Доповідь "Диференційоване навчання на уроках фізики"

Про матеріал
Значення фізики у шкільній освіті визначається насамперед тим,що вона була і є фундаментом природничої освіти,філософії,природознавства та науково-технічного прогресу.Цим визначається освітнє і виховне значення фізики як обов’язкового предмета у школі. Традиційно вважається,що найскладнішим предметом у школі є фізика. Вона вимагає постійних розумових зусиль,абстрактного і логічного мислення. Ми вчимо учнів фізики не тільки для того щоб вони пізнавали світ,а й навчилися думати,знаходити компроміси,виділяти головне,критично ставитися до будь-яких аргументів,висувати гіпотези і перевіряти їх на практиці.Досягти цього можна,використовуючи різноманітні інтерактивні техніки, а саме «мозкова атака», «криголам», дискусії у малих і великих групах, рольові ігри, анкетування,творчу роботу, дебати.
Перегляд файлу

 

 

З досвіду роботи

 

Тема:

«Диференційоване навчання

на уроках фізики»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Савчак Г.Б.

 

-1-

     Значення фізики у шкільній освіті визначається насамперед тим,що вона

була і є фундаментом природничої освіти,філософії,природознавства та науково-технічного прогресу.Цим визначається освітнє і виховне значення

фізики як обовязкового предмета у школі.

      Традиційно вважається,що найскладнішим предметом у школі є фізика.

Вона вимагає постійних розумових зусиль,абстрактного і логічного мислення.

      Ми вчимо учнів фізики не тільки для того щоб вони пізнавали світ,а й

навчилися думати,знаходити компроміси,виділяти головне,критично ставитися

до будь-яких аргументів,висувати гіпотези і перевіряти їх на практиці.Досягти

цього можна,використовуючи різноманітні інтерактивні техніки, а саме «мозкова атака», «криголам», дискусії у малих і великих групах, рольові ігри,

анкетування,творчу роботу, дебати.

      Наведу кілька прикладів використання цих технік:

«Мозкова атака»

1.Тема «Тверді тіла. Кристалічні й аморфні тіла».(1курс)

а) Розкрити причини упорядкованого положення частинок у кристалі.

б) Записати все, що знаєте про види кристалічних граток. Потім усією групою

робимо класифікацію повідомленого матеріалу.

2. Тема: «Закони руху Ньютона».

Чи правильне твердження,якщо результуюча сила, що діє на тіло, дорівнює

нулю, то тіло завжди перебуває в стані спокою.

      На сьогодні виправдовує себе і метод «криголам». Перед учнями ставиться

проблемна ситуація, орієнтована на середнього і сильного учня і розрахована

на рівень реальних можливостей учнів цього віку.

      Часто використовую один з іноваційних методів- метод «інтервю», або

запитання до автора «Чому», «Який це процес», «Для чого призначений?», «Де в житті його використовують?», «Чи корисне це явище для людини?».

      Роль автора виконує один з учнів (робота в парах або в групах із 3-4 учнів)

Якщо відповідь правильна або виникають складності, учні звертаються за допомогою до підручника.

      На 2,3 курсах під час опрацювання складних тем, інтерв’ю дають учні, які

можуть пояснити цей матеріал на високому рівні.

      На 2-3 курсах учнів треба навчити працювати з різними джереламиінформації.Розвинути вміння користуватися додатковою літературою,та іншими джерелами, може допомоги складання таблиць за таким зразком

 

Інформація з підручника

Інформація з

Довідниковоїлітератури

Інформація з газет і

журналів, телебачення

 

 

 

 

Складання таких таблицьсприяєрозвиткунавичокроботи з підручником,

довідниками.

 

 

 

-2-

 

Такожзастосовуюдискусії та обговоренняактуальних проблем з матеріалу,

якийвивчається. (Наприклад: 2курс «Розвитокенергетики в Україні», «Атомна

енергетика. Плюси і мінуси», «Вічнийдвигун.Фантазіячиреальність?»).

Інодіучнікращевисловлюють свою думку під час відповіді на запитання

анкети (міні-анкети) з тієїчиіншої теми.

