Матеріал покликаний розвивати образне мислення учнів, створювати асоціативний образ літературного героя.
Виховувати розуміння власного призначення у світі.
Дон Кіхот: Мрійник? Мудрець? Безумець? Дивак?Гуманіст?
Мета уроку: вчити учнів створювати образ літературного героя;
розвивати творчу уяву, асоціативне мислення, вміння висловлювати власні оцінки та судження з опорою на текст;
виховувати у школярів усвідомлення високого призначення людини у житті.
Тип уроку: урок-образ
Обладнання:тексти роману Сервантеса, асоціативна картка, виставка творчих робіт учнів «Девізи і герб Дон Кіхота»,вірш Л. Костенко «Дон Кіхот», ілюстрації до роману Г. Дюре.
Епіграф:
Ти, Дон Кіхоте, може біснуватий?
Що в тебе є? Печаль і далина.
Тобі не досить –просто існувати?
Ти хочеш побороти чаклуна?
Ліна Костенко
Хід уроку
1568р… .- (опубліковані перші вірші);
1584р. …- (драми, трагедії патріотичного змісту);
1605р. … - (вийшла друком I частина роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський»);
1615р. … - (надруковано II частину роману «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський» і збірка «Вісім комедій та вісім інтермедій».
Він, п’ятдесятирічний, уявив себе мандрованим лицарем. Його уява переповнилася різними химерами, чарами і чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями… Сівши на вірного Росинанта-Перешкапу, знайшов селянку, назвав її своєю Дамою, спорядивши латані та іржаві обладунки, наш лицар почав здійснювати свої наміри. Скільки йому ворогів треба знищити, скільки беззаконня скасувати, скільки сваволі зупинити,скільки помилок виправити. Хто він? Дивак? Мрійник? Гуманіст? Мудрець? Безумець? Уже декілька століть , зачитуючись цим дивним романом Сервантеса, людство вирішує це питання. Спробуємо і ми з’ясувати його.
- Отже, про кого говоримо на уроці?
- Що помітили незвичного у формулюванні теми уроку?
- Як розумієте епіграф уроку?
3. Постановка проблемного запитання
Хто такий Дон Кіхот: Мрійник? Мудрець? Дивак? Гуманіст?
Вчитель: Як ви встигли помітити, тема сформульована у вигляді запитань, на які постараємося сьогодні дати відповідь. Упродовж уроку створюватимемо образ Дон Кіхота, а це значить
3. Гра «Асоціації»
Для того, щоб налаштуватися на робочий лад, проведемо асоціативну розминку. Підберіть для Дон Кіхота: квітку, колір, дерево, пору року, літературного суперника, двійника, книгу.(відповіді обґрунтувати)
Вчитель: У темі нашого уроку є ряд запитань, на які нам слід дати відповідь. З них випливає і проблемне питання, поставлене вище. Отож, давайте спробуємо не просто відповісти, а довести або заперечити, що Дон Кіхот мрійник, мудрець, дивак, гуманіст або ж безумець.
( Учні працюють над текстом роману, вибираючи відповідні цитати)
Вчитель: Так, ми бачимо, що образ Дон Кіхота досить складний. Авторська оцінка його неоднозначна теж. Спершу можна сказати, що Сервантес досить категоричний: «ізсунувся, бідолаха з глузду»(безумець). Далі-особливий тон розповіді: тонка іронія і лукава, іноді - співчутлива-усмішка автора змушують читача сприймати Дон Кіхота як дивака. Ми сміємося кожен раз, коли цей наївний, добросердний чолов’яга потрапляє в кумедні ситуації, але ж Сервантес прагнув того, щоб читач відчув биття благородного серця ГУМАНІСТА, Побачив «ясний і широкий» розум МУДРЕЦЯ.
(Вчинки Лицаря Сумного Образу не приносять користі і все, що він робить - безглузде і нікому не потрібне, а деколи і шкідливе для оточуючих).
Вчитель демонструє ілюстрації до епізодів твору, а учні повинні не лише описати те, що зображено на малюнку, а й силою своєї уяви створити власну картину, яка відбувається, наприклад, у рідному селі Дон Кіхота, поки він подорожує і т.д.
Вчитель: Зараз я вам пропоную продовжити спостереження над образом Дон Кіхота, створюючи сенкан. Хто нагадає, що таке «сенкан»?
(відповіді учнів і робота над сенканом)
Всі ви чудово справилися із завданням, тож тепер скажіть таке:
- Яка була причина того, що Дон Кіхот вирушив у мандри?
- Яка була його кінцева мета?
1.Відповідь на проблемне запитання
Давайте повернемося до нашого проблемного запитання і з’ясуємо, що ми довели. Хто ж він – Дон Кіхот?
2. Усне малювання
- Дон Кіхот, як кожен справжній лицар, вирушаючи у мандри, повинен був мати свій герб і девіз. Нам презентували ось таку геральдику.(Додаток 1, Додаток 2.) Спробуйте розкрити їх зміст( презентація малюнків учнів).А які ще герби і девізи можна створити?
3. Заключна бесіда
- Чи може світ існувати без Дон Кіхотів
-Чи зустрічалися вам в реальному житті Дон Кіхоти?
Створити письмовий портрет сучасного Дон Кіхота
Урок проведено у 8 класі 24.11.2010року
вчителем Верещаківської ЗОШ I-II ступенів О. А. Мамчур
Література
Додаток 1.
Додаток 2.
1