ДОХІД. ПРИБУТОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. ВИЗНАЧЕННЯ МОМЕНТУ ПОЯВИ ПРИБУТКУ ЗА ДОПОМОГОЮ ТАБЛИЧНОГО ПРОЦЕСОРА

Про матеріал
Розробка уроку з економіки 11 клас з використанням засобів ІКТ. Матеріал буде корисним для вчителів економіки та інформатики.
Перегляд файлу

ДОХІД. ПРИБУТОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. ВИЗНАЧЕННЯ МОМЕНТУ ПОЯВИ ПРИБУТКУ ЗА ДОПОМОГОЮ ТАБЛИЧНОГО ПРОЦЕСОРА

Цілі уроку:

формувати загальні компетентності:

удосконалювати практичні вміння та формувати навички ведення обліку витрат, доходів і фінансових результатів;ьрозуміти сутність та соціальну значущість своєї майбутньої професії; здійснювати поточний та підсумковий контроль, оцінку та корекцію своєї діяльності; здійснювати пошук інформації, необхідної для ефективного виконання завдань.

формувати ключові компетентності:

вільне володіння державною мовою: вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження

математична компетентність: виявлення простих математичних залежностей рахунків витрат, доходів та фінансових результатів, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань фінансових результатів;

компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій: допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, як взаємозв’язок витрат і доходів впливає на фінансовий результат;

інформаційно комунікаційна компетентність: здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності Microsoft PowerPoint, Microsoft Excel;

підприємливість та фінансова грамотність:  готовність брати відповідальність за власні рішення щодо списання доходів та витрат підприємства, вміння організовувати свою діяльність для визначення фінансового результату.

Основні поняття: постійні, змінні та загальні витрати. Середні витрати. Загальний доход. Прибуток.

С т р у к т у р а   у  р о к у

1. Організаційний момент                                                               

2. Актуалізація опорних знань                                                        

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності                    

4. Вивчення нового матеріалу                                                        

5. Закріплення нових знань та вмінь учнів                                    

6. Підсумок уроку                                                                             

7. Домашнє завдання  

Зміст заняття

  1. Організаційний момент

Гра асоціацій: графік росту коштів, долари, підприємець в роздумах про ідею, журнал «бухгалтерський облік», комп’ютер, формули, банк.

2. Актуалізація та мотивація  опорних знань і вмінь учнів

Вчитель  основ економіки і підприємництва :

Ще А.Смітт писав: «Метою будь-якої діяльності є отримання прибутку» , і Е. Клас « Не буває нічого даремного. Будь-яка діяльність чогось коштує, якщо навіть не буквально, то принаймі в тому сенсі, що ми можемо замість цього зайнятися чимось іншим.

  •          Перегляд відео «Найбільш прибуткові корпорації світу» (обговорення щодо вартості активів цих компаній)

  Починаючи свою діяльність, кожен підприємець сподівається на комерційний успіх, тобто гадає, що зможе продавати свою продукцію за цінами, які б не тільки окупили витрати, а і принесли прибуток.

  Багато хто з нас мріє, напевно про власний бізнес, який буде успішним, тому тема сьогоднішнього уроку буде корисною для всіх.

В реальному житті підприємці зустрічається з фінансовими задачами, що потребують складних розрахунків. Застосування складних формул та великих числових даних створюють труднощі і вимагають значних затрат часу. Персональний комп’ютер давно став їм для цього помічником. І на скільки це полегшує працю підприємців, банкірів, фінансистів, ви сьогодні переконаєтесь. Але спершу, давайте пригадаємо…                                                                     

а ) Що таке підприємство?

б ) Якою є основна мета підприємства?

в ) Що таке підприємництво?

г ) Які витрати Вам відомі? Чим вони зумовлені?

д )  Наведіть приклади початкових та поточних витрат. …постійних та змінних витрат?

  1. Загальний (сукупний, валовий) доход (виторг)

А. це різниця між загальними доходами фірми (TR) та зовнішніми, явними  (бухгалтерськими) витратами

  1. Зовнішні витрати, ці витрати мають ще такі назви, як явні витрати

Б. це сума коштів, яку одержала фірма від реалізації продукції за певний час. Він дорівнює ціні (Р) проданого товару, помножений на обсяг продажу (Q):

  1. Бухгалтерський прибуток

В витрати, що пов'язані із власними ресурсами фірми, підприємця.

  1. Чистий прибуток

Г. виручка – явні витрати - податки

  1. Внутрішні витрати, неявні витрати

Д. грошові кошти, які фірма сплачує зовнішнім постачальникам, купуючи у них фактори виробництва, становлять

  1. Економічний прибуток

Е. виручка – явні витрати – неявні витрати

1-Б, 2-Д,  3-А, 4-Г, 5-В, 6-Е

 

  •          Перевірка домашнього завдання (складання задач на визначення прибутку) – спільне розв’язання у класі.

Отож, щоб максимізувати прибуток, кожний виробник повинен приймати раціональні рішення стосовно оптимізації виробничих витрат.

Сьогодні на уроці, ми продовжимо з вами працювати із видами прибутку, здійснюватимемо розрахунки, навчимося будемо розв’язувати задачі на визначення точки беззбитковості, а також за допомогою табличного процесора  ще й навчимося спрощувати систему розрахунків по отриманню інвестиція для розвитку вашого бізнесу.

  1. Вивчення нового матеріалу

Занотування дати і  теми уроку.

В чому відмінність між поняттям «прибуток» і «дохід» ? Прибуток – основний показник ефективності роботи підприємства і його максимізація – основна мета діяльності підприємства.

  На прибуток підприємства впливає ряд  чинників а також обсяг виробленої продукції. Не завжди прибуток можна збільшити шляхом збільшення обсягів виробництва. Основними чинниками, які впливають на прибуток підприємства є попит на продукцію, знання ринку, правильного керування та планування діяльності підприємства.

Точка беззбитковості –це кількість одиниць продукту, яку повинні продати для того, щоб отримати прибуток. А ще як по іншому можна дати визначення точці беззбитковості? За якою формулою вона визначається? (написання на дошці)

Qбз= FC/P-AVC

Чому важлива ця величина для підприємця? (чи є рентабельним його діяльність, впливає на ціну, її можна відкоригувати.)

А зараз приступимо до практичної роботи для набуття навиків розрахунку точки беззбитковості.

Практична робота

Визначення моменту появи прибутку

Мета: навчитися розрахунковим методом визначати момент появи прибутку

ХІД РОБОТИ

Завдання 1.

Використовуючи формулу точки беззбитковості, визначте алгебраїчним способом, при виробництві якої кількості гірлянд підприємство «Свято» почне отримувати прибуток, якщо ціна за одну гірлянду – 0,60грн, середні змінні витрати (AVC) – 0,13 грн, постійні витрати -750 грн

Дану задачу можна розв’язати звичайним алгебраїчним методом за допомогою табличного процесора. Отож, надаю слово Вікторії Олександрівні.

Вчитель інформатики.

 1. З яких компонентів може складатися запис формул? (з числових констант, посилань на комірки і функцій, з’єднаних знаками математичних операцій).

2. Назвіть правила введення формул до електронної таблиці.

 Формула починається із знака «=»;

 У формулі не повинно бути пробілів, крім текстових;

 Якщо у формулах використовуються тексти, то вони беруться в лапки;

 Формула може містити оператори, посилання на комірки, значення, функції й імена.

3. Які типи даних використовуються в Excel? (Числовий, включаючи дату і час; текстовий; формула).

4. Які оператори Excel вам відомі? Укажіть порядок їх виконання?

(арифметичні оператори, оператори порівняння, текстовий оператор, адресні оператори: оператор діапазону, оператор об’єднання, оператор перетину. Порядок застосування операторів визначається розставленими круглими дужками та пріоритетами операцій. Найвищий пріоритет мають оператори адресації. За ними виконуються арифметичні операції у визначеному порядку. Далі слідує оператор & злиття тексту. На останньому місці в ієрархії пріоритетів розташовані оператори порівняння).

