакою добробуту і благополуччя. Сьогодні у продажу є великий вибір солі, але найкориснішою є морська кухонна сіль. Морська вода містить 6% солі.    - Скільки води потрібно взяти, щоб отримати 42 кг солі?

 

 

6. Приготувавши 500г 12% розчину солі для маринаду, виявилося, що він надто солоний. Тому до нього додали 300г води.

 Визначити, якої концентрації розчин солі утворився.

 

 

 

Додаток 22

Значення, склад ґрунту та догляд за ним

Заняття дослідницької  групи  «Юний натураліст» (5-8 класи)

 Мета:

  • Розказати про важливе значення ґрунту;
  • Показати  на практиці, з чого складається грунт;
  • Довести  на прикладах важливість правильного догляду за ґрунтом.

 

Обладнання:      зразок  ґрунту, перегній, набір «Добрива»,

                              хімічний посуд (скляний, порцеляновий, металевий),

                              вода, нагрівальний прилад, штатив, глобус,

                              кімнатні рослини у горщиках, пробірко тримач,

                              сухий спирт.

                             

Доброго дня! Сьогодні наша дослідницька група «Юний натураліст» проводить заняття «Значення, склад ґрунту та догляд за ним».

Сьогодні ми вам:

  • Розкажемо про важливе значення ґрунту;
  • Покажемо на практиці, з чого складається грунт;
  • Доведемо на прикладах важливість правильного догляду за ґрунтом.

 

І. Значення ґрунту.

Грунт – це не лише частина твердої  оболонки Землі, по якій ми ходимо, на якій ми зводимо свої будинки. Це ще й життєво важлива частина земної поверхні. Ґрунтом називають верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини ї живуть тварини.

Хоч якими б щільними видавалися нам окремі ділянки ґрунту, між його частинками завжди є проміжки, заповнені повітрям і водою. Це має важливе значення для живлення рослин, дихання тварин – мешканців ґрунту. Завдяки наявності у грунті поживних речовин івологи ростуть і розвиваються рослини. Рослин поїдають тварини і людина.

Висновок:  Отже, від ґрунту залежить існування і рослин, і тварин, і людини.

ІІ.  Склад ґрунту.

За допомогою експерименту і спостереження можна дослідити склад грунту. Це ми вам зараз продемонструємо.

Дослід 1:  (Проводить і коментує) Грудку ґрунту кладу на дно хімічної склянки і швидко заповнюю його до половини водою. Спостерігаємо, як з ґрунту виділяються пухирці газу. Це виділяється повітря, бо пустоти, у  яких воно перебувало, заповнює вода.

Висновок: Отже, у складі ґрунту є повітря.

Дослід 2 :  (Проводить і коментує) Грунт прожарюю у відкритій металевій посудині і тримаю над нею холодний скляний предмет. Подивіться, на цьому предметі з’являються краплі води.

Висновок: Отже, ще у складі грунту є вода.

Дослід 3 :  (Проводить і коментує)  А я прожарюю грунт далі. Давайте поспостерігаємо, як з’являється легкий димок і специфічний запах. Це вигорає гумус ґрунту. Гумусом називають органічні речовини ґрунту, що утворюються з відмерлих решток рослинних і тваринних організмів завдяки процесам гниття.

Висновок: Отже, у складі ґрунту є органічні речовини.

Дослід 4: (Проводить і коментує) Твердий залишок, що утворився після досліду мого колеги, висипаю у склянку з водою і ретельно перемішую. Утвореній каламутній рідині тепер дамо відстоятися. Що ми спостерігаємо? Через деякий час вміст склянки розділився на три шари: внизу – важкий пісок, посередині – каламутний шар із завислих часточок глини, а зверху – прозорий шар води.

Висновок: Цим ми доводимо,що у складі грунту є пісок і глина.

Дослід 5: (Проводить і коментує) Тепер я візьму п’ять-сім крапель прозорої рідини з досліду мого колеги, наношу на скло і підігріваю. Що ми бачимо? Вода випаровується, а на склі залишається біла пляма. Це неорганічні речовини.

Висновок: Отже, до складу грунту входять мінеральні речовини.

(Складають схему, коментують загальний висновок) Грунт – це природна суміш, до складу якої входять гумус, пісок, глина, вода з розчиненими в ній неорганічними речовинами, повітря.

ІІІ. Догляд за ґрунтом (Пояснюють і демонструють на кімнатних рослинах правила догляду за ґрунтом)

  1. Родючість ґрунту залежить не лише від вмісту в ньому гумусу, а й від наявності достатньої кількості вологи, бо корені рослин вбирають поживні речовини лише в розчиненому вигляді. Більшість  територій України одержують необхідну кількість вологи у вигляді снігу та дощу. Але на нашій  території – необхідне примусове зрошення. Кімнатні  рослини теж потребують регулярного поливу.
  2. Можливість вільного надходження повітря до коренів рослин  також позначається на родючості ґрунту. Щоб зберегти вологу і наситити грунт повітрям, його пізно восени чи рано навесні орють або перекопують, а під час росту рослин розпушують. Особливо важливо робити розпушування після дощу чи поливання, щоб запобігти утворенню кірки, яка перешкоджає потраплянню повітря у грунт і прискорює випаровування води. Те ж саме підпушування необхідно проводити для наших кімнатних рослин.
  3. Для збереження родючості ґрунту використовують добрива. Розрізняють органічні та неорганічні добрива. До органічних  належать гній, пташиний послід, торф. До неорганічних – азотні, калійні, фосфорні. Для кімнатних рослин неорганічні добрива  використовуються у вигляді різноманітних гранул, органічні – у вигляді суспензій. Цю суспензію можна виготовити вдома. Якщо скидати в бочку зірвані бур’яни , залити їх водою, прикрити поліетиленовою плівкою і витримати у такому вигляді 10-12 днів, то можна одержати рідке органічне добриво.  А ще – посіви різних рослин на одній ділянці чергують. У випадку з кімнатними рослинами – періодично необхідно їх пересаджувати, оновлюючи ґрунтову суміш.
  4. Підвищенню родючості ґрунту сприяють і деякі його мешканці, як-от дощові черв’яки. Вони прокладають у ґрунті ходи, пропускаючи його і рештки відмерлих рослин через свій кишечник. Завдяки цьому грунт поповнюється органічними речовинами, стає більш шпаристим, в нього краще проникає вода і повітря. Пам’ятайте про це, і не знищуйте дощових черв’яків.
  5. Отже, загальний  висновок такий: Догляд за ґрунтом передбачає  розпушування, полив, внесення поживних речовин у вигляді органічних та неорганічних речовин.

 

 В природі  є таке явище алелопатії – взаємний вплив організмів, що сумісно проживають. Це один із незчисленних секретів взаємодії між рослинами. На наступному засіданні  обговорюватиметься тема «Секрети алелопатії – форми екологічної конкуренції між організмами в біоценозах»   та цікава зустріч з працівниками тепличного комплексу СГ «Зоря».

І ви дізнаєтеся:

-  чому в саду  рекомендовано садити часник та ячмінь;

- чому дорослі рослини мають «крижане серце»  навіть до «малечі» свого виду;

- чому  «нічого путнього» не буде від посадки молодих дерев  на місці викорчуваного старого яблуневого саду;

- чому насіння спаржевої  квасолі від тривалого неправильного зберігання може прорости, а  насіння всередині апельсинових плодів навіть через декілька місяців не проростає …

Дякуємо Вам за увагу!

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
30 березня 2022
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку