Конспект інтегрованого заняття
в логопедичній групі середнього віку
«Казкова подорож до лісу»
з використанням кінезіологічних, логоритмічних
та фонопедичних вправ
Мета: створювати у дітей позитивний емоційний настрій, розвивати комунікативні здібності; фонематичні процеси; фізіологічне та мовленнєве дихання; артикуляційну, дрібну та загальну моторику; м’язи артикуляційного апарату; координацію рухів; психічні процеси: мислення, уяву, пам’ять, увагу (слухову та зорову); вправляти у звуковимові, розвивати інтонаційну виразність мови; уміння перевтілюватися; вчити застосовувати набуті знання в практичній діяльності; закріпити вміння узгоджувати слово і дію; створювати і запам'ятовувати ритмічний малюнок; продовжувати роботу над використанням на заняттях нетрадиційних прийомів роботи: кінезіологічних вправ, які розвивають міжпівкульні зв’язки, сприяють активізації розумової діяльності, підвищенню стресостійкості, зниженню стомлюваності; артикуляційних та фонопедичних вправ, які стимулюють м'язи, що беруть участь у звукоутворенні, викликати живий емоційний відгук до виконання ритмічних вправ; засобами фізичних вправ та ритмічної музики розвивати та удосконалювати у дітей навички рухової діяльності, стимулювати розвиток пластичності кістково-м’язової системи, привчати до фізичної активності, розвивати впевненість, вміння орієнтуватися у просторі, удосконалювати точність рухів. Виховувати уважність, активність, витривалість, вправність, наполегливість, винахідливість, кмітливість, дружні взаємини в дитячому колективі, бажання допомагати друзям.
Обладнання: ілюстрації до артикуляційної гімнастики «Гострозуба білочка», фонограми звуків природи, атрибути для лісових мешканців (білочка, ведмідь, лисиця, вовк, заєць, їжак) та Лісовика, кошик з волоськими горіхами, сюжетні картинки «Правила поведінки в лісі», картки-схеми до Д/Г «Відгадай казку», фонограма пісні Н. Май «Весняночка ».
Вступна частина
Вихователь, діти: Треба разом привітатись: Добрий день.
Дружно й весело сказати: Добрий день.
Вправо, вліво повернутись.
Один одному всміхнутись. Добрий день.
Як гостей у нас багато
Всіх ми раді привітати
І найкраще побажати. Добрий день!
Малята, а яка зараз пора року? А який сьогодні день тижня?
Відповіді дітей.
Вихователь: Малята, а ви любите казки?
Відповіді дітей.
Вихователь: Розкажу вам, діти, казку, ви ж послухайте, будь ласка.
Чи то правда, чи то ні, чи наснилося мені…
Десь у лісі є хатина, і живе там не людина –
Дуже добрий чарівник, то казковий – Лісовик.
Лісовик по лісі ходить і порядок скрізь наводить,
Скрізь і всюди він буває там усім допомагає:
І комашкам, і звірятам, і пташкам, і пташенятам.
Малята, а чи хотіли б ви зараз потрапити у цей казковий ліс?
Відповіді дітей.
Вихователь: Тож часу не гаємо, збираємось у подорож.
Кінезіологічна фізкультхвилинка
За казками ми пішли, не одразу їх знайшли.
Ніжками затупотіли, кулачками стукотіли.
Пам’ятають казки нас, нахилились ми на раз,
А на «2» ми піднялись і за ручки узялись.
А на «3» ми покрутились,
У деревця перетворились. (Розтяжка «Дерево»)
(Дихальна вправа «Вітерець»)
Налетів тихенький вітер – ф-ф-ф, захитались в дерев віти, – ф-ф-ф,
Вітер сили набирає – ш-ш-ш, вже дерева нахиляє.
Вітер ущухає – ш-ш-ш, деревце відпочиває.
Вихователь: Малята, які дерева ростуть у хвойному лісі?
Відповіді дітей.
Вихователь: 1,2,3, ялиночку зроби. (Пальчикова вправа «Ялиночка»)
Основна частина
Вихователь: Подивіться, малята, хто це до нас поспішає?
Під музику з'являється Лісовічок, вітається з дітьми.
Лісовічок: Добрий день, малята. Я – Лісовичок, тут мешкаю, ліс оберігаю.
А чи знають малята, як поводитися в лісі?
(Сюжетні картинки «Правила поведінки в лісі»)
Відповіді дітей.
Лісовічок: Малята, а ви не бачили моїх лісових друзів?
Вихователь: Малята, а як ви думаєте, з ким дружить Лісовічок?
Відповіді дітей.
Психогімнастична вправа «Мешканці лісу»
Вихователь: Малята, білка, лисиця, вовк, ведмідь, заєць, їжак - це дикі чи свійські тварини?
Відповіді дітей.
Вихователь: А як ми можемо пестливо назвати цих тваринок?
Вправа «Назви пестливо тваринку»
Відповіді дітей.
Вихователь: Діти, я загадаю чарівні вірші – загадки про друзів Лісовичка. А ви спробуйте відгадати, хто вони такі?
Вгору – вниз, на гілку з гілки… Відгадайте, хто це? …БІЛКА.
Вихователь: Знаєте, малята, що білочка може без зусиль розгризти смачні горішки, тому що має дуже міцні зубки, бо кожного дня робить корисні вправи. А давайте разом зробимо ці вправи на нашій чарівній галявині.
Артикуляційна гімнастика «Гострозуба білочка»
1.Вправа « Білячі зубки»
Білка дуже рано встала,
Свої зубки показала.
Вони білі та маленькі,
Симпатичні та гостренькі.
2.Вправа «Смачні горішки»
Все гризе горішки зранку,
Рада білочка сніданку:
« Ну, горішки, ви й смачні,
До вподоби ви мені!»
3. Вправа «Горішок за щокою»
Що це, білочко, з тобою,
Щічка чом такою стала?
Я його туди сховала.
Вихователь: Подивіться, малята, що у білочки в кошику? …Цілий кошик горішків.
Білочка у лісі гуляє, ритм веселий на горішках відбиває.
Чи зумієте ви теж, любі діти, ритм веселий повторити?
Гра « Ритмічна луна»
Вихователь: Малята, наступна загадка.
він не їсть тоді, не п’є, і не ходить, і не гуляє,
у барліг спати лягає. (ВЕДМІДЬ)
Відповіді дітей.
Ведмідь тре собі лоба, вуха, лапи.
Вихователь: Ведмідь, всю зиму спав та спав. Вуха, лапи відлежав.
Не сумуй, ведмедику, ми тобі допоможемо. Навчимо тебе робити масаж.
Масаж вух ( вправи "Ковпак мудреця", «Кулак – ребро – долоня»).
Вихователь: Наступна загадка.
Довгі вуха має, далеко стрибає.
Швидкий побігайчик, ну а зветься… (зайчик)
Заєць: Я вмію далеко стрибати та швидко бігати, бо кожного ранку роблю гімнастику.
Пальчикова вправа «Колечко» з віршованим супроводом.
П’ять братів, п’ять зайців, п’ять завзятих молодців.
Це не в лісі сірі зайці, а умілі наші пальці.
Вихователь: У наших малят теж умілі пальці, вони вміють малювати у повітрі обома руками одночасно (дзеркальне малювання у повітрі «Хмаринки та сонечко»).
Вихователь: Малята, послухайте наступну загадку.
Кому на місці не сидиться. Як зовуть її? …ЛИСИЦЯ.
Вона вміє плутати сліди, її у лісі не знайдеш ти.
Лисичко, наші малята, дуже уважні. Ось ми зараз перевіримо, чи не заплутаєшся ти, зробимо разом такі цікаві вправи «Лезгинка» (на концентрацію уваги) та «Замок».
Вихователь: Наступна загадка.
Пісню тягне він свою з завірюхою: « У-у-у-у!»
Відповіді дітей.
Вихователь: Малята, давайте разом із вовчиком проспіваємо його пісеньку. Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною сили голосу (пошепки, тихо, голосно).
Вовк: Я люблю казки і загадки, тому приніс вам, малята, цікаві казкові загадки.
Вправа «Відгадай казку за картками-схемами»
Вихователь: Малята, послухайте наступну загадку.
Не вгадаєте ніяк? Підказати? Він – ЇЖАК.
Їжачок: Я вмію цікаво пихтіти і співати.
Вихователь: Любий Їжачку, наші малята теж співають завзято. Діти, давайте разом із їжачком заспіваємо.
Фонопедичні вправи ( методика В. В. Ємельянова)
Є в годинника спішилка – Тік-так, тік-так, тік-так.
А в дівчаток є смішилка – Хі-хі-хі, ха-ха-ха.
А у мишки є пищалка – пі-пі-пі, пі-пі-пі.
А у коника іржала – і-гі-гі, і-і-гі.
Стукалка є в каблучків – (рухливо цокають язичками)
І пихтіла в їжачків.(сопіння носом)
З пагорба побіг струмок (дінь-дзінь-дзінь, дінь-дзінь-дзінь)
Всюди чути спів пташок – цінь-цвірінь, цінь-цвірінь.
Вже з бурульок капотить (клацають язичками, змінюючи форму рота)
Це ж весна до нас спішить (плескають в долоні).
Вихователь: Малята, навесні у тваринок з'являються дитинчата. Я назву звірят, а ви назвіть їхніх дитинчат.
Д/гра «Хто в кого?»
У лисиці – лисенята, у зайчихи – зайченята, у білочки – білченята, у ведмедиці – ведмежата, в їжачихи – їжаченята.
Кінезіологічна фізкультхвилинка «У кожної мами є діти маленькі»
Вихователь: А іще я хочу з вами пограти у гру «Хто літає, а хто не літає?»
Кожен із нас, звичайно знає,
Хто під хмарами літає.
Тож швиденько говорить:
Хто летить, хто не летить.
Летить-летить літак? - Так, так, так.
Летить-летить їжак? - Ні, не так.
Летить-летить лисиця? - …
Летить-летить синиця? - …
Летить-летить трава? - …
Летить-летить сова? - …
Вихователь: Діти. Час прийшов нам відпочити. Тож ідемо на галявину.
Будемо відпочивати, м’язи наші розслабляти.
Вії опускаємо, очі закриваємо, ми спокійно відпочиваємо.
( Вправи на релаксацію з музичним супроводом)
Вихователь: Люблять сонце звірята і пташки,
Плазуни і маленькі комашки.
Люблять сонце дорослі і діти,
Люблять сонце дерева і квіти.
Всяк, кого воно ніжно зігріє,
Від тепла його й ласки радіє. ( Музика стихає)
Годі, вам малята, відпочивати,
Час прийшов веселу пісню заспівати.
Діти співають пісню «Весняночка » (слова, музика Н. Май).
Завершальна частина
Вихователь: Ми співали, танцювали, дуже весело пограли.
Але, люба дітвора, повертатись вже пора.
Ми дякуємо усім гостям, та побажати хочемо Вам:
Вихователь, діти: Бажаємо миру і добра, здоров’я, щастя і тепла.
Хай усім щаститиме, сонце всім світитиме!
І людині, і родині, і матусі Україні!