  •          Розв’язування задачі за допомогою табличного процесора.
  •          Занотування відповідей у робочий зошит

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Перегляд відео «бізнес-ідеї 2024»

Завдання 2

Перевірте наявність прибутку (збитків) у підприємства «Свято» при випуску різної кількості гірлянд упродовж місяця, якщо ціна за одну гірлянду – 0,60грн, середні змінні витрати (AVC) – 0,13 грн, постійні витрати -750 грн. Зробіть обчислення і заповніть таблицю.

Нагадування абривіатури економічних категорій.

 

Загальні витрати

 

 

 

 

Pr = TR - TC

Кількість випусків продукції (Q)

 

TR= Q*P

 

TC = FC + VC

 

VC = AVC * Q

FC

400

 

 

 

 

 

800

 

 

 

 

 

1200

 

 

 

 

 

1600

 

 

 

 

 

1606

 

 

 

 

 

2000

 

 

 

 

 

2400

 

 

 

 

 

2800

 

 

 

 

 

Дану задачу можна розв’язати теж алгебраїчним методом за допомогою табличного процесора. Отож, надаю слово Вікторії Олександрівні.

Вчитель інформатики.

Крім чисел, тексту й адрес комірок формула може містити вбудовані в Excel функції.

Функції

Функції — це наперед визначені формули, які виконують обчислення за заданими величинами, які називають аргументами   в зазначеному порядку. Ці функції дають змогу виконувати прості та складні обчислення.

Функція починається зі знака рівності (=), за ним іде ім'я функції, дужка, список аргументів, розділених комами, дужками.

Щоб відобразити список доступних функцій, клацніть на комірці та натисніть клавіші Shift + F3.

Аргументи

Функція в Microsoft Excel автоматизує процес обчислення певної величини або значення. Її можна використати тільки у формулі, записавши її ім'я та значення аргументів у круглих дужках: ім'я функції(аргументи). Якщо функція має кілька аргументів, їх розділяють символом крапки з комою «;».

Для вибору функцій і введення їх у формули використовують діалогове вікно Вставка функції, яке відкривається однойменною кнопкою    , розташованою зліва від рядка формул.

 Математичні функції в Microsoft Excel реалізують ті ж обчислення, що й відповідні функції в математиці (пераховуюю учням математичні функції, і розказую, що вони означають. Діти мають можливість заповнити таблицю).

 Призначення статистичних функцій — обчислення статистичних показників для наборів значень.

 Логічні функції використовують для обробки виразів, значення яких істинні або хибні.

 Інформаційні функції застосовують для визначення типу й формату даних, а також наявності помилок у певних клітинках і їх типу.

 За допомогою текстових функцій обробляють текстові значення, які ще називають текстовими рядками.

 Основне призначення фінансових функцій — обчислення грошових сум, відсотків або термінів виплати за отримані кредити, а також прибутку як результату інвестування.

Статистичпі функції

AVERAGE — повертає середнє арифметичне аргументів.

AVERAGEA - повертає середнє арифметичне аргументів, ураховуючи числа, текст і логічні значення.

COUNT  обчислює кількість чисел у списку аргументів.

COUNTА  обчислює кількість значень  у списку аргументів.

COUNT BLANK  обчислює кількість  порожніх комірок  у діапазоні.

COUNTIF — обчислює кількість непорожніх комірок у діапазоні,які відповідають указаній умові.

GEOMEAN — повертає середнє геометричне.

МАХ - повертає найбільше значення у списку аргументів.

МАХА — повертає найбільше значення у списку аргументів ураховуючи числа, текст і логічні значення.

MIN  повертає найменше значення у списку аргументів.

M1NA — повертає найменше значення у списку аргументів ураховуючи числа, текст і логічні значення.

SMALL — повертає k -те найменше за величиною значення в сукупності даних.

Також часто використовують і вивчають логічні функції тому що в деяких задачах значення комірки (чи виразу) залежить від деякої умови.

Логічні умови використовують такі знаки: >, <, =, >= ,  <= , <>

IF (логічна умова; дія за умови TRUE; дія за умови FALSE)'

AND (умова1;умова2;умова3;...)

OR (умова1;умова2;...)

 (пераховуюю учням логічні функції, і розказую, що вони означають. Діти мають можливість заповнити таблицю).

У комірку можна вставити текстову примітку - певний опис або зауваження щодо її вмісту. Для цього використовують команду меню Вставлення  Примітка.

  •          Розв’язування задачі за допомогою табличного процесора.
  •          Занотування відповідей у робочий зошит

Завдання 3

Використовуючи дані попереднього завдання, побудуйте графік загального доходу витрат і вкажіть точку беззбитковості виробництва святкової гірлянди.

Вчитель інформатики.

-пояснення процесу побудови графіків.

  •          Розв’язування задачі за допомогою табличного процесора, побудова графіка
  •          Занотування висновків по графіку в зошит.
  •          Написання висновку до практичної роботи.

Умови максимізації прибутку

У точках А і В  прибуток ТР                                                                                                    

дорівнює 0.  Якщо ТС > ТR то  перетину виробництво збиткове.

Перегляд відео 2 Про особливості  інвестицій у розвиток бізнесу

Як ви зрозуміли ми переходимо до визначення привабливості малого і середнього бізнесу для інвестиційних компаній чи банків, адже інвестиції – це сьогодні найбільша частка фінансування малого і середнього бізнесу в Україні.

Оцінку привабливості проектів виконаємо за допомогою показника чистої поточної вартості – розраховується як різниця між інвестиціями та майбутніми доходами, виражена в грошовій               величині, наведеної на початок проведення проекту.

Вчитель інформатики.

Завдання 4.

Хай інвестиції в проект до кінця першого року його реалізації складуть 20 000 грн. У подальші чотири роки очікуються річні доходи за проектом: 6000 грн., 8500 грн., 12300 грн., 18000 грн.

Розрахувати чисту поточну вартість проекту на початок першого року, якщо процентна ставка складає 10% річних.

Розв’язання

Чиста поточна вартість проекту для періодичних грошових потоків змінної величини розраховується за допомогою функції ЧПС.

Оскільки за умовою завдання інвестиція в сумі 20 000 грн. вноситься до кінця першого періоду, то це значення слід включити в список аргументів функції ЧПС із знаком «мінус» (інвестиційний грошовий потік рухається «від нас»). Решта грошових потоків є доходними, тому при обчисленнях вкажемо їх із знаком «плюс».

Ілюстрація рішення задачі представлена на рис. 3.

Чиста поточна вартість проекту на початок першого року складає:

= ЧПС (10%; -20000; 6000; 8500; 12300; 18000) = 12741,68 грн.

Даний результат є чистим прибутком від вкладення 20тис. грн. в проект з урахуванням покриття всіх витрат.


23.03-8.jpg 
Рис. 3. Фрагмент вікна Excel з панеллю функції ЧПС


При розрахунках чистої приведеної вартості інвестицій за допомогою функції ЧПС враховуються періодичні платежі змінної величини як суми очікуваних витрат і доходів в кожен з періодів, дисконтовані нормою процентної ставки

Завдання 5.

Інвестор з метою інвестування розглядає 2 проекти, розрахованих на 5 років. Проекти характеризуються наступними даними:

• за 1-м проектом – початкові інвестиції складають 550 тис. грн., очікувані доходи за 5 років відповідно 100, 190, 270, 300 і 350 тис. грн.;
• за 2-м проектом – початкові інвестиції складають 650 тис. грн., очікувані доходи за 5 років відповідно 150, 230, 400, 280 і 320 тис. грн.

Визначити, який проект є найпривабливішим для інвестора при ставці банківського відсотка – 15% річних.

Розв’язання

Оцінку привабливості проектів виконаємо за допомогою показника чистої поточної вартості (функції ЧПС). Оскільки обидва проекти передбачають початкові інвестиції, віднімемо їх з результату, отриманого за допомогою функції ЧПС. (Початкові інвестиції за проектом не потрібно дисконтувати, оскільки вони є попередніми, вже здійсненими до справжнього моменту часу).

Для полегшення аналізу отриманого рішення початкові дані завдання представимо у вигляді таблиці і у відповідні комірки введемо значення формул з функціями ЧПС (рис. 4.). В результаті обчислень отримаємо, що чиста приведена вартість інвестицій в другий проект майже на 32,85 тис. грн. вище, ніж в перший.
 

23.03-9.jpg
Рис. .4 Розв’язання задачі з попередніми інвестиціями

Безпосереднє завдання значень параметрів функції під час її виклику, як і обчислення з використанням формули , дають ті ж результати.

Для першого проекту:

= ЧПС (15%; 100000; 190000; 270000; 300000; 350000) – 550000 = 203 691,03.

Для другого проекту:

= ЧПС (15%; 150000; 230000; 400000; 280000; 320000) – 650000 = 23654,18

Таким чином, другий проект є для інвестора привабливішим.

В деякій мірі функції ПС і ЧПС схожі. Порівнюючи їх, можна зробити наступні виводи:

1) у функції ПС періодичні виплати передбачаються однаковими, а у функції ЧПС вони можуть бути різними;

2) у функції ПС платежі і надходження відбуваються як в кінці, так і на початку періоду, а у функції ЧПС передбачається, що всі виплати проводяться рівномірно і завжди в кінці періоду.

З останнього випливає, що якщо грошовий внесок здійснюється на початку першого періоду, то його значення слід виключити з аргументів функції ЧПС і додати (відняти, якщо це витрати) до результату функції ЧПС. Якщо ж внесок приходиться на кінець першого періоду, то його слід задати у вигляді негативного першого аргументу масиву значень функції ЧПС.

Оцінювати ефективність інвестиційних проектів за допомогою функції ЧПС можливо, якщо вони мають однакову тривалість.

Якщо вони мають різну тривалість, то припускаючи, що допускається реінвестування, необхідно звести отримані результати чистої поточної вартості по кожному з них до єдиного за тривалістю періоду. З цією метою можна скористатися спеціальними методами.

Метод ланцюгового повтору припускає оцінку ефективності проектів в рамках загального однакового терміну їх дії. Знаходиться найменше загальне кратне тривалості проектів і розраховується, скільки разів кожен з них повинен повторитися. Потім визначається з урахуванням повторів і реінвестування чиста приведена вартість кожного з проектів, яка і порівнюється. Більшому значенню відповідає привабливіший проект.

Сумарна чиста приведена вартість потоку, що повторюється, для кожного з проектів знаходиться по формулі (1):


  (1 )

23.03-10.jpg

де: ЧПС(n) – чиста приведена ефективність початкового проекту, знайдена з урахуванням попередніх інвестицій;

n – тривалість початкового проекту;

i – число повторів початкового проекту;

Ставка – норма дисконтування за один період.

Метод нескінченного ланцюгового повтору припускає, що кожен з проектів може бути реалізований необмежене число разів і чиста приведена вартість потоку обчислюється за формулою (2).


  ( 2)

23.03-11.jpg

  1. Підсумок уроку

- підприємницький прибуток є двох видів – економічний та бухгалтерський;

-  підприємство в  умовах конкурентного ринку може досягти збільшення прибутку за рахунок ефективного використання виробничих ресурсів та знаходження такого обсягу виробництва, при якому досягається найбільший валовий прибуток.

 Прийом «самооцінка» роботи на уроці - (виставлення  оцінок на листочках)

4. Домашнє завдання.

- продумати сюжет до реклами.

docx
Додав(-ла)
Гоцка Ольга
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Крупська Л.П., Тимченко І.Є., Чорна Т. І.)
Додано
16 жовтня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку