План-конспект інтегрованого уроку
(Математика + українська література) 5 клас
Тема: Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками і мішаних чисел
Мета: удосконалювати вміння застосовувати правила порівняння, додавання, віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками, виробляти вміння застосовувати поняття «алгебраїчна сума» для обчислення та спрощення виразів;
розвивати вміння працювати самостійно і самостійно аналізувати сприйняту інформацію;
виховувати активність, увагу, акуратність;
формувати навички спілкування, почуття любові до України.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель: Шановні учні! На уроці ми систематизуємо і узагальнимо знання, вміння та навички з теми «Звичайні дроби»
Девіз уроку: «Не махай на все рукою, не лінуйся, а учись. Бо чого навчишся в школі, знадобиться ще колись!»
Перевірка домашнього завдання.
Урок ми проведемо інтегрований з українською літературою. Але спочатку ми перевіримо, як ви виконали домашнє завдання, повторимо правила і виконаємо коротку самостійну роботу.
(На дошці зображено квітку, на пелюстках якої – відповіді до вправи з домашнього завдання. Учитель показує на пелюстку, а учні називають номер завдання. Якщо відповідь правильна – вчитель витирає пелюстку.)
«Сила у того, хто знає» (А. Парікчай)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Опитування учнів відбувається за технологією «Мозковий штурм»
Запитання та завдання
А зараз «Хвилинка-цікавинка» - «Ламані числа»
Усіма мовами дроби називають ламаними числами. Цей термін бере свій початок від арабів, і завдяки Леонардо Пізанському (Фібоначчі), увійшов до європейських підручників. Першим дробом була половина. Для того щоб з одного цілого отримати половину, потрібно розділити або «розламати» його на дві частини.
Назви «чисельник» і «знаменник» уперше зустрічаються у візантійського математика і граматика Максима Палануда. У роботах угорського математика Яноша Сегнера уперше зустрічаються терміни «правильний» і «неправильний» дріб (1747).
Спочатку в запису звичайного дробу не використовували риску. Наприклад, числа 1/4 , 2.1/5 Записували так:
1, 2
4 1.
5
Використовувати риску дробу почали близько 300 років тому.
ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.
Круги додавання і віднімання звичайних дробів.
Приклей кругові сектори (1/6 круга) в комірки, та склади круг (пазли).
Завдання: Вклеїти усі кругові сектори на свої місця так, щоб по обидва боки від спільної сторони був одинаків результат.
IV. Розв’язування вправ.
Учитель: А зараз ми дізнаємося, про кого будемо говорити на нашому уроці. Для цього необхідно виконати усні вправи на додавання і віднімання звичайних дробів.
Ш |
Е |
В |
Ч |
Е |
Н |
К |
О |
0 |
1 |
2 |
5/7 |
1,3/5 |
20/33 |
2,2/15 |
1/3 |
Учитель: Отже, сьогодні, окрім математичних вправ, вестимемо мову про видатного українського поета, письменника, художника Т.Г. Шевченка. Ви знаєте, що народився Т.Г.Шевченко 9 березня. А щоб дізнатися рік народження поета, вам потрібно знайти значення такого виразу:
(1900 – 99,5/9) + 13,5/9 = 1800,4/9 + 13,5/9 = 1814
Учень: Т.Г.Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині в родині кріпака. Незадовго їхня сім’я переїхала до сусіднього села Кирилівки, де жили раніше. Сьогодні – це село Шевченкове, що на Черкащині.
Учитель: У якому році це сталося, ви дізнаєтеся знайшовши значення виразу:
(1500,6/11 + 399,5/11) – 84 = 1900 – 84 = 1816
Учитель: То скільки років виповнилося тоді маленькому Тарасу?
(2 роки)
Де проходило дитинство поета?
Учениця: У Кирилівці, в убогій хатині й минуло тяжке дитинство поета. Саме тут у нього прокинулась любов до книжки, пісні, малювання. Тарас Григорович написав багато віршів, поем, які є улюбленими творами мільйонів українців. «Кобзар» - книга, у якій зібрано його найкращі твори. Зараз «Кобзар» є, мабуть, у кожній сім’ї. А колись, у давнину, це була рідкісна книга. Сім’я, яка мала «Кобзар» дуже цим пишалася. Вечорами до них сходилися люди і слухали «живе» Тарасове слово.
Учитель: А коли вперше вийшов «Кобзар», ви дізнаєтесь, розв’язавши таку задачу:
Задача: З однієї станції одночасно в протилежних напрямах вирушили два потяги. Швидкість першого потяга – 83,2/5 км/год, що на 6,4/5 км/год більше ніж швидкість другого. Яка відстань буде між ними через 23/2 год?
Розв’язання
Відповідь: 1840 км відстань між потягами через 23/2 год.
Отже, коли вперше вийшов «Кобзар»?
У квітні 1840 році у Петербурзі.
Учитель: А який твір поета вважають його візитною карткою?
Учень: Одним із найвідоміших творів Т.Г.Шевченка, що вважають «візитною карткою» поета, є «Заповіт», який покладено на музику.
Учитель: Дізнаємося, коли написано цей твір, знайшовши значення такого виразу:
(999,8/11 + 900,5/11) – (60,4/11 – 5,2/11) = 1845
Отже, коли написано «Заповіт»?
Учениця: «Заповіт» написано у 1845 році. Усе життя Шевченка було сповнене любов’ю до рідної землі, рідної мови, свого народу, а також болю, страждань за тяжке життя українців. Важко прожиті роки, туга за рідною Україною, з якою часто розлучала його доля, підірвала здоров’я Тараса Шевченка.
Учитель: Коли ж зупинилося серце відомого поета, дізнаємося, розв’язавши такі рівняння:
(Два учні розв’язують біля дошки)
х – 5,1/7 = 10,3/7 - 5,4/7
х – 5,1/7 = 9,10/7 – 5,4/7
х – 5,1/7 = 4,6/7
х = 5,1/7 + 4,6/7
х = 9,7/7
х=10
х + 14,4/11 = 1000,7/11 + 877,8/11
х + 14,4/11 = 1874,15/11
х + 14,4/11 = 1875,4/11
х = 1875,4/11 - 14,4/11
х = 1861
Учитель: Отже, коли помер Т.Г.Шевченко? І що він написав у своєму «Заповіті»?
Учень: Помер Тарас Григорович Шевченко 10 березня 1861 року в Петербурзі – на чужині, де і був похованим.
У своєму заповіті Шевченко писав:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій…
Учитель: Друзі поета здійснили цей заповіт:перевезли його тіло і поховали на Чернечій горі у Каневі. Це було 22 травня 1861 року.
Вправа: «Ланцюжок»
Учитель: Т.Г.Шевченко із 47 років життя понад 10 років був на засланні і лише 13 років на волі, 24 роки під ярмом кріпацтва.
9 березня виповниться 210 років від Дня народження Т.Г. Шевченка.
V. Рефлексія
Учні працюють з листком самоконтролю
Чи досяг я мети уроку?
Так Ні
Я працював на уроці на _____ % і заслуговую оцінку ______.
Чи потрібна допомога під час виконання домашнього завдання?
Так Ні
VІ. Підсумок уроку.
Наголошую на вивченому.
Визначаю учнів, які добре працювали. Виставляю оцінки.
Фронтальне опитування
Гра «Вірю не вірю»
VІІ. Домашнє завдання
Повторити § 33-39
Домашня самостійна робота №7
Підготуватися до контрольної роботи.