Ця розробка до уроку допоможе ознайомити учнів із доконаним та недоконаним видом . Використані такі методи, як гра «Одним словом », «Острів мовних скарбів» , «Я- редактор», « Асоціативний кущ», « Я- редактор» ( робота з деформованим текстом ). Має місце робота в групі, в парі. Це- урок- пошук, урок- дослідження, урок-аналіз.
Тема. Доконаний і недоконаний вид дієслова
Мета: - ознайомити учнів із доконаним і недоконаним видами діє-
слова;
та недоконаного виду;
матеріалу виховувати повагу учнів до рідної мови та культурної
спадщини українського народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок (формування
мовної та мовленнєвознавчої компетенцій).
Засоби навчання: підручник, роздатковий дидактичний матеріал,
узагальнююча таблиця «Види дієслова»
Епіграф до уроку:
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
Д. Білоус
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
1. Учні працюють з мотиватором записаним на дошці:
Ми – творчі люди.
Ми думаємо, замислюємося.
Ми аналізуємо, висловлюємо свої судження.
Ми впевнені в собі!
Ми будемо першими!
2.Вступне слово вчителя (лінгвістична розминка)
Не можна ходити порідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. В народу немає скарбу більшого, як його мова. І коли є загроза хоч дещицю втрати з того скарбу, нас проймає тривога.
Слова- це ті ж зерна, що впали в родючу землю, це хліб наш насущний, без якого немислиме саме життя.
Слова- це крила ластівки, вона їх не почує, але без них не може злетіти.
Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як сестру, як матір, як власних дітей.
3.Бесіда ( компетентність особистісного самовдосконалення):
1.Що можна зробити за допомогою слова?
2.Яку роль відіграє слово у житті людини?
3. Який висновок можна зробити , прочитавши епіграф?
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Вправа «Незакінчене речення» ( компетенція саморозвитку):
Проблемне завдання ( спостереження з елементами аналізу) . Порівняйте пари дієслів. Поставте до них запитання.
Які з них означають дію завершену та обмежену в часі, а які — дію незавершену та необмежену в часі?
читати — прочитати сподіватися, насидітися
стукати — стукнути
виміряти — виміряти.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
3.Коментар учителя про творення видових форм дієслів
( інформаційна компетентність)
Пояснення вчителя. Вид - специфічна ознака всіх форм дієслова, вказує на характер перебігу дії в часі. Дієслова недоконаного виду вказують на незавершену, не обмежену і часі дію, без вказівки на її результат і відповідають на питання що робити?
Дієслова доконаного виду називають завершену, обмежену в часі дію та відповідають на питання що зробити?
Видові пари дієслів доконаного та недоконаного виду
Способи |
Приклади
|
|
писати - написати |
|
виписати - виписувати |
|
скликати - скликати |
|
називати - назвати |
|
брати - взяти |
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
1.Вправа «Ланцюжок». Вправа 112. До поданого слова підібрати слово із протилежного виду.
2. Робота в групах. (соціальна компетентність). Вправа «Крапка». Віднайти межі речень і поставити у них крапки. Виписати з поданого тексту два дієслова доконаного виду діє (1 група), недоконаного виду ( 2 група) , дієслова , які не мають видових пар (3 група ). Визначити, у якому слові допущена помилка.
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяця великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову! Правильний текст. Виписані слова. Доконаний вид: здичавіє, воскресла, залишилася ,не зів’яне, не помре . Недоконаний вид : розуміємо, творяться, хвилювалися, вчать, спілкуємося, переповнює . Дієслова, які не мають видових пар :розмовляти, сподіваємось .
Помилка у слові творяться.
Завдяки слову ми розуміємо одне одного, за допомогою мови творяться великі дива на землі. Із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою. Відібравши у людини мову, вона здичавіє . За тебе, мово, хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети. Попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою. Ми вільно нею спілкуємося. Вона схожа на справжню весну. Сподіваємось, що ніколи не зів’яне і не помре.
Нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
Робота зі словником. Яке значення слів гордість та гординя ?
