"Дон Кіхот:мМрійник?Мудрець?Безумець?Дивак?Гуманіст?"

Про матеріал

Матеріал покликаний розвивати образне мислення учнів, створювати асоціативний образ літературного героя.

Виховувати розуміння власного призначення у світі.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Дон Кіхот: Мрійник? Мудрець? Безумець? Дивак?Гуманіст?

(М. Сервантес. Роман «Дон Кіхот»)
Тема уроку: «Дон Кіхот: Мрійник? Мудрець? Безумець? Дивак?Гуманіст?»

 

Мета уроку: вчити учнів створювати образ літературного героя;

              розвивати творчу уяву, асоціативне мислення, вміння висловлювати власні оцінки та судження з опорою на текст;

              виховувати у школярів усвідомлення високого призначення людини у житті.

Тип уроку: урок-образ

Обладнання:тексти роману Сервантеса, асоціативна картка, виставка творчих робіт учнів «Девізи і герб Дон Кіхота»,вірш Л. Костенко «Дон Кіхот», ілюстрації до роману Г. Дюре.

 

Епіграф:

Ти, Дон Кіхоте, може біснуватий?

Що в тебе є? Печаль і далина.

 Тобі не досить –просто існувати?

Ти хочеш побороти чаклуна?

Ліна Костенко

 

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Літературний диктант «Творчість М. Сервантеса».

1568р… .- (опубліковані перші вірші);

1584р. …- (драми, трагедії патріотичного змісту);

1605р. … - (вийшла друком I частина роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський»);

1615р. … - (надруковано II частину роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський» і збірка «Вісім комедій та вісім інтермедій».

  1. Вступне слово вчителя

Він, п’ятдесятирічний, уявив себе мандрованим лицарем. Його уява переповнилася різними химерами, чарами і чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями… Сівши на вірного Росинанта-Перешкапу, знайшов селянку, назвав її своєю Дамою, спорядивши латані та іржаві обладунки, наш лицар почав здійснювати свої наміри. Скільки йому ворогів треба знищити, скільки беззаконня скасувати, скільки сваволі зупинити,скільки помилок виправити. Хто він? Дивак? Мрійник? Гуманіст? Мудрець? Безумець?  Уже декілька століть , зачитуючись  цим дивним романом Сервантеса, людство вирішує це питання. Спробуємо і ми з’ясувати його.

  1. Оголошення теми , мети уроку та епіграфа
  1. Робота з епіграфом
  • Як характеризує образ героя Ліна Костенко?
  • Чи уявляєте ви Дон Кіхота таким, як показує його поетеса?
  1. Бесіда з учнями

- Отже, про кого говоримо на уроці?

- Що помітили незвичного у формулюванні теми уроку?

- Як розумієте епіграф уроку?

3.  Постановка проблемного запитання

Хто такий Дон Кіхот: Мрійник? Мудрець? Дивак? Гуманіст?

  1. Формування нових знань,  умінь і навичок
  1. Ознайомлення із завданнями уроку

Вчитель: Як ви встигли помітити, тема сформульована у вигляді запитань, на які постараємося сьогодні дати відповідь. Упродовж уроку створюватимемо образ Дон Кіхота, а це значить

  • Будемо аналізувати вчинки;
  • Визначати риси характеру;
  • Висловлювати свої думки щодо сприйняття героя.
  1. Запитання на повторення
  • Що таке образ літературного героя?

3. Гра «Асоціації»

Для того, щоб налаштуватися на робочий лад, проведемо асоціативну розминку. Підберіть для Дон Кіхота: квітку, колір, дерево, пору року, літературного суперника, двійника, книгу.(відповіді обґрунтувати)

  1.  Робота з підручником. Робота в парах

  Вчитель: У темі нашого уроку є ряд запитань, на які нам слід дати відповідь. З них випливає і проблемне питання, поставлене вище. Отож, давайте спробуємо не просто відповісти, а довести або заперечити, що Дон Кіхот мрійник, мудрець, дивак, гуманіст або ж безумець.

( Учні працюють над текстом роману, вибираючи відповідні цитати)

  1. Підведення підсумку роботи.

Вчитель: Так, ми бачимо, що образ Дон Кіхота досить складний. Авторська оцінка його неоднозначна теж. Спершу можна сказати, що Сервантес досить категоричний: «ізсунувся, бідолаха з глузду»(безумець). Далі-особливий тон розповіді: тонка іронія і лукава, іноді - співчутлива-усмішка автора змушують читача сприймати Дон Кіхота як дивака. Ми сміємося кожен раз, коли цей наївний, добросердний чолов’яга потрапляє в кумедні ситуації, але ж Сервантес прагнув того, щоб читач відчув биття благородного серця ГУМАНІСТА, Побачив «ясний і широкий» розум МУДРЕЦЯ.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Чому люди « благають небо покарати й знищити його милість з усіма лицарями, які будь-коли народилися на світ»?

(Вчинки Лицаря Сумного Образу не приносять користі і все, що він робить - безглузде і нікому не потрібне, а деколи і шкідливе для оточуючих).

  1. Інтерактивна вправа «За кадром»

Вчитель демонструє ілюстрації до епізодів твору, а учні повинні не лише описати те, що зображено на малюнку, а й силою своєї уяви створити власну картину, яка відбувається, наприклад, у рідному селі Дон Кіхота, поки він подорожує і т.д.

  1. Творча робота

Вчитель: Зараз я вам пропоную продовжити спостереження над образом Дон Кіхота, створюючи сенкан. Хто нагадає, що таке «сенкан»?

(відповіді учнів і робота над сенканом)

  1. Оцінювання робіт вчителем

Всі ви чудово справилися із завданням, тож тепер скажіть таке:

- Яка була причина того, що Дон Кіхот вирушив у мандри?

- Яка була його кінцева мета?

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Відповідь на проблемне запитання

Давайте повернемося до нашого проблемного запитання і зясуємо, що ми довели. Хто ж він – Дон Кіхот?

2. Усне малювання

- Дон Кіхот, як кожен справжній лицар, вирушаючи у мандри, повинен був мати свій герб і девіз. Нам презентували ось таку геральдику.(Додаток 1, Додаток 2.) Спробуйте розкрити їх зміст( презентація малюнків учнів).А які ще герби і девізи можна створити?

3. Заключна бесіда

- Чи може світ існувати без Дон Кіхотів

-Чи зустрічалися вам в реальному житті Дон Кіхоти?

  1.       Оцінювання
  2. Домашнє завдання

Створити письмовий портрет сучасного Дон Кіхота

 

 

Урок проведено у 8 класі 24.11.2010року

вчителем Верещаківської ЗОШ I-II ступенів О. А. Мамчур


Література

  1. Програма для середньої загальноосвітньої школи за редакцією   Д. В. Затонського. – Київ, 2001.
  2. Багно Б. Дорогами «Дон Кіхота». – Москва, 1988.
  3. Полянська П. Людина з Ламанчі. – Київ, 1984.
  4. Франк Б. Сервантес. – Москва, 1982.
  5. Цюрупа Э. Бессмертие Дон Кихота. – Москва, 1977.
  6. Шалагінов Б. Б. Зарубіжна література. Підручник. – Київ: Вежа, 1999.

 

 

 

 


Додаток 1.

Додаток 2.

 

1

 

doc
Додано
17 травня 2019
Переглядів
2087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку