Доклад на тему:
«Сучасні прийоми розвитку зв’язного мовлення дітей.»
ЗДО №2 «Буратіно»
учитель-логопед
Журбенко О.А
2024-2025 н.р.
Шановні колеги! ( слайд1)
Рада вітати вас на нашому заході. Тема сьогоднішньої доповіді є надзвичайно актуальною – це сучасні прийоми розвитку зв’язного мовлення у дітей. У сучасному світі, де дитина оточена цифровими технологіями та часто позбавлена живого спілкування, розвиток мовленнєвих навичок стає одним із ключових завдань логопедичної роботи.
( слайд 2 )Актуальність проблеми
Мовлення – це не просто спосіб передачі інформації. Воно є основою мислення, соціальної адаптації, навчання і розвитку особистості. Дослідження показують, що понад 30% дітей дошкільного віку мають ті чи інші мовленнєві порушення. Відсутність своєчасної корекції впливає на подальше формування зв’язного мовлення, що, в свою чергу, може стати причиною навчальних труднощів у школі.
( слайд 3)Мета: познайомити вчителів-логопедів із сучасними прийомами, які допоможуть ефективно розвивати зв’язне мовлення у дітей.
Завдання:
Саме наше завдання – забезпечити дітям умови для ефективного розвитку зв’язного мовлення, використовуючи сучасні, цікаві та результативні прийоми.
( слайд 4)Основні етапи формування зв’язного мовлення
Розвиток зв’язного мовлення у дітей проходить поетапно.
=
Для досягнення результатів важливо інтегрувати традиційні методи з інноваційними підходами, які відповідають інтересам сучасних дітей.
Сучасні прийоми розвитку зв’язного мовлення
Серед найефективніших методик я хочу виділити такі:
1. Візуальні матеріали (слайд 8)
Використання серій картинок чи анімаційних відео допомагає дітям зрозуміти послідовність подій, сприяє розвитку логіки та зв’язного мислення. Наприклад, можна запропонувати дитині описати картинку або скласти історію за серією ілюстрацій.
Анімаційні ролики без тексту.( слайд 9)
Анімаційні відео допомагають дітям зрозуміти послідовність подій, сприяють розвитку логіки та звязн6ого мислення. Наприклад слайд 10)
2. Ігрові методи ( слайд 11)
Логопедичні ігри не лише мотивують дитину, а й формують у неї мовленнєві навички у природній формі. Це можуть бути квести, ігри на доповнення речень чи завершення історії. Наприклад: «Склади історію про Машу».
Логопедичний квести для дітей:
«Пошук веселих кольорів»
( слайд 12)
З дитиною з ООП Бекчів Д. робили такі вправи , щоб знайти кольори для веселки.
- Про що може розповісти кожен з кольорів веселки? (асоціації з кольорами)
-Як пахнуть кольори
(памаранчовий –апельсин;
Зелений-огірок;
Червоний -пулуничка і т.д.
Кожне завдання мало свою частинку хатинки для веселки. І ось яка гарна хатинка у нас вийшла.
3. Методика сторітелінгу( Слайд 13)
Це один із найсучасніших підходів, який передбачає створення історій дітьми. Вони можуть самостійно придумувати сюжети або використовувати опорні слова, предмети чи картинки. Провела заняття розвитку зв'язного мовлення з елементами сторітелінгу в старшій групі. Тема «Мандруємо сторінками казок.»
Виконували такі завдання:
«Розкажіть, що ви знаєте про казку?»( передай олівець)
- Які початки казок ви знаєте ?
- Які кінцівки запам'ятали?
Дидактична гра " Скажи по-іншому"( з м’ячем)
Коза не правдива, а....(брехлива).
Півник не лінивий, а...(працьовитий).
Рак не боязкий, а...(хоробрий, сміливий).
Кіт не злий, а ...(добрий).
Дидактична гра" Продовж речення"
Я починаю речення, а вам потрібно його продовжити . Починати своє речення булете із слів "тому що".
Козу звірі не могли вигнати із зайчикової хатки, тому що...(вона всіх налякала; всі її боялися).
Солом'яний бичок розтанув на сонці, тому що...( став не потрібний; був засмолений).
Лисичка посварилася із Журавлем, тому що...( думала наїстися на тиждень, а пішла додому голодна).
Поросята уціліли, тому що ...(втекли в цегляний будиночок братика; перехитрили вовка).
Дидактична гра " Назви героя" ( роздати ляльки)
- Я вам зачитую коротку інформацію про казкового героя , а ви повинні його назвати.
« З'їв семеро козенят. Болить живіт»
« В зайчиковій хатці більше не господарюватиму. Вирішила і собі збудувати луб'яну хатку».
«А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою.»
«Зима нарядила дерева в снігові шуби. Прийшов час і поміняти шубку – замість сіренької одягти нову, білу.» « Зайчикова шубка»
«Жили були собі. У них була внучка Маша.»
«Тільки він вийшов на ґаночок, Маша одразу ж залізла в короб, а на голову собі
таріль з пиріжками поставила.»
Складемо свою казку"
- Діти, давайте і ми спробуємо скласти свою казку. А допоможуть нам у цьому картки - схеми-моделі, на які ви можете спиратись при казки і, які допоможуть вам у визначенні послідовності подій. А про кого буде ваша казка - вам допоможуть визначити " кубики історій".
Наприклад: Створення власних історій за опорними словами.( слайд 15)
Опорні сова з двох казок переплутались.
Лисичка – сестричка, Голосисте Горлечко, пшеничний колосок , обід, дикий кабан, мишенята, млин, хмиз, піч, ведмідь, пиріжки, зайчик, комар, дрова.
Наприклад: Створення власних історій за предметами ( слад 16)
4. Цифрові інструменти( слайд 17,18,19,20,21,22,23,24,25)
Використання додатків для розвитку мовлення, інтерактивних платформ і навіть мультфільмів без тексту дає змогу урізноманітнити заняття і зробити їх більш цікавими для дітей.
1 інтерактивні платформи
Логопедична платформа :Mio, SpeakTX, LearningApps.org , Kiddo , «Пустунчик"
Ось декілька цікавих мультфільмів без тексту, які чудово підходять для дошкільнят( слайд 25-25)
. "Пінгвін Пінгу" – пригоди пінгвіна Пінгу у світі, створеному з пластиліну. Усі герої "розмовляють" своєю вигаданою мовою.
2. Вівця Шон – кумедні історії про пригоди овечки та її друзів на фермі.
3. "Oktapodi" – короткий анімаційний мультфільм про двох восьминогів, які намагаються врятувати одне одного.
4. "Larva" – серія смішних історій про двох личинок, які потрапляють у різні кумедні ситуації.
5. "Minuscule" – пригоди комах у природному середовищі. Дуже цікаво й пізнавально.
7. "Simon’s Cat" – короткі ролики про пригоди кота та його господаря.
8. "Booba" – пригоди кумедного персонажа, який досліджує сучасний світ.
9. "Pixar Shorts" – короткометражні фільми від Pixar, які захоплюють сюжетом без необхідності діалогів.
10. "Louie Draw Me" – серії, де персонажі малюють і створюють різні предмети, пояснюючи все через дії.
Практичні вправи
Пропоную декілька вправ, які вже показали свою ефективність:
"Що трапилося?": Дитина описує події за серією сюжетних картинок.
Такі вправи допомагають не лише розвивати мовлення, але й заохочувати дітей до активної участі у заняті. ( слайд 26)
"Відгадай історію": Логопед починає історію, а діти її продовжують.
( слайд 27)
"Історія з LEGO": Дитина будує модель і розповідає про неї.
( слайд 28)
Такі вправи допомагають не лише розвивати мовлення, але й заохочують дітей до активної участі.
Роль батьків у розвитку мовлення
«Розкажи, що ти бачив у парку».( слайд 31)
Роль батьків( слайд 32)
Важливо не забувати про роль батьків у цьому процесі. Саме вдома дитина має найбільше можливостей для мовленнєвої практики. Пропонуйте батькам читати книги разом із дітьми, обговорювати картинки чи розповідати, як пройшов день. Спільна робота вдома і в садочку – це запорука успіху.
Результати використання сучасних прийомів ( слайд33)
Переваги:
Зростання інтересу дітей до занять.
Покращення якості мовлення.
Презентація успішних кейсів із практики логопедів.
Та вміння діяти у ногу з часом
Рекомендації для впровадження( слайд 34)
Висновки( слайд 35)
Сучасні прийоми розвитку зв’язного мовлення дають нам змогу не лише допомагати дітям подолати мовленнєві труднощі, а й формувати їхню особистість, розвивати мислення та творчі здібності.
Закликаю вас бути відкритими до нових методів, експериментувати та ділитися досвідом із колегами. Пам’ятаймо, що успіх кожної дитини – це наша спільна перемога.
Дякую за увагу!
1