3. Гра «Одним словом ». Пояснити значення фразеологізмів, замінивши їх відповідним дієсловом. Вказати вид дієслова
ПЕКТИ РАКІВ – ЧЕРВОНІТИ
НАКИВАТИ ПЯТАМИ – ВТЕКТИ
ПАСТИ ЗАДНІХ – ВІДСТАВАТИ
ЯК ВОДИ В РОТ НАБРАТИ – МОВЧАТИ
ВЗЯТИ ГОРУ – ПЕРЕМАГАТИ
ВОДИТИ ЗА НОСА – ОБМАНЮВАТИ
4.Вправа «Острів мовних скарбів» Побудувати вислови, вибравши правильну послідовність
1. Той, хто зневажливо ставиться до А. ніколи не можуть
рідної мови… схвилювати світ
2. Слово-зброя. Як усяку зброю… Б. коли вона погано вислов-
лена
3.Не можна ходити по рідній землі… В. не може викликати
поваги інших
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація Г. не чаруючись виплека-
ною у віках рідною
мовою 5.Чудова думка втрачає цінність… Д. його треба чистити і
доглядати
Відповідь: 1-в, 2-д, 3-г, 4- а,5- б.
5.Вправа «Я- редактор»(компетентність саморозвитку й самоосвіти) .
Слово вчителя В одній з своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян. Чистіша від сльози вона хай буде...». Давайте й ми спробуємо «виполоти бур'ян», зробити чистішою нашу мову, усунувши лексичні помилки.
Неправильно Правильно
Я лишаю вас слова - Я позбавляю вас слова
Приймати участь у міроприємствах – Брати участь у заходах
Ми прийняли всі міри - Ми вжили всіх заходів
Я рахую, що… - Я вважаю, що…
Балакати на протязі часу - Говорити протягом години
6. Вправа « Асоціативний кущ».
За допомогою слів ми висловлюєм думку.
Які асоціації виникають, коли чуєте слово «осінь»? Закрийте очі і уявіть, що ви стоїте у парку, де вже господарює осінь.
7. Вправа « Я- редактор».Робота з деформованим текстом.
Завдання: Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Мікрофон».
Дерево знань.
Якщо ти вважаєш , що тему уроку зрозумів - прикріпи на дошку зелений листок.
Якщо зрозумів частково - жовтий.
Якщо нічого не зрозумів і в тебе є запитання - червоний
VI.Домашнє завдання
Складання розповіді – мініатюри на тему: « Осінь у парку», визначити вид дієслів.
Видові пари дієслів доконаного та недоконаного виду
Способи |
Приклади
|
|
писати - написати |
|
виписати - виписувати |
|
скликати - скликати |
|
називати - назвати |
|
брати - взяти |
Видові пари дієслів доконаного та недоконаного виду
Способи |
Приклади
|
|
писати - написати |
|
виписати - виписувати |
|
скликати - скликати |
|
називати - назвати |
|
брати - взяти |
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяться великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяться великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяться великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяться великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
Завдяки слову ми розуміємо одне одного за допомогою мови творяться великі дива на землі із дитинства нас вчать розмовляти українською мовою відібравши у людини мову вона здичавіє за тебе мово хвилювалися найталановитіші українські письменники і поети попри всі перешкоди воскресла і залишилася недоторканою ми вільно нею спілкуємося вона схожа на справжню весну сподіваємось що ніколи не зів’яне і не помре нас переповнює почуття гордості за свою українську мову!
«Острів мовних скарбів» Побудувати вислови, вибравши правильну послідовність
1. Той, хто зневажливо ставиться до А. ніколи не можуть
рідної мови… схвилювати світ
2. Слово-зброя. Як усяку зброю… Б. коли вона погано вислов-
лена
3.Не можна ходити по рідній землі… В. не може викликати
поваги інших
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація Г. не чаруючись виплека-
ною у віках рідною
мовою 5.Чудова думка втрачає цінність… Д. його треба чистити і
доглядати
«Острів мовних скарбів» Побудувати вислови, вибравши правильну послідовність
1. Той, хто зневажливо ставиться до А. ніколи не можуть
рідної мови… схвилювати світ
2. Слово-зброя. Як усяку зброю… Б. коли вона погано вислов-
лена
3.Не можна ходити по рідній землі… В. не може викликати
поваги інших
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація Г. не чаруючись виплека-
ною у віках рідною
мовою 5.Чудова думка втрачає цінність… Д. його треба чистити і
доглядати
Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкі сумовито риплять на осички галявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.