Тема. Додавання та віднімання многочленів
Мета: вдосконалити вміння учнів перетворювати суму та різницю многочленів у многочлен стандартного вигляду; виробити вміння виконувати обернені перетворення (заключати кілька членів многочлена в дужки, перед якими стоїть певний знак); здійснити проміжну діагностику рівня засвоєння знань та вмінь.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
№ 1 (1, 2) та № 2, № 3 домашнього завдання — це вправи на закріплення знань та вмінь, вироблення яких було розпочато на попередньому уроці. Тому вчитель або організовує само- та взаємоперевірку, або розбирає під час фронтальної бесіди незрозумілі моменти.
№ 1 (3) потребує більшої уваги, бо це завдання, що містить у собі «дужки в дужках». Тому цю вправу обов'язково перевіряємо (роботи учнів, які впоралися із цим завданням, можуть бути оцінені).
Пояснюючи, слід звернути увагу: оскільки ми володіємо правилами розкриття дужок, перед яким стоїть знак «+» або «–», то й починаємо з того, що шукаємо «внутрішні» дужки, які можна розкрити за названими правилами, і, якщо можна, зводимо подібні члени.
Після цього процес повторюється доти, доки ми не перетворимо деякий вираз у вираз, що зовсім не містить дужок. (Робимо запис (див. нижче) і коментуємо кожний крок.)
(2а3 – 6b3) – (2а3 – 6аb – (5а3 – (3аb + 7b3))).
1-й крок: 2а3 – 6b3 – (2а3 – 6ab – (5a3 – 3аb – 7b3)) ...
2-й крок: 2а3 – 6b3 – (2а3 – 6ab – 5a3 + 3ab + 7b3) ...
3-й крок: 2а3 – 6b3 – (–3а3 – 3ab + 7b3) ...
4-й крок: 2а3 – 6b3 + 3а3 + 3аb – 7b3 ...
5-й крок: 5а3 + 3аb – 13b3.
II. Актуалізація опорних знань
Цей етап уроку проводимо у вигляді бесіди, але бажано для усвідомлення учнями своїх дій, щоб не вчитель ставив учням запитання (що традиційно робимо на етапі актуалізації), а щоб учні самі підбирали ці запитання, а потім записували відповідь на них. Щоб зорієнтувати учнів на пошук у правильному напрямку, можна скористатися підказкою-прикладом № 1 (3) з домашнього завдання (було обговорено раніше). Запитання, які ставить учитель, можуть бути такими:
Розглянувши приклад № 1 (3) з домашнього завдання, з'ясуйте:
III. Робота з випереджальним домашнім завданням
Оскільки приклади, з якими працювали учні вдома, можуть бути різними, пропонуємо загальні приклади:
1) (х + 2у) + (2х – у) = х + 2у + 2х – у; 2) (х + 2у) – (2х – у) = х + 2у – 2х + у.
Учням пропонуємо самостійно попрацювати за таким алгоритмом:
По закінченні роботи учні презентують свої наробки, і проводиться корекція та узагальнення висновків, а отже, формулюємо правила:
IV. Узагальнення знань. Засвоєння та розширення вмінь
Перед виконанням вправ акцентуємо на тому, що ми маємо у своєму арсеналі правила (алгоритми) 2-х взаємообернених дій:
Але при цьому перетворення дещо схожі, тобто залежно від знака, що стоїть перед дужками, знаки доданків у дужках або не змінюються, або змінюються на протилежні. Тому роботу з виконання обох видів завдань починаємо саме з визначення знака перед дужками.
Виконання усних вправ
1) (–5х2 + 2ху – 4) + (4х2 – 6ху) = –5х2 + 2ху – 4 – 4х2 – 6ху;
2) (–5а2 + 1) – (8а2 + 4аb) = –5а2 – 1 + 8а2 – 4аb;
3) 3а2 – 7а + 1 = 3а2 – (–7а – 1);
4) = а ∙ b ∙ а ∙ (а2b).
Яким правилом, відомим вам з молодшої школи, ви користувалися?
Виконання письмових вправ
12х2 – (5х2 + 2ху) – (7х2 – 4ху), якщо х = 0,35; у = 4.
1) (*) – (5ху – х2 + 2у2) = 3х2 + ху; 2) 5а3 – а2 + 3а4 – 7 + (*) = 2а2 – 3а.
4*. Доведіть, що різниця чисел: і ділиться на 9.
5. Подайте многочлен 8а2 + 5b – 7а3 + 11а – 6 у вигляді різниці двох многочленів так, щоб один з них не містив змінної b.
6*. Подайте многочлен –2х2 + 3х – 5 у вигляді різниці двох двочленів.
V. Діагностика засвоєння знань та вмінь
Самостійна робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Чи є число 3 коренем рівняння: |
|
–5х2 – 3х + 2 = 0? |
–2х2 + 9х – 5 = 0? |
2. Зведіть до стандартного вигляду многочлени: |
|
1) –2х + х2 + 3х3 – 4х – 2х2; 2) 3х ∙ 2у2х – 8х2у – 3у2 ∙ 5х2. |
1) 7х2 – 8х3 – 5х2 + х + х3; 2) 3х2 ∙ 5ху – 17ху – 3у ∙ 6х3. |
3. Знайдіть суму й різницю многочленів: |
|
х2 – 5х – 7 та х – 3х2 + 1 |
х2 – х + 2 та 7 – 8х – 10х2 |
4*. Який многочлен треба підставити замість (*), щоб утворилась тотожність: |
|
(*) + (5х2 – 3ху) = х2 + ху – у2? |
(*) – (3ху – 5у2) = х2 – ху + у2? |
VI. Підсумок уроку
Проведення самоперевірки та самоцінювання виконаних робіт (за запропонованими вчителем підказками правильною розв'язування вправ).
VII. Домашнє завдання
(Замість виконання № 1 та 2 можна запропонувати учням виконати аналіз самостійної роботи.)
№ 1. Який многочлен у сумі з многочленом 5х2 – 3х – 9 тотожно дорівнює:
1) 0; 2)18; 3) 2х – 3; 4) х2 – 5х + 6?
№ 2. Доведіть, що вираз (2х6 – 4х2 – 2) – (х – х2 – 3) + (3х2 + х) набуває тільки додатних значень при будь-яких значеннях х. Якого найменшого значення набуває цей вираз і при якому значенні х?
№ 3. Випереджальне домашнє завдання.
Послідовно виконайте такі завдання:
1) Повторіть зміст понять «одночлен», «многочлен», «члени многочлена», «розподільна властивість множення».
2) Яке з названих понять можна використати, щоб записати вирази, тотожно рівні виразам: a(b + c); a(b – c); a(b + c + d)?
3) Використовуючи слова «одночлен», «добутки», «многочлен», «члени многочлена», «сума», прочитайте тотожність, що утворилася в п. 2.