      Одним з найкращихзасобівзасвоєнняматеріалутаперевіркиякостізнань

є перевіркадією.Учнямпропонуєтьсяуявнийексперимент, підякого вони висуваютьгіпотези, роблятьприпущення,спираючись на знання з даної теми.

Післятого,якусіучнівисловилися, проводимо фронтальнийексперимент і

отримуєморезультат,якийзіставляємо з припущеннямиучнів.Знаходимо

помилки в їхніхміркуваннях і робимовисновки.Продовженняцієїроботи є

творча робота вдома.

Домашнілабораторніроботи і експериментисприяютьрозвиткуособистих

дослідницькихздібностейучнів.Вонидаютьзмогуучневіпланувати і проводитиексперименти.Наприклад:пропонуювизначитирозмір бруска та

його об’єм кількома способами.

       На уроках фізики обов’язково використовую розвантажувальні або антистресові завдання.Їх доцільно пропонувати в кінці уроку або коли потрібно,щоб учні відпочили і в той же час відчули насолоду від виконаної

роботи.Розглянемо як це відбувається на практиці.Учні отримують конверти,в

яких є пять запитань,написаних на згорнутому аркуші паперу.Відповівши на

кожне запитання, вони розгортають аркуші і знаходять правильну відповідь,яку

звіряють зі своєю.Якщо перша частина завдання виконана правильно, учні беруть додатковий аркуш,на якому записано наступні 5 запитань,які сприяють розвитку кругозору учнів.За першими літерами дізнаються, що хоче сказати їм учитель у кінці уроку.(«Дякую»).

        Я працюю над темою: «Диференційоване навчання на уроках фізики».

        Диференціація навчання-це варіантивність індивідуальних підходів до суспільно погоджених цілей загальної освіти. Вона створює сприятливі умови

для індивідуалізації навчання.

        Найбільш доступним і дієвим напрямком здібностей диференціації начання на уроках фізики є створення динамічних груп учнів з врахуванням їх

індивідуальних особливостей, а також індивідуальна робота з учнями (добір

спеціальних вправ, зорієнтованих на можливості окремих учнів з різними

здібностями;характер педагогічної допомоги залежить від підготовленості

учнів; індивідуалізація домашніх завдань).

        Для організації рівневої диференціації навчання бажано розв’язати три

завдання:

  1. сформувати робочі групи;
  2. відібрати навчальний матеріал для роботи в групах;
  3. практично реалізувати різнорівневе навчання.

Обєднюю учнів у групи за відомими критеріями диференціації учнів

1)за швидкістю орієнтації у поставленому запитанні;

2)за глибиною розуміння програмного матеріалу;

3)за рівнем працездатності;

-3-

       Відбір навчального матеріалу вчителем на меті створити можливості

для учнів самим вчитися, розвивати індивідуальні здібності.

       Організовуючи письмові самостійні та контрольні роботи потрібно

прагнути забезпечити максимальну самостійність учнів; надаю можливість

слабкому учневі отримати оцінку,надаю можливість сильним учням проявити

свої творчі здібності.

       На досвіді переконалася, що спільне для всієї групи завдання не може бути доступним для всіх учнів.

  Отже за допомогою індивідуальних завдань,розвиваю здібності кожного.     

        На урокахрозвязування задач учні працюють у групах різних рівнів.

Кожна група за певний час повинна розвязати задачу, відповідно до своїх

можливостей.Слабкий учень прагне дотягнутися до рівня середгього,середній-

до рівня сильного, сильний до самовдосконалення своїх здібностей.

         Тематичні атестаційні роботи також диференційовано за рівнем складності. Роботи проводяться за варіантами , кожен учень отримує індивідуальне завдання і виконує доступні, за складністю йому завдання.

         Диференціація навчання краще враховує індивідуальні особливості

учнів, розвиває таку важливу у навчанні якість особистості як самостійність,

створює умови оптимального засвоєння знань, умінь та навичок, необхідних для засвоєння матеріалу навчальної теми.

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку