Доповідь «АРТТЕРАПЕВТИЧНА ДІЯ МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ»

Про матеріал
Доповідь на педагогічну раду. Рекомендації стосовно роботи з учнями, АРТТЕРАПЕВТИЧНА ДІЯ МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа - інтернат» Запорізької обласної ради

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему

«Арттерапевтична дія мистецтва у процесі естетичного виховання учнів на сучасному етапі»

 

 

 

 

Підготувала:

Орлова – Замула М.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

2024 р.

«Арттерапевтична дія мистецтва у процесі естетичного виховання учнів на сучасному етапі»

Арт-терапія, як і багато інших терапевтичних методів, сягає своїм корінням далеко вглиб історії. Предмети стародавнього мистецтва, художні зображення виконували не лише декоративні функції, але і магічні. Художні образи були частиною ритуалів, спрямованих на захист древніх людей від небезпечних проявів навколишнього середовища, нападів диких тварин, від усього невідомого. Особливу роль в давніх культурах грали магічні маски, які грали роль захисту людей, вдягавши їх, від небезпечних впливів.

Термін арт-терапія утворений від англійських слів art – «мистецтво, майстерність» і therapy – «лікування, терапія» і дослівно розуміється як терапія мистецтвом. Акцент тут  робиться не на мистецтво взагалі, а на його візуальні різновиди: живопис, графіку, скульптуру, дизайн та інші форми творчості, в яких візуальний канал комунікації відіграє провідну роль. Все це – образотворча діяльність, і психологічні закономірності її розвитку єдині. Звернемося до аналізу визначення поняття «арт-терапія». Арт-терапія (від англ. Art, мистецтво) – напрям у психотерапії та психологічній корекції, заснований на мистецтві і творчості. У вузькому сенсі слова, під арт-терапією зазвичай мається на увазі терапія образотворчим мистецтвом, що має на меті вплив на психоемоційний стан пацієнта. На думку Є. Вознесенської, арт-терапія – це метод «зцілення» за допомогою творчого самовираження. Не терапія або лікування, а саме зцілення – досягнення цілісності. Дуже точне визначення арт-терапії дає кандидат психологічних наук І. Сусаніна : «Арт-терапія – це область, яка використовує невербальну мову мистецтва для розвитку особистості як засіб, що дає можливість контактувати з глибинними аспектами нашого духовного життя». Еволюція поняття «арт-терапія» відображає процеси відокремлення трьох самостійних напрямків: медичного, соціального, педагогічного. В її основі – застосування  художньої творчої діяльності в якості лікувального, відволікаючого, гармонізуючого фактора.

Мета арт-терапії в першу чергу полягає в тому, щоб допомогти людям навчитися виражати свої емоції, а ті роботи, які вони створюють у процесі, мають лише допоміжне значення і використовуються для розуміння переживань, результатом яких вони стали.

Мистецтво, арт-терапія створює позитивні умови для досліджень щодо вивчення внутрішнього світу та емоційного стану особистості. Воно є своєрідним психологічним полем, на яке дитина, під час роботи з вихователем,  може перенести, спроектувати свій внутрішній світ. У процесі описування того, що бачить чи чує дитина, вона звертається до власного минулого досвіду, з якого і бере образи та в розповідях відображує власні настрої і потреби. Наукові дослідження дають можливість говорити про естетикотерапевтично-виховний вплив мистецтва. З аналізу наукової літератури випливає, що терапевтична дія мистецтва ґрунтується на так званому відчутті рапорту (емпатійного контакту), яке виникає внаслідок естетичного переживання, зумовленого художнім твором. Завдяки такому контакту відбувається, згідно з дослідженнями, злиття з об’єктом сприймання – так звана захопленість духом об’єкта, що є по суті станом переживання самого буття (а не просто його споглядання). Такий стан охоплює людину цілком, створюючи 257 відчуття єдності та взаємодоповнення людини і твору мистецтва. Тому досягнення такого ефекту можна вважати поштовхом до зрушень у відчуттях вихованця, на якому, власне, і ґрунтується терапевтична та естетико-виховна дія мистецтва. Ідея комплексного застосування мистецтва в естетичному вихованні учня ґрунтується на твердженні, що окремо взятий вид мистецтва не спроможний повною мірою вирішити завдання естетичного сприймання і всебічного розвитку людини. Ми цілком погоджуємось з вченими, які стверджують, що лише сукупність мистецтв дає можливість розвивати повноту людських потенцій, збагачувати внутрішній світ, вдосконалювати психічний розвиток та робити особистість багатогранною. Застосування арт-терапевтичних засобів у естетичному вихованні повинно опиратися на основні вимоги до арт-терапевтичного процесу. Серед них виокремимо такі, як спонтанність творчості, добровільність, обов’язкова присутність педагога, який керує естетико-виховним процесом та виступає  посередником в «діалозі» дитини з твором мистецтва; відсутність оцінювання продуктів творчості. Дотримання таких вимог забезпечить позитивний психологічно-комфортний клімат естетично-виховного процесу, в якому учні набудуть цінного досвіду спілкування з мистецтвом. Крім того, відбуватиметься самозаглиблення, самопізнання, самоприйняття, гармонізація та особистісне зростання.

Використання арт-терапевтичних засобів у закладах освіти дає змогу вирішувати такі педагогічні завдання:

 - естетико-виховні та виховні загалом (особистісна причетність до мистецтва, відображення власного внутрішнього світу засобами мистецтва, коректне спілкування, співпереживання, емпатійне ставлення до мистецтва, дбайливі взаємовідносини з однолітками та дорослими, моральний та етичний розвиток особистості);

- профілактичні (поліпшення самооцінки, налагодження способів взаємодії з іншими людьми, профілактика неадекватних форм поведінки, тривожності, агресивності, страхів, сором’язливості, творчої скутості);

- психотерапевтичні (створення емоційно теплої атмосфери, доброзичливості, емпатійного спілкування, визнання цінності іншої особистості, піклування про її почуття та переживання, відчуття психологічного комфорту, захищеності, радості, успіху, мобілізація цілющого потенціалу емоцій);

- діагностичні (створення можливості у процесі спостереження отримати інформацію про розвиток індивідуальних особливостей дітей, про його естетичний розвиток, естетичні інтереси та цінності, внутрішній світ, виявити  проблеми, які потребують спеціального коригування, з’ясувати реальне положення кожного в колективі); - розвивальні (діти самостійно виконують естетико-виховні завдання; при цьому розвивається почуття власної гідності, самоповаги, відкритість у спілкуванні, набувається досвід нових естетико-творчих форм діяльності, відбувається розвиток творчих здібностей, саморегуляція почуттів і поведінки).

Враховуючи особливості дітей, які навчаються у нашому закладі та специфіку арт-терапевтичного процесу, виділимо особливості застосування засобів арт-терапії у естетичному вихованні учнів, що полягають:

а) у створенні вихователем емоційно комфортного арт-терапевтичного простору;

б) у забезпеченні прямої та зворотної комунікативної взаємодії: вчитель – твір мистецтва – дитина – група дітей;

в) у залученні вихователя до співтворчості з вихованцями як фасилітатора естетично-творчого процесу;

в) у добровільності участі у творчому процесі.

 Тому, на нашу думку, необхідним є застосування в естетично-виховному процесі засобів арт-терапії, що забезпечать активізацію та оптимізацію розвитку складових естетичного виховання та створюватимуть сприятливі умови для самовираження та самореалізації дітей шкільного віку.

В Україні арт-терапія на сучасному етапі знаходиться в стадії становлення її проблеми досліджують багато вчених-теоретиків та практиків: О. Вознесенська, Н. Волкова, В. Газолишин, Н. Ещенко, Н. Полякова, Н. Простакова, А. Старовойтов, Т. Яценко та ін. Найбільший розвиток отримали такі її форми як арт-терапія з допомогою образотворчого мистецтва, танцювально-рухова терапія і казкотерапія як форма бібліотерапії. Ці форми арт-терапії активно обговорюються в науковій літературі, презентуются на різних конференціях і тренінгах. У 2003 році у Києві була створена Всеукраїнська громадська організація «Арттерапевтична асоціація», яка успішно існує і до сьогодні, об’єднуючи арт-терапевтичні центри та їх працівників по всій Україні.

Підсумовуючи зазначимо, що арт-терапія є доцільною в естетико-виховній роботі з вихованцями, застосування арт-терапевтичних засобів в естетичному вихованні дозволяє учням осмислювати художньо-естетичну інформацію, особистісно її переживати, вільно виражати свій внутрішній світ, усвідомити, як він відображується у власних творах, здобувати естетичний досвід спілкування з мистецтвом, ціннісно ставитися до творів мистецтва, продуктів творчості інших, їх духовних потреб. Застосування засобів арт-терапії у естетичному вихованні дітей шкільного віку забезпечує розвиток емоційної сфери та дає змогу створити умови, за яких діти стають одночасно творцями, свідками та інтерпретаторами.

docx
Додано
10 червня
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку