Урок №16
Тема. Розвиток мовлення №6. ДОКЛАДНИЙ УСНИЙ ПЕРЕКАЗ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварин , що містить синоніми та антоніми ( за колективно складеним планом).
Мета: предметні: ознайомити учнів з особливостями переказу тексту розповідного характеру з елементами опису тварини; комунікативні: розвивати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з урахуванням типологічної і стильової характеристики, ключові: сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту, уводячи в нього опис тварини; загальнокультурні: виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Обладнання: підручник, текст переказу, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Мотиваційний етап
1. Емоційна готовність учнів до уроку.
2. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Бесіда
ІІ. Цілевизначення й планування
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Слово вчителя.
2. Розповідь учнів про тваринку – півень.
3. Колективна робота з текстом
Прослухати текст. З'ясувати тему висловлювання.
РУДИЙ ПІВЕНЬ
Весь півень – рудий, вогнистий. Кругом шиї в нього світяться коротенькі білі пера, мов намисто. І є ще білі пера в хвості. Їх небагато, п’ятеро чи шестеро, вони довгі, гнуті, пухнасті. Наче білі язички вогню в рудому віялі полум’я.
Півень походжає по широкому подвір’ю, скликає курей. Вони гурточком бігають за ним. Сам він не клює, тільки поглядає гордовито, пихато.
Ось на город заходять сусідські кури, і веде їх сусідський білий півень. Весь білий, хіба що гребінь полум’яніє.
Тут червоний півень вискакує з кущів смородини. Він розставляє крила, нагинає голову й біжить. Білий теж кидається вперед. Півні злітають угору, б’ються в повітрі дзьобами й крильми. Тоді відступають назад, нагинають голови, люто дивляться. Раптом рудий летить уперед, а білий несподівано повертає й тікає геть.
Рудий спершу женеться слідом, та відразу й зупиняється. З горла йому рветься переможний хрипкий крик.
Рудий співає. Співає хвалькувато й радісно, сповіщає всіх про свою перемогу. (За Є Гуцалом.) (149 сл.)
4. Робота з текстом переказу .
Бесіда за змістом тексту
- Яка основна думка тексту? Що виражає заголовок: тему чи основну думку?
- Як поводить себе рудий півень, походжаючи по подвір’ї?
- Про якого ще півня йдеться у тексті?
- Як ви вважаєте, чим зумовлена така поведінка птахів?
5. Аналіз структури тексту
- Чи можна стверджувати, що поданий текст належить до якогось одного типу мовлення? Свою думку доведіть.
- На які частини можна поділити текст? Виділіть мікротеми, проаналізуйте, як вони взаємопов'язані.
- В якій частині тексту міститься опис? Перекажіть його.
6. Складання простого плану
1. Рудий, вогнистий півень.
2.Білі пера на шиї та хвості.
3.Півень водить подвір’ям курей.
4. Білий півень привів сусідських курей.
5.Рудий вискакує з – за куща.
6.Бійка крильми та дзьобами.
7. Втеча білого півня.
8. Хвалькувата пісня переможця.
7. Фізкультхвилинка.
8. Мовно - стилістичний аналіз тексту
1. Лексико-фразеологічна робота.
- Доберіть синоніми до слів пихатий, гуртом, люто.
- Прослухайте опис рудого півня. Доберіть з тексту ознаки до слова пера ( довгі, гнуті, пухнасті).
2. Лексико-орфографічна робота.
- Словниковий диктант (запис слів під диктовку вчителя, визначення
орфограм, запам'ятовування правопису).
«небагато, п’ятеро,полум’я ,розставляє , вперед, несподівано, угору, дзьобами, спершу, кущів, женеться.
- Записати рречення, розставити розділові знаки і пояснити їх вживання.
Вони довгі гнуті пухнасті.
Тоді відступають назад нагинають голови люто дивляться.
Ось на город заходять сусідські кури і веде їх сусідський білий півень.
9. Повторне читання вчителем тексту, під час якого учні уточнюють, чи правильно вони запам'ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором
10. Самостійна робота з текстом.
11. Усний переказ тексту.
І\/. Рефлексивно-оцінювальний етап
- Що сподобалося на уроці?
- Як змінювався настрій упродовж уроку?
- Для чого потрібні знання, здобуті на уроці?
2. Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Опишіть свого домашнього улюбленця.