Додаток до уроку " Використання уривків із творів художньої літератури на уроках хімії"

Про матеріал
Своєю працею вчителя намагаюся розвивати інтерес і любов до свого предмету – хімії. Як би не проводився урок, потік інформації, термінів, визначень , формул створює перевантаження для учнів. Зняти втому, емоційно направити учнів на подальше сприйняття навчального матеріалу допомагає музичне, художнє, літературне оформлення уроку хімії. Для цього розумною мірою практикую під час вивчення різних тем використовувати уривків із творів художньої літератури і залучати учнів до пояснення описаних явищ очима хіміка.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 Своєю працею вчителя намагаюся розвивати інтерес і любов до свого предмету – хімії. Як би не проводився урок, потік інформації, термінів, визначень , формул створює перевантаження для учнів. Зняти втому, емоційно направити учнів на подальше сприйняття навчального матеріалу допомагає музичне, художнє, літературне оформлення уроку хімії. Для цього розумною мірою практикую під час вивчення різних тем використовувати уривків із творів художньої літератури і залучати учнів до пояснення описаних явищ очима хіміка.

 

Кальцій і його сполуки

Л.Буссенар «Викрадачі діамантів»

            «Пожежа палала кілька годин підряд. Печера перетворилася на справжню піч для випалювання вапняку. Нечуваної сили полум′я обпекло весь вапняний пласт, що являє собою вуглекислу сіль кальцію. Під дією вогню вапняк розклався… і вийшло саме те, що називається негашеним вапном. Залишилося тільки, щоб на нього потрапила відома кількість води. Так і трапилось. Злива залила всю цю  величезну масу негашеного вапна. Вона розбухла, стала з нездоланною силою розпирати вугілля, що стискало її, і відштовхувала його в напрямку до прірви».

Завдання.

  1. Напишіть рівняння хімічних процесів, що відбувалися у печері.
  2. З якою метою подібні процеси застосовують у промисловості?

 

 

 

 

 

Металургія

Ж.Верн. «Таємничий острів»

          «Метали, звичайно, містяться  в землі не в чистому вигляді; здебільшого вони зустрічаються в поєднанні з Оксигеном і Сульфуром. Один із зразків, які приніс Сайрес Сміт, являв собою магнітний залізняк, а інший – сірчаний колчедан або сірчисте залізо.

             Перший зразок належало відновити за допомогою вугілля… Відновлення полягає в тому, що руда з вугіллям піддається дії високої температури. Здійснюється це двома способами. Перший, так званий каталонський, спосіб має одну перевагу: руда перетворюється безпосередньо в залізо. Другий спосіб – доменна плавка – перетворює руду в чавун, а чавун в залізо, вилучаючи з чавуну 3-4% домішок вуглецю».

 

 Завдання.

1.Напишіть рівняння реакції, що згадуються в цьому уривку.

Які неточності допускає письменник, пропонуючи читачам такий опис способу одержання заліза?

 

 

Ж.Верн. «Таємничий острів»

            «Але метал міг бути корисний не тільки у вигляді заліза, скільки у вигляді сталі. Сталь же є сполукою заліза і вуглецю.

            ЇЇ одержують з чавуну, віднімаючи від останнього надлишок вуглецю, або із заліза, що насичується відсутнім вуглецем».

Завдання.

  1. Оцініть правильність запропонованих Ж.Верном способів одержання сталі.
  2. Які сучасні способи одержання сталі вам відомі?

 

 

 

 

Виробництво сульфатної кислоти

 

Ж.Верн. «Таємничий острів»

 «Сірчаний колчедан складається в основному з вугілля, кремнезему, глинозему, сірчаного колчедану, що знаходиться в ньому в надлишку.

 Завдання полягає в тому, щоб виділити його і якнайшвидше перетворити в залізний купорос. Із залізного купоросу можна буде одержати сірчану кислоту».

Завдання.

  1. Напишіть хімічні формули всіх згаданих в уривку речовин.
  2. Уявіть собі, що ви з друзями опинилися на безлюдному острові, маючи у своєму розпорядженні перелічені вище речовини. Опишіть свої дії, пов′язані з одержанням сірчаної кислоти. Напишіть рівняння реакцій.
  3. Якими факторами інтенсифікації процесу ви скористуєтесь?

 

К.Паустовський «Кидок на південь»

«На поворотах Келасура намивала маленькі піщані коси. Вони горіли під сонцем, як золотий пісок. Уперше потрапивши на Келасуру, я намив із цього берегового піску жменю темно-золотих лусочок – веселих і невагомих. Проте через годину вони почорніли і стали схожі на залізні ошурки. У Сухумі мені пояснили, що це не золото, а сірчаний колчедан».

 

Завдання.

  1. Поясніть, чому потемніли «золоті лусочки»?
  2. Напишіть рівняння відповідної реакції.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку