Конспект уроку української мови у 5 класі
Додаток як другорядний член речення
Мета: ознайомити учнів з особливостями додатка як другорядного члена речення. Удосконалювати вміння знаходити в тексті додатки, визначати способи їх вираження. Розвивати спостережливість, кмітливість, навички критичного мислення. Виховувати старанність, наполегливість, інтерес до навчання, вміння помічати навколишню красу природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник О. Авраменка, інтернет-ресурси, відеоматеріал, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1. Гра «Випадкове коло» на платформі wordwall:
https://wordwall.net/uk/resource/25749875/%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D1%81
2. Творчий диктант
Записати речення, визначити в них граматичну основу. Поширити подані речення другорядними членами речення.
Сонечко визирнуло.
Соловейко щебече.
Весна прийшла.
Ліс почав прокидатись.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Додаток - це другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія або по відношенню до якого ця дія відбувається.
Додаток відповідає на запитання непрямих відмінків: кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому?
Додаток підкреслюємо так: _ _ _ _ _ _
Найчастіше додаток виражається іменником, займенником, рідше — іншими частинами мови (прикметником, числівником у значенні іменника). Також додаток може виражатися іменником із прийменником. Прийменник входить до складу додатка: Мати чекає на сина.
IV.Вивчення нового матеріалу.
2. Робота з підручником. Опрацювання таблиці на ст. 153. Виконання письмових вправ 2, 3 ст. 154 за підручником.
V. Вправи для закріплення матеріалу.
Колективна робота.
Інтерактивна вправа “Знайди додаток” на платформі learningapps.
https://learningapps.org/9713476
Скласти 3 – 4 речення з додатками та визначити способи їх вираження.
Наприклад:
Марійці подарували цікаву книгу (додаток, виражений іменником).
Нас (додаток, виражений займенником) очікує безмежне щастя.
VI. Підсумок уроку.
1. Рефлексія на платформі wordwall.
https://wordwall.net/uk/resource/52124427/%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D1%8F
2. Коментування оцінок.
3. Домашня робота: виконати вправу з будиночком на ст. 155. Повторити теоретичний матеріал.